Gå til innhold
  • Bli medlem

garmin 60 csx


c702

Anbefalte innlegg

Er ikke blitt komfortabel med navigering med ovennevte gps. Noen med tips til fremgangsmåte? Jeg finner heller ikke ut av kompasset, mener dette viser feil selv om det er kalibrert. Dette er sikkert en brukerfeil av meg så hadde vært topp med gode tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt mer konkret, hva er det du sliter med når det kommer til navigeringen ?

Kompasset vet jeg ikke hvor nøyaktig det er, har selv aldri kalibrert mitt og heller ikke brukt det, skal du ha kompass tror jeg nok det er best å ta med et godt gammelt et..

Lurer jeg på hvordan retningen min er eller hvor jeg er, ser jeg hvor jeg står i terrenget (på gpsen), og ser mot en topp etc som jeg finner ijen på gps, da vet jeg hvor jeg er og i hvilken retning som er hva (i tett tåke/uvær er jo dette noe vanskelig om ikke umulig)..

Evt kan du ha på tracking'en som viser hvor du har gått, da ser du jo hvilken retning du har hatt når du sist bevegde deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en funksjon i GPSen hvor man kan låse kartet mot nord. Da slipper man den - for meg - irriterende roteringen av kartet. Jeg synes den ble enklere å bruke etter at jeg gjorde det. Jeg bruker heller ikke kompasset i GPSen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kompasset feil når du står stille eller når du er i bevegelse? Er jo nesten nok å ta to-tre skritt en vei med denne GPS`en viser den korrekt retning. Er min erfaring iallfall. Litt liten skjerm ja, men kan egentlig bare skryte av denne lille dingsen. Kraftige oppladbare batterier varer jo en liten evighet og den er nesten solid nok til å banke teltpluggene ned i tela..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kompasset feil når du står stille eller når du er i bevegelse? Er jo nesten nok å ta to-tre skritt en vei med denne GPS`en viser den korrekt retning. Er min erfaring iallfall. Litt liten skjerm ja, men kan egentlig bare skryte av denne lille dingsen. Kraftige oppladbare batterier varer jo en liten evighet og den er nesten solid nok til å banke teltpluggene ned i tela..
Her står det skrevet som rett er. Bare følg denne oppskrifta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompasset bør du stort sett ha avslått. Det bruker strøm, og det har kun nytteverdi når du står (nesten) stille. (Slås lett av og på ved å holde ned Page-knappen). Kompasset må kalibreres etter hvert batteriskift (i alle fall). Har brukt 60CSx i flere år nå, og det er en skikkelig god bruks-gps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det være nødvendig å være i bevegelse, mener denne gpsen har elektronisk kompass? Jeg bruker "gå til" funksjonen og sikter meg feks ut en topp/kolle å gå etter. Om jeg går feks 300 meter og tar en ny siktelinje kan jeg komme helt forskjellig ut, ingen med tilsvarende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60CSx har elektronisk kompass, og jeg synes det virker helt ok. Kompasset er noe jeg alltid bruker på tur.

Og en trenger ikke være i bevegelse for at det viser himmelretningen.

Hvis en har problem så kan det muligens ha noe med hvordan det er innstilt, se bilde.

Selv bruker jeg innstillingen slik som bilde, har erfart at det funker best slik for meg :!:

post-1089-133474667578_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to innstillinger du kan justere for å kunne benytte kompasset når du står i ro.

Bruk kompasskurs når under - settes til 2 km/t

ved mer enn... - settes til 5 sekunder

Det to mest vanlig måtene å navigere på er å finne et veipunkt og velge 'Gå til', eller å lage en rute som man navigerer etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retningen ser veldig lik ut ja...

Jeg har to kompass som viser tilsvarende nord-retning, men får ikke GPS'en til å stemme helt overens med disse.

Ideer om hva som kan være galt?

Er det noen som vet om det finnes norsk bruksanvisning til denne GPS'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retningen ser veldig lik ut ja...

Jeg har to kompass som viser tilsvarende nord-retning, men får ikke GPS'en til å stemme helt overens med disse.

Ideer om hva som kan være galt?

Det er 3 ulike nord. Magnetisk nord, som alle kompass peiker mot. Geografisk nord som peiker mot nordpolen. Rutenettnord som er parallelt med rutenettet på kartet. Med ein tranvers Mercator som er vanleg på norske kart (UTM), er geografisk nord og rutenettnord samsvarande langs sentermeridianen for projeksjonen. For UTM er koordinaten for sentermeridianen 500000. Til sides for denne, vil rutenettnord peike til ein plass like langt frå nordpolen som du er frå sentermeridianen. På turkart brukar det å vera oppgjeve missvisninga mellom alle desse tre nord.

Sjølv om kompasset i GPS'en finn geografisk nord, har ein moglegheit (i ein eller annan meny) til å vise geografisk eller rutenettnord. Der missvisninga er stor, vil GPS'en, dersom denne er satt til å vise noko anna enn magnetisk nord, og eit kompass som viser magnetisk nord, peike i kvar sin retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 60CSx må holdes vannrett.

Har lagt to kompass og to gpser ved siden av hverandre innendørs.

Se og vurder :)

Hmm... Jeg får ALDRI to kompasser til å vise det samme når jeg legger de så tett inntil hverandre. De ender med å peke på hverandre, men i stikk motsatt retning. Det pussige er at kompassene alltid peker stikk motsatt av hverandre, uavhengig av hvor magnetisk nord er... Jeg kan altså få det ene til å vise riktig ved å vri kompassene rundt hverandre, men da er det andre kompasset 180 grader feil... Er det noe galt med begge kompassene, eller bare det ene...? :?::oops::?:

Vil også minne om at GPS inneholder magnetiske komponenter, for eksempel er de fleste AA batterier magnetiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg får ALDRI to kompasser til å vise det samme når jeg legger de så tett inntil hverandre. De ender med å peke på hverandre, men i stikk motsatt retning. Det pussige er at kompassene alltid peker stikk motsatt av hverandre, uavhengig av hvor magnetisk nord er... Jeg kan altså få det ene til å vise riktig ved å vri kompassene rundt hverandre, men da er det andre kompasset 180 grader feil... Er det noe galt med begge kompassene, eller bare det ene...? :lol::wink::D

Det er nok noko feil med det eine. Men strengt tatt mistenker eg at du aldri har prøvd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noko feil med det eine. Men strengt tatt mistenker eg at du aldri har prøvd...

Huff - dette er superflaut. Kompassene peker selvsagt samme vei. Og ja, jeg prøvde før jeg skrev, men det hjelper lite når du har hue i ræva når du skriver... :lol::D:D

Som kompensasjon legger jeg ved en liten arbeidsprøve på fenomenet.... Åpenbart at vi ikke kan stole på flertallet i dette tilfellet.

post-2372-133474667657_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at det er endel her uten peiling på kompass.

Kompassnålene er magneter med to poler. Når to kompass legges ved siden av hverandre, vil kompassnålene ALLTID søke mot motsatte pol. Dvs. sør søker mot nord og omvendt.

Prøv å legg de oppå hverandre om lag små roterende bevegelser! Da vil man seg ganske inkonsekvente resultater.

Skal du sjekke om kompasset fungerer, test med god avstand mellom dem...

Hold kompasset unna alt som heter metall, da vil det vise rett, såfremt det klarer å svinge rundt inne i huset.

Dette gjelder da nord for ekvator, sør for ekvator gjelder det litt andre regler for funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.