Gå til innhold
  • Bli medlem

Norges lengste laussnøbakke?


Anbefalte innlegg

Sitter å funderer på hva som må være den ultimate nedkjøyringa i form av mest muleg høgdemeter. Først tenkte eg på skåla men så slo tanken meg at ved nok snøfall så må det vel være muligheta å stå ned fra Soleietind over vegen ned berdalen via fuglesteg til fortun. Då snakka vi 2000 + nedoverbakke :lol:8):P Må være en fin tur i Februar/Mars om snøforholda tilseie det i Fortun? Noken som har tru på dette, og lar det seg gjere? er ikkje lommekjent ned med fuglesteg.. anyone??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det er nok kanskje den lengste nedkjøringen du kan få på ski. Mener å ha lest om dette temaet før et sted, og at store Soleibotntind – Fortun har vært nevnt da. Uansett, det bør være mulig å få sammenhengde bakke der, men det er jo et par ”kritiske” punkt.

Det ene er ved Berdalsvatnet. Om det er mulig å holde høyden slik at du ikke stopper opp og må gå litt. Kanskje det er godkjent allikevel? :!:

Det andre og største problemet er nok skogen og bratta ned mot Fortun. Bjørkeskogen er trolig meget tettvokst der inne. Bratt, svært bratt ser det ut til å være også.

Inkluderer du Jan Mayen som en del av Norge (noe det jo faktisk er :!: ), er Norges lengste snøbakke å finne der. Garantert fri for trær, og med sammenhengde drøyt 2200 høydemeter fall ned fra Beerenberg. Men dit er det jo noe tungvint å komme...

post-42-133474577871_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daltind på 1533 moh i Lyngsalpene slår vel det meste i sør-Norge når det gjelder kombinasjonen høydeforskjell og løssnøforhold. Ca 1300 m skal det være og snøforholdene er ofte bra. Se bare her: http://turliv.no/troms4/daltinden.html

Jeg hadde tenkt å gå på toppen for noen år siden, men siden Jiekkevarre hadde 1.prioritet ble det heller vellykket 2.forsøk på Jiekkevarre mens vi var i Lyngsalpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert an å finne en lang bakke, men det spørs om den blir så interessant.

Sjelden en finner noe som er skapelig noe særlig over 1000 hm i Nisse.

Da er det også ofte slik, at snøen er alt annet enn "løs" nederst, for der er det for varmt.

Skal en absolutt ha en slik nissetrekord, så er jo Skåla ganske lang, de dagene det er snø til bunns.

Men er det ikke lengre nedkjøringer i Lyngen, for eksempel?

Nede i landa er det ikke noe problem å finne nedkjøringer på over 2000 hm, ofte kjører man slike som er rundt 1500 hm.

Og de er fine også, og ender som regel opp i byen, ved siden av en Gasthof der de selger Weissbier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i ikke dronninga på sunnmøre ganske lang? Eller kirketaket?

Dronninga har jeg kjørt. Problemet er at det blir veldig mye skau ved 600-700 meters høyde og nedover mot Innerdalen.

I praksis er det nok en av de høye toppene i Troms som har lengst nedfart tror jeg. Der er tregrensen ganske lav mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dronninga (el. Dronningkrona) er ikke på Sunnmøre, men på Nordmøre...

1600 meter fall fra toppen og ned til Nerdal, men det er et par hundre høydemeter langs ryggen før det bikker utfor. Skog er vel ikke problem om det er laussnø Panda :wink:

Kyrkjetaket har ca. 1300 meter fall, men de siste 300 er transport langs seterveien fra Kavlisetra.

Skjorta i Eresfjord derimot har 1600 høydemeter uten særlige "dødpunkter" . Og laussnø fra topp til tå, ja det hender da 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 meter fall fra toppen og ned til Nerdal, men det er et par hundre høydemeter langs ryggen før det bikker utfor. Skog er vel ikke problem om det er laussnø Panda

Hjelper vel ikke med løssnø når trærne står så tett at du ikke får kjørt vettu..

Men det kan tenkes at det er bedre nedkjøringer enn den mot Innerdalen. Passasjen langs ryggen tror jeg heller bittelitt så man får forsåvidt kjørt den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Sitter å funderer på hva som må være den ultimate nedkjøyringa i form av mest muleg høgdemeter. Først tenkte eg på skåla men så slo tanken meg at ved nok snøfall så må det vel være muligheta å stå ned fra Soleietind over vegen ned berdalen via fuglesteg til fortun. Då snakka vi 2000 + nedoverbakke :?:D:( Må være en fin tur i Februar/Mars om snøforholda tilseie det i Fortun? Noken som har tru på dette, og lar det seg gjere? er ikkje lommekjent ned med fuglesteg.. anyone??

En Fuglesteg iler til............. Joda, du har en god ide der som du burde prøve ut. Berdalen ned til Fuglesteg er muligens veldig rasutsatt. Det er veg ned fra Fuglesteg til Fortun. Problemet med Fortun er at det ikke ofte er snø der. Men det kan du i Sogndal finne ut av gjennom en telefon til bensinstasjonen i Fortun.

Men ideen er god nok. Hvis du overlever, legg inn en tur beretning i tur rapport forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under gode forhold kan man jo kjøre fra gaustatoppen og ned til rjukan, ca 1800 høydemeter. slett ikke galt...

Ca 1600 m blir det vel (1883 - 280). Regner du det for å være løssnøkjøring å kjøre på ski i skogen nedover mot Rjukan ? Er det noen som gjør det ?

Jeg ville stoppet på Svineroi og da er det snakk om 700 m med skikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener selvfølgelig at skogskjøring teller inn, alt som ikkje er preppet teller :)

Var forresten å studerte nærmare en nedkjøring fra soleietind som nevnt først i denne tråden. Og det går heilt fint ned Berdall, en trenge ikkje stake nåkke som helst ved vatnet, en holder berre litt lenger mot turtagrø, då blir der en liten del som er slakk bakke, (15-20)grader, forså å ta seg ned bakom hyttene og videre ned mot fuglesteg, der er bratt, men det går fint :) så fortsatt er vel denne nedkjøringa fastlands Norges lengste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Fuglesteg iler til............. Joda, du har en god ide der som du burde prøve ut. Berdalen ned til Fuglesteg er muligens veldig rasutsatt. Det er veg ned fra Fuglesteg til Fortun. Problemet med Fortun er at det ikke ofte er snø der. Men det kan du i Sogndal finne ut av gjennom en telefon til bensinstasjonen i Fortun.

Men ideen er god nok. Hvis du overlever, legg inn en tur beretning i tur rapport forumet.

Hehe, ja rasutsatt er der nok til tider. Men som du sier så er det kjapt å kjøre inn, er alltid perioder med nok snø i Fortun, så eg komme til å sleppe alt eg har i nevane når anledningen byr seg :) kommer selvfølgeleg med en tilbakemelding på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss se: Soleibotn tinden er på rundt 2100 meter over havet. Ved å kjøre ned Berdalen og ned til Fortun via den veien som går fra Fuglesteg og Furuåsen, kommer du ned til rundt 7-8 meter over havet ved å krysse over bakkene ved Samvirkelaget og ned til bensinstasjonen. Ergo får du godt over 2000 meter høydeforskjell.

Jeg tror vi har en vinner.

Meget mulig du åpner opp en "rute" som vil få klassiker stempelet på seg så du bør seriøst gjøre dette i vinter før noen andre tar fra deg ære og berømmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss se: Soleibotn tinden er på rundt 2100 meter over havet. Ved å kjøre ned Berdalen og ned til Fortun via den veien som går fra Fuglesteg og Furuåsen, kommer du ned til rundt 7-8 meter over havet ved å krysse over bakkene ved Samvirkelaget og ned til bensinstasjonen. Ergo får du godt over 2000 meter høydeforskjell.

Jeg tror vi har en vinner.

Meget mulig du åpner opp en "rute" som vil få klassiker stempelet på seg så du bør seriøst gjøre dette i vinter før noen andre tar fra deg ære og berømmelse.

den er grei, ser at snøen allerede er nede på 850m her i sogn nå, krysser fingrer for at den blir liggende, og kryper kjappt lenger nedover, er helt klar jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 1600 m blir det vel (1883 - 280). Regner du det for å være løssnøkjøring å kjøre på ski i skogen nedover mot Rjukan ? Er det noen som gjør det ?

Jeg ville stoppet på Svineroi og da er det snakk om 700 m med skikjøring.

Snøen kan vel være løs selvom den ligger i skogen! (følger du under kraftlinjene et stykke så er det snauhogd) Det hender jo i ny og ne at det er pudder hele veien ned.

Men tenkte rjukan lå på ca 40m, men det ligger jo på 240, så 1640 meter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... , så eg komme til å sleppe alt eg har i nevane når anledningen byr seg :wink: kommer selvfølgeleg med en tilbakemelding på den

Ikke slipp stavene da, selv om du kanskje ikke har bruk for de til staking… :wink:

Håper du får anledningen til å prøve ut denne turen Håvard! Blir artig å høre hvordan det i så fall gikk. :P For som sagt, denne bakken har vært luftet i teorien tidligere. På tide å få avklart om den er fastlands-Norges lengste sammenhengende skibakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje sikker. Mogleg dette er dei to første (og kanskje dei einaste??) som har køyrt der. Normalruta(Jakta bestigast sjelden på vinteren), eller sommar-ruta går på "puklane" til høgre på de nedste bildet og følg ryggen opp. Har vore der to gangar på sommarstid, ura er heilt sikkert nydleg å renne heilt frå varden til det blir brattare og brattare før ho stuper utføre nokre renne-liknande formasjonar. Her er det utruleg bratt! Tvilar på dette er noko å anbefale, kun for ekstremkøyrarar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..., kun for ekstremkøyrarar!

Bildene taler for seg. Den som oppsøker slike utfordringer vet hva som venter og har utstyr, kunnskap og ferdigheter som står i forhold. For oss mer folkelige er det omtrent like mange høydemeter ned fra Skårasalen til Skår :)

tøft. hvor bratt er det på det bratteste?

Ut fra kartet, opp mot 50 grader med risiko for å havne utfor stup hvis utglidning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.