Gå til innhold
  • Bli medlem

Nok ei nydelig arkitekttegnet fjellhytte!


gremlin

Anbefalte innlegg

Annonse

Jaja. Man må vel få lov til å mene hva man vil. Ei slik hytte burde jo kanskje vært utformet slik at den faller i smak hos flest mulig. Det er jo litt synd om det er bare sånne som meg - kunsthistorikere - som liker den. Jeg kan forstå at mange vil mene den er stygg og jeg håper jeg ikke liker den bare fordi jeg har sett så utrolig mye styggere. Jeg kunne sagt mye om at både teknikk, materiale OG formspråk for meg ser ut som det har røtter i en ganske solid og vel ansett nordisk arkitekttradisjon. Om noe så syns jeg den nesten er litt kjedelig fordi den tar altfor mye etter en hundre år gammel modernisme... Klossformen er en litt for sikker måte å fri til de som kjøper designmagasin mest for å la de ligge og slenge slik at andre ser at de kjøper designmagasin, selv om de omtrent aldri leser i de. Ikke det at jeg mener den burde se hysterisk ut men de kunne jo prøvd å gjøre mer ut av freseteknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Bugge, man må kunne utnytte teknologi bedre når man først går for en ting.

Synes forøvrig det er artig at det kommer noe interessant, istedenfor en "vanlig" allmenneakseptert kloss.

Kanskje ikke det fineste jeg har sett, men det er en ting som trumfer absolutt alt; Tilgjengeligheten!

Så lenge de ivaretok denne så kunne de gjort nesten hva som helst for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flott, spør du meg. Så et innslag om den på teve her om dagen. Naturens egne materialer, funksjonalitet i særklasse. Utrolig vakker arkitektur. Godt å se noe som er litt annerledes enn tradisjonelle, tunge og kjedelige tømmerbygg. Fatter og begriper ikke at folk som har flerfoldige millioner å bruke på fritidsboliger i fjellet er så fantasiløse. Det jeg ser f.eks. i Hafjell og på Beitostølen er "wanna be"-hytter som skal minne om forlorne tider.

Må si jeg er imponert over mye av den arkitekturen vi har blitt levert de siste åra. Tenker spesielt på mange av plassene som er etablert langs våre nasjonale turistveier. Flotte severdigheter mange av de. Men Krystallen i Kvitfjell må jo ha blitt til i fylla et eller annet sted.

post-4167-133474673814_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fy faen den der krystallen er helt utrolig stygg!! Alt det verste av norsk fjellarkitektur er forøvrig samlet på Kvitfjell. De har et vedtak om at hyttene der skal være i "nasjonal stil". Det har blitt pompøse liksomstabbur på 350 kvadrat :evil:

Det er forøvrig ikke mulig å mene noe om Hjerkinnprosjektet ut fra det bildet.. Men generelt mener jeg at vi gjerne kan få mer ny arkitektur når det først skal bygges på fjellet. Håper denne blir bra! Villreinsenter Sør ved Skinnarbu er forøvrig blitt et flott og spennende bygg, så det må sitte noen bra folk i styret for Villreinsentrene.. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Futurisme i arkitektur er et italiensk fenomen fra begynnelsen av 1900-tallet :?: På åttitallet var det vel poststrukturalismen og postmodernismen som gjaldt! Hvis kritikken ikke stikker dypere enn at byggets grove trekk er rektangulære så kan arkitektene sove godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig hytte. Bra at man kan tenke nytt når byggeteknikkene endrer seg. Det er det som kalles utvikling.

Noe mer info:

http://www.dovre.kommune.no/Modules/article.aspx?ObjectType=Article&Article.ID=3438&Category.ID=592

http://www.villrein.no/Aktueltognytt/tabid/5014/newsid10415/1440/Default.aspx

Det er jo bare 1,5 km fra veien og det blir en barnevogn og rullestolvei inn dit. Why not?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat på dette bildet ser det ut som et rompehull fra innsiden (tror jeg?)

Spennende med tverrfaglig tenkning! Ikke verst av arkitekter kan plukke opp idèer fra rektoskopiens verden. :wink:

Syns det er greit at det kommer noe utradisjonelt. For hva er egentlig tradisjonelt? Steinbuene fra virkelig gamledager? Dragehoder og krumelurer i gammel original utgave eller i Beitostølen-utgave? Eller det den nøkterne 60-talls plankehytta?

Er det ikke utviklingen i seg selv som er det eneste tradisjonelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva hytta skal brukes til. Det likner mer noe fra en arkitektkonkurranse en noe til å bo i!

Den skal inneholde villreinsenter nord på Hjerkinn, og skal ikke boes i. Kontorer, forskning, forvaltning og utstillinger.

Edit: Sorry, bare undervisning og formidling.. Forvaltningsdelen skal vel ligge på Hjerkinn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser utrolig stygg ut, …skulle tro det var noe av etterlatenskapene som ble samla inn ifm. oppryddingen på skytefeltet på Hjerkinn. Den stiller i samme klasse som det kråkeslottet av et hus som ble bygd ifm. Hamsunsentret til minne om forfatteren Knut Hamsun (kostnadsberegnet til 70mill kr, sluttregninga ble på 142mill kr, …og skjevt og skakt skulle det være så de stakkars snekkerne fikk sikkert magesår av å sette opp noe med så mange krinker og kroker), …men sånn kan det gå når man har godt med penger og engasjerer et arkitektfirma som ser det som sin fremste oppgave å framheve seg selv. For å planlegge og bygge ei hytte på 75m2 så burde det holdt lenge med 1.5-2mill kr, …og utformingen strider mot alt jeg har lært om tilpasning til omkringliggende terreng.

…yttervegger bestående av ”noe i stein” + resten tjærebredd trepanel synes jeg kunne ha passet bedre så høyt til fjells.

________

kattugla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunst og arkitektur skal vell gjennspeile tiden vi lever i, men jeg vil absolutt ikke relateres til den den sjøstygge saken som skal plasseres på Hjerkinn.. Fy fader, må da finnes bedre ting å bruke penger på..

Skal man bruke 4 millioner på noe, så må mann vell kunne få til noe bedre enn denne kollossen som ser ut som skrapmetall fra rommet, eller noe som ser ut som det er truffet av en 2000 pund bombe på Hjerkinn skytefelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er nok "eit lyft" for turistnæringa i området slik ordføreren hevder..

Men for oss som går tur i fjellet betyr det at vi ikke lenger kan overnatte på den hyggelige og rimelige vandrerheimen. I stedet kommer det noe som sikkert blir både stygt og dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.