Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes flott is i nærområdet! Magisk fine flobelter 🥳 for oss på turskøyter.

IMG_6621.thumb.jpeg.43f12b7047bb88fe6c56cf4209140a77.jpeg

Ut fra jeg har funnet ut, er jeg den eneste som har funnet fin is og gått på skøyter i dag😇

IMG_6615.thumb.jpeg.9cb2c63c5503e07172494ba991f5025b.jpeg

Men isen er nå varm og har våriskarakter langs land, så det krever kompetanse. For mer informasjon, se iskart.no og Skridsko.net.

IMG_6607.thumb.jpeg.1c86cb35e421ea2b34a72bf33cfb0346.jpeg

Naturens eget kunstverk!

• Liker 6
Skrevet

Lenge siden mitt forrige innlegg, så nå er det på tide;

Skikkelig oval helg på fjellet med denne sesongens første skiturer. De første dagene denne helgen på Beitostølen kunne varte opp med tåke og noe nedbør, men også 40-50cm snø i terrenget og gode preppa løyper med greie forhold. 

I dag startet det også med tåke, men det ble mer sporadisk etterhvert og vi fikk en fantastisk tur, bra vær og gnistrende føre.

Her er vi i ferd med å forlate bjerkebelte med solens siste stråler og flott utsikt opp mot Bitibua.

IMG_5672.thumb.jpeg.3b19f46dd8cebc6eb7d2a3ee3423026b.jpeg

Dagens gode vær gjør at vi legger inn en ekstra runde om Grønolsbue og Smørkoll før vi setter kurs mot Bitibua med vinden i ryggen. IMG_5675.thumb.jpeg.b8a45fbc939d49a47a8fb99f332e85d3.jpeg

Blåtimen er i ferd med å innhente oss når vi nærmer oss Bitibua. 

Vi får også litt nedbør som vinden bringer med seg fra vest, mens himmelen får fine farger i syd med noe skyer og tåke over Slettefjell.

IMG_5674.thumb.jpeg.377b5109a7966ccf9b16e615bf04e50e.jpeg 

• Liker 8
  • Takk 1
Skrevet (endret)

Det ble langhelg på meg forrige helg, og sesongens første fjellskitur med destinasjon Reineskarvet og omegn

En tur med veldig mye forskjellige på agendaen. Nytt utstyr og systemer som prøves, pakking, spising og brennerbruk-rutiner som om det var langtur ala ca. en måned (med unntak av noe mindre mat).

Selfølgelig, som med de fleste skiturer tidlig i sesongen får man seg en real virkelighetsorientering når det kommer til ambisjoner om tilbakelagt distanse og type terreng man vil ferdes i. Planen var egentlig å gå fra Bergsjøstølen, vestover langs Reineskarvet for så å gå opp på skarvet, langs toppen og ned på nord-østlige side. Det tok ikke mange minuttene med ski på bakken før jeg fant ut at den ambisjonen er bare å droppe med en gang. Det var en litt hard overflate på snøen, men rett under der, løst med mye undervegetasjon som gjorde at omtrent hvert skisteg falt igjennom. Selv de minste bakker blir en real utfordring med tung pulk hengende etter seg da.

Litt høyere opp der det ikke var så mye kratt under snøen var det litt bedre, men også veldig tynt med snø. Planen ble uansett lagt til en runde som gikk ned på vannene og tilbake til Bergsjøstølen.

Oransje rute var ambisjonen. Rød, lilla og grønn ble realiteten :)

IMG_7867.thumb.PNG.93ecb7a424c3324a7aba976a78f0b578.PNG

På lørdagen fikk jeg noen meget pene utsiker mot Hallingskarvet i gyllen morgensol

IMG_7821.thumb.JPG.8fc670825ddc2e979dd00c9f01befdd1.JPG

Mitt nye "pulkrull"-system (Stort trekk rundt 2x RidgeRest liggende som et rør, med teltpose inne i "røret") in action:

IMG_7772.thumb.JPG.991a817e50835aa6669c5e8ca7a4d1a0.JPG

Natt til lørdag falt det ganske bra mengder snø som gjorde forholdene noe bedre, men natt til søndag igjen regnet det som bare det, og mye av den gode snøen forsvant igjen. Da ble det enklest å gå langs hytteveiene tilbake til bilen. Med sol som varmet skikkelig på søndag formiddag begynte jeg å få det litt travelt, for veien opp til Bergsjøstølen ble fort speilblank i de forholdene. Det var bare å komme seg ned før man eventuelt skulle havne i grøfta på vei ut :D

Stakkars Falketind 62 Xplore-skiene fikk seg også noen ufortjente riper i møte med stein under tynt lag med snø enkelte steder... Og for første gang (!) hadde jeg reelle problemer med å løsne Xplore-skiene fra skoene. Jeg tror den veldig våte snøen jeg gikk i på lørdagen fylte alle kriker og kroker med slush som ble til is. Jeg måtte virkelig jobbe og helle vann mellom sko og binding for å få de av.

Endret av sneakyowl
  • Liker 3
Skrevet
sneakyowl skrev (53 minutter siden):

Stakkars Falketind 62 Xplore-skiene fikk seg også noen ufortjente riper i møte med stein under tynt lag med snø enkelte steder... Og for første gang (!) hadde jeg reelle problemer med å løsne Xplore-skiene fra skoene. Jeg tror den veldig våte snøen jeg gikk i på lørdagen fylte alle kriker og kroker med slush som ble til is. Jeg måtte virkelig jobbe og helle vann mellom sko og binding for å få de av.

Flott turrapport!

Er ikke springpin mekanismen i støvlene fulle av grease, kommer det vann inn og dette fryser. Jeg opplevde dette på nye støvler i fjor. Så i realiteten er det vedlikeholdsintervall på mekanismen. På Rottefella sin nettbutikk ligger greastube med påføringsstuss til kr 0,- du får ikke fraktkost heller, de sender den som brevpost om du bestiller. 

Du "tømmer" først mekanismen for vann ved å la støvlene ligge på siden en stund, så dytter du opp påføringsstussen fra undersiden og vannet kommer ut. Kan med fordel åpne/tuben foreta vedlikeholdet i lavlandet, jeg tok med tuben til fjells, og trykket i tuben gjorde at det kom ut ganske mye grease når jeg åpnet den.. Siste tips, skaff deg en "sardinboks nøkkel", da blir det lettere å presse grease inn i mekanismen, særlig når tuben begynner å gå tom.

• Takk 1
Skrevet
Omnilite skrev (27 minutter siden):

Flott turrapport!

Er ikke springpin mekanismen i støvlene fulle av grease, kommer det vann inn og dette fryser. Jeg opplevde dette på nye støvler i fjor. Så i realiteten er det vedlikeholdsintervall på mekanismen. På Rottefella sin nettbutikk ligger greastube med påføringsstuss til kr 0,- du får ikke fraktkost heller, de sender den som brevpost om du bestiller. 

Du "tømmer" først mekanismen for vann ved å la støvlene ligge på siden en stund, så dytter du opp påføringsstussen fra undersiden og vannet kommer ut. Kan med fordel åpne/tuben foreta vedlikeholdet i lavlandet, jeg tok med tuben til fjells, og trykket i tuben gjorde at det kom ut ganske mye grease når jeg åpnet den.. Siste tips, skaff deg en "sardinboks nøkkel", da blir det lettere å presse grease inn i mekanismen, særlig når tuben begynner å gå tom.

Jeg tenkte kanskje litt det samme først, men når jeg først fikk støvelen løs og trykket i spring-pinnene føltes de helt normale ut som de alltid har gjort. Men det er sikkert ikke dumt av meg å grease pin-mekanismene litt uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.