Gå til innhold
  • Bli medlem

I hvor god form må en 29 åring være for å gå en middels krevende til en krevende tur på fjellet?


JKfotball

Anbefalte innlegg

I de siste 5 årene har jeg brukt mye tid på studiene og jobb ved siden av, jeg har derfor ikke trent noe særlig ved siden av eller gått noe særlig turer, men jeg har vært i mosjon og prøvd å gå så mye som jeg kan så det er ikke så ille, men dessverre formen er ikke helt der. Nå er jeg snart ferdig med en mastergrad og håper å kunne starte opp fjell vandringen igjen, jeg er veldig glad i fjell og har gått en del turer før, men ikke så mye, men den grunnleggende kunnskapen om vandring i fjellet sitter. Turen jeg tenker å starte med er sånn f.eks: Til Aurlandsdalen på tre dager med start fra Finse - Geiteryggshytta - Østerbø- Vassbygdi på ca 50 km med 1763 høydemeter totalt. Jeg har med eget telt, så overnatting i telt. 

Så spørsmålet mitt er i hvor god form må jeg være for å ta en sånn tur på sommeren? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hvor vondt du vil ha det underveis. Desto mindre smerter, desto mer trening begynner du med allerede nå 🤭

Motbakke, jogging, og sykling er lette aktiviteter for å få opp pulsen. En lengre tur i motbakker i helgen holder gangsperr unna. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skryte på meg god helse, 36 år, ligger nett under 100 kilo, sliter med både kneskade og plattfot. Går med staver i fjellet for å unngå smerter i kneet. Klarer fremdeles å gå 15 km med 17 kg på ryggen i bratte områder helt uten stier. Kunne gått lengre også. Og da har jeg i tillegg gått og fisket når jeg kom frem, som fort blir noen kilometer til.

 

Hvis du tar det med ro kommer du deg lett i gjennom en slik tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ein 'middels krevende til en krevende tur', må ein vera i middels god til god form.

Ein av dei gamle fjellvettreglane sa at ein ikkje skulle dra på langtur utan trening. Og dersom ein har relevent trening, altså andre fjellturar med tilsvarande sekk, altså med telt og alt anna utstyr, får ein eit forhold til kva ein er god for og kva som er for krevande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra helt utrent og overvektig til å kunne gå 30-40 km om dagen på bare noen få måneder. Det burde ikke være noe problem, spesielt siden du er ung og restituerer raskere. 
 

Den største utfordringa er å starte på morgenen når man er stiv og støl. Det går fort over i løpet av dagen. 
 

Jeg vil råde deg til å pakke lett og gå med behagelige og lette sko. Også er det greit å trene på å sette opp og rive leir, sånn at det går av seg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne turen har du gode muligheter til å bryte av. Du merker på veien fra Finse til Geiteryggen om det blir for tøft. I så fall får du kose deg i fjellet et par dager og busse/haike ned riksveien. 
Sånn sett en bra tur å starte med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en form på mins 124 for formskalaen ;) 

Nei, dette finnes ingen fasit på. En i litt dårlig form, men mye motivasjon, kan gå veldig langt. En som går sakte, og har tid til gode pauser utover dagen, kan gå lengre enn en som løper hele veien.

En som er i bedre form, men gir lett opp når det blir for mye motstand, eller mangler motivasjon, kommer ikke nødvendigvis langt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... På ut.no er turen til og med blitt merket som krevende. Det tenker jeg kanskje er å hause det litt opp.

https://ut.no/turforslag/119221175/drmmetur-til-aurlandsdalen-pa-tre-dager-finse-geiteryggshytta-sterb-vassbygdi 

På tre dager er nok dette ikke en fryktelig tung tur med tanke på kondis og generellt dårlig form. Skulle du gått den motsatt vei, så er den nok definitivt krevende. Det som kan være utfordrende er nedstigningen fra Østerbø til Vassbygdi dersom knær, rygg eller føtter ikke er helt bra. Men der er  ikke verre enn at jeg var 40 og slapp småbarnsfar og sønnen min 9 år da vi gikk denne etappen uten problemer, med full oppakning. Og som halvfeit 46-åring ville jeg ikke hatt alt for store bekymringer for å gå hele turen nå heller.

Dersom du tenker å ta bussen østover igjen fra Vassbydi, så mener jeg det skal være mulig å legge igjen en del utstyr på Østerbø, og bare ta med det du trenger for dagstur. (Dobbelsjekk  med Østerbø om bussen går helt inn til hytten, og om du rekker å få med deg utstyret før den kjører videre.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe formen eller lengden på den turen som blir utfordringen. Høres ut som du har brukbar "grunnform" og 15-20 km er ikke så langt når du kan ta hele dagen til hjelp.

Det du antagelig ikke er så vant med er tyngde på ryggen, så begynn NÅ med å gå med sekk. Last opp mer etterhvert til du går med full oppakning.

Vurder nøye hva du har med deg i den sekken. Ja, du kan trene deg opp til å bære solide bører, men det vil ta mer tid og det vil uansett være et punkt hvor vekten av sekken går utover lengden du kan gå pr dag.

En pakkliste er en sterk anbefaling. Den gir oversikt over hva du har i sekken (til forskjell fra å pakke etter innfallsmetoden), og, sammen med en vekt, hvor mye forskjellige ting veier. Ingen grunn til å telle hvert enkelt gram, men om du for eksempel vurderer å ta med sag og øks, så er det x antall kilo som skal løftes opp 1763 høydemeter (ned x antall høydemeter), og langs 5 mil. Vurder nytteverdien av sag & øks i forhold til vekt på den ruta. Pakklista kan hjelpe med den typen avveininger.

Komfortabelt skotøy er viktig. På tre dager rekker du fint å utvikle flotte gnagsår, så bruk skoene/støvlene godt på forhånd slik at du vet at de passer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nå er det veldig mange gode råd som allerede sagt, men tenkte å prøve på noen innspill da jeg selv gikk denne ruten i fjor med telt og alt det innebærer, husker dog ikke nøyaktig vekt på sekken.

Er selv i ca. middels god form og synes denne turen var veldig kjekk å gå. Ruten fra Finse til Geiterygghytta er ikke så krevende, forbered deg på potensiell(e) kryssing hvor du blir våt på bena.

Geiterygghytta til Steinsbergdalshytta er en kjempefin tur, men litt slitsom i starten såvidt jeg husker. Mange tar pitstop på Steinbergdalshytta med god mat før fortsettelse til Østerbø.

Den andre etappen på dag 2 var meget tung (for meg) med sekk. Det var stekende sol i fjellveggen og man må passe mer på hvor man tråkker på stien. Brukte minst 1 time lenger tid en normert, viktig å ta mange (drikke)pauser.

På Østerbø kan man betalte for teltplass og la mye av utstyret være igjen for en dagstur ned Aurlandsdalen for så å ta buss opp igjen til Østerbø, eller bære alt ned og så f.eks videre til Flåm. Som @Eksilbergenseren sier kan nedstigningen være utfordrende, merket det selv i knærne.

+1 på pakkiste, da får man en idé om hva som faktisk trenger å være med i sekken. Av ting jeg ville gjort annerledes er nok det eneste å ha med gåstaver og eventuelt gåstav-telt, brukte selv telt på 2.3ish kg og savnet gåstaver på vei ned Aurlandsdalen samt fra Geiterygghytta til Østerbø, men man klarer seg uten også.

Det viktigste av alt er dog godt humør og å ta seg den tiden man behøver, god tur!

Endret av Turtveit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.