Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til å finne kart


wsxx

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette blir da min første post her på forumet.

Jeg er i planleggingsfasen for en to ukers tur i Nordlandsfjellene rett nord for Polarsirkelen. Denne turen skal foregå neste Juli, og i den anledning skulle jeg kjøpt meg litt kart for å bestemme meg for hvilke tereng jeg skal bevege meg i.

Alternativene mine er;

- Saltfjellet

- Beiarfjellet

- Rago

- Området mellom Røsvik og Valnesfjorden.

Er det noen der ute som vet hvilke kart jeg skal bestille meg for å få oversikt over disse områdene? Det er 1:50000 kart jeg er på jakt etter.

Takker på forhånd for alle svar jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

For turkartserien til Ugland bør du først ta en ikk her:

http://www.kartbutikken.no/produktlisting.php?kategori=18

Skriv inn stedsnavn, så får du oversikt over hvilke turkart i turkart-serien som eventuelt dekker området. Et par sjekk på stedsnavnene du oppgir, er at en del ikek er dekket av turkart-serien.

Da er den vanlige Norge 1:50000-serien alternativet. De fleste ordentlige bokhandler og en del turistforeningskontor selger disse, og de fleste av disse stedene har også oversiktskart som viser hvilke kart som dekker hvilke områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet denne funksjonen og den klarer ikke å finne kart over Rago for meg...

Søker jeg på Rago så foreslår den kart over Bodø og Bodømarka... og Rago ligger så vidt jeg vet langt unna bodømarka... Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nettopp et kart som heter Det store Saltfjellkartet som dekker Saltfjellet, Svartisen, Beiearfjellet og Sulitjelma. Skala 1:75000

http://www.salten.no/content/view/1634/50/

Kjøpte kartmappen (for det er fire kart i en mappe dette) hos BOT for 215 kroner.

Flotte greier!

Dette dekker jo halve behovet mitt. Får sende en slektning inn til BOT kontoret (er fra Bodø, men bor i Kristiansand), og shoppe det til meg... Eller eventuelt få turistforeningen her i byen til å skaffe det.

Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njoda... Og jeg har tittet på kartet på nett i et par uker nå. Men det er ikke alltid man har med seg internet... og jeg liker å ta med meg kart i stedet for litteratur når jeg er i båten i helgene... Mye spennende lesning i et kart.

Jeg har fått et søskenbarn i Bodø til å kjøpe ragokartet for meg. Og jeg har bestillt kartet over Salt og Beiarfjellet. Så da er jeg stort sett i mål. Det siste området jeg leitet etter kart til ser ut til å utgå uansett til fordel for Rago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Njoda... Og jeg har tittet på kartet på nett i et par uker nå. Men det er ikke alltid man har med seg internet... og jeg liker å ta med meg kart i stedet for litteratur når jeg er i båten i helgene... Mye spennende lesning i et kart.

Jeg har fått et søskenbarn i Bodø til å kjøpe ragokartet for meg. Og jeg har bestillt kartet over Salt og Beiarfjellet. Så da er jeg stort sett i mål. Det siste området jeg leitet etter kart til ser ut til å utgå uansett til fordel for Rago.

Hei !

Rago finner du på 1:50000 "Sisovatnet" som er blad 2191 I i M711 serien. Hos DNT får du et oversiktskart som viser alle 1:50000 kartene og mer til.

På "Google" finner du masse om Rago, bla turrapporter.

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere rota jeg også med å finne kartene jeg hadde behov for. Måtte innom bokhandel eller snoke på nett uten at det var særlig tilfredsstillende. Jeg kjøpte kartbladinndelingen til Statens Kartverk, og nå kan jeg med letthet finne hvilke kart jeg trenger uansett hvor i landet turen skal gå. Har oversikten over turkartene, 1:50000 kartene og til og med noen veikart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Enig i at det nye Saltfjell-kartet er flott. De har klart det kunststykke å både gi god detalj-informasjon samtidig som man har god oversikt. Et nyttig punkt som ingen andre kart jeg har sett har, er at de har markert alle inntakspunkter for kraftverkene. Hvis man går langs en flomstor elv som er vanskelig å krysse, så vil det være tørr elv nedenfor inntaket.

For de som skal gå i Saltenområdet må jeg bare få skryte litt av den fine nettsiden http://www.friluftskart.salten.no/ Zoom deg inn og du finner info om alle tilgjenglige hytter og stier. Det er også link til turbøker som har info om stier og slikt.

Det er jo litt flaut at den billigste leverandøren for norske kart jeg har funnet er denne i Sverige http://butiken.metria.se/kartbutiken/index.php?cPath=191_193_103_495 Hvis du bestiller to kart så blir det med frakt under NOK 80 pr kart. Hvis du bestiller flere så må du visst betale moms, og da blir prisen ca 95 pr kart (gjelder 50000-serien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.