GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Herlig turrapport fra deg igjen! Jeg studerte i BÞ sist pÄ 90-tallet, men det ble aldri noen skikkelige turer oppe i Lifjell som du fÄr til. Litt misunnelig der pÄ deg. ;)

• Liker 1
Skrevet

Flott rapport og bilder, som alltid!

Den fjÞla du har pÄ noen av bildene er kanskje ikke helt for lettpakkerne, men tok seg pent ut pÄ bildene!

PÄ tur i sommer oppdaget jeg ogsÄ Ballerina "brownie"-kjeks. Den er sÄ god at den har nesten fÄtt fast plass i skapet hjemme og i sekken pÄ tur. Faktisk sÄ spiste jeg en til kaffen nÄr jeg leste denne trÄden :D 

• Liker 1
Skrevet

Fine bilder! OmrĂ„det sĂžr for Tjorbu og mot Astridnatten er veldig fint, og omrĂ„det blir ikke akkurat trĂ„kka ned av folk. Kan sterkt anbefale, til neste gang, Ă„ svinge bortom HĂžnsevassdalen, HĂžnsehelleren og Astridnatten. Kan vĂŠre tunggĂ„tt til dalen, pga lite sti og mye lyng. Men obs! Definisjonen pĂ„ 1000-brĂždre i HĂžnsevatna 😄 

Kan ogsÄ anbefale Ä benytte oppfarten fra Mannheimsstrondi, om du ikke har benytta den fÞr. Da kjÞrer du "rett opp" fra Seljordsvatnet og kan angripe Lifjell head on sÞrfra, fra en retning der det er lite folk oppover (hverfall ift. fra JÞnnbu/BÞ/Telemarks navle). Liten vipps-bomvei oppover. Kan ogsÄ stikke innom Ballongfararsteinen (google it) fra parkeringsplassen der oppe i kleiva.

Screenshot_20250915_204849_Norgeskartfriluftsliv(Outdoors).thumb.jpg.dc6d188317098b7b7f9729307809c35e.jpg

AvkjĂžring opp fra Mannheimsstrondi.

Screenshot_20250915_210138_Capture.thumb.jpg.3400d3b50c6a27d0c8baabc6d1bdf2c9.jpg

Utsikt mot Seljordsvatnet.

IMG_20210724_170356.thumb.jpg.80737913c9d34d26a1c01336f0dc7687.jpg

Klassisk HĂžnsevatna-aure.

IMG_20210724_152952.thumb.jpg.d00072be944964d2429cac4bb93e0124.jpg

Ned Ăžstsida av Astridnatten, mot HĂžnsevassdalen.

IMG_20210724_175026.thumb.jpg.2147ddf3f120e62508221f75a92d9180.jpg

HÞnsehelleren i bakgrunnen. 

IMG_20210725_095139.thumb.jpg.b3b5084be26c3861e447b67c6b04ba64.jpg

Vestre BlomtjĂžnnan,med BlomtjĂžnneggin i bakgrunnen. (Å ligge rett i terrenget med hengekĂžyemyggnetting som en kokong er undervurdert - slipper bĂ„de myggen og edderkoppene)

• Liker 5
Skrevet (endret)
Bjellesau skrev (PĂ„ 14.9.2025 den 11.47):

Fin tur rapport og hyggelig sÞndags lesing. Jeg har selv Unna, sÄ det blir interessant Ä hÞre mer om hvordan du sammenligner Unna og Soulo etter du fÄr brukt Souloen over tid.

Jag skulle Aldrig vara nöjd med ett sÄ litet innertÀlt som Solo men som Àgaren av butiken beskriver nackdel med liten Absid fÄr man tÀnka pÄ att ej blöta ner innertÀltet nÀr man gÄr in i tÀltet och det regnar.

Jag har HB unna.

Jag lossar pÄ kÀngorna och öppnar blixtlÄs pÄ jackan öppnar ytter och inner tÀltet och vÀnder snabbt och sÀtter mig ner tar fram den lilla cellplast bit jag har i ryggen pÄ ryggsÀcken och sÀtter mig pÄ den.

Att ha 3 bÄgar Àr bra pÄ vintern för att snö ska glida av men jag gillar ej klipps blir is i dessa samt tar lite tid att snÀppa pÄ jfr med Unna dÄ man sÀtter i stÀngerna pÄ nÄgon minut och 4 linor och tÀltet Àr uppe och i nödfall kan du sÀtta i markpinnar inne frÄn.

Jag brukar ta in det mesta i innertÀltet som elektronik och alla klÀderna om fuktigt ute och Àr man 193L och dÄ Àven bred över axlar,ska dÄ allt fÄ plats jÀmte sig för tex fotvÄrd eller ev lagning av klÀder och mat om misstÀnker möss samt att jag har 2p tÀlt HS sl nÀr ett HB tÀlt ej behövs och vill ha lite extra utrymme Àven hemma.

Endret av HÄkan S
  • Liker 2
Skrevet
Bjellesau skrev (PĂ„ 14.9.2025 den 11.47):

Fin tur rapport og hyggelig sÞndags lesing. Jeg har selv Unna, sÄ det blir interessant Ä hÞre mer om hvordan du sammenligner Unna og Soulo etter du fÄr brukt Souloen over tid.

Takk, jeg har alltid likt Soulo, men trodde det var for trangt for meg som er 186cm/85kg, men det er det ikke fant jeg jo ut nÄr jeg fikk testet det. Sekken pÄ bildene er en 65l sekk, sÄ passet helt greit i ytterteltet.
Etter denne turen likte jeg teltet enda mer faktisk. Har jo et Enan jeg mĂ„ fĂ„ testet ogsĂ„, og liker jeg det like mye, sĂ„ ryker nok kanske Unna'en, men jeg er sĂŠrdeles dĂ„rlig pĂ„ Ă„ selge ting, og kan jo vĂŠre kjekt Ă„ ha til andre turer der man ikke trenger Soulo. Men sitter nĂ„ med 4 Hillebergtelt.. Unna, Soulo, Enan og Allak. Og planen er egentlig Ă„ ha ett telt for "alt mulig" vĂŠr - Soulo. Ett lettvektstelt for varmt sommervĂŠr uten fare for heftig vĂŠr - Enan, og ett telt om man har med selskap - Allak. SĂ„ Unna er egentlig litt til overs.. Men kjekt Ă„ ha 😜 

sneakyowl skrev (PĂ„ 15.9.2025 den 15.39):

Flott rapport og bilder, som alltid!

Den fjÞla du har pÄ noen av bildene er kanskje ikke helt for lettpakkerne, men tok seg pent ut pÄ bildene! :D 

Takker, den fjÞla var veldig kortreist heldigvis, da den lÄ ved en bÄlplass rett ved. SÄ den ble lagt pent tilbake. Stammer nok fra den lille bua som er bygget ikke langt fra der jeg hadde teltet. Har flaks med Ä stadig finne noe smÄplank eller stÞrre flate stein nÄr jeg er pÄ tur, liker Ä ha det som underlag :D

Niri F. skrev (PĂ„ 15.9.2025 den 21.08):

Kan sterkt anbefale, til neste gang, Ä svinge bortom HÞnsevassdalen, HÞnsehelleren og Astridnatten.

Var en tur i HĂžnsevassdalen sommeren 2023, og var fint der nede.
Mye smÄfisk som vaket der, men det var og sykt mye mygg og knott der, sÄ ble ikke sÄ mye utforsking den kvelden eller dagen etter..

• Liker 2
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Herlig! Her kom det tilbake gamle minner fra da jeg var noen turer til Lifjell i overgangen mellom 90- og 2000--tallet. Fikk assosiasjoner via kjekspakken pÄ et av bildene dine. Husker jeg pÄ en av turene hadde hatt tellefeil pÄ antall dager pÄ rundtur i Telemark og mÄtte brÄhandle fÞr noen dager pÄ Lifjell. 

Lunch/frokost de dagene bestod utelukkende av 

image.png.707fb65c88c1440bf63a739f75cf1ef7.png

Dessverre var mange av turene til Lifjell fĂžr digitalkameraet, men har likevel noen fine minnebilder fra turer dit.
DSCN0815.thumb.JPG.0c441b754f85231fbf02ee226c183f34.JPG

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Skrevet

Tror jeg har medfÞdt hjerneskade ifht Ä huske gamle bilder. 

Ved fÞrste hurtiglesning av rapporten var det fÞrste som slo meg at "det bildet har jeg ogsÄ et sted". Og joda, i arkivet fra 2001 fant jeg igjen bildet som var mellomlagret pÄ netthinnen. Mitt fra 2001 til venstre, @Kristian V. sitt fra 2025 til hÞyre: 

image.thumb.png.9a3afeacfa58ee56965df927a0e20c32.png

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

For min egen del, sĂ„ er det alltid en liten pause og "snu seg og innta flott natur"-Ăžyeblikk her, da dette er ca der tregrensa gĂ„r, og man er ferdig med "helvettesbakkene" for Ă„ komme opp. NĂ„r man kommer hit, er man endelig "oppe pĂ„ Lifjell" og roen kan komme 😊 

Endret av Kristian V.
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.