Gå til innhold
Det er 618 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har kjøpt meg en ny Primus Omnifuel på XXL for et par dager siden, dette er min første multifuelbrenner. Kjøpte ei flaske Powerfuel (renset bensin) fra Primus. 

Første testfyring gikk veldig greit. Brant med en fin og blå flamme. Andre gangen jeg skulle prøve ble det problemer. Den hostet og spyttet gule flammer høyt oppi lufta. Ble litt snurt at det skulle trøbbel allerede. Egentlig derfor jeg har styrt unna multifuel til nå pga "alle" sier det blir problemer....

Men demonterte dyse og så at denne var omtrent helt tett av avleiringer og fragmenter. Det var tidligeste laget syntes jeg....

Fyrte opp igjen og den brant fint... i tre minutter også tetta det seg igjen. 

Ok demonterte reguleringsventilen og slange. her var det mye avleiringer på gjengene. blåste igjennom slange og monterte. Sjekket pumpa og filteret alt ok. 

Har brent med gass også og dette har fungert sånn tåelig, men det har også plugget dysa dette og.

Har nok fyret den opp en 5-6 ganger nå og ene gangen så det ut som et sponfragment som plugget dysa.

Det virker på som om det er en del maskineringsrester som fyker rundt i systemet. Virker som jeg kan fyre lengere for hver gang før det stopper. Men utrolig irriterende når man har svidd av så mye penger på en brenner også virker det ikke. 

Har også blåst alt med trykkluft....

Noen som har opplevd det samme??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget merkelig..... Jeg har tidligere hatt en Omnifuel i mange år uten noen som helst problemer og da fyrt på både bensin, parafin og gass. 

 

Hvis det er maskineringsrester i systemet så ville jeg prøvd å bytte den i en ny en. Det høres ut som du har fått et mandagseksemplar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har vel fyret den opp og renset den en 7-8 ganger nå. Tror jeg bytter både brenneren og fuelen når jeg får tid. Skal ikke være på denne måten. En rens i ny og ne er jo bare koselig plundrearbeid, men dette blir i meste laget. Lengste jeg har hatt brenneren i gang uten trøbbel er vel ca 10min....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt multifuelbrennere i mange år uten problemer av noe slag. Jeg har to multifuelbrennere fra MSR, Dragonfly og XGK EX. Eneste vedlikehold er at jeg har gått over o-ringer og pakninger  

Etter det jeg har hørt virker det som kvaliteten på Primus sine brennere har blitt dårligere de siste årene. 

Hvis det er produksjonsrester i brenneren kan du prøve å skru ut dysa og pump trykk på flaska, åpne regulatoren og skyll fuel gjennom brenneren uten dyse, dette vil skylle ut spon og rester.

Funker ikke dette lever tilbake brenneren og bytt den til ny. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt i samme gata;

Kjøpte en Primus EasyLight og ved første forsøk ble det kluss. Renset dysen og så fungerte den. Årsaken ligger vel i rengjøringsprosessen hos primus. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eit muligens dumt spørsmål, men har du sjekket at du bruker rett dyseåpning?

Til bensin og renset bensin skal du bruke dysen merket 37 ( den midtterste i størrelsen av dei tre)

Problem med flammen kan ellers vere  møkkete/skadd filter i pumpa. Fyrer du med kald pumpe om vinteren , har det ein tendens til og hoste og harke litt. Varmes lett opp i lommen på kropp i en 15 min. Tid. Før fyring.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens.

Da friskmelder jeg brenneren foreløpig. Flusha ca 2dl med bensin igjennom uten dyse med høyt trykk på flaska. Nå har den brent ca 50min i strekk uten tullball. Har brent på veldig lav effekt og full effekt. Kikket oppi flaska og den så ren ut. REgner med filteret hadde fanget opp eventuelt bøss. Virka som det ble tull når jeg justerte på ventilen sist gang. Mulig det var spon som løsnet i disse gjengene......

Bruker riktig dyse ja Lekelysten82 ;) 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hatt omni sieen 2003 uten problemer. men en kompis opplevde utstabil brenning med sin, der var feilen at det var dårlig borring på dyse. men min dyse brant den fint. han fikk ny tilsendt og problem løst.

For å unngå urenheter så bruker jeg trakt med sil når jeg fyller bensin på flaska. ser etter en stunds bruk at det blir noen småting som sitter igjen i sila så anbefaler en slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testet en ny Omnifuel nå, startet fint, så bare tull. Mye produksjonsrester som jeg fikk skylt ut slik som beskrevet over. Fungert greit etter dette. Virker som det er dårlig rengjøring av Omnifuel fra fabrikken. Har også skaffet en 3D printet stillebrenner fra Skjult lenke - logg inn for å se den

Så nå blir det testkjøring av brenner til jeg blir trygg på den, ser ikke ut til at den bør startes inne i teltet slik jeg gjør med Coleman uten problem. Noen som har tips på hvordan det best kan gjøres? Hotswap?

IMG_1249.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 minutter siden, Radiosugge skrev:

Testet en ny Omnifuel nå, startet fint, så bare tull. Mye produksjonsrester som jeg fikk skylt ut slik som beskrevet over. Fungert greit etter dette. Virker som det er dårlig rengjøring av Omnifuel fra fabrikken. Har også skaffet en 3D printet stillebrenner fra Skjult lenke - logg inn for å se den

Så nå blir det testkjøring av brenner til jeg blir trygg på den, ser ikke ut til at den bør startes inne i teltet slik jeg gjør med Coleman uten problem. Noen som har tips på hvordan det best kan gjøres? Hotswap?

IMG_1249.JPG

Lave forvarmingsflammer er vanskelig å "lage". Så du bør nok øve på oppfyringen.

Jeg har kun brukt min Bernidwg på gass, hvis jeg bruker ren butan og flasken ligger feil, eller snur en vanlig gassboks for tidlig blir det litt forvarmingsflammer.

Ved bruk setterBernidwg'en seg fast i klokka, jeg har ikke greid å vri den av. Den går seg også gradvis skjev om den brukes flere dager i strekk. For å få den av har jeg løsnet klokka fra huset, stukket en skrutrekker inn i bunnen på Bernidwg'en og tappet forsiktig på skaftet. Prime pad'en blir sprø ved bruk, så den smuldrer opp om du ikke er varsom med den når du demonterer.

Vær obs på at Bernidwg'en holder veldig godt på varmen så den kjøler seg mye seinere ned enn resten av brenneren. Dette kan også ha noe å si for hvordan du forvarmer, du kan risikere at forvarmingsflammen soter igjen cap'en, så det er ikke sikkert bensin er det som bør brukes til forvarmingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testet forvarming med rødsprit, og da ble det ingen flammer, nesten som å bruke gass. Men med demperen på må det forvarmes mere enn man normalt ville tro. Takk for flott tips. Skal se om jeg kan lage en liten filmsnutt på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjeldere silenere som Bernidwg så setter denne seg fast i klokka som noen nevner. Men den kan "kakkes" lett løs med et par lette slag på siden - har aldri trengt å demontere huset for å få den ut :) 

Når du skal forvarme med silencer så må du huske å snu den på hodet før du slipper inn fuel slik at fuelen ikke samler seg inne i silencer men renner rett ned i huset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min sillencer setter seg så vidt fast, bare å løfte opp. Men trenger ikke å ta den av fyller bare adapteret med 2,5 ml rødsprit. Har latt primusen stå ute i flere dager og temp ned til 6-8 kuldegrader, det går bra uten at det blir mere enn ca 5-10 cm flammer. 

IMG_1255.PNG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 618 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

      Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 


      I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

    • Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

      Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
    • Av Nordhauk
      Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 
      Erfaringer, tips mottas med takk! 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.