Gå til innhold
  • Bli medlem

Fint med ved i peisen - klar til opptenning


Trollhatten

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette er vel ikkje heilt uvanleg, vel? Hyttereglementet til DnT oppmoder jo også om å tenke på dei som kjem seinare:

"Fyr i ovnen med fornuft og varsomhet. Vedtransportene opp til hyttene er tunge og kostbare. Legg frem opptenningsved til nestemann som kommer før du reiser."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker faktisk at opptenningsved er lagt fram, men ikke inn i ovnen slik som her. Både fordi jeg ønsker å lage "mitt eget bål" og fordi veden ofte blir fuktig om den ligger lenge i ovnen. Dette gjelder særlig finkløyvd opptenningsved.

Men for all del; jeg setter stor pris på at besøkende på hytta legger til rette for nestemann, og det er det ikke tvil om at det er gjort her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Megt fint med slik tilrettelagt bål!!

Det er gammel skik i fangsthyttene på Grønland ALTID å tilrettelegge nytt bål i ovnen, når hytten blir forladt! Opppå ovenen må ligge en fyrstikkesken med flere fyrstikker stikkendes ut fastklemt i esken slik de er til å ta ut og stryke- også med forfrosne fingre!

Det kan gå om livet der, hvis en ikke klarer å få fyr!

Men har det vært fyr på ovnen om morgenen før hytten blir forladt, slik det er glør eller varm aske kan det være ganske unsafe å tømme, hvis det ikke er metallspann eller annet egnet i hytten.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker faktisk at opptenningsved er lagt fram, men ikke inn i ovnen slik som her. Både fordi jeg ønsker å lage "mitt eget bål" og fordi veden ofte blir fuktig om den ligger lenge i ovnen. Dette gjelder særlig finkløyvd opptenningsved.

Men for all del; jeg setter stor pris på at besøkende på hytta legger til rette for nestemann, og det er det ikke tvil om at det er gjort her!

Jeg syns det går greit jeg, så lenge man lukker spjeldet og har luftingen på ovnen åpen. Fyrstikker er jeg mindre fan av, bruker nesten alltid lighter - men har med meg stormfyrstikker. Fyrstikker tåler så lite. Men jeg kapper alltid opp mer opptenningsved enn jeg trenger selv, og fyller helt opp med ved inne til nestemann. Det syns jeg bare er kjekt, og når jeg går med unger er det alltid bra å holde dem i aktivitet. Vardebygging, vedbæring, finkløyving, og oppbygging av "bål" i ovnen og i ura hvis det er varmt ute. Moro å steke brød i steinovn, en gang lagde vi pizza :D

Men ja, ekstremt viktig å gjør klart til den neste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Megt fint med slik tilrettelagt bål!!

Det er gammel skik i fangsthyttene på Grønland ALTID å tilrettelegge nytt bål i ovnen, når hytten blir forladt! Opppå ovenen må ligge en fyrstikkesken med flere fyrstikker stikkendes ut fastklemt i esken slik de er til å ta ut og stryke- også med forfrosne fingre!

Det kan gå om livet der, hvis en ikke klarer å få fyr!

Men har det vært fyr på ovnen om morgenen før hytten blir forladt, slik det er glør eller varm aske kan det være ganske unsafe å tømme, hvis det ikke er metallspann eller annet egnet i hytten.

Hilsen Elgen

Vi pleier å gjøre ovnen klar på vår egen hytte og sparer mye tid neste gang når vi bare skal stryke en fyrstikke.

Asken i vedovner er ofte ask fra mange dagers fyring. Da er det tydelig at ingen har giddet å tømme. Man bør tømme ovnen for ask når man står opp og så kan man tenne et lite bål etterpå hvis man må. Og legge ved og opptenningsved ferdig ved siden av ovnen. Det er viktig at veden i hvert fall ligger tørt i hytta og ikke halvvåt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?! Er ikke det SOP?! Jeg klyver alltid opptenningsved (da slipper jeg unna oppvasken:), gjør klart i peisen med papir,opptenningsved, og en eller to litt større kubber og setter en fyrstikk halveis i fyrstikkesken rett forran peisen. Du kan jo faktisk redde livet på han/hun som har hatt maks uflaks på en tur. Handler ikke bare om at de som kommer etter deg skal slippe å gjøre jobben. Det her syns jeg alle skal gjøre. Jeg vil ivf sette pris på det når jeg ligger og skjelver med mild hypotermi foran peisen!

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.