Gå til innhold
  • Bli medlem

Binding løsnet fullstendig


Helge G

Anbefalte innlegg

Jeg har et par Åsnes ski med xplore-binding (6mnd gamle). Denne løsnet fullstendig på alle skruene på vei innover fjellet. All ros til fjellsport.no som etter et par dager svarer at de krediterer tilbake beløp for ski og binding, fordi de er utsolgt for dette. Meget bra.

Jeg ønsker derfor å prøve å ordne dette selv, -hva anbefaler dere å gjøre? Alt.1: Borre nye hull 1cm unna de gamle, ulempen er jo at plasseringen da blir litt feil. Alt.2: Borre opp de gamle hullene med 8mm borr, sette inn nylonplugg med epoxylim, la det herde også feste bindingen med lim på skruen for å tette for fuktighet? Alt.3: Kjøpe stålinserts og feste de på samme måten som nylonpluggen? Eventuelle andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten bilder, så er det ganske umulig å svare på hva man bør gjøre.

Er bindingene montert på riktig plassering, så er det jo ikke en god idè å flytte de.

Hvorfor løsnet skruene? Har de skrudd seg ut, eller er hullene revet opp? Er det brukt for stor bor? Var det brukt lim?

I utgangspunktet skal de monteres på riktig plassering, med riktige skruer, og riktig bordiameter, med lim (eks. PU-trelim). Så det ville jeg ha gjort. Er hullene ikke mulig å bruke på nytt, bør de plugges og bores opp nye hull.

Om skruene har skrudd seg ut, så er det vel limen som ikke har holdt, eller ikke har eksistert. Da er det vel bare å fylle på med riktig lim, og remontere.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
52 minutes ago, Helge G said:

Jeg har et par Åsnes ski med xplore-binding (6mnd gamle). Denne løsnet fullstendig på alle skruene på vei innover fjellet. All ros til fjellsport.no som etter et par dager svarer at de krediterer tilbake beløp for ski og binding, fordi de er utsolgt for dette. Meget bra.

For all del, det er en løsning man kan være fornøyd med, men husk at du også kunne hatt krav på å kjøpe samme ski hos en annen butikk. Hvor de dekker mellomlegget, selv hvis skien er dyrere et annet sted.. :)

 

Quote

Jeg ønsker derfor å prøve å ordne dette selv, -hva anbefaler dere å gjøre? Alt.1: Borre nye hull 1cm unna de gamle, ulempen er jo at plasseringen da blir litt feil. Alt.2: Borre opp de gamle hullene med 8mm borr, sette inn nylonplugg med epoxylim, la det herde også feste bindingen med lim på skruen for å tette for fuktighet? Alt.3: Kjøpe stålinserts og feste de på samme måten som nylonpluggen? Eventuelle andre forslag?

Jeg ville ha tatt dem med til en sportsbutikk som har peiling på ski og latt dem vurdere det. De har sannsynligvis gjort liknende ting før, og kan ha gjort seg opp erfaringer angående hva som fungerer eller ikke.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

Uten bilder, så er det ganske umulig å svare på hva man bør gjøre.

Er bindingene montert på riktig plassering, så er det jo ikke en god idè å flytte de.

Hvorfor løsnet skruene? Har de skrudd seg ut, eller er hullene revet opp? Er det brukt for stor bor? Var det brukt lim?

I utgangspunktet skal de monteres på riktig plassering, med riktige skruer, og riktig bordiameter, med lim (eks. PU-trelim). Så det ville jeg ha gjort. Er hullene ikke mulig å bruke på nytt, bør de plugges og bores opp nye hull.

Om skruene har skrudd seg ut, så er det vel limen som ikke har holdt, eller ikke har eksistert. Da er det vel bare å fylle på med riktig lim, og remontere.

De er montert på riktig plassering, ønsker derfor primært å gjenbruke hullene. Bindingen er revet ut, -det var ikke skruene som skrudde seg ut. Jeg finner litt limrister der, men mistenker at det ikke har vært tilstrekkelig. 

Jeg hadde håpet på å kunne bruke ekspansjonsplugger og epoxy, evt. fylle igjen med stålullarmert epoxy og borre nye hull på samme sted og lurer på om noen har erfaring med det.

20240318_141737.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge G skrev (15 minutter siden):

Bindingen er revet ut, -det var ikke skruene som skrudde seg ut. Jeg finner litt limrister der, men mistenker at det ikke har vært tilstrekkelig.

20240318_141737.jpg

Er ikke limets formål å hindre fuktinntrengning og at skruene skrur seg ut? Ikke å unngå at skruene røskes ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plugge med expoxy, la epoxy tørke, og borre opp på nytt (med riktig diameter), og lime skruene med epoxy (siden det allerede  er brukt epoxylim) er et alternativ. 

Et annet alternativ er å bruke Quiver Killer Interts, og passende maskinskruer ift binding og skuedybde: https://www.vpg.no/ski-og-utstyr/bindinger/inserts/?order=od-recommendation&p=3

Når jeg plugger gamle hull på ski så benytter jeg stort sett lim + std plugger,image.png.e0e2572143e59993da5ed5e27334b6a2.png

 

F.eks. denne annonsen på finn.no selger slike plugger i mindre antall (jeg har ikke handlet fra denne selgeren): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=139279205&ci=6

Nevnte finn annonse har også noen inserts for reparasjon av ødelagte hull, jeg har ikke prøvd ut slike selv: 

image.png.ee1ed7a5feab0406268bd8c2c1e14d10.png

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar det var fjellsport som monterte disse, så det ser ut til å være en dårlig monterings jobb. Har montert min egne ski ett par ganger med samme resultat :-) Så det er ikke noe feil med konstruksjonen på skia. Jeg vil nok enten ha flytta bindingen 5 mm frem eller tilbake, tenker nok at dette ikke skal ha så stor betydning for "gå" egenskapen (kan selvfølgelig påvirke litt på i forhold til spenn og smøre egenskaper). Men skia skal også brukes til nedover kjøring? Hvis disse er montert på anbefalt "boot center" kan du få hakke bedre kjøre egenskaper for telemark og løssnø ved å flytte de 5 - 10 mm litt lengre bak. Ser ut som dette skal være et valg når du ser de strekene de har makert forann og bak "boot center" Ellers ville jeg nok ikke satset på bruke de samme hullene på nytt, da det er muligheter for at det kan skje. jeg ville ha kjøpt ny ski og ikke ha stolt på ny montering holder på vei ned bratthenget eller 5 mil til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville brukt inserts av stål som @Terka linker til. Litt større diameter øker utrivingsstyrken også og du svekker ikke skia med å bore flere hull i nærheten, selv om disse plugges så øker fleks i skia sjansen for at området svekkes over tid på smale ski (som dette ser ut til å være). Rens insertene for fett og bruk så godt med epoksy i gjengene før de skrus ned.

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er brukt feil borr, dvs for stor diameter i forhold til skruen, eller for høyt moment så skruen har "spunnet", kan en av disse tingene høynet risikoen for "pull outs".

Jeg har montert ganske mange ski med Quiver killer.. ingen har jeg klart å rive ut. De er limt med "Hardman epoxy" ("double bouble"), som er anbefalt til Quiver killer.

Har også brukt det til Explore, i mangelen på originale plater, lagde jeg egne av skjærefjøl i nylon (7mm). Perforerte de litt for å spare noen skarve gram. På de aktuelle skiene (Ingstad), byttet jeg fra BC til Explore. Noen av hullene ble da gjenbrukt. Avhengig av hvor kraftig du har revet ut skruene, vil det kanskje være nok friskt materiale til å borre opp til Quiver. Ved montasje gjenger du skiene og limer insertene fast.

Jeg har også limt standard bindingsskruer med Araldit standard. Det er viktig å bruke 24hr epoxy om du skal bruke dette, uansett metode og hva du plugger med. En hurtig epoxy vil begynne å herde før du har fått montert det du skal, slik at limfugen ikke får maksimal styrke. 

Skruene til Quiver killer har jeg alltid kjøpt i løsvekt fra Swedool/Tools I rustfri A4 med flate senkehoder. I starten kjøpte jeg ett ferdig "sett" til Voile Switchback, ble skuffet når skruene på bildet så ut som A4 rustfritt, men det jeg fikk var vanlige elokserte til høy pris. De brukte jeg aldri og dro til Swedool/Tools i stedet. For å justere lengde/"hodebredde" har jeg satt skruen i batteridrillen og brukt en Black&Decker powerfile. (Smergelmaskin eller båndsliper funker også). Stasjonære sandpapir funker, men er tregere å tilpasse skruen med (om de ikke passer rett i)

Skiparken jeg har brukt Quiver på har vært fjellski, telemark og rando, bindingene: Explore, Voile 3pin, Switchback, Dynafit super light og Marker alpinist. Har som nevnt funket supert, men selvfølgelig tar det litt lengre tid enn å skru inn en vanlig skrue. På den andre siden har det f.eks bare tatt 5min å bytte fra Switchback til 3pin.

I forhold til rens av skruer/inserts som @PTG  nevner, legger jeg de i et syltetøyglass med litt rødsprit. Tar de ut og legger de på litt tørkerull for å tørke de før bruk.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standardskruene til Xplore syns jeg er litt for korte og får lite gjenger med feste i skien. Det finnes også lange skruer som er betydelig lengre og jeg syns er for lange, men de kan kappes. Jeg fikk mine fra Rottefella i fjor, men det kan hende butikkene også har de nå.

Jeg har montert Xplore på to par gamle Fischer E99 og E109 som var montert med 75mm før. Det ser ut som de skiene har en opphøyd plate på toppen av skien/kjernen, og festet føltes godt ut da jeg strammet skruene for hånd. På et par gamle Rago som hadde gammel justerbar Kandahar-binding fra før så føltes festet dårligere, så der brukte jeg lange skruer i de to bakerste av de fire hovedhullene, siden de får den største belastingen. Da jeg monterte Falketind 62X'ene mine i vinter så brukte jeg også lange skruer på de to bakerste hovedhullene; skruene var dog så lange at sålen viste svakt hvor skruene var, så jeg kappet skruene og skrudde på nytt med nytt lim. Kona har også et par Falketind 62X som vi kjøpte ferdig montert fra fjellsport.no. Jeg har vurdert å bytte ut de to bakerste hovedskruene til lange på hennes ski siden jeg antar det er brukt korte skruer, men jeg skal først sjekke de eksisterende og følge med på de framover.

Jeg ser at andre har hatt problem med at skruene løsnet også på Rabb 68 montert i butikk/på nett:
https://www.telemarktalk.com/viewtopic.php?f=1&t=6202#p66464

Det vil ikke forundre meg om det er brukt maskin med for stort moment og at holdet i skien er dratt ut, men det burde de oppdage under montering. Det er selvsagt også mulig at det er brukt for stort bor, 4,2mm i stedet for 3,6mm, men jeg tror Rottefella nå kun anbefaler 3,6mm til alle bindingene. Jeg legger ved et bilde av de korte og lange skruene i Xplore-bindingen, dessverre uten målestokk. Det er temmelig stor forskjell:
file.php?id=12151

Endret av rokkitan
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, rokkitan said:

Jeg legger ved et bilde av de korte og lange skruene i Xplore-bindingen, dessverre uten målestokk. Det er temmelig stor forskjell:
file.php?id=12151

Oi, de skruene til høyre har jo knapt en gjengerunde med full bredde, akkurat nok til å sitte litt i plastbelegget på skia.. merkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Det er de korte skruene som er benyttet hos meg. Åsnes Nosi 76 ser rett og slett ikke ut til å være tykk nok til å kunne bruke lengre skruer, og da er det ikke mange gjengerunder som tar tak. 

Jeg tror xplorebindingen gir en veldig stor brytningsbelastning på skruene når en kjører telemark og går i oppoverbakke med hælløfter uten å ta ut flexen foran på bindingen. 

Har nå bestilt Quiver killer insert og gjengetapp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.