Gå til innhold
  • Bli medlem

NYTT VANDRERHJEM PÅ FLYA


gjende

Anbefalte innlegg

I Dagens Næringslivs fredagsbilag D2 kan vi lese at det er planer om å rive de gamle bygningene på toppen av Valdresflya og erstatte dem med et nytt bygg, med takterasse, badstue, restaurant, SPA og bibliotek. Piggene mine reiste seg umiddelbart, men da jeg leste videre, ble jeg en smule fascinert. For det første er den arkitektoniske løsningen interessant, - alt samlet under en gigantisk takbue som symboliserer landskapet på flya - lavenergiløsninger gjør bygget til nær et lukket økosystem - takhvelvingen dekkes med solceller, solfangere dekker store deler av varmebehovet. Utbygger ønsker også fortsatt vinterstenging av veien over flya, fordi "stillheten her oppe tjener området langt mer enn vinteråpen vei".

Dette ser faktisk ikke så gær'nt ut, selv for en som i utgangspunktet er skeptisk til all "modernisering" av fjellheimen.

Samme magasin inneholder også en interessant reportasje fra adskillig lavere områder, København, med vinkling på miljø og energi-spørsmål, der det bl.a. framgår at 97% av byens avfall resirkuleres eller forbrennes i energiproduksjon, og at 97% av byens bygninger varmes opp med resikulert overskuddsvarme fra industrien.

Det blir noen meter innspart elv, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg er som kjent mot alt og er i mot dette prosjektet også. Jeg er veldig for å holde på en mer gammel stil i naturen. Men av en eller annen grunn skal alltid arkitekter lage noe helt spesielt som strider mot det tradisjonelle. Jeg legger her ved bilder jeg har rappa fra Valdresen for å vise hvordan det vil se ut. At det passer inn i landskapet er jo noe som kan diskuteres, for det er ingen tvil om at dette kommer til å bli et tydelig landemerke på flya, noe som heldigvis fylkesmannen også har innvendinger i mot. Han påpeker også at antallet sengeplasser ikke skal øke fordi det ikke er ønskelig med økt ferdsel i det sårbare området rundt. Går det ikke ann å lage miljøvennlige løsninger i bygninger som ser litt mer tradisjonelle og koslige ut? Og dette med at de ønsker fremdeles vinterstengt er jo ikke så rart når de ønsker transport av folk inn med hundeslede eller mye verre, beltebil eller snøscooter.

post-568-13347454232_thumb.jpg

post-568-133474542347_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dumt hvis man river vandrerhjemmet og bygger et kurs og konferansesenter. Neppe den vanlige turgåer man henvender seg til her. Vandrerhjemmet er jo et utmerket og billig sted å bo hvis man har tenkt seg på tur til Kalvehøgda o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne hangarden er veldig visuelt forurensende. Og jeg tviler litt på gevinsten ved miljøteknologien hvis folk skal skysses dit for konferanser/kurs med biler eller busser om sommeren eller beltebiler og scootere om vinteren. I tillegg til rasteplassen som skal komme (som jeg faktisk ikke er i mot), så må man beregne ekstra parkering for kursdeltakere og ekstra overnattingsgjester. Men en arkitekt ville vel ment at den nye opraen også ville passet i fjellet, så sant den var laget i naturlige matrialer som granitt, glass og metall. Det har blitt veldig inn å kalle planlagte bygg for miljøprosjekter. Til og med noen av kaksepalassene på Beitostølen har blitt kalt miljøprosjekter, bare fordi de har torv på taket, vannbåren varme og ekstra god isolering. Dette er vel bare for å rettferdiggjøre at de blir bygd så store og dominerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss!! en arkitekt som har klart å tegne noe annet enn en firkant :)

Har ved flere anledninger bodd ved gamle valdresflya vandrehjem, senhøstes i jobbsammenheng - og det var en kald bolig!!

så det er vel på tide å fornye det litt, men dette var jo....voldsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig gremlin, det var litt voldsomt dette!

Mtp ramaskriket bla her inne for ett par år siden, ifm noen nye leil ved Tyinkrysset, må jo dette avstedkomme et gedigent jordskjelv :)

Syns ihvertfall utbyggerne bør ha skamvett nok til å kalle en spade for en spade, og ikke bruke ordet Vandrerhjem om dette palasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

Det gør helt ondt i hjertet, når jeg se arkitekt tegningerne for den nye "hytte" på valdresflya. Jeg er kommet på vadrerhjemmet meget, og kender Turid som har vertskab dér. Tror ikke at jeg vil kunne komme på valdresflya når vandrerhjemmet rives. Det føles som mit hjem.

Et stort hjerte suk fra mig i Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.