Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
tshansen skrev (6 timer siden):

Nå kan Nikkersfolket juble 🤣 Synd, men sånn er det noen ganger. 

Nå er det vel heller nikkersfolk som har søkt om å få bygge gondolbane.. Har du sett hva slags folk som går med dette plagget? 

• Liker 2
  • Takk 1
Annonse
Skrevet

Dagens digresjon, sidan tråden eigentleg har utspelt si rolle akkurat for Sulafjellet.

Frå ordbokji 😅

nikkersadel substantiv

BETYDNING OG BRUK

overført, spøkefullt (økonomisk bedrestilte) (by)mennesker som driver med tradisjonell turgåing og som regel bruker tradisjonelt turutstyr (bl.a. nikkers). 

Lurer på om denne er litt utdatert og i dag kan endrast til:

Økonomisk bedrestilte mennesker som ser ut som dei går på tur, mellom anna gjennom å ta på overprisa nikkers 😆

(Må dog legge til at nikkers eigentleg er eit praktisk plagg, og det er rein forfengelegheit som gjer at eg ikkje brukar det 😳). 

• Liker 1
Skrevet

For å holde tråden skikkelig OT (men takk og pris for vedtaket i departementet):

Jeg bor på Oslo vest. De eneste gangene jeg ser nikkers i bruk er når bydelens bemidlede unge voksne tar på seg uniformen sin for å feste i Holmenkollen. 

Det er et reinspikka trendplagg, akkurat som Canada Goose-jakker o.l. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
ost skrev (1 time siden):

For å holde tråden skikkelig OT (men takk og pris for vedtaket i departementet):

Jeg bor på Oslo vest. De eneste gangene jeg ser nikkers i bruk er når bydelens bemidlede unge voksne tar på seg uniformen sin for å feste i Holmenkollen. 

Det er et reinspikka trendplagg, akkurat som Canada Goose-jakker o.l. 

Helt ening. Skal ikke skyve det inn i en skuff at "noen" fyker rundt på bena eller på ski med nikkers. Har sett flere :-) Men du finner de fleste av disse rundt typiske steder som Holmenkollen eller på Hafjell hvor den kapitalistiske eliten befinner seg. Tviler på at "nikkers mafiaen" er ansvarlig for å har stukket "kjepper" i hjulene for gondol på Sulafjellet @tshansen.

Var en liten trend på 90 tallet, rundt tiden på OL på Lillehammer, hvor populariteten rundt telemark ski økte, hvor flere kjørte med telemark med nikkers. Sikkert en salig blanding med høyre- og venstrevridde folk. Men at en del som heiv seg på denne trenden var venstre orienterte med stor hang for å bevare natur. Men fleste av disse er blitt godt voksne og sikkert ikke like stor for hang til å bevare natur lenger, noen er meget mulig også gått over til høyresiden.

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Skrevet (endret)
tshansen skrev (På 23.6.2025 den 18.53):

Ja, men om du er så tungt inne for naturen, så regner jeg med at du gjør alt i din makt for å gjøre en forskjell også da, ikke bare snakker om det? For det er mye klovner der ute som er verdensmestere på natur og miljø i kommentarfeltene på nettet, men har 2 tesla på tunet, stort hus, hytte på Geilo og flyr 2 - 3 ganger i året på ferie til et eller annet sydhavs paradis (ja satt veldig på spissen)

Ja faktisk, så forsøker jeg å gjøre min del. Bor i utkant Norge, kjøpt gammelt hus i stedet for nytt. Bruker lite strøm og bruker heller penger på fikse småbruket enn å pusse opp innvendig. Slår graset i slutten av sommeren, slik at gress, vill planter og annet kan gro i fred. Tar ut ved, men kun for å tynne ut skogen jeg har, og lar alltid noe bukskas stå igjen til haren og elgen som stikker innom (eglen har en  fast plass på vinteren som den bruker som nattleie). Størst motivasjonen til å flytte til utkanten var å komme nærmere naturen, samt at det er mye triveligere å bo her enn i sentralstrøk. Skal ikke gå mange km før jeg er i vill natur. Kjører selvfølgelig diselbil, men har noen mil å kjøre for å komme til sentralstrøk og ser ikke poenget med å ha elbil. Har ikke behov å reise noe sted for å komme meg på "ferie". Har ikke flydd eller vært utenlands siden 2013. Sier jeg har ferie hver dag etter klokka 15.30 året rundt :-) Slik, er det for mange som bor her i utkanten.

Endret av Dompappen
  • Liker 3
  • Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.