Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkliste for 5 dager på fjellet sommerstid


svas

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er en gjeng som skal gå over vidda i 5 dager og vi skal overnatte i telt. Ser endel har sekker på rundt 10 kg, selv kommer jeg opp i hele 14 kg og det er før telt og middagsmat er fordelt... Tror jeg derfor trenger tips til hva jeg kan utelukke, og til hva jeg har glemt. Lista mi er som følger:


  • - Vindtett jakke
    - Vindtett bukse
    - Super under/over
    - 4 ullsokker
    - 3 boksere av ull
    - Liggeunderlag
    - Sovepose
    - Votter
    - Lue
    - 2 t-skjorter
    - Håndkle
    - badebukse
    - Shorts m/belte
    - Fleecejakke
    - Tallerken med bestikk
    - 2 stk. nalgeneflasker og kopp
    - Kamera
    - Mobil
    - Toalettsaker og myggspray
    - Kniv

Hva anbefales forresten til frokost og lunsj i 4 dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med gevinst og FjellMannen.

Utover det ser vel pakklista noenlunde grei ut.

Skal man få redusert vekt er de 4 Vekttyvene; Ryggsekk, Sovepose, Liggeunderlag og Telt, det man etter mitt syn må fokusere på.

Ihvertfall når man før eller senere skal gå til nyinnkjøp.

Det er svært vanskelig å redusere særlig vekt på resten i pakklista di.

Videre veier et lett Packlitesett eller lett regntøysett ca halvparten av 3 lags goretex el lign, og fungerer like bra eller bedre.

God tur :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort noen justeringer. Har kuttet ut: ett par sokker, én ullbokser, den tynne ullgenseren som jeg glemte i den første listen, én t-skjorte og ett skift super under/over. Er det OK å kutte ut dette?

Til frokost har jeg kjøpt inn risengryns- og havregrøt m/tørrmelk. Forkostblanding med innblandet tørrmelk som supplement.

På hvilke bensinstasjoner i Oslo finner man forresten primus propan-gass?

Ser dette greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus

Badebukse trengs vel ikke. Det er bare og bade i netto'en.

Belte til shorts er vel også dobbelt opp.

Pluss

Dopapir

Vanntette pakksekker

Kart og kompass

Hodelykt

Litt plaster og rep saker.

Ett tips er å veie det utstyret du har flere av, og velge det letteste.

Med den vekta du har blir det fort 5 kg ekstra til mat og 1-3 kg med felles utstyr.

Har pakket for 1 uke, alt inkl for 2 stk med telt og mat (3500 kal)- 12,5 kg pr person. Men det har tatt tid og komme ned dit.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus

Badebukse trengs vel ikke. Det er bare og bade i netto'en.

Belte til shorts er vel også dobbelt opp.

Pluss

Dopapir

Vanntette pakksekker

Kart og kompass

Hodelykt

Litt plaster og rep saker.

Ett tips er å veie det utstyret du har flere av, og velge det letteste.

Med den vekta du har blir det fort 5 kg ekstra til mat og 1-3 kg med felles utstyr.

Har pakket for 1 uke, alt inkl for 2 stk med telt og mat (3500 kal)- 12,5 kg pr person. Men det har tatt tid og komme ned dit.

Lykke til

Takk. :?

Sekken veier nå hele 15 kg med mat, men uten fellesutstyr.

Skal tenke i natt på om det er mer jeg kan ta ut av listen. Håpet å starte med maks 15 kg inkl. fellesutstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vindtett jakke/bukse også regntøy? Regntøy må med, enten istedenfor eller i tillegg til vindtøy. Om det er badevennlig temperatur på fjellet kan du bade naken eller i underbukse. Håndkle kan være MYE mindre enn det folk flest har med seg. Ellers er det vel en sekk som tar deg levende over til andre siden av fjellet, og så kan du begynne å kjøpe lettere utstyr før neste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vindtett jakke/bukse også regntøy? Regntøy må med, enten istedenfor eller i tillegg til vindtøy. Om det er badevennlig temperatur på fjellet kan du bade naken eller i underbukse. Håndkle kan være MYE mindre enn det folk flest har med seg. Ellers er det vel en sekk som tar deg levende over til andre siden av fjellet, og så kan du begynne å kjøpe lettere utstyr før neste tur.

Vindtett jakke og bukse er skalltyper og dermed også regntøy. Jakken har jeg brukt sommer som vinter uten vanngjennomtrengningsproblemer, buksen er jeg litt mer usikker på. Men det er en paclite eller lign. som skal være vind- og vanntett. Håndkledet er lite, det går akkurat rundt, men ikke noe mer. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus

Badebukse trengs vel ikke. Det er bare og bade i netto'en.

Belte til shorts er vel også dobbelt opp.

Pluss

Dopapir

Vanntette pakksekker

Kart og kompass

Hodelykt

Litt plaster og rep saker.

Ett tips er å veie det utstyret du har flere av, og velge det letteste.

Med den vekta du har blir det fort 5 kg ekstra til mat og 1-3 kg med felles utstyr.

Har pakket for 1 uke, alt inkl for 2 stk med telt og mat (3500 kal)- 12,5 kg pr person. Men det har tatt tid og komme ned dit.

Lykke til

Lykt er ikkje nødvendig før i slutten av august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4(!) par ekstra ullsokker? Her kan det kuttes ned til hvertfall et par. Om du virkelig skal jage gram kan du droppe ekstra sokkeskift uten at det gjør noe. Holder med en ekstra t-skjorte og en ekstra underbukse. Shortsen gjør også tjeneste som badebukse. Er det bra vær tørker den fort og er det dårlig vær er det ikke så fristende å bade uansett. Det er også mulig å ta med ullundertøy istedet for superundertøy. Da vil jeg hevde at du kan droppe fleece-genseren nå når det er høysommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mulig å ta med ullundertøy istedet for superundertøy. Da vil jeg hevde at du kan droppe fleece-genseren nå når det er høysommer.

5 dager over H.vidda, selv midtsommers, uten fleecejakke???

Nope, ta med fleecejakka du (selv om du velger ullundertøy) :!:

4 ullsokker er vel 2 par :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke toalettsaker tenker du å ta med deg? Jeg anbefaler at med tandkrem skal du heller ha for lite enn for mye med deg. Det blir bare unødig vekt og plass viss ikke. Ta med desifiserings-såpe som såpe. Og OM du tar med shampo så ta med sånne små "prøvesmake" utgaver. Deodorant og annen perfyme er ytterst unødig å ta med.

Jeg vil råde deg å revurdere håndlevalget ditt. Et lite håndkle på ca. 20x40 holder lenge. Og dessuten så kan de store håndklene veie opp mot en kg(!). Vet at på bla. XXL og oslosportslager får man kjøpt lettvektshåndle med, etter som jeg har hørt, god/bedre oppsugningsevne. Prisen kommer der etter.

Sokker bør du ha mer enn et par ekstra. Ta med deg to par ekstra (i tilleg til dem du bruker).

Truse trenger du ikke mer enn en ekstra. Bare bytt dem om hver dag så begynner de ikke så fort å lukte heller.

Vil også råde deg å droppe enten badebukse eller shorts, å bruke bare en av delene. Til å å gå i trenger du mer enn boksershorts, men til å bade trenger du ikke annet enn det du ble født med...

God Tur!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han mente 4 par eller 4 sokker er vanskelig å være sikker på ettersom man fort skriver noe uten å tenke helt om det er teknisk korrekt. Derfor spørsmålstegn bak setningen;-)

Vil helt klart være mer komfort i å ha med en fleece-genser, men om man virkelig vil jage grammene er det en mulighet å droppe den til fordel for bare en ulltrøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan kutte en del her. Mitt forslag er å redusere med følgende:

- Kutt ut tre par ullsokker

- Kutt badebuksa (du klarer deg med shorts)

- Kutt håndduken

- Du klarer deg med en ekstra bokser (i tillegg til den du har på)

- Så fremt det ikke er vinter/sen høst så klarer du deg uten votter.

- Kutt en av t-skjortene.

I tillegg må selvsagt kart og kompass med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er endelig pakkeliste:

- Vindtett jakke

- Vindtett bukse

- Super under/over

- 3 par ullsokker

- 2 boksere av ull

- 2 stk. liggeunderlag

- Sovepose

- Votter

- Lue

- Én bomuls t-skjorte og én trenings-t-skjorte som puster og tørkes lett

- Håndkle (lite og lett)

- badebukse

- Shorts m/belte

- Fleecejakke

- Tallerken m/bestikk

- 2 stk. liters nalgeneflasker, en halvliters, og kopp

- Kamera

- Mobil

- Toalettsaker og myggspray

- Kniv

- Hodelykt

- 1/2 liter plastvin

- Solkrem faktor 15

- Gnagsårsaker

Her er listen hvordan den burde ha vært, justert etter at jeg kom hjem:

- Vindtett jakke

- Vindtett bukse

- Super under/over

- 3 par ullsokker

- 2 boksere av ull

- 2 stk. liggeunderlag

- Sovepose

- Lue

- Én bomuls t-skjorte og én trenings-t-skjorte som puster og tørkes lett

- Håndkle (lite og lett)

- Lang badebukse

- Fleecejakke

- Tallerken m/bestikk

- 1 stk. liters nalgeneflaske og kopp

- Kamera m/ekstra batteri

- Mobil

- Toalettsaker og myggspray

- Kniv

- 1/2 liter plastvin

- Solkrem faktor 30

- Gnagsårsaker

- Noe godt til hver dag

Ville ikke tatt med:

- Votter

- Shorts m/belte

- Hodelykt

- 1 stk. liters nalgeneflaske og en halvliters

Sekken havnet på ca. 15 kilo. Sekken i seg selv er litt tung, men veldig god å bære. I tillegg fikk jeg lov til å bære teltet :), og endel fra de andres sekker fordi de var for tunge... :roll: Gnagsårplasteret fikk jeg ikke bruk for. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artige refleksjoner, og morsomt at du tok en evaluering i etterkant :shock: .

Når det gjelder dette med vekt, så går det jo hovedsaklig på de tingene som veier et tresifret antall gram. Ved å bytte ut et par av de virkelig store tingene (telt, sovepose, ryggsekk, liggeunderlag, kokeutstyr etc.) så kan du fort spare noen kilo i slengen...

Mogens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat på turen ble havregryn ispedd tørrmelk (ca. én havregrynspose), frokostblanding med honning, kanel og tørrmelk (ca. 1 liter), og en pakke risengrynsgrøt. Til neste gang skal jeg bytte ut noe av frokostblandingen med potetmos og smør med salami til. I tillegg bør man ha med litt mer sukker enn den lille flasken jeg hadde. Og enda i tillegg en plastflaske med blåbærsyltetøy burde også vært tatt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke det voldsomme mengder karbohydrater??

Jeg kjører litt anna kosthold (diabetes)

Havregryn i små mengder er ok

Toro Grønnertestuing er JaMat

Toro Gul Ertesuppe

Spekepølse

Egg og bacon (blanda på flaske)

Fiberrik med solsikkefrø

Smøreost på tube

Skal jeg kunne spise det kostholdet du har lagt opp til, må jeg bedrive syke mengder morsjon.

Får du ikke følelsen av å gå "tom" ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.