GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke sko bruker folk her pÄ vinteren til «vanlig» hvedagsbruk pÄ vinteren? Om noen har noen tips til sko sim har godt feste bÄde pÄ hard brÞytet snÞ, is, og sÄ videre tar jeg gjerne i mot tips. Fortrinnsvis skinnsko/stÞvler.

Jeg har et par fra Ecco som er noen Är gamle og som mÄ en tur til skomakeren igjen. Jeg Þnsker Ä kjÞpe et nytt par Ä veksle med, og som backup til den dagen de tar kvelden for godt. Jeg er fornÞyd med modellen jeg har, men det ser ut som den er gÄtt ut av produksjon. Jeg prÞvde mine Lundhags Vandra i fjor pÄvintefÞre, men de var 

glatte og litt for stiv sÄle til vinterbruk tror jeg.

Annonse
Skrevet

Jeg har brukt Lundhags Skare siste 5-6 Ärene. Som vanlige Lundhags stÞvler men noe varmere med uttagbar innersko, og en annen sÄle som gir bedre feste pÄ vinteren. Sitter okei pÄ hard kompakt snÞ, som kan vÊre glatt. Sitter sÄklart ikke pÄ is, det er det kun brodder som gjÞr.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har ogsÄ Lundhags Forest (veldig like Vandra) og Jaure high. Opplever sÄlen som omtrent like stiv. Skaftet er relativt mykt. Jeg synes Forest er litt kaldere enn "vanlige" fÎrede fjellstÞvler, og Skare er litt varmere. SÄ jeg bruker Skare pÄ alle hÞstturer nÄr gradestokken er under 0 C. De var supre pÄ elgpost sist helg.

StÞrrelsesmessig er de noe mindre. Jeg har 45 i alle. I Vandra/Jaure fÄr jeg da plass til liner + raggsokk. I Skare blir det kun raggsokk eller liner + mellomtykk. Som fjellstÞvler i oktober/november ville jeg tatt samme stÞrrelse. Som dedikerte vinterstÞvler til truger, isfiske, hundekjÞring, etc., sÄ ville jeg gÄtt opp ett nummer 

De uttagbare innerskoene funker fint som tÞfler i telt/hytte, MEN man mÄ ta de av for Ä fÄ tredd de i stÞvlene. Skulle vÊrt stÞrre Äpning sÄ man kan trÄkke rett i ytterstÞvlene med de pÄ.

Endret av foroll
  • Liker 1
Skrevet

Det er vanskeleg tema! Kommer vel ogsÄ litt an pÄ hvor du bor? Oslo-gryta og andre  steder har vekslende tÞ/frost som gir is med slaps pÄ og andre speilglatte kombinasjoner!

Jeg hadde en gang et spanske "by-vinterstÞvler" som egentlig var ganske hÄplÞse og slett ikke vanntette i slapsefÞre, men mirakulÞst nok kunne man gÄ pÄ vÄt is med de!

I al vesentlighet bruker jeg selv piggstÞvler (Icebug), men de er lite populÊre pÄ de fine gulver! Har et par Alfa stÞvler som er brukbare, men det kommer helt an pÄ modell og sammensetning av gummien pÄ sÄlen. VibramsÄle er ingen garanti, for de kan vÊre svÊrt ulike.

Elgen

Skrevet
elgen skrev (3 timer siden):

I al vesentlighet bruker jeg selv piggstÞvler (Icebug), men de er lite populÊre pÄ de fine gulver!

Litt avhengig av hva som er forventet mengde innebruk vs utebruk og forekomst av is, velger jeg ofte piggsko + gummiovertrekk eller piggfrie sko + brodder. Det er litt tjon Ä ta av og pÄ brodder/gummiovertrekk, men da funker det iaf. bra uansett fÞreforhold.

Har en vanntett pakkpose liggennde i pendler-sekken spesifikt til dette formÄlet, sÄ slipper jeg sand og dritt i sekken nÄr broddene / gummiovertrekket skal av.

PĂ„ sikt gĂ„r jeg nok over til bare piggfrie vintersko + brodder. Med litt kresne fĂžtter er det vanskelig nok Ă„ finne vanlige vintersko/vintervennlige sko og enda verre blir det med pigger i kravspekk’en.

Skrevet
1 minute ago, Bokhylla said:

@foroll takk for svar!

Opplever du Skara som mindre glatt enn de andre siden de skal vĂŠre mer ren vintersko?

Mindre glatt pÄ snÞ ja. Bare brodder sitter pÄ is er min erfaring.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar @elgen! Jeg hadde selv et par stÞvler en gang som av en eller annen grunn var veldig god pÄ vÄt is. Jeg har opplevd dedikerte vintersko som har vÊrt helt «rÊvva» glatthetsmesskg og. SÄ definitivt vanskelig tema.

Hvilken modell fra Alfa er det du har du er fornÞyd med?  

Jeg for for þyeblikket ganske landlig til hvor det ikke brukes salt og kan vþre ganske kaldt, men jobber i en by med kystklima og salting/slaps/asfalt glatt😅

Skrevet

@aico takk for svar! Hvilke sko kombinerer du med brodder?

Har gode brodder som jeg kan bruke mÄr det er ordentlig is, og vurderer rene piggsko til Ä jobbe i. Men hovedsakelig pÄ jakt etter en vintersko uten pigg, som  er sÄ lite glatt som mulig pÄ vinterfÞre.

Skrevet

@foroll takk for svar! Ja har gode brodder til de dagene det er bare is. Men har opplevd enormt forskjell pÄ vintersko ift feste senest i fjor med mine gamle Ecco vs Vandra. Godt Ä hÞre at Skara funker pÄ vanlig vinter!

Skrevet
5 minutes ago, Bokhylla said:

@foroll takk for svar! Ja har gode brodder til de dagene det er bare is. Men har opplevd enormt forskjell pÄ vintersko ift feste senest i fjor med mine gamle Ecco vs Vandra. Godt Ä hÞre at Skara funker pÄ vanlig vinter!

Med forbehold om at de kan ha endret pÄ modellen sÄ har mine en sÄle som heter Vibram Ice. De blÄ feltene gir godt feste pÄ snÞ (selv om modellnavnet hinter om noe annet). SÄklart lett Ä anbefale sko man selv har, og har ikke all verdens sammenligningsgrunnlag. Men jeg var i samme bÄt som deg - hadde Lundhags fjellsko og ville ha noe varmere, og er fornÞyd med mitt valg.

image_c93bc79b-a900-4ca5-97b0-7d8f9e37d88b_480x480.jpg

• Liker 1
Skrevet
Bokhylla skrev (1 time siden):

Hvilke sko kombinerer du med brodder?

Ja, godt spÞrsmÄl.. Jeg har lenge brukt en lÊrsko fra North face som jeg har vÊrt veldig fornÞyd med. Vanntett membran og ett tynt lag primaloft-for... husker ikke hva den heter. BÄde skoene og fÞttene har blitt mange Är eldre siden de ble kjÞpt, sÄ de ble kassert etter sist vinter. Pga. slitasjeskader i begge fÞttene og begynnende hallus valgus pÄ hÞyrefoten mÄ jeg ha mye mer plass i tÄboksen enn tidligere for at fÞttene skal ha det bra, sÄ ila. siste 1-2 Ärene har jeg byttet ut nesten hele skoparken med sko som har bredere tÄboks, samtidig som jeg i stor grad har endt opp pÄ ett nr. stÞrre en fÞr.
NÄr jeg bestilte ett par Lems Boulder Grip som egentlig var tiltenkt mellomsesong (ogsÄ kalt sommer her i TrÞndelag) viste de seg Ä vÊre litt romsligere enn stÞrrelses-guiden ga inntrykk av, sÄ jeg bestilte ett nytt par en stÞrrelse mindre til mellomsesong. Siden det er litt styr Ä returnere varer til USA har jeg beholdt det fÞrste paret i hÄp om at de vil fungere pÄ vinteren med tykkere sokker. 
Problemet kan bli feste pÄ snÞfÞre. Til tross for "Grip" i navnet er dette bare hvis en sammenligner med basismodellen som er kun skumsÄle uten gummibelegg. Den varianten som har mest grep og er beregnet for snÞ og is heter Boulder Summit. 
At Boulder Grip mĂ„ kombineres med brodder i en eller annen grad er ganske sikkert, sĂ„ det er/blir svaret pĂ„ spĂžrsmĂ„let - men i den grad du hĂ„pet pĂ„ en anbefaling sĂ„ er det for tidlig Ă„ si. Sannsynligvis ikke đŸ€Ș

• Hehe 1
Skrevet
Bokhylla skrev (PĂ„ 7.10.2024 den 20.07):

Hvilken modell fra Alfa er det du har du er fornÞyd med?  

Dessverre en utgÄtt modell, som jeg heller ikke klarer Ä lese nanet pÄ i merkelappen!

Elgen

• Liker 1
Skrevet

For vintersko til by og generelt bruk falt jeg pÄ et uforventet godt valg for en del Är siden. Tyske kvalitetsprodusenten Lloyd sine Vadim halvhÞye skinnsko i semsket lÊr og med Gore-Tex.

Helt spesifikt denne modellen av Vadim, som det ikke ser ut som er i Lloyds sortiment lenger: https://www.eyefootwear.com/66-23-men-s-lloyd-germany-vadim-trecker-style-gore-tex-ankle-boots-brown-suede

Dette er ikke spesielt varme sko, men de er skikkelig gode Ä gÄ med, og har en traktorsÄle som sitter overraskende godt pÄ isen. I tillegg ser de ganske bra ut. Jeg har hatt mine siden 2019 og brukt de hver vinter med unntak av i fjor da jeg av ren latskap aldri fant de frem, og endte opp med Ä skli rundt pÄ Alfa-"joggesko" hele vinteren. I Är kommer jeg til Ä finne frem Lloyd skoene igjen :). De ser fremdeles ut som nye etter en vask og vedlikehold av lÊret.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
7 minutes ago, Bokhylla said:

Takk for svar @Trig8 . Hvordan opplever du den modellen i stÞrrelsen ; kan du bruke din vanlige stÞrrelse og fortsatt ha plass til et par litt tykkere sokker ?

Anser de som normal i stÞrrelsen, sÄ hvis du skal ha tykke ullsokker mÄ du nok opp en stÞrrelse. Jeg synes de er sÄ varme at jeg ikke har hatt behov for noe annet enn tynne/medium sokker i dem.

• Liker 1
Skrevet
aico skrev (PĂ„ 7.10.2024 den 19.35):

Litt avhengig av hva som er forventet mengde innebruk vs utebruk og forekomst av is, velger jeg ofte piggsko + gummiovertrekk eller piggfrie sko + brodder. Det er litt tjon Ä ta av og pÄ brodder/gummiovertrekk, men da funker det iaf. bra uansett fÞreforhold.

Hva slags gummiovertrekk bruker du med piggsko? Jeg har noen billige brodder jeg har plukket ut alle piggene av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.