Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til lommekamera for foto og video

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, ser at dette emnet har blitt diskutert i 2023, men kanskje marknaden er anleis no. Er på jakt etter eit lite kamera som også kan ta opp video. Lav vekt, godt batteri, enkel betjening er plussfaktorar. Fann eit Olympus TG-7 på finn.no. Er det anbefalt?

Annonse
Skrevet

Det første jeg ville prioritert på videodelen til et kamera til friluftsliv er god bildestabilisering. Jeg forsøkte seg om det var spesifisert noe rundt dette i omtale av kamera på Skandinavia Photo, men fant ikke noe...

Skrevet (endret)

Jeg har et TG-5, som visst jeg husker riktig er mer eller mindre det samme som 7en, bare rebrandet fra Olympus til OM Systems. Jeg kjøpte det hovedsakelig for den vanntette egenskapen til kajakk og bassengferier, men gidder ikke å bruke kameraet utover dette. Jeg spurte ChatGPT hva som er forskjellen og den er minimal, spesielt mtp bildekvalitet.
Må sikkert tas med en liten klype salt, i den grad AI er pålitelig.

Men mitt TG-5 oppleves som tregt og masete å bruke kontra telefonen, selv om det mest sannsynlig ikke er det.
Men det gir meg ikke noen fordeler som telefonen kke har og telefonen har mange fordeler som kameraet ikke har. 

Nå har jeg ikke sammenlignet telefon og kamera direkte så det kan hende jeg bommer litt. Det hører også med til historien at jeg har speilrefleks og god opptikk, så når jeg skal ta "gode" bilder så bruker jeg dette.
Men det er likevel sånn at når jeg bare skal knipse noe enkelt, så velger jeg telefonen 99 av 100 ganger før jeg velger mitt TG kamera. Det inkluderer også til videobruk, og jeg synes kvaliteten fra iTelefonen er bedre enn det jeg får fra TG-Kameraet.

Det var min 5-øring. 

Endret av Ringperm
Skrevet

Takk for svar! Har også systemkamera frå Fujifilm, det tar veldig gode bilete, men er ofte litt stort. Smarttlefonen tar også fine bilete, men på tur likar eg best å ha med ein gammal knappetelefon.

Skrevet (endret)
14 minutes ago, Tykjen said:

Takk for svar! Har også systemkamera frå Fujifilm, det tar veldig gode bilete, men er ofte litt stort. Smarttlefonen tar også fine bilete, men på tur likar eg best å ha med ein gammal knappetelefon.

Om det er din preferanse så er det jo bare å velge et kamera som passer, en kompis har TG-7 og han skryter veldig mye av makromodusen på den. 

Selv velger jeg telefonen, de nyeste toppmodellene har kamera som er helt latterlig gode for telefoner å være, så da investerer jeg heller litt ekstra i telefonen som uansett er med over alt. 

Endret av Gabs88
Skrevet
Gabs88 skrev (16 minutter siden):

Selv velger jeg telefonen, de nyeste toppmodellene har kamera som er helt latterlig gode for telefoner å være..  

Helt til man er opptatt av detaljer i bildene. Det finnes ikke en sjanse i verden at lys presset gjennom et bittelite glass man oppbevarer i lomma hele dagen kan konkurrere med et dedikert kamera hvor man lukker igjen beskyttelsen foran frontlinsa hver gang man legger vekk kameraet...

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en TG-4 som jeg bruker til padling og når været er vått. Helt ok kamera, har bra makrofunksjon, bra app til telefon.

Til alle andre turer bruker jeg Canon PowerShot G9 X Mark II, tar bedre bilder og er mindre enn TG-4, men savner makro og en må registrere seg hos Canon for å bruke en appen til telefon. 

Speilrefleks (Nikon D600) har jeg også, som sjeldent er i bruk.

Skrevet

G9X ser jo bra ut, skal tygge litt på det. Hadde Sony RX100 for nokre år sidan. Tok jo veldig bra bilete, men var veldig irriterande med den dårlege batteritida. Håpar batteriet på G9X er betre.

Skrevet

I kategorien kompaktkameraer som er bedre enn telefonen din men som og passer i lommen er det ikke veldig mange for tiden. Det har dessverre skjedd lite siden sist du sjekket. 
De beste i klassen er fremdeles Sony Rx100 fra VII og ned til V, Canon G9X mk ii og G7X mkiii og til slutt panasonic tz200 hvis du vil ha en superzoom. Batterikapasiteten ligger rundt 250 bilder pr batteri på alle, men jeg får ofte over 300 på ett. Heldigvis er batteriene ikke særlig store eller tunge så man kan fint ha et par ekstra i lommen. 

Selv bruker jeg Sony RX100 mk2 og en Panasonic tz100 og er veldig fornøyd med begge. Hvis jeg trenger høy oppløsning, god skarphet og dynamisk rekkevidde har jeg en del tyngre skyts, men det beste kameraet er det man har med seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.