Gå til innhold
  • Bli medlem

Private betjente hytter - Hardangervidda


Susanne

Anbefalte innlegg

Hei igjen,

ved planlagt tur i Hardangervidda i sommeren vil vi av og til overnatte i telt ved hyttene for å komme i nytelsen av en dusj, en god middag/frokost osv. Da spesiellt i Øst-Hardangervidda finnes mange private betjente turisthytter, spør vi oss om det er lovlig å stille opp telt dit også man kan ved DNT-hyttene.

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei igjen,

ved planlagt tur i Hardangervidda i sommeren vil vi av og til overnatte i telt ved hyttene for å komme i nytelsen av en dusj, en god middag/frokost osv. Da spesiellt i Øst-Hardangervidda finnes mange private betjente turisthytter, spør vi oss om det er lovlig å stille opp telt dit også man kan ved DNT-hyttene.

Hilsen Susanne

I utmark er det en nærgrense for telt på 150m til hus. På flerr dnt-hytter blir det administrert rett så restriktivt.

Da får du spørre på hytta om hvor du får slå opp telt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne,

selvsagt vil vi spørre før vi stille opp teltet. :) Men er det vanlig at private betjente hytter tåler dette? Naturligvis vil vi betale for å nytte fasileteter hyttene tilbyr. Ved DNT-hyttene må man betale 55 NOK per person når man overnatter i nærheten av hytta. Vi vil gjerne gjøre samme ved private betjente hytter. Men jeg har ingen funnet om det finnes denne muligheten i det hele tatt.

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne,

selvsagt vil vi spørre før vi stille opp teltet. :wink: Men er det vanlig at private betjente hytter tåler dette? Naturligvis vil vi betale for å nytte fasileteter hyttene tilbyr. Ved DNT-hyttene må man betale 55 NOK per person når man overnatter i nærheten av hytta. Vi vil gjerne gjøre samme ved private betjente hytter. Men jeg har ingen funnet om det finnes denne muligheten i det hele tatt.

Hilsen Susanne

Hei Susanne

Jeg har kjennskap til at dnt og flerr private betjente hytter har opprettet et område, hvor det (mot betaling) er tillat å slå opp telt.

Når avgift er betalt, innbefatter det bruk av hyttens fasiliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne,

Ved DNT-hyttene må man betale 55 NOK per person når man overnatter i nærheten av hytta.

Hilsen Susanne

Har de virkelig lov til å ta seg betalt, selv om man bare har teltet der, uten å ha noen som helst fysisk kontakt med hytten?? Greit nok at 150-metersgrensen skal overholdes. Men jeg har hørt snakk om noen hytter som praktiserer 1 km-grense? Dette kan vel ikke være lovlig, får håpe det er jeg som husker feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjarne

Det ville være virkelig bra. 8) Takk for informasjon!

@Geb

Denne med 1 km-grensen har jeg hørt om Spitlerstulen, men jeg er ikke 100 % sikkert.

@Nina

Takk. Tanke er at vi ikke vil bære proviant for hver dag (12 eller 13 dager). Å ha middag eller frokost på hyttene høres bra ut og vi kan spare vekt, når vi overnatter bare 6 eller 7 natter avsides av hyttene. Resterende dagene overnatter vi ved hyttene.

Telefonnummrene av de meste hyttene har jeg funnet i internett. Jeg skal forsøke å komme i kontakt via E-Mail eller Telefon i forhand. For planleggingen av proviant ville være det fint å vite snart om man kan slå opp teltet og om man kan spise middag der. Ellers ville vi planlegge turen mer i Vest-Hardangervidda. Der er flere hytter hvor vi kunne fylle opp provianten.

Hilsen Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hovedsaklig to paragrafer i Lov om friluftsliv av 28.6.57 med senere endringer, som regulerer dette.

§ 9 sier: (Rasting og telting.)

Plass til rasting, solbad, overnatting eller liknende må ikke tas i innmark uten eierens eller brukerens samtykke.

I utmark må plass som nevnt i foregående ledd ikke tas til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre. Rasting eller telting må ikke skje når det kan medføre nevneverdig skade på ungskog, eller skogforyngelsesfelt. Telt må ikke settes opp så nær bebodd hus (hytte) at det forstyrrer beboernes fred og i hvert fall ikke nærmere enn 150 meter. Reglene om avstand fra bebyggelse gjelder likevel ikke på område som særskilt er innredet for telting.

Telting eller annet opphold er ikke tillatt i mer enn 2 døgn om gangen uten eierens eller brukerens samtykke. Samtykke til lengre opphold trengs likevel ikke på høgfjellet eller på område fjernt fra bebyggelse, medmindre det må regnes med at oppholdet kan medføre nevneverdig skade eller ulempe.

For tidsrommet umiddelbart før og under villreinjakten kan departementet på nærmere avgrenset høgfjellsområde forby eller regulere teltslåing som kan være til ulempe for villreinjakten.

Telting og ferdsel må skje på eget ansvar for skade som dyr kan påføre personer, telt og andre eiendeler.

Endret ved lover 21 juni 1985 nr. 88, 21 juni 1996 nr. 37.

Videre sier § 15: (Regulering av ferdsel på visse friluftsområde)

Til regulering av ferdselen på område hvor utfarten er stor, kan kommunen med samtykke av eieren eller brukeren fastsette atferdsregler som enhver som ferdes på området plikter å følge. Reglene skal særlig ta sikte på å opprettholde ro og orden, verne dyre- og plantelivet og fremme helsetiltak og sanitære forhold. Kommunens vedtak må stadfestes av fylkesmannen.

Endret ved lover 11 juni 1993 nr. 85, 21 juni 1996 nr. 37.

Altså er det regler for dette som for alt annet, ikke eget forgodtbefinnende som gjelder.

For Memurubu f. eksempel vet jeg flg:

1. Innen en avstand på 0.2- 1 km fra turisthytta er telting eller overnatting med tilsvarende innretning ikke tillatt.

2. All overnatting i telt innenfor dette området henvises til opparbeidet campinplass ved turisthytta.

3. Reglene gjelder ikke når hytta er stengt eller når det er nærmere avgrenset ved oppslag ved hytta.

4. Forsettlig eller uaktsom overtredelse av disse adfersregler kan medføre straffeansvar, jfr. Lov om friluftsliv §39.

Dette er da hjemlet i lovens §15.

Dette er vedtatt av Direktoratet for Statens skoger, Gudbrandsdal skogforvaltning.

Dette viser at det ikke bare er lokal råderett som gjelder, loven er i utgangspunktet lik overalt. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de virkelig lov til å ta seg betalt, selv om man bare har teltet der, uten å ha noen som helst fysisk kontakt med hytten?? Greit nok at 150-metersgrensen skal overholdes. Men jeg har hørt snakk om noen hytter som praktiserer 1 km-grense? Dette kan vel ikke være lovlig, får håpe det er jeg som husker feil..

Det er vel ikke rimelig at eieren vil ha igjen litt for de utlegg han eller hun har hatt i forbindelse med opparbeiding av areale , tømming av utedasser 8) , tilrettelegging av vann, opprydding etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Innen en avstand på 0.2- 1 km fra turisthytta er telting eller overnatting med tilsvarende innretning ikke tillatt.

2. All overnatting i telt innenfor dette området henvises til opparbeidet campinplass ved turisthytta.

3. Reglene gjelder ikke når hytta er stengt eller når det er nærmere avgrenset ved oppslag ved hytta.

4. Forsettlig eller uaktsom overtredelse av disse adfersregler kan medføre straffeansvar, jfr. Lov om friluftsliv §39.

Ok. Det er notert.

Jeg kan forøvrig ikke fatte og begripe hvordan disse reglene er blitt til i første omgang. Lobbyvirksomhet? Allemannsretten blir jo satt totalt til side, og turisthytten får et monopol på overnattingsgjester, uavhengig om de ønsker å overnatte i hytte, eller i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke rimelig at eieren vil ha igjen litt for de utlegg han eller hun har hatt i forbindelse med opparbeiding av areale , tømming av utedasser 8) , tilrettelegging av vann, opprydding etc.?

Hvis du leste innlegget mitt nøye, vil du se at jeg presiserte: "Ingen fysisk kontakt med hytten". Dvs ingen bruk av utedo osv. Og jeg tar det som en selvfølge at alle teltgjester rydder etter seg, så hytteeieren slipper uansett noen form for opprydding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg var litt rask. Ingen vil bli avkrevd penger for å bo perifert unna hytta. Det er ingen som lusker rundt i buskene med kassaapparatet på ryggen. Jeg siktet mer til opparbeidet og tilrettelagt campingplass ved hytta. Nå er det heller ikke slik, dessverre, at alle er like flinke til å rydde etter seg, men de aller fleste er det. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

ved planlagt tur i Hardangervidda i sommeren vil vi av og til overnatte i telt ved hyttene for å komme i nytelsen av en dusj, en god middag/frokost osv.

På forumet er det skrevet masse om hvordan dette blir praktisert de ulike stedene. Noen (få) steder har et ufyselig regime der de med bøllete opptreden avkrever penger av alle som telter nærmere enn 1 km, andre steder er meget hyggelige og blide mot folk i telt.

Sjekk disse trådene:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9499

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forumet er det skrevet masse om hvordan dette blir praktisert de ulike stedene. Noen (få) steder har et ufyselig regime der de med bøllete opptreden avkrever penger av alle som telter nærmere enn 1 km, andre steder er meget hyggelige og blide mot folk i telt.

Sjøl er ikke jeg part i saken, men skjønner disse "ufyselig regimer" er oppstått på grunnlag av mye misbruk,

hvor teltere har koset seg i hyttens installasjoner uten å betale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.