Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke ski til xplore binding


torese

Anbefalte innlegg

Hei, 

Er disse tenkt for vanlige fjellski eller bør skiene være av litt bredde? 

Noen gode forslag? 

I disse salgstider kan man fort finne på å gå en ny smell. Stort sett halv pris eller mer på det meste og da kan man fort bruke noen kroner for å teste et nytt system. 

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal rive av BC og sette de på Ingstad.

Baseplaten på Explore er bredest der "ørene" begynner, 63mm, så skrår den litt på vei bakover. Ingstad er 62mm, men cap-konstruksjonen gjør at de skrår fra stålkanten og opp til toppen av top-sheet'et så den er smalere på toppen. Platen på bindingen (bortsett fra litt ved "ørene") blir akkurat liggende innpå toppen av skia. Vet ikke om det har noe å si, men sikkert best at mest mulig ligger innpå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker fett på mine Nansen ski. Også sett brukt på Gamme-ski som er en del smalere.

Kan anbefale å kjøpe "hard flex" stykkene samtidig. Jeg hadde ikke testet de før ganske nylig, men for en øye-åpner det var med tanke på nedkjøringer!

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert Xplore på nye Åsnes Ousland, på et par gamle Fischer E109 (nå Transnordic 82) som jeg hadde Rottefella Super Telemark og 75mm med vaier på plater på før, samt på turskøyter (jeg måtte bore opp nye hull og gjenge to av de). Xplore syns jeg fungerer godt på alle og jeg kommer ikke til å gå tilbake til 75mm. Jeg har hatt 75mm med Asolo Morgedal i mange år, men når det var på tide med nye sko så kjøpte jeg Alfa Skaget og Xplore. Jeg har aldri hatt NNN-BC og kommer ikke til å kjøpe det etter å ha gått for Xplore.

Åsnes Ousland ble kjøpt for å bruke i turer som går delvis i oppkjørte spor og utenfor, og det var ikke aktuelt å bruke 75mm på de. NNN-BC hadde kanskje fungert litt bedre i nylig oppkjørte spor, for jeg ser at det spruter litt snø når bindingen av og til tar borti kantene, men det fungerer mer enn bra nok for meg. Skiene er uansett litt brede for sporene så bindingen er ikke det som begrenser mest. (Jeg vurderer Mountain Race 48 med vanlig NNN-binding og kombi-sko til slik bruk, mens turer som bare går i spor har jeg lette langrennski med vanlige NNN-bindinger til). Jeg ser at jeg kan legge Ousland ca. 60 grader på kant (fra flatt) før bindingen tar nedi, så på hardt underlag så kan nok bindingen ta nedi og bremse litt ved kraftige svinger. Jeg har ikke merket noe til det ennå og er usikker på om det er noe problem i praksis.

På Ingstad, E109/TN82 og lignende så mener jeg Xplore er midt i blinken, men både 75mm med eller uten vaier passer godt, samt også NNN-BC. Stødige sko er viktig hvis turen går på hardt underlag uansett binding og spesielt når bredden på ski øker.

På turskøyter så fungerer Xplore utmerket. 75mm fungerer delvis, så lenge du ikke tar kraftige/lange skyv, for da tar bindingen nedi isen. Jeg gikk derfor over til for NNN-binding og kombi-skisko i stedet. Jeg vurderte å kjøpe NNN-BC før Xplore kom, for å få en gummisåle som ga bedre friksjon på frossen bakke/is enn de glatte NNN plastsålene og kanskje litt mer varme.

Jeg har lyst til få kona over på Xplore i stedet for 75mm, men skoene hennes er ganske nye. Jeg har også lyst på noe ala Alfa Free og Åsnes Falketind for slakere toppturer i stedet for å bruke telemarksutstyret mitt på de. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.