Gå til innhold
  • Bli medlem

Klokke For Navigering ?


Anbefalte innlegg

Annonse

Du vil sikkert få et hav av svar på hvor bra slike klokker er og hvordan de fungerer. Jeg vil anbefale deg å styre unna slike klokker. 

Jeg falt for fristelsen selv og gikk i alle bekreftelses fellene når jeg kjøpte min Fenix 5X. Men dårlige lade løsninger, og masse funksjoner som jeg strengt talt allerede har på telefonen som har enda bedre skjerm gjorde at klokken fort havnet i skuffen og fant aldri turen fram igjen. Nå har jeg en mindre og langt mer elegant analog klokke på hånden til å peile ut himmel retning og sjekke tiden. Den har også slikk opptrekk funksjon så den går "aldri" tom for batteri. 

Om du ikke har helt spesifikke behov hvor du vet at en slik klokke er eneste alternativet. bruk noe som er bedre til a navigere med (min mening) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, tshansen said:

Du vil sikkert få et hav av svar på hvor bra slike klokker er og hvordan de fungerer. Jeg vil anbefale deg å styre unna slike klokker. 

Jeg falt for fristelsen selv og gikk i alle bekreftelses fellene når jeg kjøpte min Fenix 5X. Men dårlige lade løsninger, og masse funksjoner som jeg strengt talt allerede har på telefonen som har enda bedre skjerm gjorde at klokken fort havnet i skuffen og fant aldri turen fram igjen. Nå har jeg en mindre og langt mer elegant analog klokke på hånden til å peile ut himmel retning og sjekke tiden. Den har også slikk opptrekk funksjon så den går "aldri" tom for batteri. 

Om du ikke har helt spesifikke behov hvor du vet at en slik klokke er eneste alternativet. bruk noe som er bedre til a navigere med (min mening) 

Takk for et utfyllende svar. Akkurat det jeg var litt usikker på. For det er så mye ubrukelig ting jeg ikke får bruk for. Så det blir en analog. Har du tips til noen analoge "evig batteri" klokker som ikke er alt for dyre ? Eller spiller det ikke så stor rolle ? Vil gjerne at den skal være vanntett da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er alt for dyrt?

 

Den du linker til, ser ut til å være forrige generasjon Garmin Instinct. Jeg har ei slik, og menyene er så klønete og ulogiske, at det, i mine øyne, gjør at klokka nærmest er for søppel å regne. Hvordan nyere versjoner, hvis det er det, er, vet jeg ikke. Synd, for, ut over det, er klokka grei, til prisen, den.

For øvrig, så liker jeg, også, best "analoge" klokker. Det går for det meste i stål, med automatisk urverk. Skal du ha enkel klokke, som er garantert vanntett, så er utvalget klart best med batteri(quartz), om ikke prisen skal noe opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha klokke for navigering, så tror jeg ikke Instinct er veien å gå da den er noe begrenset på akkurat slikt. Den har riktignok GPS og "kompass". Jeg har første utgaven av Instinct selv (den uten Solar(solcellelading)) og er veldig fornøyd, men jeg bruker den IKKE til navigasjon. Da er det ordentlig kompass (stoler ikke på det i klokka) og papirkart og/eller kart på mobilen som gjelder, evt egen GPS med kart på. Klokka er kun for å få sporlogg på turer, temperatur, da jeg har Garmins temp.sensor "Tempe" også. Man får og en sporlogg man evt kan følge tilbake om man går seg "vill" eller man kan sette punkter der feks bil, telt osv er, for å finne veien tilbake. 

Ang lading, tja kanskje ikke så vanskelig å lade som @tshansen vil ha det til. Min gamle Instinct holder på strømmen i over 2 uker uten å måtte lades (uten bruk av GPS-sporing), og det holder for mange. De nye Instinct'ene holder enda lenger på strømmen, og noen av modellene har solcellelading i tillegg, slik som den i linken. På langturer der jeg bruker GPSen i klokka for å få sporlogg, har jeg med meg en batteribank og en ladekabel for å lade opp klokka på kvelden igjen, hvis det trengs. Ikke så veldig vanskelig, når man ofte allerede har med seg en batteribank på lengere turer.

Men, skal man ha klokke for navigering, så se heller på Garmin sin Fenix-serie, de største der har kart. X-serien, de som er størst fysisk (51mm i diameter, stoor klokke) har og størst batteri og har mer strøm. Solcelle har de fleste nyeste modellene også nå, så de lader seg litt i dagslys/sol. Men selv hadde jeg heller ikke brukt en slik for navigering... Jeg hadde lyst på Fenix-serien, men endte opp med Instinct pga pris og hva jeg egentlig hadde behov for/ikke hadde behov for og har ikke angret på kjøpet i det hele tatt.

Anbefaler deg å søke litt på youtube og se hvordan klokkene fungerer. Det ligger MYE videoer der som man kan lære mye av FØR man velger å kjøpe klokke.

For navigering hadde mitt valg vært en egen Garmin-GPS med kart, og så kompass/papirkart i tillegg. Og evt kart på mobilen som er lagret og ikke er avhengig av mobilsignal.
Da har man og delt det opp, så det er ingen krise om klokka eller mobilen går tom for strøm, så lenge GPSen virker for navigasjon eller man fortsatt har papirkart og kompass.

Endret av Kristian V.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (9 timer siden):

Garmin Instinct. Jeg har ei slik, og menyene er så klønete og ulogiske, at det, i mine øyne, gjør at klokka nærmest er for søppel å regne.

Litt merkelig, for jeg opplever det helt motsatt. Instinct er jo så basic og enkel å forstå:D 

Men slik er det ofte med andre elektroniske duppeditter med menyer osv.
Mobil fra Nokia var enkel i bruk, Sony Ericsson ble "klønete og ulogisk".
Android er enkelt, iPhone klønete...
Canon-kameraer er enkelt, Nikon er klønete osv..
Har vel bare med hva man er vant med og hva man setter seg inn i...

Endret av Kristian V.
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (43 minutter siden):

Ang lading, tja kanskje ikke så vanskelig å lade som @tshansen vil ha det til. 

Neida, det er ikke verre enn å stikke inn en ledning, problemet er bare at du må ha den egne ledningen som ikke passer til noe annet. Hadde nå det vært usb-c eller noe som man bruker til stort sett alt av andre enheter. Jeg har ikke tall på hvor mange gange jeg klarte å glemme den ledningen hjemme. Å når det kom til batterisluk når jeg sporet turene mine. Nei, dessverre for meg, så skapte disse klokkene et jag mot tall og styr som jeg ikke trengte ekstra på turene mine. Jeg vet vi er veldig forskjellige og har alle unike behov. Men dette er et segment jeg føler er over hypet deluxe. 
Om man ikke vet at behovene er der, om man er i det minste tvil om man trenger en slik klokke, så vil jeg si at man ikke trenger det. 

Nå smyger jeg meg sakte over i nye kniv trender som går om dagen *plystre*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vektnerd var jeg noe overrasket da jeg basert på normalt kostbare kriterier endte opp med en svært rimelig klokke til turbruk.

Mine ønsker var:

  • Mulig å sjekke tid i mørket (lys).
  • Mulig å definere alarm. Eksempelvis for å fjerne snø fra teltet X ganger i løpet av en natt.
  • Lang batteritid.
  • Lav vekt.

Fant ut at den klassiske Casio F-91W er populær for through-hiking. Lang batteritid, lav vekt (21g), lys og alarm. Alt jeg trenger og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (1 time siden):

Instinct er jo så basic og enkel å forstå

Jeg har aldri knekt koden, når det gjelder Instincten. Det er, overhodet, ingenting instinktivt med den😅

Nå skal det, i rettferdighetens navn, sies at jeg ikke har prøvd så hardt. Jeg har nemlig null tålmodighet med dippedutter, som jeg ikke umiddelbart får grep om🙈

Den gjør alt jeg kjøpte den for å gjøre, men altså, i mine øyne, så tungvint, at den, i realiteten, ikke blir brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (5 timer siden):

Jeg har aldri knekt koden, når det gjelder Instincten. Det er, overhodet, ingenting instinktivt med den😅

Nå skal det, i rettferdighetens navn, sies at jeg ikke har prøvd så hardt. Jeg har nemlig null tålmodighet med dippedutter, som jeg ikke umiddelbart får grep om🙈

Den gjør alt jeg kjøpte den for å gjøre, men altså, i mine øyne, så tungvint, at den, i realiteten, ikke blir brukt.

Rimeleg, vasstett, robust, lang batteritid, alarm og barometer, toler å vere plassert utanpå skalljakka på turar der det å halde auge med  tida er ein viktig del av orientering = Suunto core. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (8 timer siden):

problemet er bare at du må ha den egne ledningen som ikke passer til noe annet. Hadde nå det vært usb-c eller noe som man bruker til stort sett alt av andre enheter. Jeg har ikke tall på hvor mange gange jeg klarte å glemme den ledningen hjemme. 

Derfor har jeg to kabler, en som ligger fast sammen med tur-elektronikken, og en som alltid er koblet til PCen hjemme (er gammeldags og har stasjonær PC) :) 
En ledning på noen få gram spiller jo ikke noen rolle på tur med 20-25kg sekk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i dette tilfellet tipper jeg egen ledning er en fordel. En standardløsning(usb-c e.l.) ville kanskje ikke gitt samme sikkerhet for vanntetthet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Omnilite nevner ovenfor, man får adapter fra USB C eller Lighting til slik Garmin plugg for noen få skarve kroner.

Funker helt topp.

Jeg kjøpte flere stykker slik at jeg har liggende noen både her og der. Viktigste er at jeg har i 'tur-kabel&ladebank' pouch'en og i 'reise-kabel&ladebank' pouch'en.

Har en Venu 2 Plus som brukes til daglig, og en Fenix 7X for trening og tur, så om noe så har i hvertfall de samme ladeport 😏

Kjøpte mine herifra

Type C/Micro USB/iOS Charging Portable Adapter For Garmin Fenix 7 7S 7X 6 6S 6X 5 5S 5X Venu 2 2S Smart Watch Charger Converter


https://a.aliexpress.com/_EHtT7yp

Endret av Walle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.