Gå til innhold
  • Bli medlem

Huggorm


Peros

Anbefalte innlegg

Tråkket nesten på en dåven huggorm når jeg gikk tur i dag. Det fikk meg til å tenke, hva gjør man egentlig dersom man blir bitt når man er alene på tur?

Bør man holde seg i ro? eller gå mot nærmeste vei snarest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoggormbitt er ikke farlig. (Kun for allergikere). Men du kan hovne skikkelig opp. Kortison ( hydrokortison salve eller tabletter) hjelper mot hevelsen, i tillegg skal du holde deg i ro slik at giften kun spres sakte rundt i kroppen- ikke stress av gårde for å finne lege osv. Det gjør det bare verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhold deg helt stille, og kom deg til lege ummidelbart :-)

PS: Lykke til :roll:

hehe, den var ikke enkel dersom du er langt ute i ødemarken....

En får jo kjøpt medikamenter mot huggorm bitt. Har kjøpt det til bikkja som bærer det i et smykke rundt halsen når den er på tur. Har det med selv på tur når jeg har med junior, han har tidligere fått en kraftig reaksjon når han ble bitt eller stukket av et insekt. Men jeg må innrømme at jeg er litt slurvete med meg selv når jeg drar alene på tur, da glemmer jeg det ofte :oops: Er det ikke ofte slik det er, sååå forsiktig med bikkje og unger, men en selv er det ikke så nøye med......

Men det må også sies; Ofte går jeg med fjellstøvler og jeg vil anta huggormen kommer til kort der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært diskutert litt om dette på denne linken https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=7777

Huggorm er nok ikke så farlig nei. Det eneste legen kan hjelpe deg med er kortison tabletter. Blir du bitt så må du holde deg så rolig som mulig. Hvis du stresser eller får panikk så kan du få sjokk og det kan være farlig. Da må du til lege å sette inn kanyle for å få kortison intravenøst.

Før sa de at det skulle skjæres et snitt i bittsåret å suge ut giften, men det er bare gammel overtro.

Må du gå langt så kan du bremse blodsirkulasjonen med å binde noe stramt et stykke over bittsåret.

Små barn kan lettere få sjokk.

( veps er den som dreper flest mennesker i norge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn kjøpte min mor noen 'ormetabletter' til å ha på hytta i tilfelle jeg ble bitt av huggorm. Etter 10-15 år ryddet hun opp i medisinskapet og fant igjen tablettene. Da leste hun litt nøyere på etiketten og fant ut at de var mot innvollsorm :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoggorm er jo til nød greit som mat. Har flådd hoggorm og den var veldig enkel å fange og tilberede, men jeg var ikke sulten nok til å smake på :)

Da tror jeg at jeg skulle vært veldig sulten ja :evil::D

Hørte det var et høyfjellshotel for noen årsiden som hadde huggorm på menyen. Jeg vet ikke om det er sant, men vet jo aldri. Det er jo spiselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoggorm er jo til nød greit som mat. Har flådd hoggorm og den var veldig enkel å fange og tilberede, men jeg var ikke sulten nok til å smake på :evil:

He, he ble du inspirert av boka "Overleve på naturens villkår" ?

Her er et lite utdrag, om hvordan man tilbereder en huggorm;

"Nærm deg ormen med en lang, grov kjepp el. en tung stein som du kan slå ormen ihjel med. Når ormen er avlivet, kapper du hodet ca.5 cm. bak skallen for å sikre at giftkjertlene fjernes. Så flår du ormen. Når du drar av skinnet, faller tarmene/ innvollene som regel ( som om fyren har gjort dette mange ganger...) ut av seg selv.

Skjær ormen i fine biter, og kok den. Orm inneholder mye brusk, og smaker om ål."

BON APETIT!

PS. Firfisler/salamandere tilberedes på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he ble du inspirert av boka "Overleve på naturens villkår" ?

Ja faktisk så ble jeg inspirert av den boka. Ja den er visst fredet har jeg funnet ut i ettertid, men heldigvis finnes det ikke beviser for at jeg gjorde dette, ellers hadde jeg vel havnet bak lås og slå :D Det kan hende jeg gjorde det i et annet land for den saks skyld. Jeg skjønner ikke helt hvorfor den er fredet, for i området der jeg fanget en hoggorm setter man seg ikke akkurat ned hvor som helst. Ser mye Hoggorm i flere områder og får inntrykk av at det er mye av det. I skogen rundt der jeg vokste opp har det derimot aldri blitt observert Hoggorm, så jeg tror arten må ha spesielle forhold for å trives, kanskje en del lys?

Litt om Hoggorm. Ser ut til at de får bedre vilkår når somrene blir varmere.

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article95363.ece

http://www.nordby1.no/resurser/index.php?level=1&xid=222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alek skrev:

I skogen rundt der jeg vokste opp har det derimot aldri blitt observert Hoggorm, så jeg tror arten må ha spesielle forhold for å trives, kanskje en del lys?

Det er ting som tyder på at den er temmelig stedegen. I Trondheim har det hett seg at det ikke er huggorm øst for Nidelva. I senere år skal det ha vært observasjoner som tyder på at dette ikke er 100% korrekt, men den ene huggormen jeg har sett her var vest for Nidelva.

Det er vel mye som tyder på at det er varmen huggormen er ute etter, og da er det naturlig at den holder seg borte fra skogen hvor det er mye skygge.

Ellers er nok huggormen et større problem for dyr og små barn enn for oss voksne. Hvor ofte er det vi beveger oss ute i terrenget uten fottøy og lange bukser som dekker de mest utsatte stedene for hugg? Jeg ble introdusert for friluftslivet av en mann som hadde vært gjeter før år 1900 og som hadde tråkket på en huggorm barbeint. Han gikk siden aldri i terrenget uten lærsko og lange strømper og knickers. Litt uvant i disse gore-tex-tider, men veldig praktisk og trygt. :roll:

post-474-133474466003_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye huggorm her, og i varme perioder kommer den frem.

For noen få år siden var det en unge her som klippet plena. Da plena var ferdig klippet oppdaget vi at ungen hadde kjørt over en voksen huggorm som lå død igjen i gresset. På en varm dag så skal det mye til for at du ikke ser orm her. Sånn er det i store deler av kommunen så jeg skjønner ikke at de kan være fredet når det er så mye av de.

Jeg har selv drept mange ormer med god samvittighet. Jeg er veldig fasinert av desse krypene og lar de alltid være i fred, men når de viser seg rundt huset mitt så tar jeg de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i 'Norges dyreliv' eller noe sånt om lengden på ormer i Norge/Norden. Buormen, eller var det stålormen, er den lengste arten, og det lengste individet var observert av en svenske på dressintur. Han var såpass interresert i temaet at han hadde prøvd å fange denne lange ormen for å ta den med hjem levende i sekken sin for å måle den mer nøyaktig. Etter å ha slåss en stund og blitt bitt et par ganger gav han opp. Men han kunne hvertfall rapportere at den var lengre enn sporvidden på jernbanen. Det er mange slags interresser man kan ha. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg ikke mye feil er hoggormgiften nær beslektet med vepsegift, så er du stukket av veps skulle din reaksjon på det gi en liten pekepinn. Hoggormen har mer gift, selvsagt. Men har en par ganger fått 20-30 vepsestikk uten andre problemer enn at det var j... vondt, så jeg bekymrer meg lite for egen del.

Har du reagert kraftig på vepsestikk evt vet du er allergisk kan det kanskje være en ide å snakke med fastlegen om kortisontabl. eller anafylaksesett? Både mot veps og hoggorm.

Forhold deg helt stille, og kom deg til lege ummidelbart :roll:

PS: Lykke til :shock:

- den var vel en smule ironisk ment tror jeg nok. :idea:

Ellers er den fredet. Men å fjerne den der unger springer barbeint blir nok å se på som nødverge.

Trenger ikke drepe den - slik plukker du hoggorm:

1) Avled oppmerksomheten dens med en pinne o.l. foran øynene dens.

2) Med andre hånden tar du tak i halen og løfter raskt opp (ikke rykk - vondt for ormen)

3) Bær den til et sted der den ikke gjør skade og slipp den løs der.

Prøver den å klatre opp sin egen kropp, rist forsiktig.

Den vil frese - ikke så rart!

4) Om den klarer å løfte hodet og bite deg i hånda du bærer den i, er det en buorm, ingen hoggorm.

Ufarlig, men en stor buorm kan bite så det kjens.

Ellers har vi nok noen instinkter mot slanger. Selv om jeg har gjort overstående noen ganger og slett ikke synes slanger er ekle, har jeg opplevd at jeg hopper himmelhøyt før jeg rekker å tenke de gangene jeg har holdt på å tråkke uforvarende på slanger. Sikkert noe fra da vi bodde i trærne. Eller i Afrika. Svart mamba blir litt tøffere enn hoggorm. Tror ikke jeg ville prøvd oppskriften over på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mye orm iår jeg. Senest idag, men det var en buorm eller stålorm.

Merka det på hunden, han synes dette var spennende *jippi...en pinne som beveger seg* Huff... Det synes ikke matmor var noe gøy nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mye orm iår jeg. Senest idag, men det var en buorm eller stålorm.

Merka det på hunden, han synes dette var spennende *jippi...en pinne som beveger seg* Huff... Det synes ikke matmor var noe gøy nei...

Er det noe forskjell på buorm og stålorm? Jeg trodde det var samme type men blir kaldt forskjellig?

Jeg leste at Stålormen føder levende unger, men er de helt sikker på det?? De fleste sier at Huggorm også føder levendeunger, men det gjør de ikke. Huggormungene klekkes i det de kommer ut og er derfor ikke levendefødt. Dette er også noe de har slitt med å forske på da det er vanskelig å se hva som egentlig skjer idet de fødes/klekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.