Gå til innhold
  • Bli medlem

Rare blikk - er det meg det er noe galt med??eller????


villmarkingen

Anbefalte innlegg

Lyden av regn i skogen er for meg 2. beste sovemedisin, kun slått av en sildrende bekk og vind som suser i trær.

Den aller beste sovemedisin er vel en times gymnastikk sammen med ei barmfager kvinne med sterk rygg. Nr 2 er å telle sauer. Nr 3 er sildrende bekk og vind som suser. Nr 4 er lyden av pøsregn mot port-a-ledge duken når du henger flere taulengder oppi en storvegg, og har minst en dag igjen før toppen. Nr 5 er tung bruk av alkohol og rockemusikk etter at du har fått regninga på restskatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rare blikk - er det meg det er noe galt med ?? eller ???

Hvis du er alene, og flertallet betrakter deg med rare blikk, så må det være rimelig å anta at det er deg det er noe galt med, og ikke alle de andre som utgjør majoriteten. Dette er kun min filosofiske betraktning på din betimelige undring, og er ikke ment å provosere, men mer som hjelp til selvinnsikt.

mvh Adler, din ressursperson på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her på forumet deler nok det samme synet på at det å være ute i skog og mark ikke er det værste som finnes.

Men hva med selskap?

Slik jeg forstår trådstarter er det å dra på tur alene som er det folk rister på hodet av. Folk lurer alltid på hvorfor en har så få venner at en ikke får noen med seg på tur, men det er jo ikke det. Det er heller det at aleinetur har en egenverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sammenligne seg med Monsen vil for de fleste være et selvbedrag.

Jeg for min del synes det er litt sært at Monsieur Monsen skal ha monopol på friluftsliv. Driver selv med polarhund, og har hatt de siden før MM sitt inntog på tv-skjermen, og all respekt for mannen og hva han har fått til, men må si jeg får en bismak i munnen når sammenligningen fra tid til annen dukker opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er definitivt ikke deg det er noe gæærnt med Villmarkingen!! Men sjøl om vi er mange som forstår sånt inne på fjellforum så er vi nok ikke en stor del av samfunnet akkurat. Vi er nok ikke normale, jeg ser iallfall ikke på meg sjøl som normal. Men hva er det som er så bra med å være normal?

Ikke det at jeg er så interessert i mennesker sånn generelt, jeg bryr meg jo ikke mye om mangfoldet av tallrike individer som alle er ulike, men jeg gjesper av å tenke på A4-menneskers normale liv. Det viktige da er jobb og aller helst karriere, status, økonomi og det å feriere på fornuftig og riktig vis, altså dra til syden for å ligge på ei strand. Sikkert mye mer som skjer som jeg ikke har den ringeste anelse om, og jeg bryr meg jo heller ikke. Og så er det jo så deprimerende å bo i et så gørr kjedelig og iskaldt land hvor man ikke kan finne på noe ute halve året. Det riktige da er innekvelder og ikke minst festing.

Jeg jobba på Kaupanger Tre ved siden av studiene i Sogndal høsten 2004. Hva jeg gjorde der kan man saktens spørre seg, jeg fikk iallfall fordommer mot lager og bygg- og anlegg som ettervirkninger. Alle himla med øya enten på ordentlig, eller jeg ante det gjennom stemmeleiet når de spurte med hånlig tone om jeg skulle på tur i helga, ja for han gæærne dusten er jo bare på tur. For deres del var det festing det gikk i helg etter helg, det var iallfall nok av fylleprat i tillegg til klaginga over mine manglende praktiske ferdigheter. Samma det, men det er tydeligvis akseptert at man kan drikke helg etter helg. Enkelte sier jo også at "nei nå er det slutt, heretter blir det bare onsdag og lørdag!" Man er ikke enspora med den interessen. Men derimot om man liker å gå på tur...

Skauens ensomhet er god den! Jeg har liggi under ei klønete oppsatt pressenning i mørket og hørt regnet tromme på duken mens jeg har det bra ved bålet. De fleste trur man har det for jævlig da, men de av oss som forstår vet bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ har servert følgende kommentar på jobb noen ganger:

Den våteste, kaldeste, tyngste og værste turdagen æ har vært med på e allikevel 10 ganga bedre enn den beste dagen på jobb.

Da va det noen som himla litt med øyan og lurte på om æ mente det alvorlig og da svarte æ som sant va; visst faen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ har servert følgende kommentar på jobb noen ganger:

Den våteste, kaldeste, tyngste og værste turdagen æ har vært med på e allikevel 10 ganga bedre enn den beste dagen på jobb.

Da va det noen som himla litt med øyan og lurte på om æ mente det alvorlig og da svarte æ som sant va; visst faen. :P

På tide å søke ny jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det særeste er når du møter folk på fjellet vinterstid og de sier "Sover du i telt?! Men du må jo fryse ihjel?!".

Er ikke så vanskelig å skjønne at redningssentralen har fått mer å gjøre. Det sier jo litt om kunnskapsnivået til en del av de som ferdes i fjellet. Men de skal ha kred for motet sitt, "blir det dårlig vær nå så dør jeg på ordentlig", er ikke alle som har den psyken.

Det ble nevnt tidligere her at gruppe 3 vokser mest. Jeg ser ikke noe problem med det. Kanskje egoistisk, men jeg ønsker ikke å ha store folkemasser i fjellet. Vil jeg være sosial går jeg på kafé. Håper egentlig at de fleste som havner i gruppe 3 kommer fra gruppe 2. Er nok ikke noen stor fan av propagandaen til DNT.

Men vi må forstå at det ikke er så lett for noen som aldri har vært slitne, sultne, kalde, trøtte osv å forstå hvorfor i alle dager noen drar til fjellet i ferien når det går ann å dra til syden? Hvorfor ha det ubehagelig når man kan ha det behagelig? Forstår de godt jeg.

Sam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skauens ensomhet er god den! Jeg har liggi under ei klønete oppsatt pressenning i mørket og hørt regnet tromme på duken mens jeg har det bra ved bålet. De fleste trur man har det for jævlig da, men de av oss som forstår vet bedre...

Veldig bra innlegg, Øyvind! Fri blir man først når man slutter å engste seg over hva alle andre synes, mener og forventer at man skal gjøre. Det er ikke dermed sagt at en skal opptre fullstendig hensynsløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin tråd...

Er enig i det TL sier om at folk flest generelt bør slutte å bry oss så huhakkendes om hva andre mener. Men det innebærer også at vi, som nyter livet (med eller uten en barmfarger kvinne) under en klønete oppsatt presenning, ikke sender skjeve øyekast mot andre.. Vil man henge alene i fjellheimen, så gjør man det. Vil man sitte inne og spille online, så får man gjøre det i stedet.

Generelt tror jeg alt som oppleves som utenfor boksen, er gjenstand for høye øyebryn. Der er det nok ikke så stor forskjell mellom oss sør- og nordpå.

Jeg har nok av friluftsglade bekjente, folk som liker presenningslivet, som synes jeg er sær når sekken er pakka for tre ukers alenetur... Selv synes jeg det er litt rart at folk vil gå over polisen midtvinters eller haike langs motorveiene til Sør-Afrika, samle frimerker eller følge med på fotball. Men det har sikkert sin sjarm, det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man bør ikke sende skjeve øyekast mot uskyldige som ikke har sett lyset. Men man kan med god samvittighet gjøre det mot gutta på gulvet(gølve) som rakker ned motsatt vei. Som sagt så har jeg pådratt meg fordommer mot enkelte miljøer etter sjølopplevde ting, og jeg kommer sikkert til å si mye rart i framtida også, men har såpass sjølinnsikt at jeg kan se påstandene mine utenfra. Det er bare det at man kan like å ha enkelte fordommer, kanskje det er et visst slektskap til skadefryd i det...?

"Vi er her og de er der" sa naboen på vår første utenatt på skauen da jeg snakka om alle andre som bare var ute på byn nå. Det føltes godt å sitte ved bålet i kulda og tenke den tanken. Og så kan jo noen selvsagt begynne å plukke fra hverandre hele greia og framstille det som om det var den setninga som gjorde bålnatta komplett... :(

Ellers er jeg enig med sam86 i at det er greit at det ikke blir for folksomt uti naturen. Ja man skyter seg jo sjøl i foten av sånne ønsker fordi flere turfolk betyr flere allierte i kampen for naturvernet, men det er bare det at ensomhet i naturen er så herlig. Å være alene eller kun med et par kompiser uten å bli rent ned av folk er en forutsetning for å kunne få den helt store villmarksfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.