Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sovepose - mann 181cm/85kg - mulig frysepinn!


Anbefalte innlegg

Hei. Dette kjenner jeg kan være et spørsmål som er vanskelig å svare på, men tar gjerne i mot alle råd likevel.

Jeg er 181 cm, ca. 85kg. Jeg sover nok mest i telt, men også noen ganger på bakken under tarp og så vil det bli flere turer fremover med Amok Draumr hengekøyen jeg kjøpte meg i fjor. Er oftest på tur med mine to små på 4 og 7 år og kona i et Barents Trollheimen Classic 4-manns telt eller bare barna i et 3-manns Marmot Fortress. Som liggeunderlag bruker vi therm-a-rest skumunderlag underst og et Dura 8R øverst. Jeg har til nå brukt min Rab Alpine Pro 800 sovepose med 650 andedun, men til tider kan jeg være litt kald i den. Den har en oppgitt T-limit på -16, men har ikke oppgitt en T-comfort (antar T-comfort kan være rundt -5/6 grader). Selv i 2-3 pluss kan jeg være kald her. Sover oftest med ett tynt lag ull og ullsokker, lue og hals. Jeg er helt sikkert blitt bittelitt av en frysepinn på mine eldre dager (46 år), men jeg er skikkelig lei av å ikke være ordentlig varm når jeg skal sove og har derfor sett på en varmere pose. Akkurat nå står det mellom Rago Xtreme og Rago Svalbard. Det jeg lurer på er om jeg blir bra nok fornøyd med Extreme eller skal bevege meg opp på Svalbard bare for å være sikker. På den andre siden, er jeg urolig for at Svalbard kan bli FOR varm. Vi er aldri ute i skikkelig storm og når det er bikkjekald (enda), men -10-15 grader vil nok skje.

Setter pris på alle innspill.

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I fjor kjøpte jeg Helsport Spitsbergen.......................................................... på tilbud. 

Er heller ikke mye ute i storm og skal ikke til Spitsbergen på vinterekspedisjon, men er som deg ikke interessert i å fryse. Kaldeste natt i den i vinter var rundt 15 minus uten telt. Ingen problem selvsagt. De fleste nettene med den har vært langt over i temp. Sist i helgen var natten over null, sov forstatt med begge posene (inner og ytter). Posene var tåpelig varme for den natten, om det var større  bæring ville jeg ikke gjort det slik. På vinteren er det ingen pose som blir for varm etter min mening, mulig jeg tar feil. Men vekten er over 3kg. Også vinterstid på Spitsebergen. 

I Draumr ville jeg ikke hatt to pose systemet til Spitsbergen, det blir nok mye styr. 

Min tenkning med Spitsbergen systemet er at jeg fikk det beste fra begge verdener, den ville fungere bedre en 100% dun under tarpen som jeg bruker mye på vinteren/høst, ofte i klassete miljø. Deilig dun pluss robust syntetisk, alltid varm nok.

Konklusjon; Moderat suksess som jeg tror det alltid er med soveposer, den er som sagt veldig tung. 

ALtså. Jeg tror det oftest er vekten (kanskje pris) som får folk til å velge en kaldere sovepose, ikke  at den blir for varm. Som sagt kan ta feil.

 

Endret av Utenfor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke kommentere annet enn at jeg har brukt Rago X-tren i 4 vintersesonger og er godt fornøyd. En meget behagelig pose å sove i. Jeg har sovet i den godt nedenfor -20 C, som kanskje ville blitt for kaldt for deg, men den oppleves heller ikke for varm rundt 3-4 plussgrader på vårturer. Vekta på ca. 1,6 kg er okei for en slik pose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foroll skrev (54 minutter siden):

Kan ikke kommentere annet enn at jeg har brukt Rago X-tren i 4 vintersesonger og er godt fornøyd. En meget behagelig pose å sove i. Jeg har sovet i den godt nedenfor -20 C, som kanskje ville blitt for kaldt for deg, men den oppleves heller ikke for varm rundt 3-4 plussgrader på vårturer. Vekta på ca. 1,6 kg er okei for en slik pose.

Støtter meg på denne. Super pose som ofte er å få tak i til super pris. På de ekstra kalde vinternettene kan den vattes opp med en tynn sommerpose eller en "overbag" over eventuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/29/2024 at 11:06 AM, Alexnorge said:

Hei. Dette kjenner jeg kan være et spørsmål som er vanskelig å svare på, men tar gjerne i mot alle råd likevel.

Jeg er 181 cm, ca. 85kg. Jeg sover nok mest i telt, men også noen ganger på bakken under tarp og så vil det bli flere turer fremover med Amok Draumr hengekøyen jeg kjøpte meg i fjor. Er oftest på tur med mine to små på 4 og 7 år og kona i et Barents Trollheimen Classic 4-manns telt eller bare barna i et 3-manns Marmot Fortress. Som liggeunderlag bruker vi therm-a-rest skumunderlag underst og et Dura 8R øverst. Jeg har til nå brukt min Rab Alpine Pro 800 sovepose med 650 andedun, men til tider kan jeg være litt kald i den. Den har en oppgitt T-limit på -16, men har ikke oppgitt en T-comfort (antar T-comfort kan være rundt -5/6 grader). Selv i 2-3 pluss kan jeg være kald her. Sover oftest med ett tynt lag ull og ullsokker, lue og hals. Jeg er helt sikkert blitt bittelitt av en frysepinn på mine eldre dager (46 år), men jeg er skikkelig lei av å ikke være ordentlig varm når jeg skal sove og har derfor sett på en varmere pose. Akkurat nå står det mellom Rago Xtreme og Rago Svalbard. Det jeg lurer på er om jeg blir bra nok fornøyd med Extreme eller skal bevege meg opp på Svalbard bare for å være sikker. På den andre siden, er jeg urolig for at Svalbard kan bli FOR varm. Vi er aldri ute i skikkelig storm og når det er bikkjekald (enda), men -10-15 grader vil nok skje.

Setter pris på alle innspill.

Er det pose primært til vinterbruk du er ute etter? Jeg ville isåfall gått for varmest mulig, gitt at du er villig til å bære vekta. Å bli for varm på vinteren er så og si aldri et problem. Dun ventilerer godt, og skulle du bli litt varm er det bare å åpne opp glidelåsen og problemet er løst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, sneakyowl said:

Støtter meg på denne. Super pose som ofte er å få tak i til super pris. På de ekstra kalde vinternettene kan den vattes opp med en tynn sommerpose eller en "overbag" over eventuelt.

Takk for mange gode råd og innspill folkens. Setter veldig pris på det!

@sneakyowl hva er en super pris på den? Ser den ligger til litt over 4200kr nå hos XXL, men usikker på om det historisk sett er en god pris, eller super pris da :)!?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne den, du har kanskje vurdert den :) Mammut Protect Down. Brukt den selv i Finnmark i flere år både høst og vinter. Har stort sett måttet åpne den litt for å slippe ut varme. Flotte løsninger for å "lukke" halsområdet på posen samt fint å kunne åpne glidelåser til armene sånn at du kan sitte pakket inn i posen men fremdeles gjøre ting utenfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller Helsport Svalbard. Jeg har båden den, Rago Xtrem og noen Western Mountaineering poser. Svalbard synes jeg er helt klart mer for pengene enn Rago Xtrem. 2 kg og comftemp -29. Er der oppe med WM. Ungene mine har Rago Xtrem og er fornøyde da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vintersoveposer har det med å bli ganske tunge og volumiøse uansett dun eller fiber. Fiber kan jo være greit til Tarp-bruk med mulighet for fukt? Men vinterposer har etter min mening et litt begrenset bruksområde - ja, nettopp til kall vinter. Jeg ville derfor forsøke å forsterke den posen du allerede har (og ellers er fornøyd med?) med en inner - eller ytterpose alt etter hva det er plass til. Evt en fiberpose til å "ta fukten med"

Elginnen har faktisk en gammel tung og stor og etterhvert illeluktende vinterpose. Den er nå erstattet med  en fiber 3- sesong + en dun 3/4 sesong. Beggee tilsammen fyller selvfølgelig, men går fint i pulk. ellers et smidigt sysytem, som hun forsvinner ned i etter teltet opp - og kommer først til syne ved matservering eller på morningen! Ja, ho er em frysepinne.

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2024 at 8:11 PM, TomasOH said:

Må bare nevne den, du har kanskje vurdert den :) Mammut Protect Down. Brukt den selv i Finnmark i flere år både høst og vinter. Har stort sett måttet åpne den litt for å slippe ut varme. Flotte løsninger for å "lukke" halsområdet på posen samt fint å kunne åpne glidelåser til armene sånn at du kan sitte pakket inn i posen men fremdeles gjøre ting utenfor :)

Ikke noe dårlig innspill det nei! Dette er den kona har så tanken har slått meg om å kjøpe en lik. Liker at den har glidlåsen på midten og mulighet for å stikke ut armene. Kona er superfornøyd med den, men siden jeg mest sannsynlig skal på noen kaldere turer enn henne så heller jeg mot en varmere pose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/1/2024 at 12:01 AM, Krankman said:

Kjøp heller Helsport Svalbard. Jeg har båden den, Rago Xtrem og noen Western Mountaineering poser. Svalbard synes jeg er helt klart mer for pengene enn Rago Xtrem. 2 kg og comftemp -29. Er der oppe med WM. Ungene mine har Rago Xtrem og er fornøyde da. 

Takk for god førstehåndserfaring og at du deler dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør også på det Sindre Kolbjørnsgard (sinje) skrev da temaet var oppe i 2020. Han har mye erfaring med tur og utstyr og har også en meget bra Youtube-kanal hvor han i en av videone snakker om soveposer: 

Kolbjørnsgard på Youtube om soveposer.

 

sinje skrev (På 8.11.2020 den 15.38):

Siden du vurderer Helsport Rago xtrem vil jeg anbefale å sjekke ut Helsport Svalbard også. Her får du en vesentlig bedre sovepose etter min mening, både når det kommer til bruk og spesifikasjoner. Jeg har selv alle posene i Rago serien, Svalbard og og Spitsbergen posene. Vinterstid bruker jeg nesten alltid Svalbard fremfor Rago og Spitsbergen posene, fordi jeg synes den posen funker best med tanke på ytelse. Det mest ekstremet jeg har utsatt soveposen for var high camp på Denali med over -30 i over 5000m høyde. Da synes jeg virkelig den leverte og jeg fikk meg en god natt søvn. Om du har noen prosenter et steder de selger Svalbard får du den nok ned i 7 lapper. Jeg ville derfor sterkt anbefale deg å sjekke ut den soveposen også i totalvurderingen!


Western mountaineering blir også nevnt her og det er helt klart noe av det beste når det kommer til soveposer, men skal du ha en av de varere posene deres blir nok de fort over budsjettet. Jeg har soveposer fra western mountaineering også og jeg synes Svalbard posen til Helsport kan konkurrere godt med disse. Jeg tror uansett du kommer til å ende med en god pose om du legger ned nesten 7k for en sovepose. 

 

En liten disclaimer her, jeg er sponset av Helsport, men står heldigvis fritt til å dele mine tanker om gode og dårlige sider ved deres poser. Vil derfor heller ikke prøve å overbevise deg til at du må velge Helsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Krankman said:

Hør også på det Sindre Kolbjørnsgard (sinje) skrev da temaet var oppe i 2020. Han har mye erfaring med tur og utstyr og har også en meget bra Youtube-kanal hvor han i en av videone snakker om soveposer: 

Kolbjørnsgard på Youtube om soveposer.

 

Spot on video da. Takk som deler. Heller mot Svalbard nå gitt alt. Får bare vente tålmodig på en god pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.