Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Garmin 66 som spiser batteri


Anbefalte innlegg

Hei.

Har en rimelig ny Garmin gpsmap 66 (uten satelitt-telefon). Bruker den med oppladbare batterier av typen som klipses sammen. Disse ble kjøpt i samme butikk som gps`en og skal etter spesifikasjonene holde lengre enn vanlige alkaliske batterier. Har forsøkt alle de innstillingsmulighetene jeg finner for å spare strøm - uten at det hjelper noe særlig. Går med gps`en i lomme, mot kroppen - for å holde battriene varme. Ved batteriskift er også de nye batteriene varme. Likevel holder den ikke en halv dag engang i -8. Tenkte kanskje jeg hadde fått en dårlig batteripakke, Men jeg kjøpe jo to komplette slike (altså 4 batterier) og begge er like bra/dårlige. Har målt batteriene etter lading for å sikre at de er toppladet før bruk. Har også forsøkt med vanlige varta longlife batterier -uten bedring.

Ekspedisjonsmodus (som sparer strøm) unngår jeg fordi det går på bekostning av antall punkter som tegnes av i slepestreken. Men den burde holdt mye lengre også i vanlig modus.

Kompisen har en  Garmin 64 som henger i klips på skulderstroppen og lett holder to dager på samme tur. (Og den har ikke ekspedisjonsmodus).

 

Er det noen andre her som har opplevd at Garmin 66 bruker mye mere strøm enn Garmin 64?

Vær gjerne spesifikke.

 

Anders.

 

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det NiMH batterier du bruker?
Min erfaring er at Lithium AA-batterier holder mye lenger enn NiMH, og veldig mye lenger enn alkaliske AA. Spesielt når det er kaldt er Lithium-batteriene helt overlegne.
Ulempen er at det er engangsbatterier, og de er dyrere enn vanlige AA. Men helt klart verdt det.
Garmin oppgir opptil 16 timer batteritid (ikke i ekspedisjonsmodus). "Opptil" betyr under helt optimale forhold, fin sommertemperatur og de beste batteriene.

Kjøp to Lithium AA og prøv om det blir bedre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye som kan gjøres for å få lengre batterilevetid.

Jeg bruker IKEA ladda batterier, de er faktisk veldig bra. 

 

 

(Logg inn for å se skjult innhold)

Maximizing Battery Life

  • You can do several things to extend the life of the batteries.
  • Reduce the backlight brightness (Adjusting the Backlight).
  • Reduce the backlight timeout (Display Settings).
  • Reduce the flashlight brightness or flash frequency (Using the Flashlight).
  • Use battery save mode (Turning On Battery Save Mode).
  • Use expedition mode (Turning On Expedition Mode).
  • Turn off wireless connectivity (Wi‑Fi Settings).
  • Turn off Bluetooth® technology (Bluetooth Settings).
  • Turn off additional satellite systems (GPS and Other Satellite Systems).

Jeg skrur også av tracking. 

(Logg inn for å se skjult innhold)

Endret av Dortase
Lenke til innlegg
Del på andre sider

joda, har forsøkt alt på lista. Takker igjen for tips.

Med Tracking menes opplasting av data jfr mapshare/ inreach? Jeg har ikke 66i utgaven med disse funksjonene.

Dersom det også menes i betydningen slepespor og data i den forbindelse, må disse være påslått til mitt bruk. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
45 minutes ago, Anders70 said:

på den oppladbare pakka fra garmin står det Ni-MH ja.

Så får det bli test med lithium-batterier. Takker for tips.

(Kanskje en får kjøpt oppladbare lithium-batterier også).

Du får ikke tak i 1,5V oppladbare Lithium AA så vidt jeg vet.
Hvis du prøver med engangs Lithium må du huske å stille i menyen at du har installert Lithium-batterier.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn J skrev (6 timer siden):

Du får ikke tak i 1,5V oppladbare Lithium AA så vidt jeg vet.
 

Du får muligens ikke tak i dem men de finnes:

Er to omtalt her: 

(Logg inn for å se skjult innhold)

. Flere finnes feks på Amazon, men så var det å få tak i dem da. 

Endret av SnorreL
Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 hours ago, SnorreL said:

Du får muligens ikke tak i dem men de finnes:

Er to omtalt her: 

(Logg inn for å se skjult innhold)

. Flere finnes feks på Amazon, men så var det å få tak i dem da. 

Se der ja! Og på ebay får jeg 111 treff på aa rechargeable lithium batteries 1,5v. Hvem kjøper først og avlegger rapport?? :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn J skrev (11 timer siden):

Er det NiMH batterier du bruker?
Min erfaring er at Lithium AA-batterier holder mye lenger enn NiMH, og veldig mye lenger enn alkaliske AA. Spesielt når det er kaldt er Lithium-batteriene helt overlegne.
Ulempen er at det er engangsbatterier, og de er dyrere enn vanlige AA. Men helt klart verdt det.
Garmin oppgir opptil 16 timer batteritid (ikke i ekspedisjonsmodus). "Opptil" betyr under helt optimale forhold, fin sommertemperatur og de beste batteriene.

Kjøp to Lithium AA og prøv om det blir bedre.

Jeg har brukt Sanyo Eneloop Pro, og disse har vert svært gode i streng kulde. Står ikke tilbake for Litium i min Etrex 30x, og selvfølglelig mye billigere og mer miljøvennlig å bruke.

Jeg har også opplevd noen dårlige eneloop batterier, dessverre. Laderen min viser indre motstand i batteriene, og ett par batterier har hatt 30-40 ganger for høy indre motstand. Bruker jeg disse er det fort lite strøm igjen. Mulig kvaliteten ikke er bedre hos andre, jeg vet ikke.

Men en ting jeg har merket med alle ladebatterier og enheter med integrert batteri, er at de kommer seg betydelig i kapasitet etter å ha blitt brukt 4-5 ganger.

Men såklart, kanskje enheten til Trådstarter virker dårligere med 1,3VNiMh sammenlignet med 1,5V Alkaliske/Litium batterier, så det er lurt å prøve noe nytt.

Anders70 skrev (12 timer siden):

Hei.

Har en rimelig ny Garmin gpsmap 66 (uten satelitt-telefon). Bruker den med oppladbare batterier av typen som klipses sammen. Disse ble kjøpt i samme butikk som gps`en og skal etter spesifikasjonene holde lengre enn vanlige alkaliske batterier. Har forsøkt alle de innstillingsmulighetene jeg finner for å spare strøm - uten at det hjelper noe særlig. Går med gps`en i lomme, mot kroppen - for å holde battriene varme. Ved batteriskift er også de nye batteriene varme. Likevel holder den ikke en halv dag engang i -8. Tenkte kanskje jeg hadde fått en dårlig batteripakke, Men jeg kjøpe jo to komplette slike (altså 4 batterier) og begge er like bra/dårlige. Har målt batteriene etter lading for å sikre at de er toppladet før bruk. Har også forsøkt med vanlige varta longlife batterier -uten bedring.

Ekspedisjonsmodus (som sparer strøm) unngår jeg fordi det går på bekostning av antall punkter som tegnes av i slepestreken. Men den burde holdt mye lengre også i vanlig modus.

Kompisen har en  Garmin 64 som henger i klips på skulderstroppen og lett holder to dager på samme tur. (Og den har ikke ekspedisjonsmodus).

 

Er det noen andre her som har opplevd at Garmin 66 bruker mye mere strøm enn Garmin 64?

Vær gjerne spesifikke.

 

Anders.

 

 

 

på andre garminenheter kan man velge om det er Alkalisk, Litium eller NiMh batterier som står i. Finnes det ett slikt valg i menyen din?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batterier er eget fag skjønner jeg. Skal sjekke om jeg har batterivalg-meny.

Takker for alle tips - de skal undersøkes suksessivt.

Men mitt opprinnelige spørsmål:  "Er det noen andre her som har opplevd at Garmin 66 bruker mye mere strøm enn Garmin 64?" står fortsatt ubesvart  (med tilnærmet lik bruk/instillinger osv).

A.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...

Hei. Slik jeg forstår deg bruker GPSen mye strøm og du bruker den oppladbare batteri "pakken" til Garmin? Har du stilt den inn til rett type batteri? 

Har selv en 66 som jeg ønsker å lade via USB siden jeg har med 40.000mah 😜 i pulken og ikke vil dra på andre batterier. Dumt hvis du opplever at den tappes for raskt med den oppladbare pakken da... Tro om den vil lades via USB om man bruker Eneloop batterier i stedet..? 🤔

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, det er den oppladbare batteri "pakken" til Garmin som jeg har brukt hittil.  Nei, jeg har ikke husket på å endre batteri-innstillingene. Bjørn J tipset meg også om dette, se over. Men gps`en stod innstillt på "NiMH" fra før.  Den burde nok ideelt sett stått på "forhåndsladet NiMH" - siden jeg brukte den med oppladbare slike. Det kan nok tenkes at resultatet ville blitt bedre med denne endringen. Hvor mye det ville hjulpet vet jeg ikke. Får gjøre nye forsøk. 

Etter Bjørn J sitt tips om lithiumbatterier og kulde, har jeg gått tilbake til engangs-batterier av merket Energizer ultimate lithium.  Disse har, etter mine tester hittil, holdt myyye lengre enn den oppladbare Garmin-pakken: tre dager istedet for en halv.

Dine 40.000mah høres jo mye ut, men de ligger i pulken. Der er det kaldt. En oppladbar batteripakke holdt en halv dag i snillt påskevær med mitt svært forsiktige bruk (men med feil batteri-innstilling). En slik pakke inneholder 4000mAh. Jeg har to slike pakker. Dermed er dagsforbruket 8000 mAh. I forhold til et slikt forbruk er ikke 40.000 mAh så mye lengre. Men igjen: det kan tenkes at forbruket hadde vært lavere dersom innstillingen fra "NiMh" til "forhåndsladet NiMh" utgjør mye. 

Eneloop er oppladbare NiMh-batterier. Jeg forela min situasjon for Altitec (batteriverksted/butikk). De selger selv eneloop-batterier, men anbefalte meg ikke disse. Da jeg spurte om hvorfor, fikk jeg dette svaret: "eneloop vil også funke greit, men engangs lithium har bedre kuldeegenskaper enn NIMH.

Videre spurte jeg om oppladbare lithium AA1,5v. (Det er flere her inne som har omtalt slike). Svaret jeg fikk var at Altitec ikke selger slike, fordi de mener de ville fungere dårlig. Grunnen til dette er at hvert enkelt 1,5V batteri bare ville inneholdt 500mAh. Mere er det ikke plass til pga den plasskrevende elektronikken i hvert batteri - i flg Altitec.  Hvor mye det er plass til i et engangs-lithium vet jeg ikke, men de fungerer for meg.

Min konklusjon foreløpig:  endringen fra"NiMh" til "forhåndsladet NiMh" må utgjøre en revolusjon for å danke ut lithium. Men det må testes ut.

I ditt tilfelle må du bare prøve det ut - på forhånd. Bruk tykk ladekabel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders70 skrev (2 timer siden):

Hvor mye det er plass til i et engangs-lithium vet jeg ikke, men de fungerer for meg.

Forskjellige kjemier gir forskjellige spenninger. Li-FeS2 gir 1,5 V, men de er ikke ladbare. Jeg tror ikke det finnes kommersielt tilgjengelige Li-batterier med kjemi som gir rundt 1,5 V og som er ladbare.

;-)

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
Lenke til innlegg
Del på andre sider

At flere brukere har andre erfaringer enn det en batteributikk hevder, overrasker meg ikke og jeg setter pris på slike tips. Selv hadde jeg ikke hørt om eneloop før engang.

Foreløpig skal jeg teste meg ferdig med det jeg har ang gps`en, så får vi se. 

En digresjon: ble litt nysgjerrig på Ladda etter å ha lest linken til Dortase. Etter inn- og utladingskurvene der, kan det være at disse er eneloop-batterier i forkledning. Ikke vet jeg. Men jeg har et høyt forbruk av AAA-batterier (til andre formål) og har i flere år har brukt cotech sine billige oppladbare batterier fra clas olson. Disse er greie, men begynner å bli utslitt. Har nå bestilt Ladda sitt system til erstatning for disse. Så får vi se.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, Marius Engelsen said:

Som sagt, og som flere har erfart på forumet. Sanyo eneloop pro er svært gode oppladbare AA batteri som er svært gode i kulde. Greit pris og lett tilgjengelig.

Eneloop Pro har høyere kapasitet enn standard eneloop, men til gjengjeld selv-utlader de mer over tid, og de kan lades "bare" opptil 500 ganger. Eneloop er fortsatt vanlige NiMh-batterier, og kapasiteten svekkes i kulde. Den største forskjellen mellom eneloop (og andre LSD-NiMh (LSD=Low Self Discharge) og vanlige NiMh-batterierer at de holder godt på ladingen når de ikke er i bruk.
Sanyo solgte eneloop-teknologien til Panasonic, som igjen skilte den ut i et eget selskap, FDK. Nå selges eneloop-batterier under mange navn, bl.a. har Biltema dem (2450mAh), og som kjent IKEA Ladda.
Lithium-batterier har to store fordeler: Det beholder høy kapasitet i kulde, og det gir tilnærmet full kraft til det nærmer seg tomt. Det er bl.a. derfor de egner seg så godt til kraftkrevende bruk som droner og el-biler (Tesla).

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn J skrev (21 minutter siden):

Eneloop Pro har høyere kapasitet enn standard eneloop, men til gjengjeld selv-utlader de mer over tid, og de kan lades "bare" opptil 500 ganger.

Og hvor mange ganger kan vanlige eneloop batterier lades? (i motsetning til pro`ens 500)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders70 skrev (15 timer siden):

Dermed er dagsforbruket 8000 mAh. I forhold til et slikt forbruk er ikke 40.000 mAh så mye lengre. Men igjen: det kan tenkes at forbruket hadde vært lavere dersom innstillingen fra "NiMh" til "forhåndsladet NiMh" utgjør mye. 

Det er en fin tittel på dette innlegget for 8.000mah per dag er voldsomt, og vil i mange tilfelle i praksis gjøre GPSen ubrukelig for de fleste på turer lengre enn en dag eller to ..😬

Jeg lurer litt på om den faktisk har brukt så mye, eller om det inkluderer "tap" pga lave temperaturer. Denne spenningen bør jo komme tilbake når batteriene blir varme igjen. Selv skal jeg teste både Nimh og Lithium batteri i det som ser ut som veldig kaldt vær om 2 helger.

Jeg har tro på, men ingen erfaring med, om batteripakken min på 40kmah er stor nok. Planen er å lade når batteri og produkter som skal lades er oppvarmet med varmeflaske i soveposen. Det er jo ikke lurt å lade med kalde batterier i hverken batteripakke eller produkt. Men dette er uprøvd og jeg kan ta helt feil...🤔🙈

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang batterivelgeren.

Med løse AA batterier har jeg mulighet til å endre batteritype i menyvalget. Men når den ladbare batteripakken settes inn, fjernes denne muligheten fra menyen. Dette stemmer også med bruksanvisningen, der dette står tydelig. 

Vil dette si at gps`en automatisk velger den beste innstilling selv, når en slik ladepakke står i? 

Dersom gps`en selv velger den beste innstilling, gjorde den også det under mitt tidligere bruk. I så fall er mitt håp, om at feil batteri-innstilling var årsaken til det høye forbruket, borte.

Dersom gps`en ikke velger den beste innstilling selv, men heller velger "det den var innstilt på forrige gang to løse batterier stod i" - er det håp.

Derfor gjøres nå en test: ved å først å sette inn løse AA, så velge "forhåndsladet NiMh", så ut med de løse batteriene og inn batteripakka igjen. Deretter måles forbruket på nytt. En knotete løsning - men et håp

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk forøvrig opp "ladeikon" i GPSen når jeg satte i Kjell & co sine 2700 Nimh batterier i går og valgte "Nimh" batteritype (altså ikke "forhåndsladede Nihm". Tyder på at den vil lade oppladbare batterier som står i den. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn J skrev (3 timer siden):

Joda, i massevis.  Se lenger opp i tråden. Søk etter 1,5v lithium AA rechargeable på ebay.

Nei, dette er ikke det jeg sa. Jeg er fult klar over at det finnes ladbare 1,5 V batterier, men jeg tror ikke disse har en kjemi som gir 1,5 V. Det er derfor de trenger elektronikk innvendig for å kunne gi 1,5 V som en annen nevnte her tidligere.

;-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.