Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges flotteste naturopplevelse.


larka

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er helt sikkert et flott fjell, men hvorfor i alle dager rangere akkurat "naturopplevelse"? En opplevelse er jo en høst subjetiv ting og i tillegg varierer opplevelsen av den samme turen fra gang til gang. Umulig å rangere med andre ord! Er det Norges flotteste turmål de er ute etter kanskje? Eller den beste utsikten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møysalen har jeg vært på og turen kan absolutt anbefales hvis man er i området. Det er en flott tur.

Men jeg synes det er typisk at i slike kåringer vinner veldig ofte et sted i Nord-Norge, og da oftest et sted i Nordland, som i en kåring ble valgt til Norges beste eller flotteste fylke. Når det blir avstemming om slikt er det patriotisme og ikke objektive kriterier som legges til grunn. Slik sett har jo avstemmimngen like liten verdi som avstemmingen om norges nasjonalfjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at slike kåringer skal tas med en klype salt.. spesielt de som går gjennom ni-timen og avhenger av at så mange (lokalpatrioter) som mulig stemmer via SMS...

Denne kåringen er vel kanskje heller ikke så mye verdt, men dersom det kun er leserne av UTE-magasinet som har uttalt seg så er det jo litt interessant, for jeg er ganske overbevisst om at storparten av disse bor i Sør-Norge.. (Trøndelag og sørover)

Og uten at jeg har besøkt Møysalen så tror jeg jo også at den må være blant de helt store naturopplevelsene i Norge. Men jeg tror ikke noen naturopplevelser kan utnevnes som best i Norge, alle naturopplevelser har sin sjarm, og hvilken som er best VIL jeg ikke være med på å kåre... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk nordlendingene å kuppe en slik avstemning.

Bare si Målsevfossen, Stetind mm..

Slike kåringer er helt på jordet.

Etter ditt eget utsagn så er nordlendingen slik: "Han er overhode ikke interresert i fjell og friluft i Midt og Sør Norge, ja heller ikke i nord, dersom det ikke er motorisert. "

Nordlendingene er, som du sier, ikke interessert og har nok knapt sett dette bladet UTE og langt mindre giddet å delta i noen avstemning. Nei, det er nok søringene som har kåret denne vinneren skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En naturopplevelse er veldig personlig, så det å rangere dem i offentlighet blir litt søkt.

Men når det er sagt må jeg si at turen opp til Møysalen inneholder alt du måtte ønske deg. Storslått natur, utsikt, hav, fjell, bre, snø, og luftig klyving mens det fortsatt er mulig for en vanlig turgåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Etter ditt eget utsagn så er nordlendingen slik: "Han er overhode ikke interresert i fjell og friluft i Midt og Sør Norge, ja heller ikke i nord, dersom det ikke er motorisert. "

.

Alt han trenger å gjøre er å sitte hjemme å høre på ni-timen og sende en SMS.

Tydligvis er ni-timen populær der nord....... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møysalen har jeg vært på og turen kan absolutt anbefales hvis man er i området. Det er en flott tur.

Men jeg synes det er typisk at i slike kåringer vinner veldig ofte et sted i Nord-Norge, og da oftest et sted i Nordland, som i en kåring ble valgt til Norges beste eller flotteste fylke. Når det blir avstemming om slikt er det patriotisme og ikke objektive kriterier som legges til grunn. Slik sett har jo avstemmimngen like liten verdi som avstemmingen om norges nasjonalfjell.

Enig i at slike kåringer er ganske tullete, og jeg tar dem i hvert fall ikke seriøst.

Denne kåringen er vel kanskje heller ikke så mye verdt, men dersom det kun er leserne av UTE-magasinet som har uttalt seg så er det jo litt interessant, for jeg er ganske overbevisst om at storparten av disse bor i Sør-Norge..

Husk på hvor mange "nordlendinger" som er bosatt i sentrale strøk av landet, og som i dag snakker klingende østlandsdialekt. Må vel være mange titalls tusen om ikke mer, etter den massive utvandringen de siste 50 år. Vi ser en del av dem på sommeren, når de kommer kjørende oppover landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
[Alt han trenger å gjøre er å sitte hjemme å høre på ni-timen og sende en SMS.

Tydligvis er ni-timen populær der nord....... :wink:

Stakkars deg Dag G. Jeg ser du sliter hardt for tiden. Både i denne tråden og den andre der vi nordlendinger får våre negative trekk diskutert.

Det er klart det ble for mye for deg at de hersens nordlendingene stemte inn både nasjonalfjellet Stetind, nasjonalfossen Målselvfossen og nå også den beste fjellturen på Møysalen. Dette kom selvsagt på toppen av at Natobasen på Jåttå ble flyttet og at flymuseet også havnet nordpå. Dessuten er jo Nasjonalarkivet, innkrevingsentralen, Brønnøysundregistrene også nordpå. Ja det kan godt være mer også, huffameg for en verden vi lever i du.

Vel. vel, du skal vite at det er god terapi i å snakke ut om problemene, så det er en fin start du har gjort. Ikke tenk tanken på at årsaken til problemene er at dine østlands-naboer først er impulsive når de får tenkt seg vel og lenge om, de får selvsagt ikke fingeren fram for å ringe inn når det er slike avstemninger. Det er bedre å skylde på "de andre", og der har du gjort en god jobb. Kjennes det bedre nå?

Skulle det vise seg å komme tilbake får du snakke med din fastlege, det finnes mye utmerket psykofarmaka som klarer å takle både depresjoner og tankekaos. Ikke vent for lenge, det er bedre å få løst problemet i en tidlig fase enn å vente.

Vi nordlendinger er såpass hardhudet at det ikke går inn på de fleste av oss, og i alle fall ikke på meg. Jeg bodde en tid i Oslo fra slutten av 60 tallet til midten av 70-tallet. Da var det ensbetydende med avslag på hybel og jobb hvis man pratet nordnorsk dialekt. Synd i grunnen at den tiden er forbi ikke sant? Det var trasig at "JernWilly" fikk være politimester i Oslo så lenge, det ble nesten farlig å prate østlandske dialekter. De ble sett på som like suspekte som nordnorsk, ikke god nok grunn til å slippe unna som tidligere.

Håper du får problemene dine ordnet, det er trasig å se folk slite slik du åpenbart gjør. Lykke til og hold ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det ble for mye for deg at de hersens nordlendingene stemte inn både nasjonalfjellet Stetind, nasjonalfossen Målselvfossen og nå også den beste fjellturen på Møysalen. Dette kom selvsagt på toppen av at Natobasen på Jåttå ble flyttet og at flymuseet også havnet nordpå. Dessuten er jo Nasjonalarkivet, innkrevingsentralen, Brønnøysundregistrene også nordpå. Ja det kan godt være mer også, huffameg for en verden vi lever i du.

Kan også legge til at Luftfarsttilsynet ble flyttet nordover, og at trondheim kontrollsentral (luftromskontroll) ble lagt ned og flyttet til Bodø. Lurer av og til om det er lokale forkjempere som skyldes dette, da Bodø Kontroll har slitt stort med å klare å bemanne posisjonene sine på kontrollsentralen etter at de fikk et større luftrom å ha kontroll over. Dette har for den som ikke vet det ført til at mye av lufttrafikken har måttet blitt rutet om sverige (som igjen har ført til reduserte inntekter for Avinor). Kanskje litt OT det siste jeg sier, men poenget er at det ikke alltid er positivt å flytte kompetansekrevende bedrifter i "ødemarken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote=Otto Støver]

[Alt han trenger å gjøre er å sitte hjemme å høre på ni-timen og sende en SMS.

Tydligvis er ni-timen populær der nord....... :wink:

Stakkars deg Dag G. Jeg ser du sliter hardt for tiden. Både i denne tråden og den andre der vi nordlendinger får våre negative trekk diskutert.

Det er klart det ble for mye for deg at de hersens nordlendingene stemte inn både nasjonalfjellet Stetind, nasjonalfossen Målselvfossen og nå også den beste fjellturen på Møysalen. Dette kom selvsagt på toppen av at Natobasen på Jåttå ble flyttet og at flymuseet også havnet nordpå. Dessuten er jo Nasjonalarkivet, innkrevingsentralen, Brønnøysundregistrene også nordpå. Ja det kan godt være mer også, huffameg for en verden vi lever i du.

Vel. vel, du skal vite at det er god terapi i å snakke ut om problemene, så det er en fin start du har gjort. Ikke tenk tanken på at årsaken til problemene er at dine østlands-naboer først er impulsive når de får tenkt seg vel og lenge om, de får selvsagt ikke fingeren fram for å ringe inn når det er slike avstemninger. Det er bedre å skylde på "de andre", og der har du gjort en god jobb. Kjennes det bedre nå?

Skulle det vise seg å komme tilbake får du snakke med din fastlege, det finnes mye utmerket psykofarmaka som klarer å takle både depresjoner og tankekaos. Ikke vent for lenge, det er bedre å få løst problemet i en tidlig fase enn å vente.

Vi nordlendinger er såpass hardhudet at det ikke går inn på de fleste av oss, og i alle fall ikke på meg. Jeg bodde en tid i Oslo fra slutten av 60 tallet til midten av 70-tallet. Da var det ensbetydende med avslag på hybel og jobb hvis man pratet nordnorsk dialekt. Synd i grunnen at den tiden er forbi ikke sant? Det var trasig at "JernWilly" fikk være politimester i Oslo så lenge, det ble nesten farlig å prate østlandske dialekter. De ble sett på som like suspekte som nordnorsk, ikke god nok grunn til å slippe unna som tidligere.

Håper du får problemene dine ordnet, det er trasig å se folk slite slik du åpenbart gjør. Lykke til og hold ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig å se hvordan enkelte lar seg provosere av Dag Gs friske utspill. Jeg vil faktisk takke Dag for å ha fått til en herlig, forfriskende debatt igjen på FF. Lenge siden sist! Dags sarkastiske innlegg er kun av det gode, og jeg håper på mer brennbart materiale fra den kanten :)

Enkelte innlegg i flere tråder fremstår som temmelig barnslige. Men, men; grove generaliseringer er jo en del av gamet :wink:

En av Norges flotteste naturopplevelser er å padle nordpå!

Det fine er at få nordlendinger eller søringer ikke vet om det eller ikke praktiserer :D:D

Jeg får ha hele området nesten for meg selv.

Ja, det er ikke direkte vanskelig å finne store naturområder som får ligge helt for seg selv gjennom hele året. Apropos uttrykket "søring". Begrepet blir ikke brukt over hele landsdelen. Jeg har en klar oppfatning at det først og fremst blir brukt av finnmarkinger som vil markere en nord-sør polarisering. Her på Helgeland blir i hvert fall ikke begrepet brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men poenget er at det ikke alltid er positivt å flytte kompetansekrevende bedrifter i "ødemarken".

Vil bare minne om at etter at polarinstituttet kom til Tromsø så har polarforskningen vært i vinden som aldri før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.