Gå til innhold
  • Bli medlem

Ublu priser på Vestkapp - kan det være lovlig?


Ole-Petter

Anbefalte innlegg

Var i sommer med familien på Stadlandet, og kjørte mot Vestkapp. Ved avkjøringa fra hovedveien står skilt om "Serviceavgift 45 kr per pers". Med 4 barn over 10 år i baksetet på minibussen og min kone og meg, skulle det bli kr 270! Derfor stoppet vi straks, parkerte og GIKK OPP et par kilometer langs veien til toppen Kjerringa (497 moh). Her var varde og flott utsikt over havet.

15-20 meter fra toppvarden ligger en liten kafeteria og parkeringsplass. Mens vi står og ser på utsikten fra p-plassen kommer billettøren bort til oss, og ber oss om å betale. Jeg forklarer at vi ikke har bil, for vi har gått opp. Han sier vi likevel må betale, da det gjelder "oppholdet på stedet!"!!!!!!!!!!!!

Jeg sier det er helt uaktuelt å betale nesten 300 kr for å være der, og at vi derfor heller går bort umiddelbart. Han trekker på skuldrene og går av sted, og vi går straks nedover veien igjen.

Etterpå har jeg tenkt: Har man virkelig lov til dette? Er det ikke noe som heter allmannsrett? Området var ikke inngjerdet på noe vis. Hvordan kan man da ta betalt bare for å være til stede der?

Noen som vil kommentere dette, og gjerne tipse hvem jeg kan ta dette videre med. Jeg er litt "kamplysten", kjenner jeg! Og slike ublue priser, da gitt! Tyskere og nederlendere betaler kanskje med et smil, men de kjenner ikke sine rettigheter. Kanskje ikke jeg gjør det heller?

post-469-133474565743_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme med Nordkapp og Lindesnes. Opparbeide parkeringsplass og ta betalt: såklart. Bygge opplevelsesenter med inngangspenger: absolutt.

Men å stenge ett punkt i naturen for gratis ferdsel synes jeg er meget tvilsomt. Selv klatret jeg over gjerdet ved Nordkapp, og gikk rett forbi en stakkars sommerjobbende billettør ved Lindesnes.

Min innebygde juridiske sans sa meg at jeg hadde rett til å gjøre det, men kanskje er jeg bare dum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en uting.

Hvor vidt det er lov eller ikke, så er det neppe moralsk forsvarlig å ta seg betalt for tilgang til disse områdene.

Dette er et resultat av "sosialist-kapitalismen" i Den Siste Sovjetstaten.

Sist gang jeg var på Vestkapp var det enda ikke noen betaling for å kjøre opp, men da var jo også huset stengt.

En annen gang fikk de betalingen sin da de solgte meg en utmerket middag.

Da betaler man for en vare, og den kan gjerne koste litt mere siden det nå er på en såpass forblåst og utrivelig plass, sikkert vanskelig å få folk til å jobbe der.

Hadde jeg kommet der og sett dette, hadde jeg neppe betalt.

Kanskje hadde jeg rett og slett snudd, det er tross alt ikke så fryktelig mye å se der oppe, bare en kafe der en kan få kjøpt seg noe mat, hvis den er åpen da.

Og om betalingen gjelder for å gå på veien også, så kan en jo gå ute i terrenget ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikerer vi noe tilsvarende på Valdresflya ? Synes det er noe privat opparbeiding der nå på at par av parkeringsplassene.

Ikke veldig gøy hvis man ender opp med Europark og 200 kroner døgnet for å gå på fjelltur.

Noen som vet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikerer vi noe tilsvarende på Valdresflya ? Synes det er noe privat opparbeiding der nå på at par av parkeringsplassene.

Ikke veldig gøy hvis man ender opp med Europark og 200 kroner døgnet for å gå på fjelltur.

Noen som vet ?

Vet ikke, men frykter du har rett panda :roll:

Pers bet jeg gjerne 60 spenn til private inn til Leirvassbu (4 ganger sålangt i år), 50 til Spiter (3 gg i år), 85 til Juvass (2gg i år) ++, men 175 spenn Fjærland -Sogndal til Staten syns jeg luktet fryktelig gml Sovjet ut... :)

Når får Norge den siste utenlandske turist (og staten er kanskje enda griskere enn private)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en gang skiforeningen kan ta seg betalt for folk som vil gå i skiløypene i marka. Da tror jeg at det ikke går an å kreve penger for gående personer i utmark. Som du beskriver det, hørtes det ut som utmark. Parkeringspenger kan man selvfølgelig kreve og man kan ta la folk betale for toiletbruk.

Plukket fra lovadata:

§ 2. (Ferdsel i utmark.)

I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.

Det samme gjelder ferdsel med ride- eller kløvhest, kjelke, tråsykkel eller liknende på veg eller sti i utmark og over alt i utmark på fjellet, såfremt ikke kommunen med samtykke av eieren eller brukeren har forbudt slik ferdsel på nærmere angitte strekninger. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.

Om motorferdsel i utmark gjelder også lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.

§ 3. (Ferdsel i innmark.)

I innmark kan enhver ferdes til fots i den tid marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsrommet fra 30. april til 14. oktober. Denne ferdselsrett gjelder likevel ikke på gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område hvor almenhetens vinterferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

Eier eller bruker kan - uansett inngjerding - forby ferdsel over hage, plantefelt, høstsådd åker og gjenlegg (attlegg) også når marken er frosset eller snølagt, såfremt ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.

Fylkesmannen kan for det enkelte fylke eller deler av det bestemme at det tidsrom da det etter første ledd skal være ubetinget forbudt å ferdes i innmark, settes kortere eller lengre enn fra 30. april til 14. oktober.

Kanskje du skal protestere hos fylkesmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom Gaustatoppen nevnes er jeg ikke et sekund i tvil om at den kommer til å koste penger i løpet av få år. Enten vil Telehor lage et "Gaustad opplevelsessenter" i toppområdet eller vil Europark få parkeringsmonopol langs hele veien. Uansett vil hundringsene flagre.

Dette med å ta seg betalt i utmark er blitt vanligere de siste årene. Nordkapp & co er eksempler, mens teltsonene rundt noen av de private overnattingshyttene i Jotunheimen er noen andre.

Hvis noen tjener penger på noe, kommer gjerne andre etter. En gang i tiden var det ikke lov å ta seg betalt for bruk av utmark uansett. Slik burde det fortsatt være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, er det dårlig etikk å gjerde inne en naturformasjon og kreve inngangspenger - men dessverre neppe ulovlig. Er man så NØDT til å betale? Man kan sitere allemannsretten. Man kan også si at her har det alltid gått en sti. Stier har et ganske spesielt rettsvern. Går det en sti over eiendommen din, og den er aktivt i bruk, så har allmennheten lov til å gå der. Da kan ikke eieren uten videre sette opp et gjerde som sperrer stien eller kreve penger. Jeg overlater til de juristkyndige å grave frem de relevante paragraver.

Jeg er redd for at prinsippet om fri ferdsel kan bli tåkelagt av ordkløveri om jus og tolkning av utmarksbegrepet. Hvis man bygger et gigantisk opplevelsessenter på Nordkapp-platået er det vel ikke lenger å regne som utmark? Jeg tviler i hvert fall på om dyreparken ved Kristiansand kan regnes som utmark. I beste fall er dette uklart...

Selv om jussen skulle være på fjellvandrerens side: Blir opplevelsessenteret omfattende nok, så har de frie og enkle friluftsinteressene uansett tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke men det spiller ingen rolle for jussen hvem som eier eller driver området.

Man kan ikke uten videre omdefinere innmark til utmark ved å bygge der. Skal man bygge opplevelsesentre må man ha en form for byggetillatelse for det. Men dersom slikt avgjøres lokalt blir jo gjerne løyve gitt da.

Noen som kjenner den juridiske prosessen rundt disse opplevelsessentrene og som vet litt om detaljer for godkjenning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.