Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyrshysteriet; å gå som man er


Fiskern

Anbefalte innlegg

Romadals budstikke kunne nylig berette at en kvinne møtte naken mann på fjellet (kun iført joggesko).

Hvorfor kan man ikke gå som man er? Må man være kledd i tekniske plagg som koster skjorta?

Kvinnen som tydelig ble forfjamset reagerte på ett eller annet der de møttes i "Guds frie natur".

Kanskje var det "utstyret", eller mangel på sådan? Er den frie natur fri? Politiet ble kontaktet og de ser alvorlig på saken.

http://www.rbnett.no/article/20090601/NYHETER/911827989/1085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men å være naken er ikke forbudt i Norge. Allemannsretten åpner også for at du kan være naken i fjell, skog og mark. Det er når man snakker om uanstendig adferd man beveger seg over i de "kriminelles" rekker. Slik jeg skjønner det så oppfordrer loven til å være mest mulig diskrét.

http://www.naturistnet.org//main.php?page_id=258&doc_id=62

http://www.naturistnet.org//main.php?page_id=258&doc_id=1129

Står du på Besseggen en vakker sommerag i juli og onanerer så gjør du noe ulovlig. Går du bare naken der så er du i aller høyeste grad i grenseland. Rusler du naken på en mindre traffikert sti eller utenfor stier i fjellet så holder du deg innafor. Det er slik jeg oppfatter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunkt bør det ikke være noe imot at folk går naken i et rolig fjellområde. Men problemet for kvinner (snakker av egen erfaring) er at de har lett for å assosiere nakne menn med voldtekt. Det har ikke direkte noe med hverandre å gjøre, men det blir gjerne litt ubehagelig. Jeg kan tenke med at denne kvinnen kanskje ikke hadde vært så forfjamset/redd om hun hadde gått sammen med en annen person eller en stor hund. Det er trist at det skal være slik, men vi kvinner har denne tanken ofte sittende på lur helt bakerst i hjernen og når du går alene i skogen på en trang sti og møter en naken mann, kan tanken pluselig hoppe fram og skremme deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Helt klart at det er fantastisk å gå uten klær i naturen når været tillater det. Å ikke være til sjenanse for noen er dessverre alltid det store tankekorset: Man vil jo helst ikke støte noen. Selv har jeg ved flere anledninger gått på steder jeg tror at ingen vil møte meg, men har ikke alltid lykkes med det. Vi bor på et gårdsbruk, og en gang jeg gikk naken på eiendommen ned til Glomma, møtte jeg en fisker som var på vei nedover langs elva. Vi kom i prat, og ble stående å prate i noen minutter før han fortsatte videre. Jeg har fundert litt på hva han tenkte om at jeg var naken, men kan ikke huske at han virket brydd under samtalen. Mulig at det hadde artet seg anderledes dersom fiskeren hadde vært en kvinne. Det er synd at det skal være slik at man umiddelbart tenker på overgrep når en avkledd mann møter en kvinne, samtidig må jeg innrømme at tanken også ligger latent hos meg som mann: Håper ikke jeg møter noen, tenk om de tror at jeg er en overgriper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en kjennsgjerrning at hvis en mann ser en naken kvinne så blir han betraktet som en kikker, og hvis en kvinne ser en naken man så er han en blotter.

En kvinnelig kollega av meg var nettopp flyttet til byen. Hun var en del plaget med psoriasis og som de fleste vet så kan sol ha en lindrende effekt på disse plagene. Sør på Jæren sies det at det er en naturiststrand, noe som ikke er helt riktig, for selv om stedet blir benyttet av naturister så er det ikke offesielt å regne som en naturiststrand, men et vanlig offentlig friområde. Min kollega hadde en dag fri fra jobben og siden solen skinte fra en skyfri himmel dro hun ut dit for å sole seg uten klær. Dette gikk bra en stund, men så kom det en mann iført grønn kjeledress og gummistøvler. Altså en bonde på jobb. Han passerte henne en gang, kom til bake og begynte å prate. "Fint vær, fin dag og sole seg, ......". Så satte han seg ned ved siden av henne og begynte å gjøre seg klar for "soling". Dvs. han begynte å kle av seg. Det ble etter hvert mer og mer klart at det ikke var solen han var interessert i så min kollega fant det mest fornuftig å ta med seg saker og ting og komme seg til bilen.

Mannen er den evige jeger og noen ser desverre ikke forskjell på om det er "jaktsesong og om byttet er lovlig vilt".

Derfor er mange kvinner, ofte med rette, redde for å møte menn som ikke holder seg til spillereglene.

For noen år siden, på en bussholdeplass i London, dukket det plutselig opp en dame, kun iført høyhelte sko. Det ble litt oppstyr og en annen kvinne ropte at noen måtte ringe politiet. Da kom det fra en av de mannlige busspasasjerene: "Hvorfor det, de kommer jo bare og henter henne".

Damen gikk på bussen, løste billett og reiste 2 eller 3 holdeplasser før hun gikk av og ble plukket opp av en bil. Sikkert bare et veddemål, men ingen ble tilsynelatende skadet av episoden.

Noen liker simpelt hen bare å sprade rundt uten klær, noen liker å vise seg naken for andre og noen, spesielt her i "bibelbeltet" langs vest- og sørkysten av landet, ser på nakenhet som djevelens verk, selv om de mener de er skapt av Gud i hans bilde. Forstå det de som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt off-topic dette, men hvis uansendig oppførsel er ulovlig så tenker ihvertfall jeg tukling med det man måtte ha for hånden, men hvis man skal tolke dette i en litt videre betydning så vil vel det være uanstendig om jeg og samboeren finner ut når vi er på fjellet at vi har lyst å "teste ut lyngen" :) er dette da strengt tatt ulovlig og kan man da bli anmeldt for det??? Selvfølgelig så trenger man jo ikke å legge seg ned rett ved siden av turistforeningsløypa. Jeg tror nok at dette aldri vil bli en problemstilling for jeg kan ikke tenke meg at noen skulle finne på å anmelde det om vi skulle bli observert av noen, var mere nyskjerrig på om lovverket var slik at dette egentlig ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd å "teste lyngen" som Johnny 200 betegner det, men det går ganske fint i gresset i bjørkeskogen akompagnert av bokfink og løvsanger en varm sommerdag. (Det sies at det skal bli ekstra pene barn av å lage dem ute i naturen.) Om noen da skulle se dette så tviler jeg sterk på at det ville få noe etterspill. Jeg har aldri sett at dyra bryr seg noe serlig om hvem som ser eller hvor de er. Er hingsten brunstig og hoppa klar så betyr vel tid og sted relativt lite.

Min bror og en kammerat var en gang på fisketur og kammeraten stilte seg opp for å fiske ved en smal vik. Etter et par kast ble han oppmerksom på noe eller noen på den andre siden. Det viste seg å være et par som "testet lyngen", delvis skjult av ung glissen bjørkeskog. Det eneste dette førte til var at min brors kammerat glemte å sveive inn snøret, og da min bror kom bort til ham lå duppen, flua og en del meter snøre og fløt like forran beina hans. Fiskingen hadde han visst helt glemt av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.