Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om bredde på fjellski.


NJB

Anbefalte innlegg

Hei..

jeg skal kjøpe meg fjellski som jeg skal bruke i trollheimen,hovedsaklig i trekanten,men kanskje litt andre steder også.

De jeg har sett på er: Åsnes Amundsen og Åsnes Nansen.

Amundsen med bredde på 67mm og Nansen med bredde på 76mm. De veier det samme.

Jeg er 171cm høy og veier va 72kilo og skal ha en sekk på ca 17kilo.

Hvilken bredde på ski anbefaler dere,er bredest mulig ski best?

Mvh.

Nils-jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på bruk. Nansen er bedre nedover og bærer bedre i løs snø, men er for breie til å gå i løyper med. Amudsen går i løyper, har bedre spenn (fordel for å beholde smøring og ved bruk av kortfeller, men ulempe i nedoverbakke). På Nansen bør en bruke 75mm binding og ditto støvler. Det gir en tyngre ski. På Amundsen kan en benytte NNN-BC, som er lettere å gå med.

Du finner en haug av linker med dette tema på Fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok...da har jeg lest litt på forumet og tror nok jeg vil gå for Åsnes Amundsen.

Vil jeg måtte kjøpe Rottefella BC Magnum bindinger eller går det med vanlige Rottefella BC manuell bindinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil berre ANBEFALA deg å STYRA unna åsnes ski som er lagt i china. Elendig kvalitet. Værsta som du finn av fjellski, men dei som e lagt i Norge, dei e da super kvalitet på. Dei har forresten flytta all produksjon til china, så vist du vil ha norskproduserte og gode ski så må du skynda deg å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnumbindingen er breiere og gir dermed noe stødigere kjøring, samtidig subber de mer i løypa. Feste til støvlene er også bedre. Har du tilgang til BC-Manuell er de sikkert greie, men skal du kjøpe nytt synes jeg Magnumbindingene er å foretrekke. Tror Magnumene ikke iser så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er noe forskjell mellom Åsnes Amundsen 2007/08 mod. og 2008/09 mod. annet en designen?

Jeg kan nemelig få kjøpt helt nye Åsnes Amundsen 07/08 mod. til halv pris,og burde jeg gå for 07/08 modellen,eller burde jeg prøve å få tak i 08/09 modellen?

Hilsen en som ikke har peiling på fjellski. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på bruk. Nansen er bedre nedover og bærer bedre i løs snø, men er for breie til å gå i løyper med. Amudsen går i løyper, har bedre spenn (fordel for å beholde smøring og ved bruk av kortfeller, men ulempe i nedoverbakke). På Nansen bør en bruke 75mm binding og ditto støvler. Det gir en tyngre ski. På Amundsen kan en benytte NNN-BC, som er lettere å gå med.

Jeg opplever det motsatte. Mine 190 cm Nansen har bedre spenn og er stivere enn konas 190 cm Rago (forløperen til Amundsen, i praksis samme ski). Og Nansen går stort sett greit i oppkjørte løyper med Rottefellas 10 mm heveplate under Super Telemarkbindingene (platen er i praksis ca. 13-14 mm høy).

Nansen er forøvrig litt tyngre enn Rago/Amundsen i utgangspunktet, ca 300 g paret, og har merkbart bedre bæreevne og innsving.

Du finner en haug av linker med dette tema på Fjellforum.

Sant så det holder ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil berre ANBEFALA deg å STYRA unna åsnes ski som er lagt i china. Elendig kvalitet. Værsta som du finn av fjellski, men dei som e lagt i Norge, dei e da super kvalitet på. Dei har forresten flytta all produksjon til china, så vist du vil ha norskproduserte og gode ski så må du skynda deg å få tak i.

Ehh... Dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg kjøpt de "mykeste" - fjellski med stivt spenn er for meg - ubrukelig!

(det finnes sikkert noen som mener det motsatte....)

Jo mykere spenn, jo bedre nedoveregenskaper - alt annet likt. Godt spenn = smøring sitter, og bedre bortoveregenskaper. Spenn skal være passe i forhold til din vekt (med sekk, hvis du bruker det). Skiens lengde og oppbygning avgjør spenn. Det er også forskjeller i spenn på tilsynelatende like ski.

De første "fjellskiene" jeg kjøpte var et par telemarkski uten spenn (en idiotisk selger sa at de var brukbare til å gå med). Ski med for stivt spenn er like ubrukelige (kona til Gremlin høres ut til å ha fått et par). Nansen og Amundsen er ski med markert spenn. Sakser litt fra Sportsnetts beskrivning av de to skiene:

"Amundsen er egentlig klassiske ´´Rago´´ i nytt design og er konstruert for lange skiturer... Amundsen har et spenn som klarer tyngre oppakning. Skia har myk for- og bakski - lettere og svinge med. Skia absorberer ujevnhetene i terrenget bedre."

"Åsnes Nansen er utstyrt med god smørelomme for deg som ønsker både sving- og gåegenskaper. Spennet i skia er tilnærmet det man finner på Rago. Nansen har hel stålkant og er ei robust fjell- og topptur ski. Bredden gir gode flyteegenskaper og egner seg ypperlig for den som vil ha ei ski som fungerer både bortover og nedover utenfor løypa."

Åsnes skriver på sin hjemmeside:

"Brei fjellski med gode flyteigenskapar for aktive skiløparar.

Nansen er ei brei fjellski med stort innsving og gode flyteeigenskapar. Heil stålkant og høgt gåspenn for dei som ynskjer både sving- og gåeigenskapar. For utfordrande turar, og gjerne i djup og tung snø."

"Dette er oppfylgjaren til den populære Rago-skia, som i år kjem i heilt nytt navn og ny design.

Amundsen er skia for dei lange fjellturane. Den har heil stålkant og er utstyrt med ei markert smørelomme for å bevara festevoksen lengst mogleg. Dett er ei lengdestiv ski som som eignar seg for trekking av pulk og turar med oppakning.

Eit naturleg førstevalg blant våre ekspedisjonsfararar. "

Jeg er meget fornøyd med mine Rago. Jeg bruker dem mest til lengre turer med sekk og/eller pulk. Spennet blir litt stivt uten vekt i sekken, men jeg kan "løpe" med dem i løper. Jeg slipper stort sett å legge på ny smøring annet enn hvis føret endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat kjøpt meg Åsnes Amundsen ski i dag ,men det var litt frem og tilbake om hvilken lengde jeg skulle ha.Jeg så på 187cm lengde og 194cm lengde(det var de lengdene de hadde igjen i butikken) smøre spennet var innenfor grensen på begge par ski i forhold til vekta mi,men 194 var litt bitte litte grann stivere enn 187cm.

Jeg kjøpte 194cm.

Ble veldig usikker når jeg kom hjem om jeg hadde valgt riktig lengde,jeg har ikke noe annet å forholde meg til når det gjelder fjellski da jeg aldri har hatt det eller gått på ski i fjellet før.(gått bare i marka)

Men en gang må jeg til pers og i påsken skal jeg gå fra hytte til hytte.

Vet det er mange tråder om emnet,men spør alikevel: Valgte jeg riktig lengde eller skulle jeg gått for dem på 187cm når jeg er 171cm høy og 72 kilo og skal gå med sekk fra hytte til hytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som anbefaler skøyteski eller Ingstad.

Jobber du i sportsbutikk? Mange yngre ekspeditører gir faktisk slike råd.

Til en person som skal gå tur i fjellet eller fra hytte til hytte, delvis i fabrikkspor men også utenom og ikke i ekstremt terreng burde et slikt råd kvalfisere til juling.

Til slike turer vil anbefale solide ski med max. bredde ca. 70mm.

De bør da smørespenn som er tilpasset turisten, ev. med ryggsekk, dette er like viktig med kortfeller som med smurte eller smørefrie.

Er du i tvil spør venner og bekjente om du kan prøvelåne noe utstyr.

Eller spør gjerne noen her på forumet, kanskje noen som bor i nærheten av deg!

Vi er vel her inne for å hjelpe hverandre, ikke for å krangle om uvesentligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Til deg som anbefaler skøyteski eller Ingstad.

Jobber du i sportsbutikk? Mange yngre ekspeditører gir faktisk slike råd.

Til en person som skal gå tur i fjellet eller fra hytte til hytte, delvis i fabrikkspor men også utenom og ikke i ekstremt terreng burde et slikt råd kvalfisere til juling.

Til slike turer vil anbefale solide ski med max. bredde ca. 70mm.

De bør da smørespenn som er tilpasset turisten, ev. med ryggsekk, dette er like viktig med kortfeller som med smurte eller smørefrie.

Er du i tvil spør venner og bekjente om du kan prøvelåne noe utstyr.

Eller spør gjerne noen her på forumet, kanskje noen som bor i nærheten av deg!

Vi er vel her inne for å hjelpe hverandre, ikke for å krangle om uvesentligheter!

Tok for meg kun løyper eller fjellet, og det var ikke noe krangle relatert innlegg du;) Hvis du kaller dette for uvesentligheter var det vel veldig unødvendig å svare også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil berre ANBEFALA deg å STYRA unna åsnes ski som er lagt i china. Elendig kvalitet. Værsta som du finn av fjellski, men dei som e lagt i Norge, dei e da super kvalitet på. Dei har forresten flytta all produksjon til china, så vist du vil ha norskproduserte og gode ski så må du skynda deg å få tak i.

Åsnes har ikke leget ett eneste skipar i kina. Skiene blir nå stort sett produsert i Åre i Sverige. Kan være greit å vite hva man snakker om før man kommer med bastante uttalelser......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket ihvertfall med Åsnes for 1.5 uke siden og de bekreftet at både Amundsen og Nansen skiene blir nå laget i kina.Det var kun Ingstad skien som ble laget i åre. Men jeg kan jo ha fått feil opplysninger fra Åsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.