Gå til innhold
  • Bli medlem

Hunder uten bånd i Nordmarka og Østmarka. Ansvar.


Eirikte

Anbefalte innlegg

Jeg har vært en del på tur i Østmarka og Nordmarka i det siste, særlig ved Sognsvann. Og som vanlig har jeg hatt med min faste turkamerat, en Malamute hannhund (I bånd!). Dette er jo svært populære turområder, og mange andre går tur med hundene sine her. Og vel og bra er vel det.

Det som ikke er så bra, er at under halvparten av hundefolkene har bånd på bikkjene - og det virker ikke som det spiller noen rolle om det er hann, tispe eller valp, eller om eieren har flere hunder for den saks skyld. De siste turene har jeg gått i følge med venner, som har måttet gå i mellom meg og malamuten min, og hundene som går løs. I vente på eieren som kommer løpende 30 meter lengre bak. Slike episoder er svært ubehagelige.

Enda verre er det når jeg går alene, eller når det er mer enn en "løsbikkje" involvert. Da blir det jo umulig for meg å gå i mellom. Slik blir det hundeslossing av.

Er det egentlig så vanskelig å forstå at man må ha bånd på hundene sine i slike populære friluftsområder?

At det ikke er båndtvang betyr ikke at det er en "båndrett". Jeg har tatt inn de relevante bestemmelser om vilkår for å ha hunden løs, og de relevante ansvarsbestemmelser nedenfor (det burde vel egentlig følge av sunn fornuft og folkevett). Når det gjelder aktsomhetskravet så kan jeg vel nevne at i alle tilfeller der en løs hund angriper et annet dyr (les: min hund som går i bånd) så vil det være snakk om uaktsomhet, og særlig når dette skjer i populære friluftsområder som sognsvann - der sannsynligheten for skade er betydelig høyere enn alle andre steder. Heldigvis er hunden min stor og har et tonn med hår utenpå huden, så det har bare skjedd en gang at jeg måtte ta han til dyrlegen etter en tur i skogen. Jeg glemte riktignok å få navnet til den ansvarlige hundeeieren så jeg måtte betale dyrlegeregningen selv.

Håper dette vil være en tankevekker for noen. Så kanskje jeg og hunden min en gang kan gå tur i skogen uten å bli angrepet av sinte hannhunder, eller er det rett og slett utopi?

HUNDELOVEN

§ 3. Generelt aktsomhetskrav

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting.

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

:evil: er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke

, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

§ 27. Erstatningsansvar

Om erstatningsansvar for skade voldt av hund gjelder det som følger av andre lovfestede og ulovfestede regler, bl.a. skadeserstatningsloven § 1-5 om ansvar for dyr og reindriftsloven § 29 om hunder.

§ 28. Straff

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 4-7 jf. § 9 eller forskrifter eller enkeltvedtak etter §§ 6, 7, 11, 12 eller 13 annet ledd bokstav a til b. Offentlig påtale skjer bare når det finnes påkrevd av allmenne hensyn.

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig

a) angriper eller skader person,

:lol: jager, angriper eller skader dyr, eller

c) ved støy eller på annen måte volder urimelig ulempe for øvrig.

SKADEERSTATNINGSLOVEN

§ 1-5. (ansvar for dyr)

1. Eier og innehaver av dyr plikter uansett skyld fra sin side å erstatte skade som dyret volder på person eller på klær eller andre vanlige bruksting mens noen har dem på seg.

2. Eier og innehaver av hund eller ville dyr som holdes i fangenskap, plikter uansett skyld fra sin side å erstatte også tingskade som dyret volder.

3. Ansvar uten skyld for skade på person, klær eller bruksting som nevnt i nr. 1, gjelder ikke så langt skaden er dekket av en motorvogns trafikkforsikring. Ansvar uten skyld etter nr. 2 gjelder ikke skade som hund volder på annen hund eller motorvogn.

4. Skade som voldes av dyr og som ikke går inn under bestemmelsene om ansvar uten skyld i nr. 1 til 3 ovenfor, plikter eier og innehaver å erstatte dersom han har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som er rimelig å kreve for å hindre skade.

5. Bestemmelsene i paragrafen gjør ikke noen endring i de særlige regler om ansvar for dyr som er gitt i annen lov eller det ansvar uten skyld som følger av alminnelige erstatningsregler.

post-2095-133474442536_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

intressant problem stilling..

har hund selv, og bruker sjelden band på han( rottweiler), men jeg mener selv jeg har full kontroll på han og uansett hva og hvem vi møter kaller jeg han inn på plass til vi er forbi, dette fungere bra både på ski, på beina og med sykkel.

men likt deg HATER jeg huder som kommer bort til meg på egenhånd. prøver og trøste meg med at eieren ikke hadde latt hunden gå løs hvis den ikke var snill osv, men har opplevd det motsatte og du kan jo aldri være helt sikker...

hvet ikke hvorden det er i områdene du sikter til men på hedmarken er det en del jakt med løs hund, som gjør at man ofte kan møte på "eierløse" hunder. men slik jeg fortår er det ikke dette problemet her.!?

bør jo være en selvfølge at du skal kunne gå turer uten å tenke på dette, og som du sier bør man som hunde eier hele være på den sikre siden...

hva med og kjøpe seg "stungun" og sjokke både hund og eier(helst eier, siden det ikke er hund som bør få skyld) :?:P:?

bør vel kunne si ifra til eiere, evt oppsyn e.l i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt mange flinke hunder (eller kanskje jeg skal si hunde eiere) i Oslo marka der hundene går 20 meter forran og styrer unna dersom jeg kommer opp på siden. Slikt imponerer meg, det viser at eier har kontroll på bikkja si.

I går var jeg oppe og gikk i marka på tur med noen kammerater, ganske sent og mørkt. Plutselig kom det en rottweiler som en rakett mot oss og bjeffet noe vannvittig. Trodde jeg skulle drite på meg... Kammeratene mine ble helt paralysert, bikkja kom hoppende opp på meg etterhvert, tøffere og tøffere. Flott gebiss på dem gitt. Jeg skrek 'sitt' og 'gå' og hunden roet seg noe. Omsider hørte jeg en tafatt damestemme i skauen som ropte 'kom nå vennen' ???

Neste tur tar jeg med meg kniven. Anser det for min rett å kunne forsvare meg og mine når slike bikkjer angriper og oppfører seg som ville dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt mange flinke hunder (eller kanskje jeg skal si hunde eiere) i Oslo marka der hundene går 20 meter forran og styrer unna dersom jeg kommer opp på siden. Slikt imponerer meg, det viser at eier har kontroll på bikkja si.

I går var jeg oppe og gikk i marka på tur med noen kammerater, ganske sent og mørkt. Plutselig kom det en rottweiler som en rakett mot oss og bjeffet noe vannvittig. Trodde jeg skulle drite på meg... Kammeratene mine ble helt paralysert, bikkja kom hoppende opp på meg etterhvert, tøffere og tøffere. Flott gebiss på dem gitt. Jeg skrek 'sitt' og 'gå' og hunden roet seg noe. Omsider hørte jeg en tafatt damestemme i skauen som ropte 'kom nå vennen' ???

Neste tur tar jeg med meg kniven. Anser det for min rett å kunne forsvare meg og mine når slike bikkjer angriper og oppfører seg som ville dyr.

Jeg vil også forbeholde meg rett til forsvar mot angrep fra løse bikkjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du bruke kniv på en hund da, kan du ikke bare gi den en omgang juling? At en løs hund bjeffer på meg driter jeg i, jeg tåler da litt lyd uten å gå fra konseptene. Hadde den angrepet, hadde jeg gjort mitt beste for å sparke den vekk eller ta den fatt på andre måter. Og jeg er ikke en stor og sterk mann. Knivbruk hadde antakelig gjort situasjonen verre for min del, har litt bedre erfaring med å bruke alminnelig demping. Funker greit så lenge jeg ikke har hund med selv.

At en løs hund angriper en fast hund er jo selvsagt beklagelig. Er den ikke pålitelig overfor andre hunder skal den alltid holdes i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unnskylder ingen hund som angriper, og jeg har selv fått avlivet en av mine som bet. Dette var en hund på 10 kilo, men biter den andre folk finnes det ingen nåde lenger!

Bruker man kniv eller andre våpen på en aggressiv hund, må man også ta konsekvensene med i beregning. Å drepe en angripende, stor hund med kniv er ikke lett. Man vil heller skade den, og en hund som er aggressiv og upålitelig blir neppe bedre om den har smerter. I beste fall stikker den av og gjemmer seg, i verste fall stikker den av og angriper noen som ikke er i stand til å forsvare seg. Jeg ville ikke hatt den minste mulighet til å skyve bort en rottweiler, og det ville ikke en unge heller. Man kan heller ikke forvente at en skadet hund vil reagere likedan på signaler som en frisk hund, og ei heller er det lett å tolke en slik hunds egne signaler..

Men klart skal man få forsvare seg mot en hund man anser for å være en trussel, man må bare finne en metode som kan fungere uten at man gjør det vondt verre. Jeg tror ikke kniver blir det rette akkurat, selv om jeg forstår at folk blir rasende når de møter slike hunder. Er heller ikke så lett å planlegge hva man skal gjøre, er jo en situasjon man ikke har kontroll på, og ens egne følelser kan slå ut i hvilken retning som helst. Jeg er hundevant, men ble livredd da en schäfer angrep meg. Er fysisk ute av stand til å ta særlig mye igjen, så jeg har bare demping å ty til, men visst kunne jeg tenkt meg å ta livet av bikkja, iallefall da skrekken slapp taket :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er et saklig tema, håper det kan fortsette å være det.

Løshunder i Oslomarka er faktisk et problem. Ofte har de eiere som føler at de har kontroll, men som nok overvurderer ferdighetene sine når det gjelder å kontrollere bikkja. Nå som båntvangsesongen er over lar mange bikkjene sine løpe fritt omrking uten særlig kontroll med situasjonen.

Jeg kjenner til flere tilfeller hvor bikkjer har angrepet folk, eller dyr. Noen ganger har også barn kommet til skade etter å ha blitt angrepet av hund. Da nytter det ikke å bortforklare dette med at det er ungenes feil som ikke vet hvordan de skal behandle hunder.

At det skjer uhell i forbindelse med hundehold kan jeg akseptere, men det jeg ikke synes man skal godta er hundeeiere som ikke forstår at det er de SELV som har ansvaret for hva bikkja gjør.

Hvis hunden angriper et mennesker kan man ikke skylde på at personen som blir angrepet ikke forholdt seg på riktig måte til bikkja. Man kan heller ikke unnskylde seg med at bikkja er en valp eller et det ikke er båndtvang slik noen hundeeiere gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom akkurat hjem fra sognsvann nå (søndag). Hadde ikke med meg bikkja riktignok, og det er jeg glad for. Av alle hundene vi passerte var så og si ingen i bånd, og det var hunder overalt! Ble vitne til et par hundeslosskamper faktisk. Hadde jeg tatt med min hund hadde jeg vært nervevrak nå tror jeg, og dyrlegen hadde sikkert fått mye å gjøre i kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen småhunder, men kjøpte meg en polarhund nå nylig. Skal ha ham til trekk, kløv og diverse. Funderte lenge på rase, og malamute måtte jeg slå fra meg. Vet at de kan være lite tolerante overfor andre hunder, og de er så store at jeg ikke kunne holdt den igjen om den slo seg på vranga. Kjøpte samojed, og jeg er spent på hvordan han vil oppføre seg. Han er ment å gå i bånd, men jeg kan jo ikke se bortifra at andre kan angripe ham og at han vil ta igjen.

Her er mye løshunder, men de aller fleste er vennlige så jeg bryr meg ikke stort om de. Hender det blir knuffing, men ikke alvorlig. Bor på et lite sted som ingen valfarter til, og jeg velger som oftest turområder hvor det er minimalt med folk. Er heldig sånn sett, at jeg kan velge og vrake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Foreldrene mine har en dachs som jeg ofte går tur med. Han er en liten tøffing, og det er en selvfølge at han alltid går i bånd. Spesielt siden han ikke skjønner hvor liten han er, han er rimelig tøff i trynet ovenfor større hunder ala Rottweiler etc.

Hvis vi møter hunder når vi er ute og går, spør jeg alltid eieren om de kan hilse, om det er han eller hunn etc. Synes det er et minimum. Hundene trenger å få være litt sosiale, men noen hunder skal man være litt forsiktige med og det kan da eier som regel opplyse om. Da holder vi dem fra hverandre. Så bikkjer som går løse irriterer vettet av meg. Mulig bikkja er lydig osv men det spiller liten rolle hvis eieren ikke er der for å hanke dem inn. For hvis hunden min egger til kamp, så er det de færreste hann-hunder som lar være og reagere. Det er ikke noe morsomt å stå der med bikkja i bånd og to hunder som slåss.

Husker jeg møtte en mann med en dachs uten bånd (det var båndtvang), hyggelig nok, så presterer han å bøye seg ned for å hilse på bikkja og si "ååå stakkars deg som må gå i bånd". Det kokte lett over i hodet mitt akkurat da!

Et alternativ hvis hunder hopper opp på en, dvs ikke angrep men heller nysgjerrighet og lek ("hva er nå dette for et artig menneske jeg møter på min vei" logre logre), så er det meget effektivt å snu ryggen til. Det er nemlig en utbredt oppfatning blant hunder at det ikke er noe morsomt i det hele tatt å hoppe opp på ryggen til folk. Hvis de ikke tror de skal få pare seg da :)

Anbefaler ikke å kaste grus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bodde tidligere var det en mann med 2 stk dobbermann som altid gikk løse hele året, flere prøvde å snakke med han for å få bikkjene i bånd.

Ett vanelig svar var att du kan kysse meg i ræva, noe han sikkert likte siden han var homo.

Jeg hadde selv en Rotweiller, vi pleide å unngå hans hunder , :idea: men en dag rant det over for meg og vi gikk der hvor vi viste att han kunne være, det var han med sine 2 løse hunder de fløy på oss og heldig vis så gikk det ganske bra med meg og min og den ene hans.

Etter dette tok han med seg sin ene hund og flyttet.

I ettertid syntes jeg ikke att dette var særlig tøft eller smart.

Til dere som lurer på å bruke kniv eller andre våpen på en hund, den dør ikke på ett sekund så dere blir rimelig skadet etter ett sånt møte + att det er ikke kult å sitte å se inn i øynene på en hund som dør. :D

Min anbefaling er ikke gjør det dere vil trolig angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke helt igjen i skrekkscerariene fra Sognsvann og omegn - slik er det da ikke så mange andre steder i landet? Selv hadde jeg hund(er) gjennom nesten tredve år, alle tre gikk løs så ofte og så mye jeg fant det forsvarlig. Bikkjer (dette var engelske settere) har behov for og må få lov til å strekke ut. Bikkjene var aldri aggressive mot folk eller andre hunder.

Selvsagt respekterte jeg i det store og hele båndtvangbestemmelser, bl.a. av hensyn til bufe, hekketider m.m., men det er mulig å finne områder der hunder store deler av året kan være turkamerat og ha en meningsfylt tilværelse - vilket for mange rasers vedkommende betyr å ha frihet til å løpe seg slitne.

Hvis man har hund for å gå tur rundt Sognsvann med dyret i bånd og ikke noe mer, kan man like gjerne skaffe seg katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velda,

Nu er stiene fra Sognsvann vel de mest trafikerte i Marka ved Oslo i det hele tatt - og mye mer enn i fx Molde.

Jeg har gått mye ved/fra Sognsvann i en periode og ofte med hunden min. Har så langt ikke hatt aggressive kontroverser hverken med hunder eller eiere. Ikke heller anndre plasser i marka.

Men jeg kunne ha supplert hundeholdet mitt med > 3 stk. ulike vimsete, men snille settere, som fannt det mye mer koseligt å følges med meg og hunden min enn sine eiere, hvor de så var i skogen - så dem aldri.

Jeg har dog så langt kvittet meg med dem på P-plassen.

Konklusjonen er vel ai INGEN har 100% kontroll over hunden sin! Ikke heller fx politi med tienestehund!

Ikke jeg heller, så jeg bruker alltid band på trafikerte plasser.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har hund for å gå tur rundt Sognsvann med dyret i bånd og ikke noe mer, kan man like gjerne skaffe seg katt.

Nå er jo gjerne Sognvann en av nøklene inn i skogen for oss som bor i Oslo. Det betyr ikke at man bare går rundt sognsvann. Man kan for eksempel gå fra Sognsvann til Finse slik som jeg og bikkja gjorde.

Men jeg skjønner at det blir vanskelig å se for seg situsjonen hvis du aldri har vært på Sognsvann. Selv har jeg aldri opplevd et sted med så mange hunder.

Jeg kan aldri ha bikkja mi løs, løpende foran meg. Da er jeg avhengig av å kunne ha utrolig god oversikt. Hvis han ser en annen hannhund så vil han sannsynligvis stikke, han blokkerer iallefall helt hva jeg sier. Og jeg har hatt mye opplæring med han, 3 hundekurs osv. Og han er veldig lydig ellers, men hvis han ser et annet dyr så glemmer han alt. Etter hva jeg har hørt så er Malamuter like sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.