Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskisko til bred fot


ESÅ

Anbefalte innlegg

Annonse
rokkitan skrev (På 24.2.2024 den 0.41):

Alfa har vel ord på seg for å være brede, de skriver i hvert fall at passform er wide på flere modeller.

Tidligere var det vel så, men nå er mange Alfa modeller ganske smalle eller låg vrist. jeg er blitt skuffet et par ganger og måtte returnere nettkjøp. Sliter selv med brede føtter + høy vrist. Har returnert  ganske mange for så vidt brede sko, men flate som konvolutter!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel bred og høy forskjellig, men det er viktig å få med når man ser etter sko som passer. Fasiten er dog å prøve de på, så enten i fysisk butikk eller ved å bestille flere modeller og/eller størrelser hos nettsjapper. Hvis man i fremtiden ønsker en fysisk butikk i nærheten så er det lurt å handle der.

Jeg syns mine Alfa Skaget føles ganske romslige ut, mens Free er ganske tettsittende. Alpina Alaska var smalere/mindre og jeg måtte gå opp en størrelse da jeg prøvde de. Alpina Pioneer Pro føltes litt bredere ut. Crispi XP eller CXP har jeg ikke fått prøvd i riktig størrelse ennå, så jeg kan ikke sammenligne med Skaget og Free som jeg har.

Du skriver heller ikke noe mer spesifikt om bruken, så det er litt vanskelig å anbefale modeller. Alfa Vista eller Skaget, samt Crispi XP kanskje de mest aktuelle for allsidig bruk, men andre modeller har sine styrker avhengig av hva du er ute etter. Jeg tror denne linken skal vise alle tilgjengelige Xplore modeller: https://rottefella.com/nb_NO/xplore-partnere

https://www.utemagasinet.no/ har også mange tester av sko, med mere, og kan være verd å betale for hvis du vil lese tester av folk som har prøvd flere modeller og kan sammenligne de.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har både bred fot og høy vrist. Jeg har et par Alfa Free XP og jeg likte dem best av Alfa skoene (prøvde også Alfa Skaget og Alfa Vista), men jeg fikk gnagsår og velig vondt i føttene.

Jeg har sett på Utemagasinet. De skriver at noen sko er smale, men jeg har ikke sett at de skriver om sko til bred fot?

Jeg har vurdert å bytte fra XP til BC bindning på mine 1 år gamle Tonje Åsnes ski, ettersom jeg tror det er fler sko å velge på til BC. Men Tonje skien er jo bred og kanskje bedre egnet til XP.

Uansett så ønsker jeg meg et par ski med sko som gir stabilitet i utforkjøringene og som jeg kan bruke til å gå mellom hytter. Med det utstyret jeg har nå kan jeg ikke gå mellom hytter, ettersom skoene gjør så pass vondt.

Det blir nok til å bestille hjem fra nettbutikk. Det er ikke mange butikker som har så mange fjellskisko inne dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESÅ skrev (22 minutter siden):

Takk for svar. Jeg har både bred fot og høy vrist. Jeg har et par Alfa Free XP og jeg likte dem best av Alfa skoene (prøvde også Alfa Skaget og Alfa Vista), men jeg fikk gnagsår og velig vondt i føttene.

Jeg har sett på Utemagasinet. De skriver at noen sko er smale, men jeg har ikke sett at de skriver om sko til bred fot?

Jeg har vurdert å bytte fra XP til BC bindning på mine 1 år gamle Tonje Åsnes ski, ettersom jeg tror det er fler sko å velge på til BC. Men Tonje skien er jo bred og kanskje bedre egnet til XP.

Uansett så ønsker jeg meg et par ski med sko som gir stabilitet i utforkjøringene og som jeg kan bruke til å gå mellom hytter. Med det utstyret jeg har nå kan jeg ikke gå mellom hytter, ettersom skoene gjør så pass vondt.

Det blir nok til å bestille hjem fra nettbutikk. Det er ikke mange butikker som har så mange fjellskisko inne dessverre.

Kanskje du er som meg; eg har ikkje "Alfafot" men "Crispifot".Eg kan heller ikkje bruke Alfa, får smerter i føttene. Eg har breid fot (og då meinar eg brei!) men ikkje veldig høg vrist.

Av xplore så høver Crispi Futura meg godt, og elles Lundhags Abisku expedition. Den siste er dog noko vanskeleg for folk med høg vrist trur eg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESÅ skrev (1 time siden):

Takk for svar. Jeg har både bred fot og høy vrist. Jeg har et par Alfa Free XP og jeg likte dem best av Alfa skoene (prøvde også Alfa Skaget og Alfa Vista), men jeg fikk gnagsår og velig vondt i føttene.

Jeg har vurdert å bytte fra XP til BC bindning på mine 1 år gamle Tonje Åsnes ski, ettersom jeg tror det er fler sko å velge på til BC. Men Tonje skien er jo bred og kanskje bedre egnet til XP.

Uansett så ønsker jeg meg et par ski med sko som gir stabilitet i utforkjøringene og som jeg kan bruke til å gå mellom hytter. Med det utstyret jeg har nå kan jeg ikke gå mellom hytter, ettersom skoene gjør så pass vondt.

Det blir nok til å bestille hjem fra nettbutikk. Det er ikke mange butikker som har så mange fjellskisko inne dessverre.

Alfa Free er "Regular" mens både Vista og Skaget er "Wide", og jeg syns den er temmelig mye mer tettsittende enn Skaget som jeg også har. Jeg vet flere har slitt med passformen på Free, men det gikk bra på den ene toppturen jeg har hatt med de så langt. Skaget har jeg brukt ganske mye og er veldig fornøyd med, både varme, komfort og støtte. Førsteinntrykket da jeg satt foten nedi ikke var dog ikke bra, men når jeg snører den opp så sitter den veldig godt og komfortabelt på foten. Kona som sliter veldig med sko generelt har også kjøpt de og er fornøyd. Det eneste ankepunktet er at den kan trekke vann når den blir slitt og snø ligger oppå og smelter, så en tilsvarende med glatt skinn/stoff og membran kunne vært fint. Et tips er at herreutgavene er mer romslige, så hvis du har store føtter så kan det være et alternativ. Alfa Free str.41 i damemodell var for trang og passet meg ikke, mens herreutgaven gjorde det.

Lundhags virker litt fine og har gode tester på Utemagasinet, men høres ut som kan bli vanskelige for deg. Har du muligheten så prøv de likevel. Fjellsport har fri frakt og retur, skoene inne i damestørrelser, samt har 25% rabatt hvis du kjøper med en ekstra vare. Du kan jo kjøpe to par og returnere begge eller det som ikke passer. De har også Alfa Skaget og Vista som går å bestille med det samme. Vista er dog billigere hos XXL hvis de har igjen størrelsen din. Bestill gjerne flere sko samtidig så du får prøvd og sammenlignet.

Jeg ville ikke vært veldig bekymret for mindre støtte på NNN-BC, selv om Xplore bindingen/sålen er litt bedre. Fordelene med enklere inntråkking og mindre snøpakking, samt mulighet til å bytte til hard fleks for lengre nedkjøringer (det må flere hundre høydemetre til før jeg gidder) er fine å ha, men det er uansett viktigst å ha en sko som passer. Utvalget av sko til NNN-BC virker dog ikke særlig bedre. Er det en spesiell sko du tenker på til NNN-BC som det ikke finnes tilsvarene på Xplore?

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (50 minutter siden):

Kanskje du er som meg; eg har ikkje "Alfafot" men "Crispifot".Eg kan heller ikkje bruke Alfa, får smerter i føttene. Eg har breid fot (og då meinar eg brei!) men ikkje veldig høg vrist.

Av xplore så høver Crispi Futura meg godt, og elles Lundhags Abisku expedition. Den siste er dog noko vanskeleg for folk med høg vrist trur eg. 

Mulig jeg har en "Crispifot", men jeg har Alfa Walkqueen og de er super.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rokkitan skrev (21 minutter siden):

Alfa Free er "Regular" mens både Vista og Skaget er "Wide", og jeg syns den er temmelig mye mer tettsittende enn Skaget som jeg også har. Jeg vet flere har slitt med passformen på Free, men det gikk bra på den ene toppturen jeg har hatt med de så langt. Skaget har jeg brukt ganske mye og er veldig fornøyd med, både varme, komfort og støtte. Førsteinntrykket da jeg satt foten nedi ikke var dog ikke bra, men når jeg snører den opp så sitter den veldig godt og komfortabelt på foten. Kona som sliter veldig med sko generelt har også kjøpt de og er fornøyd. Det eneste ankepunktet er at den kan trekke vann når den blir slitt og snø ligger oppå og smelter, så en tilsvarende med glatt skinn/stoff og membran kunne vært fint. Et tips er at herreutgavene er mer romslige, så hvis du har store føtter så kan det være et alternativ. Alfa Free str.41 i damemodell var for trang og passet meg ikke, mens herreutgaven gjorde det.

Lundhags virker litt fine og har gode tester på Utemagasinet, men høres ut som kan bli vanskelige for deg. Har du muligheten så prøv de likevel. Fjellsport har fri frakt og retur, skoene inne i damestørrelser, samt har 25% rabatt hvis du kjøper med en ekstra vare. Du kan jo kjøpe to par og returnere begge eller det som ikke passer. De har også Alfa Skaget og Vista som går å bestille med det samme. Vista er dog billigere hos XXL hvis de har igjen størrelsen din. Bestill gjerne flere sko samtidig så du får prøvd og sammenlignet.

Jeg ville ikke vært veldig bekymret for mindre støtte på NNN-BC, selv om Xplore bindingen/sålen er litt bedre. Fordelene med enklere inntråkking og mindre snøpakking, samt mulighet til å bytte til hard fleks for lengre nedkjøringer (det må flere hundre høydemetre til før jeg gidder) er fine å ha, men det er uansett viktigst å ha en sko som passer. Utvalget av sko til NNN-BC virker dog ikke særlig bedre. Er det en spesiell sko du tenker på til NNN-BC som det ikke finnes tilsvarene på Xplore?

Mulig at jeg prøvde Alfa Skagen litt for raskt.

Det er riktig at herreutgavene har bredere lest, men de finnes oftest ikke i strl 39.

Jeg har et par Alpina Outlander BC som jeg bruker til turskøyter og de sitter relativt bra. Det er vel derfor jeg tenkte at det muligens er enklere å finne BC sko som passer, men jeg ser for meg at skoene som jeg skal ha på skitur på fjellet skal være mer robust enn Alpina Outlander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (33 minutter siden):

Merk at Lundhags Abisku og Abisku expedition kan verke til å ha litt ulik passform. Så med høg vrist kan det vere verdt å prøve den som heiter expedition. Den er pent prisa på Outnorth om dagen.

Akkurat

Det blir nok at jeg bestiller hjem Crispi Future XP og Lundhags Abisku Expedition.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESÅ skrev (11 timer siden):

Jeg har et par Alpina Outlander BC som jeg bruker til turskøyter og de sitter relativt bra. Det er vel derfor jeg tenkte at det muligens er enklere å finne BC sko som passer, men jeg ser for meg at skoene som jeg skal ha på skitur på fjellet skal være mer robust enn Alpina Outlander.

Jeg har ikke prøvd Outlander BC, men jeg tror jeg minst ville hatt en BC traverse til turer mellom hytter og på fjellet. Den har i hvert fall har beskyttelseskant foran, men ideelt heller noe ala Alaska BC/75. Alaska er dog smalere i lesten og Xplore-versjonen er av en eller annen årsak ikke like høy og stødig som de andre. Alpina har kommet med mange interessante Xplore sko, men mangler den allsidige med god støtte for fjellskigåing og nedkjøringer.

Jeg er veldig fornøyd med Skaget og har brukt den til både skigåing og på turskøytene i et par år nå. De er komfortable, varme, har god støtte og fungerer bra for gange til og fra, både med og uten brodder, samt at de også fungerer å sykle med. Jeg savner noe med tilsvarende høyde og støtte i skikkelig skinn fra Alpina og Crispi. Lundhags Expedition ser nesten ut som det nærmeste. Jeg har også prøvd Free på turskøytene og de kjentes også bra ut, men føltes litt kaldere. Avhengig av hvilke turskøyter man har, så kan det være litt styr å få montert Xplore på de.

Lykke til med søken etter skisko.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESÅ skrev (1 time siden):

Mulig jeg har en "Crispifot", men jeg har Alfa Walkqueen og de er super.

Ah, dei kan ikkje eg bruke, får vondt i akilles. Det er så ulikt korleis føter er, at det er nesten vanskelig. Men Crispi er i alle fall breie nok til mine "andeføtter".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.