Gå til innhold
  • Bli medlem

Bøy/knekk i læret på Fischer BCX fjellskisko


Matilde

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte Fischer BCX fjellskisko i fjor og gikk to korte skiturer på fjellet med dem, før problemet oppsto - læret på skoa knekker innover rett over ankelkulen, noe som presser intenst på foten og gjør at det rett og slett er alt for vondt å gå i. Jeg tok skoene tilbake til butikken da jeg var hjemme fra turen, men de mente dette ikke var en reklamasjon og at det skulle holde å "varme opp" læret litt, så ville knekken gå bort. Dette er jeg dog litt skeptisk til om faktisk vil fungere.

Noen som har hatt lignende opplevelser? Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ofte sagt at man ikke skal varme opp lær til noe særlig mer enn kroppstemperatur (med hårføner og slikt), da det kan tørke ut læret, som så vil trekke seg sammen og kunne få sprekker/bli utett, særlig i sømmene. Det er en del som sverger til minkolje for å mykgjøre stivt lær, det skal visst funke, men da risikerer du å miste noe av støtten som læret kan gi over ankelen (hvis du ikke har av disse BCX-modellene med en sånn plastbøyle over ankelen?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matilde skrev (49 minutter siden):

 

Noen som har hatt lignende opplevelser? Andre tips?

Ja, med mine Alpina Alaska.

Jeg bøyde skoen slik at bretten på skoen mot ankelkulen blyde seg innover, dyttet bretten utover, og teipet skoen i denne posisjonen. Den lå en ules tid i boden før de ble brukt neste gang, og nå går bretten i læret  utover i stedet for innover. Alt ubehag borte.

Gjorde dette i fjor, og bretten i skoen oppfører seg fortsatt like flott :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dette problemet før, men ikke på BCX, som jeg er veldig fornøyd med. Enig med Marius Engelsen i at man noen ganger kan klare å manipulere bretter i sko slik at de ikke lager vonde punkter. Du kan prøve å legge en pute over ankelen, slik at skoen blir presset ekstra ut der og gir bedre rom senere (om det ikke gjør for vondt å gå dem inn på den måten). Du kan også prøve å ha løsere lisser rundt ankelen og strammere lenger ned og opp. Søk på heel lock/lockdown loop/runners loop. Eventuelt hoppe over en av hempene mens du går skoene inn. 

Men når det er sagt, noen sko blir bare aldri venner med føttene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 timer siden):

Ja, med mine Alpina Alaska.

Jeg bøyde skoen slik at bretten på skoen mot ankelkulen blyde seg innover, dyttet bretten utover, og teipet skoen i denne posisjonen. Den lå en ules tid i boden før de ble brukt neste gang, og nå går bretten i læret  utover i stedet for innover. Alt ubehag borte.

Gjorde dette i fjor, og bretten i skoen oppfører seg fortsatt like flott :) 

Gjorde det samme med mine BCX for hadde akkurat samme problem. Helt forferdelige å gå med. Brettet sko fremover og sørget for at skinnet bøyde seg utover. Og knyttet skoen fast i den posisjonen med skolissene. Fungerte fint neste gang jeg brukte skoene. Har ikke hatt på meg skoene denne sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.