Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin GPSMAP 60 CSx - forskjell på norsk og amerikansk versjon?


aker

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg bruker amerikansk versjon, liker den bra. Nå liker jeg uansett at sånt har engelsk meny, da jeg ofte skjønner denne bedre (samme på kamera, data osv).

Du har ikke æøå på amerikansk versjon, men du har metriske måleenheter så du slipper å tulle med miles og slikt hvis du ikke har en sær interesse for det da:)

Burde vel kanskje være mulig å laste inn norsk meny på den også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et lite innsyn. Er nok ingen fan av miles etc. :)

Hvis det kun er manualen som i så tilfelle skiller, synes jeg ikke den er verdt 900 kr.

Noen andre som vet noe om dette?

- Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all god hjelp! :)

Går nok for USA-modellen og "patcher"(?) menyen.

Får vel ta en telefon til NetShop i morgen og finne ut av garantien, ettersom jeg ikke klarte å finne noe om den på nettsidene.

- Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at du har 5 års reklamasjonsrett på en slik GPS-mottaker siden den er "ment til å vare vesentlig lenger" enn 2 år (Se f.eks. http://forbrukerportalen.no/faq/1023109613.19 ). Selgers garanti kan ikke begrense de rettigheter du har ihht. lovverket, kun utvide rettighetene. (Det er klart at Netshop sier 2 år for å begrense ansvaret sitt, men f.eks.CD-spillere og Playstation kommer under 5-årskategorien, og Forbrukerådet mener en mobiltelefon gjør det solv om forhandlerne bestrider det. Den saken verserer vel i rettsystemet nå).

Hvis du kjøper fra utlandet stiller det seg noe anderledes, men der er det mest praktiske hensyn som gjør det vanskelig med reklamasjon. De fleste land har jo et lovverk som beskytter forbrukerne (F.eks. en venn av meg reklamerte på brilleinnfatninger han hadde kjøt direkte fra Armani i Italia. Det gikk bra det, men det var en del styr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte også på Netshop (USA modell).

I de fleste menyer hvor tekst kan skrives inn finnes æøåÆØÅ + flere.

Basekartet er for USA, men det kan i en meny (Setup maps) 'hides'.

Den norske varianten har vel Europeisk basekart.

Fint med ekstra minne, mener opptil 1Gb skal gå ifølge spec.

199 kr for 512 mb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer det en liten oppdatering.

Netshop kunne informere om at GARANTIEN kun varte 2 år, ettersom det var USA-modell(den norske modellen har 5 års garanti).

Men den leveres med 5 års REKLAMASJONSRETT kunne kundeservice-mannen opplyse.

Ser minnekort blir nevnt, hvor stor plass tar kart? Holder det med 1 Gb?

- Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Netshop kunne informere om at GARANTIEN kun varte 2 år, ettersom det var USA-modell(den norske modellen har 5 års garanti).

Men den leveres med 5 års REKLAMASJONSRETT kunne kundeservice-mannen opplyse.

Kunne mannen fortelle hva garantien gir utover kjøpslovens reklamasjonsrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne mannen fortelle hva garantien gir utover kjøpslovens reklamasjonsrett?

Nei, han gjorde det ikke. Begrunnet garantien med at det var en USA-modell.. Det var det eneste jeg fikk vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei, er det noen som har en adresse til en brukbar internett shop i USA? Med dagens lave dollarkurs budre det være penger å spare på å kjøpe derfra, spesielt når en får så gode tips om hvordan tilpasse den til norske forhold....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er det noen som har en adresse til en brukbar internett shop i USA? Med dagens lave dollarkurs budre det være penger å spare på å kjøpe derfra, spesielt når en får så gode tips om hvordan tilpasse den til norske forhold....

Sjekk linken:

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=489&posts=2&highlight=60&highlightmode=1#M2346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hei, er det noen som har en adresse til en brukbar internett shop i USA? Med dagens lave dollarkurs budre det være penger å spare på å kjøpe derfra, spesielt når en får så gode tips om hvordan tilpasse den til norske forhold....

Jeg kjøpte min CSX på www.newegg.com til drøye USD 350 eller noe slikt (jeg var i USA da, ikke alle forhandler kanne sende utenlands - men ganske stor forskjell mellom 1500 NOK + MVA og 3500+ hoss norske forhandlere :) ).. Men jeg har nå problemet at jeg sitter med amerikansk grunnkart. Jeg skulle gjærne oppdatert eller lagt inn Europeiske veikartet, men finner ingenting til under 1500 kroner. Vurderer :) torrent + hack selfølgelig - da i dette tilfellet (monopol) synes jeg litt 'pirat aksjon' er bare rettferdig... Andre med samme problem (veikart for Norge, amerikansk 'grey' GPS)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer det en liten oppdatering.

Netshop kunne informere om at GARANTIEN kun varte 2 år, ettersom det var USA-modell(den norske modellen har 5 års garanti).

Men den leveres med 5 års REKLAMASJONSRETT kunne kundeservice-mannen opplyse.

Ser minnekort blir nevnt, hvor stor plass tar kart? Holder det med 1 Gb?

- Aker

Er Netshop norsk selskap?

I så tilfelle må de følge norsk kjøpslov, uansett hva utstyret er laget for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte også på Netshop (USA modell).

I de fleste menyer hvor tekst kan skrives inn finnes æøåÆØÅ + flere.

Basekartet er for USA, men det kan i en meny (Setup maps) 'hides'.

Den norske varianten har vel Europeisk basekart.

Fint med ekstra minne, mener opptil 1Gb skal gå ifølge spec.

199 kr for 512 mb.

Hei

Vurderer å kjøpe en direkte fra usa. Den har amerikansk basekart. Er det ikke mulig å laste inn europeisk basekart eller er basekartet fast programmert i gpsen?

Med dagens dollarkurs får jeg den for ca 2100,- så her er det mange penger å spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vurderer å kjøpe en direkte fra usa. Den har amerikansk basekart. Er det ikke mulig å laste inn europeisk basekart eller er basekartet fast programmert i gpsen?

Med dagens dollarkurs får jeg den for ca 2100,- så her er det mange penger å spare.

Det Amerikanske basekartet kan ikke fjernes.

Legg inn Norge i 1:250000 og skjul basekartet, da får du også et kart som er meget bedre. Hvis du absolutt vil ha

noe som ligner basekart, da legger du inn worldmap over de områdene du ønsker.

Basekartet er ikke egnet til noe annet enn oversiktskart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.