Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin GPS-klokke, sporing og basecamp


Anbefalte innlegg

Har aldri hatt smart/GPS-klokke, og aldri brydd meg om konseptet, men tenker kanskje jeg skal unne meg det. 

Jeg har alltid med min kjære Oregon på turene mine, siden jeg er " psykisk avhengig" av å logge alt jeg gjør. Men på en del turer, er det jo strengt tatt ikke noe poeng med GPS-kart, da jeg veit hvor jeg skal gå. 

Skjønner jo selvsagt at klokka logger spor, men kan man plugge inn i PC og overføre GPX-fila på lik linje med GPS-enhet? 

Gjerne tips til klokke også da. Trenger ikke være noe fancy. Treger ikke kart på klokka, og bryr meg ikke nevneverdig om andre funksjoner enn det kunne overføre spor til Basecamp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste smart-klokkene har apper for Android/iPhone som bli oppdatert med data fra klokken (Via Bluetooth) og som synker videre til produsenten har sitt-steder som lagrer data for deg på din konto der, og du kan laste ned derfra til PC hvis du vil.  Selv bruker jeg Garmin Fenix 6X, men den er jo i øvre pris-sjikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Garmin Explore app på telefonen. Den mottar sync via bluetooth fra Fenix 6x og GPSMAP66sr.

Da får jeg sporet på et topokart på telefonen. Skal jeg ha sporet over i en annen app "deler" jeg sporet f.eks via epost. Da får jeg flyttet sporet dit jeg vil uten plugging. (GPX)

Så hvis du skaffer deg en enhet som er kompatibel med Garmin Explore app, får du hentet ut sporet og kan bruke det til det hva du vil. Jeg flytter noen spor over i Norgeskart Friluftsliv, det fungerer finfint (importen tar litt tid så N.F. "fryser" under prosessen)

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å gå for noe nytt som kan kommunisere med mobilen via app(Liste: https://support.garmin.com/en-US/?faq=o2VcUgraJX4twZzO1ME7z9).

Garmin har slutta å oppdatere basecamp nå, så de nye klokkene snakker ikke med den lengre. De har laga en app og hjemmeside som heter explore. Megadårlige kart på den appen, men sånn har det blitt. Jeg har hvertfall megakrøll med å få kobla klokka rett i basecamp. 

Endret av Navigatøren
x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (2 timer siden):

Vil anbefale å gå for noe nytt som kan kommunisere med mobilen via app(Liste: https://support.garmin.com/en-US/?faq=o2VcUgraJX4twZzO1ME7z9).

Garmin har slutta å oppdatere basecamp nå, så de nye klokkene snakker ikke med den lengre. De har laga en app og hjemmeside som heter explore. Megadårlige kart på den appen, men sånn har det blitt. Jeg har hvertfall megakrøll med å få kobla klokka rett i basecamp. 

Jeg slet med å få koblet opp Fenix 7X mot Basecamp på Mac'en, så jeg byttet til Windows droget, og da fungerte det smertefritt. 

Ingen problem å laste verken kart, spor, eller gpx filer inn eller ut av Fenix klokka.  ( Dette var for 2 uker siden, ferskeste versjon av Basecamp tilgjengelig hos Garmin installert, både på Mac og Windows laptop'ene.)

 

DenGladeVandrer skrev (3 timer siden):

Gjerne tips til klokke også da. Trenger ikke være noe fancy. Treger ikke kart på klokka, og bryr meg ikke nevneverdig om andre funksjoner enn det kunne overføre spor til Basecamp. 

Jeg kan anbefale Fenix 2, 3 eller 5 til dette formålet. (Finner flotte eksemplarer billige på finn.no - jeg har ingen betenkeligheter med å skulle kjøpt brukt versjon av en av disse klokkene)

Har hatt lyst til å oppdatere fra min Fenix 2 lenge, men har ikke fått meg til å gjøre det siden den har funket og egentlig har alt jeg trenger; 

Bra GPS dekning, fortsatt bra batteritid (opplever ikke noe særlig redusert batteritid fra den var ny), og enkelt kart (for å følge stier o.l. Padlet feks kvennavassdrsget etter kartet på klokka).

Og så har den tålt alt av julingen jeg har gitt den. Min ser fortsatt ny ut, nesten i hvertfall. Og da satt det langt inne å skulle punge ut xxxx antall kronasjer for en ny og mer fancy en.

Men under tur på Østlandet i vår der det viste seg at jeg ikke hadde kart over området jeg var på tur i, så valgte jeg å gi etter. (Er liten lagringsplass på klokka, så fikk bare lagt inne visse deler av Norge da klokka var ny, og valgte da etter beste skjønn om hvor jeg sannsynligvis kom til å dra på tur) og så har de nyere Fenix'ene Garmin pay, som gjør at jeg slipper å drasse på kort, og selvfølgelig en hel masse andre nye ting og tang.

Fenix 2 og 3 er ikke kompatibel med Garmin Explorer appen, men funker sammen med Garmin Connect appen, og selvfølgelig Basecamp. Dessverre viser Garmin Connect appen kun sporet i Apple/Google maps format, ikke topo kart.

Nå er ikke du ute etter kart på klokka, og det er ikke først og fremst det Fenix 2 og 3 tilbyr, men derimot loggingen du er ute etter (og batteritid). Fenix 5 og opp har mulighet for ordentlig topokart.

TEK's test av Fenix 2: https://www.tek.no/test/i/XgeJ47/garmin-fenix-2

TEK's test av Fenix 3: https://www.tek.no/test/i/op8RJB/garmin-fenix-3

TEK's test av Fenix 5 serien: https://www.tek.no/test/i/4qXdlE/garmin-fenix-5-5x-og-5s

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (4 timer siden):

Jeg slet med å få koblet opp Fenix 7X mot Basecamp på Mac'en, så jeg byttet til Windows droget, og da fungerte det smertefritt. 

Ingen problem å laste verken kart, spor, eller gpx filer inn eller ut av Fenix klokka.  ( Dette var for 2 uker siden, ferskeste versjon av Basecamp tilgjengelig hos Garmin installert, både på Mac og Windows laptop'ene.)

 

Jeg kan anbefale Fenix 2, 3 eller 5 til dette formålet. (Finner flotte eksemplarer billige på finn.no - jeg har ingen betenkeligheter med å skulle kjøpt brukt versjon av en av disse klokkene)

Har hatt lyst til å oppdatere fra min Fenix 2 lenge, men har ikke fått meg til å gjøre det siden den har funket og egentlig har alt jeg trenger; 

Bra GPS dekning, fortsatt bra batteritid (opplever ikke noe særlig redusert batteritid fra den var ny), og enkelt kart (for å følge stier o.l. Padlet feks kvennavassdrsget etter kartet på klokka).

Og så har den tålt alt av julingen jeg har gitt den. Min ser fortsatt ny ut, nesten i hvertfall. Og da satt det langt inne å skulle punge ut xxxx antall kronasjer for en ny og mer fancy en.

Men under tur på Østlandet i vår der det viste seg at jeg ikke hadde kart over området jeg var på tur i, så valgte jeg å gi etter. (Er liten lagringsplass på klokka, så fikk bare lagt inne visse deler av Norge da klokka var ny, og valgte da etter beste skjønn om hvor jeg sannsynligvis kom til å dra på tur) og så har de nyere Fenix'ene Garmin pay, som gjør at jeg slipper å drasse på kort, og selvfølgelig en hel masse andre nye ting og tang.

Fenix 2 og 3 er ikke kompatibel med Garmin Explorer appen, men funker sammen med Garmin Connect appen, og selvfølgelig Basecamp. Dessverre viser Garmin Connect appen kun sporet i Apple/Google maps format, ikke topo kart.

Nå er ikke du ute etter kart på klokka, og det er ikke først og fremst det Fenix 2 og 3 tilbyr, men derimot loggingen du er ute etter (og batteritid). Fenix 5 og opp har mulighet for ordentlig topokart.

TEK's test av Fenix 2: https://www.tek.no/test/i/XgeJ47/garmin-fenix-2

TEK's test av Fenix 3: https://www.tek.no/test/i/op8RJB/garmin-fenix-3

TEK's test av Fenix 5 serien: https://www.tek.no/test/i/4qXdlE/garmin-fenix-5-5x-og-5s

Klokka er tiltenkt bruk på f.eks stavgangturer og skiturer i "bakgården".. da ligger telefon hjemme. Skal jeg gå litt her og der på måfå rundt i dalen (les Grorud) hjem fra jobb, eller i andre urbane strøk,  trenger jeg heller ikke kart.  På turer generelt, ligger telefon i sekken (gjerne i flymodus). Gidder ikke knote med den på tur. Bilder tas med kamera, og tar ikke bilder på korte "tempo-turer"

Gjør jo ikke noe om det er kart på klokka, men i utgangspunktet er det ikke nødvendig. Puls og skritt er uinteressant. 

Takk for tips. Sjekker ut. Jeg er skeptisk til å kjøpe den slags på Finn. Tenker (før jeg har sett på dine tips)... rundt ett par tusen er en grei pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (8 timer siden):

Jeg har Garmin Explore app på telefonen. Den mottar sync via bluetooth fra Fenix 6x og GPSMAP66sr.

Da får jeg sporet på et topokart på telefonen. Skal jeg ha sporet over i en annen app "deler" jeg sporet f.eks via epost. Da får jeg flyttet sporet dit jeg vil uten plugging. (GPX)

Så hvis du skaffer deg en enhet som er kompatibel med Garmin Explore app, får du hentet ut sporet og kan bruke det til det hva du vil. Jeg flytter noen spor over i Norgeskart Friluftsliv, det fungerer finfint (importen tar litt tid så N.F. "fryser" under prosessen)

Vil ikke bruke telefon på tur. Klokka skal brukes på turer hvor gjerne telefon ligger hjemme. Er jeg på tur med Oregon, skal klokka ligge hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (8 timer siden):

Vil anbefale å gå for noe nytt som kan kommunisere med mobilen via app(Liste: https://support.garmin.com/en-US/?faq=o2VcUgraJX4twZzO1ME7z9).

Garmin har slutta å oppdatere basecamp nå, så de nye klokkene snakker ikke med den lengre. De har laga en app og hjemmeside som heter explore. Megadårlige kart på den appen, men sånn har det blitt. Jeg har hvertfall megakrøll med å få kobla klokka rett i basecamp. 

Mobil brukes ikke på tur. Og turer hvor jeg har med GPS, skal kloka ligge hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen behov for å ha den koblet til mobil underveis på tur. Sammenkoblingen kan gjøres når som helst, og da synkroniseres det som ligger lagret på klokka siden forrige gang over til Connect appen og du kan se diverse statistikker for hva nå enn klokka di har målt mens du har den på, samt sporing. Erstatter det å plugge den med kabel for å laste over når turen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaahan skrev (1 time siden):

Ingen behov for å ha den koblet til mobil underveis på tur. Sammenkoblingen kan gjøres når som helst, og da synkroniseres det som ligger lagret på klokka siden forrige gang over til Connect appen og du kan se diverse statistikker for hva nå enn klokka di har målt mens du har den på, samt sporing. Erstatter det å plugge den med kabel for å laste over når turen er over.

Jeg vil ha sporet (med turdata) over til Basecamp, alt annet er uvesentlig. 

Jeg har en og annen gang, brukt SportsTracker på mobilen. På PC eksporter jeg så GPX over til  BaseCamp, (bruker SportsTracker kun til dette i noen "nødstilfeller")

Om jeg kan slippe dette, og la telefonen ligge igjen hjemme, er det jeg ønsker. Da er en liten klokke mer hensiktsmessig. 

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Explorer kjører sync bare når appen er i gang. Du kan velge automatisk eller manuell sync. 

Så det er ikke noe utilsiktet batteribruk på tlf, den kan også ligge hjemme.

Explorer blir for din del egentlig bare en erstatning for å slippe å bruke kabel for å få noe ut av klokka.

Sist jeg var tilkoblet pc med klokka var når jeg la inn kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (3 timer siden):

Puls og skritt er uinteressant. 

Vel da er jo Fenix 2 midt i blinken for den har hverken skrittteller eller pulsmåler 😏 (kan dog koble til eksternt pulsbånd)

Om du ønsker kompatibilitet med Basecamp uten å måtte gå via tredjepartsløsninger for å få overført sporene du har logget, så er det Garmin produkt som gjelder (lite forbehold da det for alt jeg vet kanskje finnes programtillegg som gjør at Basecamp "snakker" med andre produkter)

For å være konkurransedyktig må produsentene putte alt mulig av funksjonalitet i klokkene sine slik at de favner mest mulig bredt som trenings/aktivitetsklokke.

Så om du skal kjøpe noe nytt i dag, så kommer du ikke utenom at klokka har alle mulige funksjoner som du sier du ikke trenger. Til og med den "enkle" Fitbit klokka (Charge 4)som jeg bruker i hverdagen har skritteller, GPS, pulsmåler, oksygenopptaksmåler og Fitbit Pay..

Vi som har skrevet litt om de andre funksjonalitetene og app'ene som eventuelt kan brukes sammen med klokke alternativene, enten som ett supplement eller en erstatning, er like mye for andre som leser/finner tråden,  som for deg som trådstarter. 

Om du er bastant på at du ikke skal ha noe annen funksjonalitet ut over GPS spor logging, så må du finne alternativene som kun har dette, og da må du nok tilbake til tidligere versjoner av eksisterende produkter eller utgåtte produkter. Men selv da får du nok mer enn du ber om.

 

Liten heads up ang bruk av Connect eller Explorer for å lagre loggen om man i tillegg ønsker å bruke Basecamp:

Overfør direkte fra klokka/GPS'en til Basecamp!

Siden det er liten lagringsplass på min Fenix 2 (dette siden jeg har brukt mesteparten av lagringsplassen på kart), så ble jeg kjempeglad da Garmin Connect ble tilgjenglig. Dette siden jeg da lett kunne overføre loggen til Connect via tlf og slette loggen / frigjøre plass fortløpende på Fenix'en for nye aktivitetslogger, og så overføre til Basecamp når jeg tok meg tid til å dra fram PC'en.

Men når jeg så skulle overføre dette til Basecamp etter vel og lenge, så viste det seg man ikke kan laste ned en bulk av de originale .fit filene (der nativ info er tilgjengelig) men måtte gjøre dette manuelt for en og en loggfil/aktivitet.

Når man så har ventet litt for lenge og fått en laaang liste med aktiviteter så kan jeg love at det ble noen saftige nordnorske gloser ytret når ovenfornevnte ble oppdaget og jeg måtte bruk mye tid på aktivitetene over i Basecamp.

Liten digresjon, man kunne kanskje sagt at jeg burde tatt tegnet og fulgt med i tiden med å bruke sky-løsninger, men jeg synes det er fint å ha "min data" tilgjenglig lokalt på harddisk.

Og det ble bare forsterket etter å ha kjøpt Fitbit klokken jeg bruker i hverdagen. Den ble først og fremst kjøpt pga Fitbit Pay*, men også muligheten til logging av diverse aktiviteter som feks gå-, løpe-, sykkel- og skiturer, søvnlogging med mere. Ble veldig irritert på meg selv av jeg ikke hadde gjort bedre research ang Fitbit før kjøpet.. Fitbit gir nemlig ikke brukerne tilgang på all dataen som blir logget om man ikke kjøper premium abonnement... Og ikke er det noe intuitivt måte å hente ut dataen på for å samle det en plass. Så det blir nok en av Garmin sine mindre aktivitetsklokker når Fitbiten skal byttes ut/erstattes**

* På det tidspunktet var det bare Fitbit og Garmin Pay som var kompatibilitet med kredittkortet jeg har.

** Trenger en klokke som ikke er så flashy når jeg er i Brasil i forbindelse med utreise/hjemreise til jobb, og så er det begrensinger på hvilken klokke jeg kan bruke når jeg er på jobb (batteri størrelse/mAh)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (7 timer siden):

Vel da er jo Fenix 2 midt i blinken for den har hverken skrittteller eller pulsmåler 😏 (kan dog koble til eksternt pulsbånd)

Om du ønsker kompatibilitet med Basecamp uten å måtte gå via tredjepartsløsninger for å få overført sporene du har logget, så er det Garmin produkt som gjelder (lite forbehold da det for alt jeg vet kanskje finnes programtillegg som gjør at Basecamp "snakker" med andre produkter)

For å være konkurransedyktig må produsentene putte alt mulig av funksjonalitet i klokkene sine slik at de favner mest mulig bredt som trenings/aktivitetsklokke.

Så om du skal kjøpe noe nytt i dag, så kommer du ikke utenom at klokka har alle mulige funksjoner som du sier du ikke trenger. Til og med den "enkle" Fitbit klokka (Charge 4)som jeg bruker i hverdagen har skritteller, GPS, pulsmåler, oksygenopptaksmåler og Fitbit Pay..

Vi som har skrevet litt om de andre funksjonalitetene og app'ene som eventuelt kan brukes sammen med klokke alternativene, enten som ett supplement eller en erstatning, er like mye for andre som leser/finner tråden,  som for deg som trådstarter. 

Om du er bastant på at du ikke skal ha noe annen funksjonalitet ut over GPS spor logging, så må du finne alternativene som kun har dette, og da må du nok tilbake til tidligere versjoner av eksisterende produkter eller utgåtte produkter. Men selv da får du nok mer enn du ber om.

 

Liten heads up ang bruk av Connect eller Explorer for å lagre loggen om man i tillegg ønsker å bruke Basecamp:

Overfør direkte fra klokka/GPS'en til Basecamp!

Siden det er liten lagringsplass på min Fenix 2 (dette siden jeg har brukt mesteparten av lagringsplassen på kart), så ble jeg kjempeglad da Garmin Connect ble tilgjenglig. Dette siden jeg da lett kunne overføre loggen til Connect via tlf og slette loggen / frigjøre plass fortløpende på Fenix'en for nye aktivitetslogger, og så overføre til Basecamp når jeg tok meg tid til å dra fram PC'en.

Men når jeg så skulle overføre dette til Basecamp etter vel og lenge, så viste det seg man ikke kan laste ned en bulk av de originale .fit filene (der nativ info er tilgjengelig) men måtte gjøre dette manuelt for en og en loggfil/aktivitet.

Når man så har ventet litt for lenge og fått en laaang liste med aktiviteter så kan jeg love at det ble noen saftige nordnorske gloser ytret når ovenfornevnte ble oppdaget og jeg måtte bruk mye tid på aktivitetene over i Basecamp.

Liten digresjon, man kunne kanskje sagt at jeg burde tatt tegnet og fulgt med i tiden med å bruke sky-løsninger, men jeg synes det er fint å ha "min data" tilgjenglig lokalt på harddisk.

Og det ble bare forsterket etter å ha kjøpt Fitbit klokken jeg bruker i hverdagen. Den ble først og fremst kjøpt pga Fitbit Pay*, men også muligheten til logging av diverse aktiviteter som feks gå-, løpe-, sykkel- og skiturer, søvnlogging med mere. Ble veldig irritert på meg selv av jeg ikke hadde gjort bedre research ang Fitbit før kjøpet.. Fitbit gir nemlig ikke brukerne tilgang på all dataen som blir logget om man ikke kjøper premium abonnement... Og ikke er det noe intuitivt måte å hente ut dataen på for å samle det en plass. Så det blir nok en av Garmin sine mindre aktivitetsklokker når Fitbiten skal byttes ut/erstattes**

* På det tidspunktet var det bare Fitbit og Garmin Pay som var kompatibilitet med kredittkortet jeg har.

** Trenger en klokke som ikke er så flashy når jeg er i Brasil i forbindelse med utreise/hjemreise til jobb, og så er det begrensinger på hvilken klokke jeg kan bruke når jeg er på jobb (batteri størrelse/mAh)

Eneste kriteriet jeg har:

Koble til PC, overføre spor til Basecamp, akkurat som med Oregon (og andre enheter jeg har hatt).. kan godt være en million tilleggsfunksjoner, det gjør ikke noe. Spor overføres kort tid etter at turen er over. 

Skal studere litt mer hva som er skrevet her, og jeg har også sent e-post til Garmin. 

...

Snakka med Garmin.

Så lenge klokka hadde friluftsmodus (ski/fottur). Så blir sporet GPX-format

 

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (14 timer siden):

Jeg vil ha sporet (med turdata) over til Basecamp, alt annet er uvesentlig.

Du kan eksportere til GPX fra connect. Denne kan i sin tur importeres til BaseCamp.

Fenix 5X Plus får du koblet direkte til BaseCamp (via USB-kabel, den står tilkoblet i øyeblikket her. så det vet jeg). Da gjelder det sikkert alle Fenix 5 tipper jeg (uten at jeg vet det).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (8 timer siden):

Du kan eksportere til GPX fra connect. Denne kan i sin tur importeres til BaseCamp.

Fenix 5X Plus får du koblet direkte til BaseCamp (via USB-kabel, den står tilkoblet i øyeblikket her. så det vet jeg). Da gjelder det sikkert alle Fenix 5 tipper jeg (uten at jeg vet det).

 

Er det noe du ikke kan svare på her inne...?😉.

Kan jo uansett kjøpe en klokke.. prøve.. og bruke angreretten. 

Og om jeg må bruke en app for å få overført, kan jeg jo ha app på padden.

Endret av DenGladeVandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel på hvordan få ut gpx spor via Explore (Android). Det er ganske rett frem og gjøres raskere enn å finne frem en kabel.

Når enheten er synkronisert, vises forskjellige spor med forskjellig farge i kartvisningen. Trykk et sted rett ved det du vil ha.

 Screenshot_20220928-083607_Explore.thumb.jpg.1ba5cb35502db81118615752bb11c8ee.jpg

Symbolene viser type aktivitet og dato for de som er i nærheten av punktet du satte, fargen på symbolet er det samme som sporet. Trykk på det du vil ha. 

Screenshot_20220928-083629_Explore.thumb.jpg.d2ddd32db4d4c3ee2317f0832e7774e4.jpg

Da er det kun det aktuelle sporet som vises, ved å trykke på delesymbolet, kommer appvalgene opp for hvilhen app du vil bruke for å dele og formatet er forvalgt til gpx.

1883099560_Screenshot_20220928-083715_AndroidSystem.thumb.jpg.21cf7af7e828d4f3ed662d8657ab807f.jpg

Så er det bare å lagre eller sende fila med den appen du vil bruke.

 

 

Endret av Omnilite
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (6 timer siden):

Er det noe du ikke kan svare på her inne...?😉.

Kan jo uansett kjøpe en klokke.. prøve.. og bruke angreretten. 

Og om jeg må bruke en app for å få overført, kan jeg jo ha app på padden.

Ha ha 😄Forhåpentligvis er det flere tråder her inne jeg ikke har svart på enn jeg har svart på. Og ja, det er veldig mye her inne som jeg ikke har det minste peiling på.

Akkurat det med Fenix-klokka koblet til BasCamp ble jeg litt nysgjerrig på, for det har aldri falt meg inn å prøve. Men det er jo egentlig kjempesmart. Og jeg fant loggede aktiviteter langt tilbake i tid som fremdeles var lagret på klokka. Kanskje på tide å fjerne noen av dem. Egentlig litt skremmende, for hvis noe stjeler klokka kan de antakelig fort finne ut hvor jeg bor. Og kanskje fikk de tak i husnøkkelen samtidig...🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.