Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen her som har erfaringer med M77 på fjelltur?    Hvordan er disse iforholdt til Walking king?    Ser at M77 har en dårligere såle, er det merkbart på fjelltur?   Vurderer M77 fordi jeg ønsker en sko uten Gore Tex.   

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg har sverget til M77 i årevis. De må settes inn med fett og voks flere ganger før de blir tette, men etter noen uker med ukentlig smøring, blir de veldig gode. Du må også regne med å gå dem inn før de slutter å gnage. Så ikke start turen med helt nye støvler.

M77 har ingen demping og blir levert uten innleggsåle. Så du må kjøpe en god ullsåle eller tilsvarende.

Sålen er ikke veldig stiv, men har godt grep på de fleste underlag. Kanskje med unntak av våt ur.

Hver gang du har vært ute i vått vær eller myr eller sånt, må støvlene tørkes og smøres opp igjen. Så ha med deg en boks fett/voks på tur.

Skrevet

Vær litt bevisst rundt bruken av lærfett. Det gjør læret mykere, noe som er fint på kortsiktig da skoene blir raskere inngått og mer behagelig sånn sett. Men gjør også at skinnet mister spenst og derfor også støtte. Fett tetter også skinnet, noe som gir dårligere pusteevne. Voks legger seg mer som en hinne på toppen. 

• Liker 1
Skrevet

Er en del erfaringer i denne tråden:

Personlig har jeg særdeles lite sansen for M77, grunnet dårlig (fraværende) demping og for myk såle for min preferanse. Var ikke et ukjent fenomen at flere fikk betennelsesskader på grunn av disse i Forsvaret, som nok også er en del av grunnen til at Forsvaret ønsker å bytte dem ut. Det har skjedd en del på ergonomifronten på nærmere 50 år, heldigvis!

Jeg hadde nok sett mer i retning av Lundhags Vandra II High eller tilsvarende, skal liksom ikke mye til før man får mer for pengene enn med M77 etter mitt syn...

• Liker 1
Skrevet

Brukte M77 som eneste tur og fjellstøvel i mange år, og den fungerte utmerket for meg. 
Få inn en grei såle.

Bruker fett på de ett par-tre ganger i året. Ellers går det bare i sort Kiwi skokrem.

Mangel på demping er for min del ubetydelig når man går i skog eller på fjell.

Senere ble jeg sponset av Alfa og kunne velge det jeg ville ha, og da gikk jeg stort sett over til Walk King.

Skrevet
Måssåbjønn skrev (8 timer siden):

Jeg hadde nok sett mer i retning av Lundhags Vandra II High eller tilsvarende, skal liksom ikke mye til før man får mer for pengene enn med M77 etter mitt syn...

M77 er jo veldig billige da, om man sammenligner med sivile jakt- og fjellstøvler. Sikkert fordi konstruksjonen er så enkel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.