Gå til innhold
  • Bli medlem

Konkurranse: 10 på topp på under 24 timer


Erik

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6284387

Nå skal det visst bli konkurranse av dette og det skal arrangeres annet hvert år.

Den var en liten artikkel i Aftenposten på onsdag med mer nøkterne opplysninger enn det som fremgår av ovennevnte link. Det er så vidt jeg skjønner en lokal idrettsforening som står bak. Start og mål bli ved Dørålsseter og med kontrollpost ved Rondvassbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såg den lille notisen i Aftenposten på onsdag jeg også.

Kan kanskje bli en tradisjonskonkurranse i Rondane dette, men spørs hvor mange som egentlig tåler hele løpet?

Er vel noen her inne som har gjennomført dette, og kan si om det frister til gjenntagelse annet hvert år?

For min del så tror jeg står over. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel ikke så umulig å gjennomføre at man må være toppidretsutøver?

Nei, men de beste vil antakelig havne på 12-13 timer, altså konkurransetid omtrent som sykkelrittene Trondheim-Oslo og Jotunheimen rundt. Aktive mosjonister som er vant til å bevege seg i ura bør kunne gjennomføre det på 15-22 timer under tørre forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner 3 stykker som har gjort dette, men det var bare den ene som trengte mer enn 13-14 timer. Ingen av disse er toppidrettsutøvere.

At dette skal være "en konkurranse det nesten er umulig å gjennomføre" blir litt feil. Man trenger ikke en gang løpe for å rekke runden innen 24 timer.

Hvorfor bestiger de ikke alle sammen?

Må være fordi ikke alle synes det er flere enn 10 topper over 2000m i Rondane. Det er ikke noe galt å samle på 10 metere og de fleste har en eller annen sett utenfra snodig interesse som de driver med - men bare ikke akkurat denne. :D Men det er en helt annen diskusjon.. En annen ting er at det er litt vanskelig å kontrollere om alle har vært oppom absolutt alle 10-metere. Det er mye enklere å forholde seg til kun 10 topper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dette skal være "en konkurranse det nesten er umulig å gjennomføre" blir litt feil. Man trenger ikke en gang løpe for å rekke runden innen 24 timer.

Er det konkurranse, så ville jeg ikke bare "ruslet" over toppene på 24 timer... Tror du må ha litt guts og ofre litt for å delta...

Og å gjøre dette annethvert år vet jeg ikke om det er mange som gjør med full iver? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være fordi ikke alle synes det er flere enn 10 topper over 2000m i Rondane.

Når folk spør meg om hvor mange 2000-metere det er i Rondane, pleier jeg å svare 10 stk. Så du er inne på det der Erik. For "den vanlige mannen/kvinnen i gata" vil det nok alltid være 10 topper i Rondane. Vi andre nerdene, har gjerne et annet syn på den saken og kan sågar strides litt om akkurat det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Per Nygård, som står bak dette forslaget, har vært med på noe lignende før. Han har vunnet 4summit race, http://www.4summitrace.no/ de tre årene det har blitt arrangert.

4 summit race går over 4 topper i Tolga og Os kommuner, litt sør for Røros. Med 3 topper på ca 1600 og selve Forolhogna på 1330 meter, og ca 10 mil sykling tar det vinneren ca 13 timer å fullføre.

Nå vil han tydeligvis bringe utholdenhetsaktiviteten videre til det større og mer kjente fjellområdet Rondane. Idrettslagene har sikkert fått en del erfaring med å avvikle et slikt arrangement. Det kreves en del folk, utstyr og logistikk for å få dette avviklet på en relativt sikker måte.

Spennende å se hva det blir ut av dette. Men er det noen ekstra problemer med å arrangere dette i en nasjonalpark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel noen her inne som har gjennomført dette, og kan si om det frister til gjenntagelse annet hvert år?

Ikke for min del, prøvde i 99. Vi kallte det "Upper Ten" (whisky merke).

Ut fra dagsetappene flere her på forumet legger bak seg er ett slik løp ingen problem, skal man konkurrere i toppen ned mot 10 timer derimot..

Raskeste mann fra forumet ser fortsatt ut til å være Knut Stabell på 12:42 !

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=470&highlight=knut+stabell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk de vil komme i konflikt med forvaltningsregimet som gjelder i Rondane. Dette er en organisert aktivitet og kan nok hende de er forpliktet til å søke om tillatelse.

Skal en sammenligne med f.eks. terrengsykkelritt som hindres pga villreinhensyn i Knutshø villreinområde, så henger denne organiserte aktiviteten også i en tynn tråd.... (Har ikke tenkt å diskutere noe omkring villrein-tema her nå altså, så det er sagt på forhånd :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skal stille mannsterkt fra FF på dette løpet neste år??

Med ett par ukentlige intervalløkter frem til da, tror jeg mange tinderanglere kunne feid kjapt over der :D .......

Når folk spør meg om hvor mange 2000-metere det er i Rondane, pleier jeg å svar 10 stk. Så du er inne på det der Erik. For "den vanlige mannen/kvinnen i gata" vil det nok alltid være 10 topper i Rondane. Vi andre nerdene, har gjerne et annet syn på den saken og kan sågar strides litt om akkurat det. :lol:

Syns jo det er skammelig frekt å ikke kalle Vinjeronden N for egen topp da...... :(

Nå skal det jo ganske mye til, for ikke å snuble over alle toppene underveis alikevel....

Midtrondene flyr man jo like kjapt over som å løpe i siden så å si.

Sek.toppen til Storsmeden blir jo automatisk med underveis over Smeeggen.

Det er vel strengt tatt bare Vinjeronden N som medfører ett ekstra minutt, eller maks 2 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skal stille mannsterkt fra FF på dette løpet neste år??

Med ett par ukentlige intervalløkter frem til da, tror jeg mange tinderanglere kunne feid kjapt over der :D .......

Syns jo det er skammelig frekt å ikke kalle Vinjeronden N for egen topp da...... :(

Nå skal det jo ganske mye til, for ikke å snuble over alle toppene underveis alikevel....

Midtrondene flyr man jo like kjapt over som å løpe i siden så å si.

Sek.toppen til Storsmeden blir jo automatisk med underveis over Smeeggen.

Det er vel strengt tatt bare Vinjeronden N som medfører ett ekstra minutt, eller maks 2 min

Mhm. Men hva om Storronden NØ ble godkjent :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500fjell & Håvard: Heldigvis er det andre enn 10-metersgjengen som bestemmer hvilke topper som gjelder. Ellers hadde man aldri kommet til enighet om konkurransereglene. :D

(Har ikke tenkt å diskutere noe omkring villrein-tema her nå altså, så det er sagt på forhånd :lol: )

He he. Vi får nok lurt deg utpå etter hvert. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.