Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

En splittende tittel, men skal etterhvert oppgradere telt fra Urberg dome til noe litt mer ordentlig ettersom det har blitt flere og flere turer (20 netter ute i år hittil).

Kravet er at teltet skal ha plass til to LW (65cm) liggeunderlag, men ikke for altfor stort slik at jeg kan bruke det alene også.  

Det står mellom disse: (ikke foreslå hilleberg telt, de er utenfor mitt budsjett)

Fjällräven abisko dome 2

Helsport adventure reinsfjell 3 (ny modell)

Exped Orion III (enten UL eller Extreme)

Barents Stetind UL 3

Takk på forhånd!

Annonse
Skrevet

Ekte teltdilemma:) Etter en fase med amerikanske telt og en litt utfordrende tur i fjellet med Exped Lyra extreme, har jeg innsett at lettpakking ikke er noe for meg. Innertelt i netting er sikkert bra i andre deler av verden, men nå tenker jeg å vende tilbake til norske telt og noe som er mer passende for den norske fjellheimen. Har endt opp med nesten den samme lista over alternativer.  Hvilke behov har du? Og hvilke forhold/årstider ser du for deg? Jeg elsker dome pga romfølelse og to utganger, men synes det kan bli litt knapt med rom til matlaging når været er dårlig. 

• Liker 1
Skrevet

Sett mye på lettere telt, men kommet til at jeg gjerne bærer litt ekstra av akkurat den grunnen, så godt å høre fra en med erfaring at det er nok riktig vurdering. 
Behovet er telt med plass til to LW liggeunderlag, drar på tur med samboer ca. 50% av turene og resten er det kun med i teltet. Jeg ønsker å kunne bruke teltet hele året, med unntak av ekspedisjonsforhold/ vidda midtvinters (her forstår jeg at man må til en egen klasse).

Dome er favoritt av samme grunner her, og har stort sett alltid med tarp som gir meg stort nok område i ly for vær. Ser allikevel veldig fint ut med tunneltelt med «gapahuk» løsning i forteltet.

Vet at @sneakyowl er en ekspert på fjellreven telt og har mye erfaring med disse. Det er derfor en sterk kandidat, men usikker på om dette har endret seg med tiden etter barents har oppdatert stetind og helsport har kommet med ny versjon av reinsfjell som jeg synes ser nokså lekker ut. Helsport teltet er nok lite egnet for vinterforhold, selvom de er i lavlandet eller milde.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er skeptisk til UL-versjoner vinterstid, mest pga snølast, men her tror jeg mange på forumet har ulike erfaringer. Exped Orion og Fjellreven Abisko er vel regnet som helårstelt (de er også litt tyngre)? Selv lurer jeg litt på BO Stetind. Skulle gjerne hørt fra folk som har hatt dette ute i litt ruskete vær. Utover høsten får vi kanskje også rapporter fra erfaringer med nye Helsport Adventure Reinsfjell i litt mer utfordrende forhold. Jeg er forresten ikke ute etter et firesesongstelt—det ligger allerede altfor mange kandidater til det formålet i boden:)

Skrevet (endret)

Du har nok rett i at UL versjoner ikke egner seg til helårsbruk, derfor jeg lener mye mot Fjellreven (3,2kg). Exped extreme veier 3,9kg, som jeg synes akkurat bikker over mot litt for tungt.

Her er en rapport om nye reinsfjell hvertfall. Virker veldig lovende, og det veier nokså lite også. Veldig usikker på fargen, kan jo umulig holde seg pen etter litt ordentlig bruk.

BO stetind er vel helt likt i geometrien som gamle helsport reinsfjell, det er vel testet en del i ulike forhold med gode resultater, er vel en grunn til at det er et vanlig telt å se i norsk natur i dag. Liker fargen på BO bedre enn helsport.

Endret av Blobfish
Feil vekt oppgitt på teltene

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.