Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har lyst å gi en frilufts kniv i gave til min bedre halvdel, men har dessverre lite kunnskap rundt dette. Har ett ønske om å forholde meg innenfor Norsk tradisjon og med ett tre håndtak. Ønsker også mulighet for gravering av navn og/eller tekst på håndtaket og slire. Jeg tenker også att kvalitet er viktig her siden jeg ønsker att han skal kunne bruke kniven når vi er ute på tur.

Bruksområdene vil være som hos moderate turfolk: Camping, båle, fiske, spikke, etc.

Så en kniv som tåler å bli brukt på forskjellige områder er høyst ønskelig.

Tusen takk i forveien fra en lettere forvirret dame.

Annonse
Skrevet

Jeg har veldig lite forhold til gravering på kniver, men Helle har tilbud på gravering, på noen modeller, ut mai. 

https://no.helle.com/collections/konfirmasjon-spesial

Ikke at det er veldig dyrt, ellers, heller, men det kan jo være verdt å ta med seg. 

Av modellene på tilbud, så ville jeg ha gått for Gaupe, eventuelt Fossekallen, til dette bruket. Det er helt ok modeller, fra en produsent, som pleier å vite hva de driver med. 

• Takk 1
Skrevet
Larix skrev (20 minutter siden):

Jeg har veldig lite forhold til gravering på kniver, men Helle har tilbud på gravering, på noen modeller, ut mai. 

https://no.helle.com/collections/konfirmasjon-spesial

Ikke at det er veldig dyrt, ellers, heller, men det kan jo være verdt å ta med seg. 

Av modellene på tilbud, så ville jeg ha gått for Gaupe, eventuelt Fossekallen, til dette bruket. Det er helt ok modeller, fra en produsent, som pleier å vite hva de driver med. 

Tusen takk! Helle sin Gaupe er en veldig attraktiv kniv, pluss tilbud! En kvinnes drøm :D

Skrevet
foroll skrev (21 minutter siden):

Casström er også fine og gode kniver og mener de kan graveres om du bestiller fra produsent. Disse finnes i ulike størrelser, og man kan på de samme modellene velge mellom ulike skaft, slirer, sliping og på noen modeller stål.

F.eks. noe sånt https://www.casstrom.com/en-world/products/no-10-sfk-curly-birch-stainless-leather?_pos=7&_fid=c52cc1877&_ss=c

No. 8 er en litt mindre kniv.

Her var det mye fint, skal absolutt sjekke ut disse knivene også. Tusen takk :D

Skrevet (endret)
Mariell Opdal skrev (2 timer siden):

Tusen takk! Helle sin Gaupe er en veldig attraktiv kniv, pluss tilbud! En kvinnes drøm :D

Gaupe ser på papiret ganske lik ut som min foreløpige favoritt til allroundbruk på tur: Fjellkniven (også fra Helle). Så det tenker jeg ikke er så dumt valg.

Jeg er normalt forsiktig med gravering av selve skaftet når vi gir bort kniver for jeg har ved et par anledninger vært borte i at dette gnager på finger eller hånd om den er på feil sted. og kniven brukes mye.  Jeg er normalt glad i at skaftet har minst mulig ujevnheter og unngår derfor dette. 

Slire har jeg ingen motforestillinger mot å gravere. Men det er alltid slik at folk har forskjellige preferanser. Så noen ganger graverer vi på "baksiden" av slira, altså den delen som henger inn mot kroppen. Noen ønsker det nøytralt, andre ikke. For meg kan personlig kan det være begge deler. Jeg fikk for en del år siden en samekniv inngravert med "Espen 40 år" i presang ifm 40-årsdagen. Jeg tenkte den gang at det hadde vært greit å ha det på baksiden av slira, men nuh 14 år senere tenker jeg at det er helt greit at det står "Espen 40 år" på kniven i beltet ;-) 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Skrevet
Espen Ørud skrev (5 timer siden):

Gaupe ser på papiret ganske lik ut som min foreløpige favoritt til allroundbruk på tur: Fjellkniven (også fra Helle). Så det tenker jeg ikke er så dumt valg.

Jeg er normalt forsiktig med gravering av selve skaftet når vi gir bort kniver for jeg har ved et par anledninger vært borte i at dette gnager på finger eller hånd om den er på feil sted. og kniven brukes mye.  Jeg er normalt glad i at skaftet har minst mulig ujevnheter og unngår derfor dette. 

Slire har jeg ingen motforestillinger mot å gravere. Men det er alltid slik at folk har forskjellige preferanser. Så noen ganger graverer vi på "baksiden" av slira, altså den delen som henger inn mot kroppen. Noen ønsker det nøytralt, andre ikke. For meg kan personlig kan det være begge deler. Jeg fikk for en del år siden en samekniv inngravert med "Espen 40 år" i presang ifm 40-årsdagen. Jeg tenkte den gang at det hadde vært greit å ha det på baksiden av slira, men nuh 14 år senere tenker jeg at det er helt greit at det står "Espen 40 år" på kniven i beltet ;-) 

Det var gode poeng, så det skal jeg absolutt ta i betraktning. Ønsker jo ikke att det skal bli ubehagelig å bruke kniven for han.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.