Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanvittig at veien til Snøheim skal rives


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvilke idioter er det som tror at alle spor forsvinner dersom man fjerner en vei i 1000-1500 m høyde ? Vår prektige miljøvernminister bør snart skjønne realiteten.

Veien er allerede laget, "skaden" er allerede gjort. Men veien er ypperlig for folk som vil ferdes i Dovrefjell. Dessuten blir Snøhetta en overkommelig dagstur, og man kan benytte kraftigere telemark og randonee utstyr vinterstid.

Tenk å bruke millioner på millioner for å fjerne et ypperlig tilbud, når det likevel vil se nesten like "ille" ut i flere hundre år ? Jeg skjønner ikke helt hvilket land vi lever i, og at våre politikere er folkevalgte !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Anonymous
Tenk å bruke millioner på millioner for å fjerne et ypperlig tilbud, når det likevel vil se nesten like "ille" ut i flere hundre år ? Jeg skjønner ikke helt hvilket land vi lever i, og at våre politikere er folkevalgte !?
.

Jeg respekterer at du har den meningen du har. Selv synes jeg det er modig gjort å gå litt mot strømmen å revegetere et høyfjellsområdet. Dersom det gjøres riktig kan veien revegeteres laaaaaaaaaaaaaaaaaangt raskere enn det du antyder. Det er dessuten stor forskjell på en tydelig vei gjennom landskapet og spor etter en vei du kan se dersom du ser nøye etter.

De som har bedre greie enn meg på dette her på forumet kan helt sikkert bekrefte at det ikke vil se nesten like ille ut der i flere hundre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man peng er det klart at man kan få det til å se bra ut på kort tid.

Jeg syns heller problemet ligger i at det legges opp til en løsning som havner mellom to stoler. Ei så stor 'hytte' som Snøheim vil i stor grad forfalle og stå ubrukt dersom veien fjernes. Tror jeg. Steng gjerne veien, eller deler av den, for bilbruk. Mulighet for å bruke sykkel bør være til stede. Som f.eks til Rondvassbu. Jeg kan aldri tenke meg at bråk, larm og annen forurensning på noen måte vil være i nærheten av hva som har vært dagligdags til nå.... Om veien fortsatt skulle bli der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Svein! Det hadde vel egentlig vært god nok løsning å bare stenge veien for biltrafikk. :wink:

En bilvei synes selvsagt godt i landskapet der oppe, men å bruke enormt mye penger på å fjerne den igjen, høres litt unødvendig ut. Jeg tror nok også at veien kan fjernes med godt resultat, men sitter igjen med en følelse av hvorfor? Er det nødvendig å gå så langt?

Jeg er enig at det er veldig viktig å bevare dyrelivet på Dovrefjell. Moskus, rein, jerv etc vil nok nyte et veiløst landskap, men bare det å stenge for biltrafikk ville vel ha gjort nytten mer enn nok? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig at det er veldig viktig å bevare dyrelivet på Dovrefjell. Moskus, rein, jerv etc vil nok nyte et veiløst landskap, men bare det å stenge for biltrafikk ville vel ha gjort nytten mer enn nok? :wink:

Å holde veien helt stengt ville nok hjulpet i forhold til dyrelivet ja, så har du det estetiske? Noen vil kanskje hevde at en rask tohjuling kommer raskere på dyrene enn gående.

Men så har du det det koker ned til. Å holde veien stengt i teorien er vel og bra, men vil det ikke skli ut? Alle "stengte" veier som f.eks. Glitterheim og Rondvassbu som fører inn til hytter blir benyttet av hyttevertene. Ikke bare til transport av seg selv og varer, men også til transport av gjesters bagasje og gjester. Har selv sett det skje en rekke ganger på Glitterheim. Kan aldri tenke meg at det samme ikke skjer på Rondvassbu, og da er du med en gang i en "skliutsituasjon"

Hvis ikke denne stumpen blir tilbakeført vil det etter min mening være en endelig spiker i kista til argumentet ved mange utbygginger: "Ja men det kan jo bare rives i fremtiden dersom samfunnet ønsker det"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke idioter er det som tror at alle spor forsvinner dersom man fjerner en vei i 1000-1500 m høyde ? Vår prektige miljøvernminister bør snart skjønne realiteten.

Veien er allerede laget, "skaden" er allerede gjort. Men veien er ypperlig for folk som vil ferdes i Dovrefjell. Dessuten blir Snøhetta en overkommelig dagstur, og man kan benytte kraftigere telemark og randonee utstyr vinterstid.

Tenk å bruke millioner på millioner for å fjerne et ypperlig tilbud, når det likevel vil se nesten like "ille" ut i flere hundre år ? Jeg skjønner ikke helt hvilket land vi lever i, og at våre politikere er folkevalgte !?

Jeg må si at jeg blir meget positivt overrasket av vår miljøvernminister hvis dette medfører riktighet og faktisk blir gjennomført. Selv om det er tilfelle at det kan ta "flere hundre år" før sporene etter veien er slettet synes jeg det ikke er noe argument mot fjerning av veien. Noe langsiktighet må vi koste på oss av hensyn til kommende generasjoner. Den norske fjellheimen er etter mitt syn mer enn nok tilrettelagt som det er og fjerning av den omtalte veien er etter mitt syn et skritt i riktig retning.

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke at Snøheim lider under at veien fjernes. De fleste hyttene har tross alt ikke veiforbindelse, og det fungerer helt fint.

Jeg synes videre det er veldig flott og modig at man endelig for en gangs skyld omgjør synder man har begått ovenfor fjellnaturen istedet for at veien bare skal ligger der og se stygg ut. Endelig blir det et 2000-meter-område hvor det skal noe til å ta toppene som dagstur fra nærmeste parkering! Flott!

Om det er NØDVENDIG å gå så langt å fjerne veien, er sikkert et spørsmål man kan stille. Jeg personlig ser ikke nødvendigheten som et argument å henge meg opp i. Jeg synes beslutningen å virkelig gjennomføre oppryddingen på den måten og tilbakeføre dette terrenget tilbake til naturen og til nasjonalparken UTEN kompromisser som at veien skal stå men ikke brukes, helt ekseptionselt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes beslutningen å virkelig gjennomføre oppryddingen på den måten og tilbakeføre dette terrenget tilbake til naturen og til nasjonalparken UTEN kompromisser som at veien skal stå men ikke brukes, helt ekseptionselt!

Kompromisset er jo at hytta ikke blir revet da, men tillates å bli stående samt drevet av DNT i sommersesongen. DNT ville selvsagt hatt så mye åpen vei som mulig, men selv uten vei er det attraktivt for DNT... Ville det ikke vært liv laga uten vei så hadde vel ikke DNT ønsket å drive hytta??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle "stengte" veier som f.eks. Glitterheim og Rondvassbu som fører inn til hytter blir benyttet av hyttevertene. Ikke bare til transport av seg selv og varer, men også til transport av gjesters bagasje og gjester. Har selv sett det skje en rekke ganger på Glitterheim. Kan aldri tenke meg at det samme ikke skjer på Rondvassbu, og da er du med en gang i en "skliutsituasjon"

Forstår veldig godt "skliut-tankegangen"! Det er vel naivt å tro at ikke det samme vil skje inn til Snøheim... :wink: De kunne ha sperret veien med noen store kampesteiner, så ingen fikk kjørt inn? 8)

Det blir ihvertfall spennende å se resultatet når jobben med å fjerne veien er gjort. Kommer i farten ikke på om det har hendt tidligere?

Og Larstind seiler opp som en av de mest krevende 2k-toppene å nå. Som Julia også påpeker, det blir gode dagsturer å ta de høyeste toppene på Dovrefjell i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har gått forbi Snøheim mot Snøhetta vet at det går en bred og lite pen sti der, synlig på lang avstand (bilde). Tilsvarende kommer til å komme mellom Hjerkinn og Snøheim, bare verre. Pga terrenget er mer vegetert og holder på fuktighet, vil det blir partier med mindre fast sti pga den trafikken ei stor hytte vil legge opp til. Trafikken vil komme i perioder hvor veksten er best, og den vil bli kort/intensiv. Altså liten sjanse for selv-reperasjon. Denne stien blir garantert styggere enn grusveien. Men politikk dreier seg nesten alltid om komprimisser, og ikke alltid gode løsninger.

Det er en god løsning for området at skytefeltet tilbakeføres. Veien ser jeg ikke noen argument for å fjerne. Den vil bli erstattet av en solid sti som blir minst like gale estetisk sett.

post-283-133474389952_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikken vil komme i perioder hvor veksten er best, og den vil bli kort/intensiv. Altså liten sjanse for selv-reperasjon. Denne stien blir garantert styggere enn grusveien. Men politikk dreier seg nesten alltid om komprimisser, og ikke alltid gode løsninger.

Det er en god løsning for området at skytefeltet tilbakeføres. Veien ser jeg ikke noen argument for å fjerne. Den vil bli erstattet av en solid sti som blir minst like gale estetisk sett.

Veien bygger opp av terrenget, mens en sti går mer i ett med terrenget. Den brede stien fra Snøheim og innover skyldes delvis kjøring med militære kjøretøy og ikke trampende føtter. Hvis du sammenligner med andre områder med til dels mer trafikk enn akkurat Snøheim, er slitasjen mindre. Fra Hjerkinn og innover er det kun noen steder hvor det er myr, mange av disse kan stien legges rundt, og ved å supplere med planker kan man unngå mye myrslitasje. Myrhull er svært stygge, men ses ikke på slike avstander som en BRED vei hvor opptil to militære kjøretøy kan passere hverandre i motfase. Å sammenligne dette med en sti er å bagatellisere de estetiske effektene en diger vei har.

Jeg synes den politiske beslutningen her er en nokså god løsning og vitner om beslutsomhet. Å la veien bli tilgjengelig og gi etter for kommers og masseturistkreftene ville vært mye feigere. All honnør til miljøverndepartementet for en god løsning, den nest beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den brede stien fra Snøheim og innover skyldes delvis kjøring med militære kjøretøy og ikke trampende føtter.

Det nekter jeg å tro. Jeg tror du henviser til "veien" som går langs vestsida av vannet, og ikke stien som går langs østsida. Der bildet et tatt fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatten av for miljøvernministeren i dette tilfellet.Det viktigste her er at all motorferdsel på veien stoppes.Hva er best , å fysisk sperre veien og la naturen over tid ordne resten eller om man skal inn med gravmaskiner o.l. for å "fjerne" veien?Jeg mener det ville være mest fornuftig å sette opp store steiner el.l slik at man ikke kom forbi med noe større enn f.eks. en sykkel.Settes det opp en bom vil noen alltid kunne låse denne opp og så er vi igang igjen , slik det er fra spranget og inn til Rondevassbu og inn til Glitterheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det største problemet med veien i dag er nok at den ødelegger den visuelle harmonien for vernekåte byråkrater. Dyra i området lir på ingen måte noen nød når skytefeltet legges ned selv om veien innover til snøheim holdes åpen. Dersom veien stenges fører dette til mer "vill" ferdsel innover hjerkinn, i dag kanaliseres den på en grei måte for de som har tenkt seg inn i dovrefell. Villrein trives ikke i selskap med verken svett nikkersadel eller biler. Uansett bør lokale styresmakter ha større myndighet i slike saker.

La veien stå!

Vi har mange områder fra før som er vanskelig tilgjengelig, sørg heller for at disse forblir utilgjengelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La veien stå!

Vi har mange områder fra før som er vanskelig tilgjengelig, sørg heller for at disse forblir utilgjengelige!

Hvis du begynner med sør-Norge: Hvilke mange områder og hva legger du i vanskelig tilgjengelig? Og hva legger du i vill ferdsel dersom veien fjernes? Tror du horder vil tordne innover flyene mot Snøheim på firehjulinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å bruke millioner på millioner på å fjerne veien, burde man heller spandert disse på andre, mye mer nyttige formål. F.eks Skoler, sykehus, sykehjem osv. Tror oppriktig talt ikke det finnes et menneske som tar skade av å se på denne grusveien, ikke dyr heller. Hvor lang er den? 12-15km? Anleggsaktiviteten i den perioden tilbakeføringen skjer, vil være et langt større inngrep. Alt annet enn hva som har vært til nå, vil bli til det bedre. Vi har rett og slett for god råd når vi kan spandere så mye peng på en så dustete ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes for så vidt at du har et poeng, Svein. Én ting er spørsmålet om det er fint å få vekk veien, en annen ting er selvsagt om det er en forsvarlig prioritering. Jeg har skrevet her tidligere at veier ikke nødvendigvis er stygge. F.eks. synes jeg veien nedover Gravdalen i Jotunheimen er pen. Veien inn til Leirvassbu er heller ikke særlig stygg. Det samme gjelder veien til Glitterheim osv. Men steder uten veiforbindelse har i mine øyne en egenverdi, uavhengig av om veier er pene eller stygge.

Det er gått relativt langt med bygging av småveier innover i våre naturområder, og jeg synes en viss grad av reversering er prisverdig. Det er imidlertid ikke gitt at det er riktig politisk med tanke på at andre oppgaver er viktigere. Uansett er det bedre å ta vare på naturen enn å bygge den forbanna operaen for sosieteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke idioter er det som tror at alle spor forsvinner dersom man fjerner en vei i 1000-1500 m høyde ? Vår prektige miljøvernminister bør snart skjønne realiteten.

Nå er det allerede gjort forsøk i skytefeltet på å legge igjen og revegetere veier, den biten ser ut til å ville funke brukbart. Dette bildet viser situasjonen forsommeren i fjor, et år etter gjenlegging:

539-Reveg1.JPG

(spent på om dette funker, bildet ligger på et intranett i utg. pkt...)

Selvsagt ikke usynlig at det har vært et inngrep, men dette er et år etter at det er gjenlagt, knapt en hel vekstsesong.

Denne idioten tror det. Han er botaniker. Ikke at alle spor forsvinner, men at man får tilbake naturpreget vegetasjon i akseptabl grad og akseptabelt raskt. Dvs i løpet av et ti års tid, vil man på noen 100 m avstand ikke tenke over at det var en vei der. Fhv. vei vil ikke lenger ha barriereeffekt i fht f.eks. villrein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at du omtaler deg selv som en idiot, men da bør du ikke forvente at andre skal legge særlig vekt på dine fremtidige utsagn :D

Jeg tror også du Tom sanset ironien der - selv denne idioten her gjorde nemlig det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en først bruke penger, gjenlegg veien fra kantene og la det ligge igjen 2-3 meter gang-/sykkelvei i midten.

Uten sammenligning forøvrig: dette ble gjort med en anleggsvei i Moldemarka. Dette har "åpna" marka for nye grupper (sykkel, barnevogner o.l.), samtidig som slitasjen ellers blir redusert. Estetisk er det langt bedre enn en fullskala anleggsvei.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten sammenligning forøvrig: dette ble gjort med en anleggsvei i Moldemarka. Dette har "åpna" marka for nye grupper (sykkel, barnevogner o.l.), samtidig som slitasjen ellers blir redusert. Estetisk er det langt bedre enn en fullskala anleggsvei.

Geir

Selv om du skriver uten sammenligning for.... Så er det indirekte det du gjør. Dette skal være en nasjonalpark. Grunnlaget for nasjonalpark der er villmark og dyreliv. Dette rimer dårlig med barnevogn etc.... Har ikke noe i mot barnevogn, men jeg mener det ikke er et argument i denne debatten. Det er så mange andre fine steder for sykkel og barnevogn, og i alle fall for meg gjør det noe med naturopplevelsen. Jeg er liksom ikke skikkelig på fjellet når jeg sykler / går fra Spranget til Rondvassbu. Noen andre som har den samme følelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det vises jo fortsatt godt selv om jeg satte det litt på spissen i mitt innlegg. Jeg synes det er greit at de river alle veiene det ikke er bruk for, men akkurat den til snøheim har jo en misjon for folk flest. Men selvsagt, dersom målet med norsk politikk er å hindre ferdsel i utmark (tenker da til fots) er det jo genialt å rive veien. For det er jammen ikke mange som orker å vandre over hele hjerkinn bare for å komme seg på snøhetta, eller andre fjell i området. Selvsagt noen spesielt interesserte, som det blant annet finnes flere av her på forumet. Så sperr fjellheimen for alle de som ikke orker å ligge flere dager i telt for å få seg en topptur, og send turistene over til Sverige og Finland! Dette tjener Norge som turistnasjon på.... Herregud.

Nå er det uansett av allmenn lokal oppfatning at veien bør stå, og jeg mener at det bør tas til etterretning. La oss som bor i området bestemme dette, vi har selv såpass god dømmekraft og vi tar faktisk hensyn til faunaen. Det er jo tross alt en turistattraksjon der oppe. Desverre tror ikke alle miljøbyråkrater som desverre har fått alt for stor makt (og er lite representative for folk flest), at vi skjønner vårt eget beste ute på landsbygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det vil gjøre Snøhetta til et mindre attraktivt turmål for mange andre, men det er jo en attraktivitet i seg selv at den er utilgjengelig. Man trenger ikke sende toppturinteresserte til Sverige eller Finland. For det første har de ikke så mange spennende topper og for det andre er bulken av topper i dette landet, spesielt sør for Børgefjell tilgjengelig som lette, moderate eller drøye DAGSTURER som det er. I så måte vil Dovrefjell her representere et UNNTAK. Lokalbefolkningen har, vil jeg påstå, aldri overordnede nasjonale tanker i hodet, og vil tenke og handle lokalt, og hvis alle gjør det får vi ikke noen unntak noe sted. Det er derfor flott at det på nasjonalt nivå i noen tilfeller overstyres. Lokalt selvstyre er fint i de fleste sammenhenger, men når det trengs ett litt overordnet perspektiv funker det rett og slett ikke. Det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.