Gå til innhold
  • Bli medlem

20 000 rein drept av rovdyr i 2009 i Norge..


askogvoll

Anbefalte innlegg

Kan hende det er jeg som ikke forstår hvor mye reinsdyr og rovdyr vi har i Norge, men jeg synes det skurrer virkelig mye når jeg leser disse tallene...

http://www.opdalingen.no/Innenriks/article4767887.ece

Det er ikke så mange av skadene som er dokumentert..

Sakset dette ut av artikkelen

"Siste reindriftsår har reineierne klart å dokumentere rovviltskade på cirka 1.300 rein. Dette er en økning på cirka 50 prosent fra i fjor. Av dette er omtrent halvparten dokumenterte gaupeskader"

Dette får meg til å tvile litt på troverdigheten til denne næringen, og til de som gir ut penger for "tapte" dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gaupeprosjektet i Troms og Finnmark har dokumentert at de "ivrigste" hanngaupene tar en rein hver tredje dag. Dersom vi er snille og sier en rein i uka på gaupa så vil det si at vi trengte 385 gauper til å ta de 20000 reinsdyra. Nå er ikke gaupene alene, jerven tar en god del rein, kongeørna dreper kalv, en og annen ulv er det også i dette matfatet og bjørnen kan vel også ta noen dyr, spesielt kalver.. Tallene er vel ikke umulige, om enn høye.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene er slett ikke umulige. For eksempel viser beregningene fra i fjor at ørna alene tar 400 kalver i året bare på Hardangervidda. Jerv, gaupe, ørn og ulv har enda lettere arbeidsforhold i områder hvor tettheten av rein er større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meninga du skall forstå hva skattepengene dine brukes på.

Betal og ti still, vi prater tros alt om urbefolkning med rettigheter.

De som driver reindrift i Jotunheimen og Fillefjell kaller seg neppe urbefolkning. De har store tap de også. Men det er kanskje mer behagelig å ha en etnisk minoritet å skylde på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg har lagt merke til at prisen på reinkjøtt har økt voldsomt de siste årene. Så da hjelper vel markedskreftene til med å dekke inn for tapet.

Det må vel inn i regnestykket her, for hvis rovdyr ikke tok rein ville den blitt slaktet og vært en del av kjøttilbudet i markedet. Skal man ha erstattet noe, er det et grunnleggende premiss at man har lidt et økonomisk tap. Må være lukrativt å både få erstatning fra stat + økt pris i markedet. Er vel en aldri så liten Ole Brrrrroommm dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har en del rasistiske undertoner.

Få den vekk.

Hvor er disse undertonene?

Om du sikter til innlegget til Kjell74 så er ikke det at han utrykker misnøye med at samene som en urbefolkning har spesielle retigheter er ikke rasisme.

Når det gjelder spørsmålet til TS ble vel det ganske grundig besvart at linken til ASI.

Når essem snakker om Ole Brum (virker det i allefall) som han gjør det med at reineirne kan bestemme prisen på kjøttet som premiss. Dette kan de derimot ikke da det er slakteriene som styrer prisene, reineirne er veldig avhengig av å få slaktet og solgt et visst antall dyr hvert år (de har ikke beite til å beholde dem) og vil gjerne slakte en del mer enn dette(så de slipper å vinterfore mer dyr enn ønsket), de må derfor selge til den prisen som slakteriene gir dem.

Nå har jo Rema 1000 en kampanje gående i høst og vinter på norsk vilt og har lagd egne avtaler med slakterier slik at de skal ha mye og billigst mulig reinkjøtt i butikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At rovdyr tar husdyr er hevet over tvil. I forbindelse med problematikken knyttet til rein, må en ikke overse følgende paradoks. Nemlig at det er mange flere rein på finnmarksvidda enn det myndighetene har bestemt at det skal være. Hvis bestanden hadde vært i nærheten av det myndighetene mener er en bærekraftig bestand, hadde kanskje problemet vært mindre. Underlig at man skal kunne kreve erstatning for dyr som strengt tatt ikke skulle vært der. For en som vandrer litt i norsk natur, synes finnmarksvidda mange steder å være et katastrofeområde. Lav ser en nesten ikke. Det meste er nedbeitet. Noe helt annet i andre områder av kongeriket. Når skal myndighetene sette makt bak kravet om å redusere tamreinbestanden i Finnmark? En kan jo ikke tillate hvor mange husdyr som helst i utmarka vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste reindriftsår har reineierne klart å dokumentere rovviltskade på cirka 1.300 rein. Dette er en økning på cirka 50 prosent fra i fjor. Av dette er omtrent halvparten dokumenterte gaupeskader. Hva F............, dette er en økning på 50%?

Advarsel, trolling! Dette er reinspikka ironi.......

- Jeg stemmer for at vi bruker noen av millionene på å utstyre alle og en hver same, med fullauto shotgun og 10.000 skudd med rett til å skyte hva som helst på eget initiativ. Vi kan også betale leie av helikopter så de lettere kan jakte de grusomme glupske rovdyrkrekene.

Da får vi kanskje ned den massive rovdyrsbestanden som truer det norske folk og våre priviligerte reindriftsforetak.

Jeg ser han her har kommet meg i forkjøpet http://www.nationen.no/2010/11/10/rovdyr/miljo/miljokriminalitet/politi/rovvilt/6263269/ GODT JOBBA! clap clap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å forstå at de som driver med rein synes det er ille at dyra deres blir tatt av rovdyr. Men før man springer til storsamfunnet og krever erstatning, bør man holde sin sti rein. Og faktum er at myndighetene i flere år forgjeves har forsøkt å få ned reintallet på finnmarksvidda. Men noen sterke reindriftsfamilier har klart å sabotere dette, bl.a. ved hjelp av vikarierende argumenter om samisk kultur og annet. Faktum er at i dag er rein et helt allminnelig husdyr. Det er ikke mer oppsiktsvekkende å se en rein i Finnmark enn en sau i Ryfylkeheiene. Jeg har derfor problemer med å akseptere at mine skattepenger skal brukes til erstatninger for juksemakere. Jeg tror nok at all den reinen de selger svart kompenserer godt for de tapene de måtte lide for rovdyrtap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når essem snakker om Ole Brum (virker det i allefall) som han gjør det med at reineirne kan bestemme prisen på kjøttet som premiss. Dette kan de derimot ikke da det er slakteriene som styrer prisene, reineirne er veldig avhengig av å få slaktet og solgt et visst antall dyr hvert år (de har ikke beite til å beholde dem) og vil gjerne slakte en del mer enn dette(så de slipper å vinterfore mer dyr enn ønsket), de må derfor selge til den prisen som slakteriene gir dem.

Ole Brumm betyr "ja takk, begge deler". Økt pris og erstatning. Prisen har jo økt, mye. Har jo hørt om indrefilet av rein til 6-700 kr kiloen. Men lagrene har også økt, så de har vel kanskje holdt tilbake for å presse prisen?

Jeg lurer også på hva disse rasistiske undertonene er. Diskuteres ikke bare fakta her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg enig i mye av det larka sier om reinantallet. Mye av problemet her slik jeg oppfatter det er at staten har prøvd å få til frivillig nedslakting. Det må isteden settes faste grenser og det over må slaktes ned innen en gitt tid. Det kommer til å bli bråk av det, men det må myndighetene da tåle.

Jeg er forøvrig ikke enig med larka i at vi ikke skal betale for rovdyrtapene ettersom dette og vil ramme de som driver bærekraftig. I tillegg så betyr jo faktisk det veldige matfatet av rein at det blir mer rovdyr i Norge, noe jeg liker ;)

Vil ikke forbause meg om det ikke ligger en del "rovdyr tatt" rein og sau i frysebokser rundt omkring.....

Å jeg vet mang en familie som har fryseren full av rein som de har "høstet" selv med lyddempet salong. Det er et utbredt problem mange steder, men reineirene tar det ikke opp grunnet at å gjøre det ville skape ekstremt mye bråk (dette skjer typisk i lokalsamfunn der samer har vært/er misslikt og diskriminert mot). Da er det mye enklere å føre det opp som rovdyrtap. Dette kan vi dog ikke laste reindriverne for, men den rasismen som fortsatt finnes i enkelte plasser.

Ole Brumm betyr "ja takk, begge deler". Økt pris og erstatning. Prisen har jo økt, mye. Har jo hørt om indrefilet av rein til 6-700 kr kiloen. Men lagrene har også økt, så de har vel kanskje holdt tilbake for å presse prisen?

Jeg lurer også på hva disse rasistiske undertonene er. Diskuteres ikke bare fakta her?

Prisen har økt, men det er ikke reindrifterene som sitter igjen med gevinsten, derfor ingen Ole Brumm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet med å diskutere samer og samepolitikk er at du fort blir beskyldt for rasisme. Dette tar jeg med knusende ro. For meg er reindrift på linje med all annen husdyrvirksomhet. En må være klar over at det er en ørliten prosentdel av samene som er reindriftssamer. Resten lever som nordmenn flest. Problemet er at reindriftsamenes livsstil i dag virker eksotisk for mange urbane mennesker, og av den grunn er det mange som lar seg forføre til å tro at de trenger noen form for særkilt beskyttelse. Jeg ser ikke forskjellen på en sauebonde og en reindriftsame. Begge grupper har fått en spesialtillatelse til å nytte norsk utmark i sin næringsutøvelse. Vær takknemlige for det og tøy ikke strikken for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet med å diskutere samer og samepolitikk er at du fort blir beskyldt for rasisme. Dette tar jeg med knusende ro. For meg er reindrift på linje med all annen husdyrvirksomhet. En må være klar over at det er en ørliten prosentdel av samene som er reindriftssamer. Resten lever som nordmenn flest. Problemet er at reindriftsamenes livsstil i dag virker eksotisk for mange urbane mennesker, og av den grunn er det mange som lar seg forføre til å tro at de trenger noen form for særkilt beskyttelse. Jeg ser ikke forskjellen på en sauebonde og en reindriftsame. Begge grupper har fått en spesialtillatelse til å nytte norsk utmark i sin næringsutøvelse. Vær takknemlige for det og tøy ikke strikken for langt.

Veldig enig. Jeg kan ta det enda mer med ro en deg ettersom jeg er litt same (av den ikke reindrivende typen, heller den typen som blir diskriminert mot av den reindrivende, men det er en annen sak) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at samenes kultur er en høyverdig kultur. Dette gjelder både språk, skikker og levemåte. Men det jeg reagerer på er denne evinnelige drøvtyggingen på gammel urett som måtte være begått mot dem. Jeg tenker da f.eks. på fornorskningspolitikken. Alt går i samme hakket, nordmenn er drittsekker, samer er helter. Dette er ingen farbar vei. Samene bor i et land som heter Norge. Her gjelder norsk lov. Heldigvis er disse lovene slik at minoriteter får lov å utøve sin kultur og beholde sitt særpreg , dette i den grad de ønsker det. Jeg vil bare minne om hva Sametinget i Karasjok koster norke skattebetalere. Det samme kan forøvrig gjelde for de romslige ordninger vi har for erstatning, f.eks. ved rovdyrskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så opptatt av erstatning for rovdyrskader. Å begi seg inn på en diskusjon om dette, vet jeg blir som å diskutere religion med en teolog. Der kommer jeg ganske sikkert til kort. Men det som er et faktum er følgende:

1. Reindriftssamene er en liten minoritet i det samiske samfunn.

2. Deres innflytelse på debatten er uforholdsmessig stor.

3. Samene i Norge i dag er ikke en diskriminert gruppe.

4. Det norske storsamfunnet bruker flere hundre millioner kroner for å rette opp det de mener er gammel urett.

5. Det noen samer bruker som ankemål mot etniske nordmenn, f.eks. i snøsooterdebatten, er at de diskrimenerer samiske tradisjoner.

Jeg har fulgt denne debatten nøye gjennom flere år, ikke minst gjennom Nord-Norske medier. Og det som slår meg er samiske representanters sutring og norske myndigheters unnfallenhet. Dette til tross for at det vel til gangs er bevist at samiske folkevalgte forlengst har vist at de ikke er fortjent den tilliten de har blitt vist ved å få lov til å forvalt millioner av norske skattekroner.

Grunnen til at jeg er opptatt av dette spørsmålet er primært at jeg ser det ødelegger Finnmarksvidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver i denne posten er du helt enig med. Vil og legge til på punkt 5. at enkelte samer og bruker disse rettighetene til å diskriminer mot andre samer, f.eks. som i denne saken: http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.6517830

Forøvrig illustreres punkt 2. godt når du ser koftesammensetningen på sametinget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.