Gå til innhold
  • Bli medlem

71 grader nord går Porten i Jotunheimen - he, he


Mitandi

Anbefalte innlegg

Aller først - jeg sitter her i sofaen og vrir meg.

1) Det kribler i hele kroppen - denne turen må jeg gå på nytt! Vi gikk fra Tverråbreen i 2007:

Ser ikke på dette programmet hver gang - det er for mye tullball. Men Porten og fjellene der fikk jeg nå et deilig gjensyn med - det er så ulidelig vakkert av man bare kan sette seg rett ned og grine av lengsel...

2) Når det gjelder 71-gjengen er det mye morro å le av - og en del tragikomiske ting:

- hvor mye går det an å binde dinglende utenpå sekken så man får minst mulig balanse i nedoverbakkene?

- fjellklatring opp Illåbandet er vel å ta i...

- hvordan er det mulig å gå 3 km feil ned Visdalen når man skal opp Bukkeholsbrean?

- mange deltakere sier at dette er noe av det hardeste/værste de har gjort i hele sitt liv.

Da må vel jeg være hakkendes gær'n som elsker dette over alt annet.

- gnagsårene begynner å gjøre seg gjeldende - de har vel ikke valgt utstyret selv og har aldri brukt det. Synd!

- hva har de i sekkene mon tro? MÅ de ha 40 kg med seg?

- lette fjellski egner seg best på denne turen

- og hvorfor går de med tau? Sikkert for at uerfarne folk som ser på ikke skal tro man kan gå på en bre uten tau. Men det kan man altså. Særlig når man går vårskiturer.

Veldig glad jeg ikke var med denne gjengen. Frustrerende å gå på tur med sånne sytete folk. PÅ DEN ANNEN SIDE: de færreste hadde forutsetninger til å gå slike turer. Dermed skjønner jeg at de blir helt knekt både fysisk og psykisk og ikke klarer å gjøre turen til en god opplevelse verken for seg selv eller andre. Syns litt synd på dem stakkar. Med de sekkene og det utstyret blir jo turen en dødare. Men uansett mener jeg nå at deltakerne scorer pinlig lavt på "turintegritet": Det ækk'e åssen du har'e men åssen du tar'e som teller...

Knallbilder fra Jotunheimen mm: http://picasaweb.google.no/mitanditur/Krembilder#5120163240529304418

Ser at flere skriver om det samme:

Langbein Rise: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=18265&highlight=

Atomsilda: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13694

Christin

post-1765-133474661384_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må vel jeg være hakkendes gær'n som elsker dette over alt annet.

Du er ikke hakkende gær'n, bare veldig glad i å være ute i vår herlige fjellheim. Jeg gleder meg til neste tur sammen med deg :lol:

Når jeg ser de sliter seg opp Porten med faste tau er jeg egentlig glad for at vi droppet å gå der med pulk for noen år tilbake :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars folk som må gå med slikt tungt utstyr spør du meg....drittstøvler og tunge ski på laaang tur! Nei, takke meg til Fischer 109 og lærstøvler!! :lol: Ren topptur med slikt utstyr...der nedfarten er prioritert greit....

Deltagerne har vel ikke velgt utstyret selv, sikkert mange som ville velgt ski som deg hvis de hadde bestemt selv, meg selv inkludert. :-) Får alle deltagerne utsyret til odel og eie etter innspillingen? Er jo klær og utstyr for 10-tusenvis av kroner pr deltager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting er jo å gå der med lette fjellski og 15kg i sekken i inngåtte støvler og ting du kjenner, en annen ting er i nye slalomstøvler (så ikke engang ut som rando) med masse dritt i sekken du ikke trenger..hehe

men noe jeg reagerte på var den totale mangel på lagånd, hva med kanskje at den sterkeste tar noe av utstyret til den svakeste for å få opp fart og motivasjon? kjeden er ikke sterkere enn det svakeste ledd osvosv..

velvel, ble uansett keen på skitur..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok mye av det de sier er ment annerledes enn i "tinderanglingens" dagligtale. Vet om mange som benytter ordet "klatre" som å bestige, ta høydemeter etc., ikke feks klippeklatre som vi kanskje definerer ordet. :) Tror mye er planlagt og at ting skal se og høres mye tøffere ut enn det er i virkeligheten. Men den dagen de gikk Porten så forstår jeg at det ble tungt, samme dag gikk jeg og Morten fra Krossbu-Kalven-Veslebjørn og brukte drøye 6 timer!! http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/05/overnattingstur-til-smrstabbtindene.html Det var null sikt og veldig slitsomt å traske med tung oppakning, drittføre og løs snø opp til Kalven. Km og hm gikk veeeldig sent den dagen. Og navigasjon uten kart-gps hadde vært direkte vanskelig noen steder. 8)

Riktignok ser jeg at mange av deltakerne tydeligvis har liten erfaring med fjellet og ikke er akkurat topptrent. Tror nok kameramennene er vel så spreke... Enig med Christin m.fl at det finnes direkte pinlige scener, og at tanken om at "jeg skulle vært der, så skulle de fått sett..." faller inn. Lurte også på hvorfor de sikret i taulag over breene og opp Porten, men siden TV-Norge er ansvarlige må det vel utøves størst mulig grad av sikkerhet. Men så er det litt moro å se hvordan de klarer å formidle så enkle turer til å bli reneste Grønlandsekspedisjonen. :D hehe

;-)

Gleder meg til neste episode (og fjelltur), ble skikkelig fjellsjuk!

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars folk som må gå med slikt tungt utstyr spør du meg....drittstøvler og tunge ski på laaang tur! ...

Den tanken slo meg også ... ;)

Også sekker på 40 kg! Er de virkelig så tunge, eller er det smørt på litt som vanlig? Sekkene ser jo relativt stappa og tunge ut... :)

Forøvrig artig å følge med de i et terreng som er nokså kjent.

Men ikke skjønner jeg hvorfor de måtte pugge høydene på fjelltoppene... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe jeg reagerte på var den totale mangel på lagånd, hva med kanskje at den sterkeste tar noe av utstyret til den svakeste for å få opp fart og motivasjon? kjeden er ikke sterkere enn det svakeste ledd osvosv..

Dette programmet legger ikke opp til lagånd.

Folk går på tur i stadig frykt for å bli dolket i ryggen.

De som "truer" de andres vinnersjanser med kompetanse og evner blir stemt ut.

Således blir det middelmådigheten som rår.

Kanskje vi skal starte et nytt opplegg som premierer lagånd og innsats?

Men - det er vel ikke TV-vennlig nok kanskje.

Folk flest liker å akke seg og se på krangling og intriger.

Det gjør ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke det nevnte programmet, men om de som en ovenfor hevder, fremholdt at Portenrenna var 60 grader, (er vel ikke så langt unna 40 på det bratteste, mest slakere tipper jeg), så kan du jo ta samme forholdet på sekkvekta. Tipper de fleste lå på 20 tallet, kanskje noen bikket 30. Da vi var på Jan Mayen hadde vi med rimelig mye stæsj opp på fjellet. To sekker på mange, og veeeldig mye rart. Da lå vel sekkene på rundt 30 kg, noen hadde nok noe mer. 40 kg og 60 grader. En ting er å skape situasjoner og slikt for å gå "god tv", men en annen ting er å lyve om faktiske forhold. Men siden jeg ikke har sett programmet vet jeg ikke om dette kom fra en deltaker som slang med leppa, eller om det var programlederen. Men feil er det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden jeg ikke har sett programmet vet jeg ikke om dette kom fra en deltaker som slang med leppa, eller om det var programlederen. Men feil er det i alle fall.

Igår var det 1 eller 2 av deltakerne som påsto 40 kg, men de har vel ikke veid sekkene? ;) Er man sliten føles kiloene fort mye tyngre... At det alltid skal overdrives er en uting. Veier sekken 30 kg, så er det 30! Ikke 40.

Ja Morten, på Jan Mayen lå nok sekkene på pluss/minus 30. På hjemturen ble sekken veid på flyplassen, og da lå den på 24 kg (fikk overvekt gitt, koster penger det... :) ). Og da var noe utstyr fjernet, og ingen mat eller drikke i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke det nevnte programmet, men om de som en ovenfor hevder, fremholdt at Portenrenna var 60 grader, (er vel ikke så langt unna 40 på det bratteste, mest slakere tipper jeg), så kan du jo ta samme forholdet på sekkvekta. Tipper de fleste lå på 20 tallet, kanskje noen bikket 30. Da vi var på Jan Mayen hadde vi med rimelig mye stæsj opp på fjellet. To sekker på mange, og veeeldig mye rart. Da lå vel sekkene på rundt 30 kg, noen hadde nok noe mer. 40 kg og 60 grader. En ting er å skape situasjoner og slikt for å gå "god tv", men en annen ting er å lyve om faktiske forhold. Men siden jeg ikke har sett programmet vet jeg ikke om dette kom fra en deltaker som slang med leppa, eller om det var programlederen. Men feil er det i alle fall.

AMEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke det nevnte programmet, men om de som en ovenfor hevder, fremholdt at Portenrenna var 60 grader, (er vel ikke så langt unna 40 på det bratteste, mest slakere tipper jeg), så kan du jo ta samme forholdet på sekkvekta. Tipper de fleste lå på 20 tallet, kanskje noen bikket 30. Da vi var på Jan Mayen hadde vi med rimelig mye stæsj opp på fjellet. To sekker på mange, og veeeldig mye rart. Da lå vel sekkene på rundt 30 kg, noen hadde nok noe mer. 40 kg og 60 grader. En ting er å skape situasjoner og slikt for å gå "god tv", men en annen ting er å lyve om faktiske forhold. Men siden jeg ikke har sett programmet vet jeg ikke om dette kom fra en deltaker som slang med leppa, eller om det var programlederen. Men feil er det i alle fall.

Rimelig sikker på at programleder sa at portrenna var 60 grader på det bratteste... Men det er jo tv, så da må man vel regne med noen overdrivelser...

Uansett, ble ihvertfall ikke mindre gira på en "konge:)" skitur i heimen nå...;):)

Er det nok snø på flya til helga tru..?:)

/Naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å høre at det snør også andre steder. Ikke så mye i hagen min akkurat nå, men det skal visst ha kommet godt over metern med snø i fjellet (her oppe..).

http://www.rbnett.no/article/20091006/NYHETER08/853182513/1085

Har lagt snø ned til 500m (helt ut med kysten) nå i ca 8-10 dager om jeg ikke husker helt feil. VELDIG uvanlig. I indre strøk har det snødd helt ned i fjøresteinene.

Fra FriFlyt, http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=57569

I tillegg melder skiesenterene i øst (i dag) om rekordtidlig start ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette programmet legger ikke opp til lagånd.

Folk går på tur i stadig frykt for å bli dolket i ryggen.

De som "truer" de andres vinnersjanser med kompetanse og evner blir stemt ut.

Således blir det middelmådigheten som rår.

Kanskje vi skal starte et nytt opplegg som premierer lagånd og innsats?

Men - det er vel ikke TV-vennlig nok kanskje.

Folk flest liker å akke seg og se på krangling og intriger.

Det gjør ikke jeg.

Kunne ikke vært mer enig.. sikkert derfor jeg ikke har fulgt med de siste årene, men når de filmet fra jotunheimen ble fristelsen for stor..hehe

Angående mer natur, mindre dialog, spill og konflikter - tviler på at dette ville gitt så veldig store seertall (desverre) blant gjennomsnittsseeren til TVNorge, søppeltv er og blir søppeltv. Men vi har heldigvis mange andre mediakanaler som er mer givende .. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, synes det var ganske ok bra i fjor, men i år er det jo bare fyrstemann fram, gjerne trakk litt på andre, det er god TV...

På ein måte så vert fine bilete på TVen overskygga av irriterande syting og inkompetanse frå deltakarane, kjære dåke er jo på super tur, inga grunn til bekymring. Er vel ikkje berre eg som sit der i stresslessen med ei kald øl og tenkjer "hadde eg vore der, så ...." ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er mer spennende å se ECO Challenge på Discovery, der har dem 3-mannslag, og første lag i mål vinner. Det er ingen intriger, så det blir litt kjedelig TV, men en stor moral-booster for turer i naturen det er det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig sikker på at programleder sa at portrenna var 60 grader på det bratteste... Men det er jo tv, så da må man vel regne med noen overdrivelser...

Uansett, ble ihvertfall ikke mindre gira på en "konge:)" skitur i heimen nå...;):)

Er det nok snø på flya til helga tru..?:)

/Naboen.

Har ikke sett så langt i år, men i fjor var det jo overdrivelser hele tiden. Spesielt angående helning, vær og skredfare. Angående skredfaren var det jo direkte farlig rent opplysningsmessig, da alle deltakerene ploget ned en bakke samtidig, og skredfaren ble opplyst til grad 4 eller 5(?). Den vanlige turgåer får jo beskjed gjennom media om å holde seg unna hele fjellet under slike forhold, og her viser man noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.