Gå til innhold
  • Bli medlem

Skibriller/ store briller til fot,- og trugetur


Skaubjønn på truger

Anbefalte innlegg

Heisann, og god vinter til dere alle. Er ikke dette en fantastisk årstid? 🤩

Anyways, jeg er på utkikk etter et par gode solbriller til bruk vinterstid, men jeg sliter litt med å finne ut HVA jeg bør velge? 
Tiltenkt bruksområde er primært fotturer i skogen både i mørket såvel som i dagslys. Årsaken til at jeg ønsker slike briller til bruk også i mørket handler ofte om at jeg bruker Balaclava og lue. Dugg og tilising av øyne og fjes (er kontaktlinsebruker) er derfor velkjent problematikk i kulde. Skibriller vil her kunne gjøre en forskjell også i mørket.
Hvordan er det å gå med ei kraftig hodelykt i samspill med et par alpinbriller? Er dette mulig eller blir det for lite plass på hode til denne kombiløsningen?
 

På dagtid frafaller dette problemet så briller vil uansett ha sin verdi. Likevel er det ikke til å komme bort fra at norsk vinter i stor grad er synonymt med hodelykt og mørketid.
 

Til sist, men ikke minst vil jeg sette stor pris på innspill og forlag til egnede briller for litt behov. Jeg bruker aldri hjem i skogen btw. På forhånd takk for tilbakespill ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har med sportsbriller på vintertur. Ett par mørke, ett par lyse (feks. Orange).
 

Balaclava over nesen pluss solbriller blir dugg, da funker skibriller. Men jeg synes skibriller på tur gjør det vanskelig å se godt nedover når man skal inn i lommer, og har sluttet med skibriller helt egentlig. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (7 timer siden):

Takk for nyttig innspill :) 

Det er duggproblematikken jeg egentlig vil til livs, men jeg erkjenner at ting ikke alltid blir optimalt her i verden. Synet er jo også viktig når man går på tur, spesielt evnen til å se nedfor seg når man går. 

For all del, det kan hende du finner skibriller du liker, så slipper du dugg.

Jeg har også brukt en gore windstopper ansiktsmaske, som har åpning under nesen, i kombinasjon med solbriller. Det funker uten dugg, men er litt mer styr å ta på enn å bare dra opp buffen. Så da er jeg tilbake til buff, solbriller og dugg igjen 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel egentlig gått opp samme løpet som Marius over. Skibriller/goggles funker best for dugg, men det er veldig veldig sjeldent jeg har følt at det er nødvendig å bruke. Da skal det være heftig uvær. Til annet bruk er det for stort og varmt å gå med synes jeg. Og derfor blir de ofte liggende igjen hjemme.

Jeg har noen Bliz Fusion solbriller som er med på de fleste turer både sommer og vinter. De er store nok til å gi en ganske beskyttet følelse, spesielt med den avtagbare "underrammen" montert. Mine er nok for mørke til å gå med når det ikke er lyst, men det finnes lysere/klare "glass" til de også. Å bytte glass er fort gjort. Brukes i blant i kombinasjon med balaklava eller buff. Balaklavaen min har noe perforerte pustehull foran munnen som hjelper litt på dugg, men noe blir det.

Når det føyker mye er det umulig å unngå dugg/våte solbriller, men ellers har jeg ikke så stort problem med det.

Bonus: Har du pelskant i hetta så fungerer det generelt bedre med goggles enn solbriller i medvind. Så slipper man å flytte pelsen ut av synsfeltet hele tiden 😅

86E2F0F7-C199-4ABB-B007-2E35781E9728.jpg.90cf331dac2d22e8f258162fef89bc4b.jpg IMG_5113Copy.thumb.JPG.c94abd13a7a369cebebe8a383333511c.JPG

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt av de andre, jeg bruker stort sett solbriller/brebriller når jeg er i bevegelse eller ingen briller dersom lite lys (Skibriller er på ved mye vind & snø som piskes opp, eller nedoverskikjøring).

Ift skibrilller så frister det å teste ut Julbo sine reactiv 0-4 glass når de en eller annen gang kommer på saftig tilbud.

F.eks. Julbo Lightyear Reactiv 0-4 High Constrast frister å prøve ut for min del, mulig den også passer ditt behov?

  • Fotokromisk linse som øker kontrastene.
  • Lysgjennomslipp: 80-7% (Fra kveldskjøring til full sol)
  • Linse som enkelt dyttes fram for ekstra god ventilasjon

 

image.png.30e8b18e3244bf8bc71d9e37b1dbc5b9.png

image.png.f765774f481d968e4f42a9f8ad08c864.png

 

Enkelte skibriller, snøskooterbriller, DH/Enduro sykkelbriller har også helt klar linse som man kan bytte til dersom høyt lysgjennomslipp er viktig.

image.png.cc131e28d4dadaedcc7aee8419222e01.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de julboene, og synes de fungerer veldig bra. Luftefunksjonen fungerer selvsagt bare når det er en liten trekk i lufta. Eneste ulempen med fotokromatiske skibriller er når man går med brillene på hjelmen mot sola og så tar dem ned, så er dem på sitt mørkeste (og bruker litt tid på å justere seg til ett lysere nivå). Dette kan man jo unngå med bruk av gogglesock

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (17 timer siden):

Har vel egentlig gått opp samme løpet som Marius over. Skibriller/goggles funker best for dugg, men det er veldig veldig sjeldent jeg har følt at det er nødvendig å bruke. Da skal det være heftig uvær. Til annet bruk er det for stort og varmt å gå med synes jeg. Og derfor blir de ofte liggende igjen hjemme.

Jeg har noen Bliz Fusion solbriller som er med på de fleste turer både sommer og vinter. De er store nok til å gi en ganske beskyttet følelse, spesielt med den avtagbare "underrammen" montert. Mine er nok for mørke til å gå med når det ikke er lyst, men det finnes lysere/klare "glass" til de også. Å bytte glass er fort gjort. Brukes i blant i kombinasjon med balaklava eller buff. Balaklavaen min har noe perforerte pustehull foran munnen som hjelper litt på dugg, men noe blir det.

Når det føyker mye er det umulig å unngå dugg/våte solbriller, men ellers har jeg ikke så stort problem med det.

Bonus: Har du pelskant i hetta så fungerer det generelt bedre med goggles enn solbriller i medvind. Så slipper man å flytte pelsen ut av synsfeltet hele tiden 😅

86E2F0F7-C199-4ABB-B007-2E35781E9728.jpg.90cf331dac2d22e8f258162fef89bc4b.jpg IMG_5113Copy.thumb.JPG.c94abd13a7a369cebebe8a383333511c.JPG

 

Om ikke annet så er du ganske kul på det nederste bilde :) 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.