Emil Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Legger ut sporbilder fra jaktturen i Femundsmarka 15-19 oktober. Vi gikk oss på Bjørnespor ca en halvtime fra campen vår, vi var da på tur tilbake etter en dags storfuggeljakt i Muggaområdet. Artig å se såpass tydelige spor! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jason Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 blir glad hver eneste gang jeg ser tegn på at det er spor av store rovdyr her i landet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strebus85 Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 blir glad hver eneste gang jeg ser tegn på at det er spor av store rovdyr her i landet. Bifalles! Det er ennå håp, selv med SP i regjering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knutis Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Setter en spiss på turen å finne slike! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emil Skrevet 2. november 2009 Forfatter Del Skrevet 2. november 2009 Setter en spiss på turen å finne slike! Absolutt En lokal elgjeger vi prata med sa at det var to bamser som holdt til i området, en liten og en stor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
syrre Skrevet 2. november 2009 Del Skrevet 2. november 2009 Absolutt En lokal elgjeger vi prata med sa at det var to bamser som holdt til i området, en liten og en stor. Hvis det stemmer håper jeg de sporene er etter den store. Om de er etter den 'lille' vil jeg ikke møte på den store Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lompa Skrevet 3. november 2009 Del Skrevet 3. november 2009 Det der er garantert den lille! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OleM Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 hvor vanlige er bjørner i norge egentlig? og hvor er det mest av dem? jeg liker bjørnen og jeg håper dem overlever her til lands også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Koie Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 120 individer registrert i 2008 gjennom DNA-testing av ekskrementer og hår. Ingen ynglende bjørn i 2008. Den svensk-norskebjørnen holder seg langs svenskegrensa konsentrert rundt Østerdalen, Lierne, Anarjokka og Pasvik. Hender unge hannbjørner tar seg en spasertur rundt i landet.. Den svenske bjørnebestanden er på rundt 3200 dyr som en liten sammenligning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OleM Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 det er veldig lite sammenlignet med antall mennesker.. skremmende hvordan det kan ende.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RuneL Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 det er veldig lite sammenlignet med antall mennesker.. skremmende hvordan det kan ende.. Husk at en bjørn trenger ganske mye større område enn ett menneske.. Så å sammenligne bestanden av bjørn med mennesker er litt problematisk.. Men en burde iallefall holde stammen på et godt nivå slik at en ikke risikerer innavl eller slikt. Om jeg ikke tar veeeldig feil så skulle norge hatt ca 1800 bjørner om det skulle vært samme tetthet som i alaska.. men er ikke helt sikker på tallene jeg har her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellredderen Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 hvor vanlige er bjørner i norge egentlig? og hvor er det mest av dem? jeg liker bjørnen og jeg håper dem overlever her til lands også. Reis til pasvikdalen, dra en uke nederst i gjøkåsteig, har gode sjangser der! Pasvikdalen er det stedet i Norge du har størst bjørnetetthet, så vidt jeg vet, i tillegg til nydelig natur, og mye vilt.. Kombiner det med en grensemarsj, langs den norsk russiske grensen, knallbra og gjennomføre om vinteren (absolutt lettest da), ikke lengre en 196 km;) Hvis du regner på gjøkåsmåten, så er bjønn relativt vanlig;) Vi satser på rovdyr i naturen fremover? Det er nydelig med en stjerneklar natt og ulvehyl!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gal Krokfot Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Pasvikdalen er det stedet i Norge du har størst bjørnetetthet, så vidt jeg vet, i tillegg til nydelig natur, og mye vilt.. Kombiner det med en grensemarsj, langs den norsk russiske grensen, knallbra og gjennomføre om vinteren Men dårleg med bjørn å sjå om vinteren... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OleM Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Reis til pasvikdalen, dra en uke nederst i gjøkåsteig, har gode sjangser der! Pasvikdalen er det stedet i Norge du har størst bjørnetetthet, så vidt jeg vet, i tillegg til nydelig natur, og mye vilt.. Kombiner det med en grensemarsj, langs den norsk russiske grensen, knallbra og gjennomføre om vinteren (absolutt lettest da), ikke lengre en 196 km;) Hvis du regner på gjøkåsmåten, så er bjønn relativt vanlig;) Vi satser på rovdyr i naturen fremover? Det er nydelig med en stjerneklar natt og ulvehyl!! Ja jeg syns det hadde vert utrolig gøy å se en bjørn eller ulv, så kommer nok til å satse på det fremmover.. kanskje ikke så trygt å reise ut i bjørneland uten noe å beskytte seg med men:/ det må da være mulig å få sett dem på en relativt trygg måte også.. noen som har erfaringer med det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
odlo Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 OleM: Da får du ta turen til Vassfaret Bjørnepark Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vandrefalk Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Ole M: Om du sjekker hvor mange som har sett bjørn i naturen i Norge opp mot hvor mange som har blitt skadet av bjørn, så tror jeg du slapper av litt med tanke på farlighetsgraden.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Ja jeg syns det hadde vert utrolig gøy å se en bjørn eller ulv, så kommer nok til å satse på det fremmover. Eg har sett ulv i fjellet. Det var ikkje så gøy som du trur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vandrefalk Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Eg har sett ulv i fjellet. Det var ikkje så gøy som du trur. Hvorfor ikke?! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Hvorfor ikke?! Det er bare ein dyr som liknar til forveksling ein hund. Plutseleg var det der. Like plutseleg var det borte. Det einaste som var att, var eit spor. Ikkje så ulikt spor etter gaupe. Veldig likt spor etter ein hund. Men heilt snorrett, så langt auga greide å følgje det (ca 3km). Det følgjer ikkje terrengformasjonar eingong, bare snorrett. Altså ikkje noko å bruke i eit fotografi eingong. Kun ta nokre bilete for å dokumentere det og sende til rovviltkontakta. Bare tenk på alle som trur dei ser ulv. Dei trur det er kjempegøy. Heilt til hundeeigaren eller nokon andre som forstår seg betre på det, seier at det var ein hund. Då synest dei ikkje opplevelsen var så gøy lenger. Det einaste som gjer opplevelsen gøy, er altså at forventninga om at det skal vera gøy. Det er faktis like stor oppleving å studere småfuglane på fuglebrettet. Kjøp ein sekk med solsikkefrø, ei bok om fuglar, ein god kikkert, stativ til kikkerten og sett av nokre minutt kvar dag. Det skal ikkje meir til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emil Skrevet 5. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2010 Det er bare ein dyr som liknar til forveksling ein hund. Plutseleg var det der. Like plutseleg var det borte. Det einaste som var att, var eit spor. Ikkje så ulikt spor etter gaupe. Veldig likt spor etter ein hund. Men heilt snorrett, så langt auga greide å følgje det (ca 3km). Det følgjer ikkje terrengformasjonar eingong, bare snorrett. Altså ikkje noko å bruke i eit fotografi eingong. Kun ta nokre bilete for å dokumentere det og sende til rovviltkontakta. Bare tenk på alle som trur dei ser ulv. Dei trur det er kjempegøy. Heilt til hundeeigaren eller nokon andre som forstår seg betre på det, seier at det var ein hund. Då synest dei ikkje opplevelsen var så gøy lenger. Det einaste som gjer opplevelsen gøy, er altså at forventninga om at det skal vera gøy. Det er faktis like stor oppleving å studere småfuglane på fuglebrettet. Kjøp ein sekk med solsikkefrø, ei bok om fuglar, ein god kikkert, stativ til kikkerten og sett av nokre minutt kvar dag. Det skal ikkje meir til. Du sier faktisk det at folk som TROR de ser ulv syns det er gøy, helt til noen andre sier at det ikke var ulv likevel, da var det ikke gøy lenger? Da har de ikke sett ulv da vel Jeg personlig kan garantere at jeg får mer ut av opplevelsen å se en ulv, kontra det å se en kjøttmeis spise solsikkefrø Beklager om jeg har misforstått ditt forrige svar, men jeg finner det ikke logisk. Eller så har vi et godt eksempel på at smaken er som baken, delt.. Noen liker å se skjeldne rovdyr, andre liker å se på småfugler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afe Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Du sier faktisk det at folk som TROR de ser ulv syns det er gøy, helt til noen andre sier at det ikke var ulv likevel, da var det ikke gøy lenger? Da har de ikke sett ulv da vel Jeg personlig kan garantere at jeg får mer ut av opplevelsen å se en ulv, kontra det å se en kjøttmeis spise solsikkefrø Beklager om jeg har misforstått ditt forrige svar, men jeg finner det ikke logisk. Eller så har vi et godt eksempel på at smaken er som baken, delt.. Noen liker å se skjeldne rovdyr, andre liker å se på småfugler. Du ser eit dyr, men veit ikkje om du har det gøy før andre kan verifisere det. Altså lar du andre bestemme om du har det gøy eller ikkje. Du kan altså ikkje vurdere sjølv om du har det gøy. Det er ikkje rart folk vert deprimert. OK at det er kjekt å kunne skryte av at eg har sett ulv, men opplevinga der og då var det ikkje noko spesielt ved. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OleM Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 jeg har jo sett ulv i dyreparken.. mente bare at det hadde vert kult se noen i det fri.. ikke nødvendigvis 10 meter fra dem;P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannen fra Sennavassdalen Skrevet 10. februar 2010 Del Skrevet 10. februar 2010 Antallet bjørn i Norge er ganske usikkert. Det var 120 registrerte individer, men det antas at det finnes langt flere. Jeg vet om flere områder der antallet registrerte spor og merker bjørneaktivitet er langt, langt høyere enn antallet registrerte bjørner i området tilsvarer. Jeg sier ikke at bestanden er for stor, tvert om jeg vil ha mer bjørn, men vil bare gjøre det klart at antall registrerte bjørner trolig er langt lavere enn faktisk antall bjørn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buster Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Dere glemmer NordTrønderlag som har store forkomster av bjørn. Sauebønner, reineiere og bærplukkere er ikke så veldig glad i den voksende bjørnestammen. De som har husdyr i utmarka har prøvd å ta dyrene heim og la di beite rundt husene, men disse rovdyra oppfører seg som andre rovdyr. De går dit maten er. Atten brunbjørner (åtte binner og ti hannbjørner) ble fanget i prosjektperioden 1993-2002. Alle binnene og åtte hanner ble radiomerket med VHF-halsbåndsendere For sju binner og fem hannbjørner ble det innsamlet peiledata over mer enn ett år, og disse ble brukt til å beregne størrelsen på leveområder. De ble peilet fra bakken og fly i grensetraktene mellom Snåsa og Lierne kommuner i Nord-Trøndelag fylke Se denne linken : http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2009/472.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strebus85 Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Dere glemmer NordTrønderlag som har store forkomster av bjørn. Sauebønner, reineiere og bærplukkere er ikke så veldig glad i den voksende bjørnestammen. De som har husdyr i utmarka har prøvd å ta dyrene heim og la di beite rundt husene, men disse rovdyra oppfører seg som andre rovdyr. De går dit maten er. Atten brunbjørner (åtte binner og ti hannbjørner) ble fanget i prosjektperioden 1993-2002. Alle binnene og åtte hanner ble radiomerket med VHF-halsbåndsendere For sju binner og fem hannbjørner ble det innsamlet peiledata over mer enn ett år, og disse ble brukt til å beregne størrelsen på leveområder. De ble peilet fra bakken og fly i grensetraktene mellom Snåsa og Lierne kommuner i Nord-Trøndelag fylke Se denne linken : http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2009/472.pdf Det lønner seg å være forsiktig med å generalisere. Jeg er sporadisk bærplukker, men er likevel glad i store rovdyr. Det å få lov til å se en bjørn på tur er i mine øyne nesten en mytologisk hending. Den turen husker du, for å si det sånn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.