Skrotnissen Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Hei! De siste 5-6 årene har jeg i sommerferiene ofte tatt tog eller buss rundt i Sør-Norge og gått på fjellet, typisk langs DNT sine Signa-TUR-ruter men nå har jeg lyst til Nord-Norge. Jeg har 2-3 uker å bruke. Jeg har ikke bil, så må være mulig å komme dit via kollektivtransport både tur - retur (gjerne fly). Jeg er i 30-årene og i god form. Liker best å veksle mellom telting alene og litt DNT-hytter i ny og ne for å møte folk. Tips til turer? Har sett på å dra til Nordkapp og bare gå så langt sørover jeg klarer, eller Nordlandsruten. Tips til fine turer? 1 Siter
+torese Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Hva med å starte i området rundt Narvik mot Kiruna og deretter gå nordover? Her er det mye krigshistorie og sikkert mye man kan finne når man kommer litt bort fra veiene. Er skrevet masse litteratur om slagene i narvik fjellene. Tore Siter
Barskekarsten Skrevet 2. mai Pålogget Skrevet 2. mai Sørøya på langs er enkelt med kollektivtransport og en fin tur. Siter
foroll Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Saltfjellet har mange områder med DNT-hytter og grei tilgang med kollektivtransport. 1 Siter
Bokhylla Skrevet i går, 20:00 Skrevet i går, 20:00 Enig i tipset til @foroll om Saltfjellet, eventuelt i kombinasjon med Sulitjelma. 1 Siter
+ingen87 Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden (endret) Tog til Lønsdal på Saltfjellet. Herfra kan du velge å gå østover mot Skaiti og Sulis, vestover mot Glomfjord, nordover mot Beiarn eller sørover til Rana. Eller fly til Bodø og buss utover kysteiksveien. Gå sørover gjennom Flakflogdalen, krysse Beiarfjell, og koble deg på Nordlandsruta. Herfra fortsetter du sørover til du blir lei 😁 Kan også ta bussen helt til Glomfjord og gå østover til du blir lei. Den turen har jeg tatt selv: Glomfjord - Beiarn - Saltdal - Junkerdal - Sulis - Hjem. Brukte vel ti dager, men kunne fint brukt det dobbelte, om ikke noen i turfølget hadde det svært travelt på første delen av turen. Endret 23 timer siden av ingen87 2 Siter
+Walle Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden En tommel opp for Saltfjellet! Du kan følge stiene og ta avstikkere mellom hyttene slik at du veksler mellom hytte og telt, det går for det meste fint å surre rundt utenom stiene. Er flott terreng å gå i. Dog, 1. er slettes ikke sikkert du treffer folk på hyttene, er lett å være alene på saltfjellet, i hvertfall om man er litt inn fra innfartspunktene. 2. Du må bære med deg all mat. (fiskelykken kan være så som så med) Ett tips kan være fly til Bodø, 200 Bussen sørover mot Halsa, hoppe av* litt etter Åselibrua og starte med turen med å følge Åselidalen mellom Åselitidan og Børrvasstindan opp til Lurfjellhytta (* Om du spør bussjåføren om han kan stoppe når du spør, så gjør de ofte det) Forslag til første etappe, etter det er det bare å surre seg sørover'ish enten endre opp i Mo I Rana eller Glomfjord (enklest med offentlig transport derfra) eller eventuelt vandre sørover fra Lurfjellhytta så langt du vil, og så dra en usving opp til Lønsdal der det er togstasjon. 1 Siter
Håkan S Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden torese skrev (På 2.5.2025 den 17.16): Hva med å starte i området rundt Narvik mot Kiruna og deretter gå nordover? Her er det mye krigshistorie og sikkert mye man kan finne når man kommer litt bort fra veiene. Er skrevet masse litteratur om slagene i narvik fjellene. Tore Från Abisko kungsleden söder över finns ett krigsmonument någon timmes vandring från tåget väl utmärkt med info tavlor. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.