Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
sofasliter skrev (46 minutter siden):

Kjøpte meg en beige Lundhags Tived Zip-Off bukse, etter å ha blitt overfalt av klegg (Hestebrems), når jeg var iført en mørkeblå bukse.

Lysere turklær er ikke like tiltrekkende for flygende insekter...

Det tørr jeg å vedde ganske tungt imot! Har akkurat  vært noen dager i Finnmark! Å du kan ta deg faen på at både klegg, blinding og hestebrems går amok på både lys og mørk turklær 🙈 

• Hehe 1
Annonse
Skrevet
tshansen skrev (1 minutt siden):

Det tørr jeg å vedde ganske tungt imot! Har akkurat  vært noen dager i Finnmark! Å du kan ta deg faen på at både klegg, blinding og hestebrems går amok på både lys og mørk turklær 🙈 

Vel, opplevde at i Norland nå nylig, så ble vi med mørke klær overfalt. Kleggen satte seg på min svarte klokkeren og bet i armen, samme med mørke sokker (gikk fortsatt i shorts). De som hadde på seg lyse klær fikk i større grad gå i fred. Superenkel forskning, holder for meg...

• Liker 1
Skrevet

Og her angres det som en hund over at man gikk for helsvart vindjakke 😅 Logisk glipp i hjernen under kjøp. Mest fordi det blir helsikes varmt når sola steker på når grunnen til at man har den på er for å ikke bli spist opp. At den mørke fargen også tiltrekker krypene er ikke noen bonus 😁

• Liker 1
  • Hehe 1
Skrevet
tshansen skrev (På 23.7.2025 den 22.15):

Ikke sikkert det utgjør så mye i Finnmark, men i områder med mer normal forekomst er det helt klart at mørke farger tiltrekker seg mer klegg, blinding og fluer.

Dessverre er det motsatt for flått, så i flåttutsatte områder tar jeg heller kampen med de flygende blodsugerne og velger mørkere klær.

Skrevet
On 7/23/2025 at 10:15 PM, tshansen said:

Å du kan ta deg faen på at både klegg, blinding og hestebrems går amok på både lys og mørk turklær

... men ikke en kombinasjon av begge deler! Sebrastriper har utviklet seg til en svært effektiv måte å holde de små jævlene unna.

Som en anerkjennelse av dette har en kinesisk produsent av friluftsklær introdusert en drakt som hevdes å være svært god til å motvirke klegger osv.:

ZebraSuit.png.7f32d1cc40d4d9420d143d0ceed79fae.png

• Hehe 3
Skrevet
Swiss John skrev (1 time siden):

Som en anerkjennelse av dette har en kinesisk produsent av friluftsklær introdusert en drakt som hevdes å være svært god til å motvirke klegger osv.:

Anbefales ikke i Afrika, der kan den tiltrekke seg litt større dyr, har jeg hørt...

• Liker 1
  • Hehe 1
Skrevet
aico skrev (På 25.7.2025 den 16.07):

Ikke sikkert det utgjør så mye i Finnmark, men i områder med mer normal forekomst er det helt klart at mørke farger tiltrekker seg mer klegg, blinding og fluer.

Dessverre er det motsatt for flått, så i flåttutsatte områder tar jeg heller kampen med de flygende blodsugerne og velger mørkere klær.

Flåtten har ikke øyne, så farge på klærne har ingen ting å si for flåtten. Den bruker i stedet sanseorganer på forbeina for å registrer om et mulig vertsdyr nærmer seg gresstrået eller busken den sitter på. Sanseorganene kan registrere temperatur, luftfuktighet, duftmolekylir og vibrasjoner. Når den merker at et vertsdyr nærmer seg, strekker den ut forbena for å være klar til å hekte seg fast når vertsdyret eller mennesket streifer borti vegetasjonen den sitter på.

https://flattsenteret.no/fakta-om-skogflatt/#hvordan-finner-skogflåtten-vertsdyr?

Men FHI anbefaler lyse klær for eventuelt lettere å oppdage flått på klærne:
https://www.fhi.no/sk/skadedyrhandboka/edderkoppdyr/skogflatt/?term=

Men når det gjelder klegg så har mørke farger noe å si i følge FHI, som du har erfart:

Sitat

For å finne blodkilden benytter kleggen lukt (CO2, oktenol, ammoniakk og fenoler) for vertslokalisering på lang avstand, mens synet tar over på nært hold. Store mørke og bevegelige gjenstander oppfattes som et pattedyr og virker spesielt forlokkende.

https://www.fhi.no/sk/skadedyrhandboka/fluer-og-mygg/klegg/?term=

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.