Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye utgaver av Nortent Vern 1 og Vern 2


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Annonse
Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Bruker Nortent 9mm no-name stenger?

De hadde sikkert hatt mye å tjene på noen gode, og litt tykkere, DAC- eller Yunan stenger.

Man kan bestille teltet med doble stenger, men vekten er jo allerede noe høy.

Stemmer stemmer. Jeg røyk på en Extremtextil-smell og kommer til å prøve ut DAC Featherlite NSL 9mm stenger i mitt snart. Nevnt tidligere i tråden her så er det noen på FB som allerede har gitt sitt Vern Featherlite 10.25mm stenger også, det ser spesielt stødig ut. Jeg tror det er mye å hente på å bare gå over til annerkjente DAC-stenger i samme diameter som orginalstengene.

På den tverrgående stanga kommer jeg til å gå for samme seksjonslengder som standard. På langsidene blir det noe lenger seksjoner enn standard (2 seksjoner mindre). Jeg forstår egentlig ikke hvorfor Nortent har såppass korte seksjoner på langsidene som det er ganske lite kurving i.

Handlet litt ekstra seksjoner i tilfelle jeg angrer på oppsettet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (13 timer siden):

Scrolla igjennom i instagram da denne posten dukket opp

Har de et poeng kanskje?

IMG_0888.png

IMG_0889.png

De har nok ett poeng ja. Man skal nok ikke sluke sånne teltfilmer helt ukritisk.


Det som jeg har lagt merke til litt i det siste er at telt som visuelt sett ser mer «aerodynamiske» ut mot vinden, også i større grad blir presset ned mot bakken av vinden. Mens telt som er brattere mot vinden, som eks. mange moderne tunneltelt med høy fotende, i mindre grad får samme press nedover. Mulig bardunene i større grad klarer å gjøre jobben sin bedre på brattere telt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellræv skrev (13 timer siden):

Scrolla igjennom i instagram da denne posten dukket opp

Har de et poeng kanskje?

IMG_0888.png

IMG_0889.png

Enig i poenget her til en viss grad - Men teltet MÅ i mine øyne klare opptil minst 25 m/s i kastene i forhold til vekten den har.

Litt irrelevant til poenget, men jeg ser stadig vekk (snakker ikke kun om UK Youtubere nå) telt som barduneres eller settes opp middels dårlig. Et dårlig oppsatt telt kan brekke i langt mildere forhold enn det ellers ville tålt ved et skikkelig godt oppsett, så jeg tror ikke på enhver påstand om teltstyrke før jeg har erfart det selv😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok driti litt på draget ved å velge DAC Featherlite NSL-stenger i Extremtextil-ordren (som allerede er sendt) 😅

Det er visst ikke bare bare å kutte de ulike seksjonstypene for den stangtypen. Det er vel egentlig bare endenestykkene som kan kappes, or resten må kjøpes i rett størrelse (de hadde kun 40cm seksjoner).

Hadde jeg gått for de litt tyngre DAC Pressfit-modellene hadde det vært vesentlig enklere, da det kun er to seksjonstyper (og ikke 3), og begge kan fint kappes.

Jeg får prøve ut med 40cm stangseksjoner i midten og korte ned endeleddene så totalen blir rett. På langsidene tror jeg ikke dette er noe problem, men på den tverrgående stangen blir det spennende å se hvordan det blir, da det er en vesentlig skarpere kurve som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Jeg har nok driti litt på draget ved å velge DAC Featherlite NSL-stenger i Extremtextil-ordren (som allerede er sendt) 😅

Det er visst ikke bare bare å kutte de ulike seksjonstypene for den stangtypen. Det er vel egentlig bare endenestykkene som kan kappes, or resten må kjøpes i rett størrelse (de hadde kun 40cm seksjoner).

Hadde jeg gått for de litt tyngre DAC Pressfit-modellene hadde det vært vesentlig enklere, da det kun er to seksjonstyper (og ikke 3), og begge kan fint kappes.

Jeg får prøve ut med 40cm stangseksjoner i midten og korte ned endeleddene så totalen blir rett. På langsidene tror jeg ikke dette er noe problem, men på den tverrgående stangen blir det spennende å se hvordan det blir, da det er en vesentlig skarpere kurve som skal til.

Jeg tror det går an å tilpasse uansett? Du kan fjerne ett ledd, og begge endeleddene kan tilpasses. Da har man vel spillerommet man trenger? Eller?

Jeg er spent på å høre om forskjellen på stivhet og vekt, i forhold til original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (18 minutter siden):

Jeg tror det går an å tilpasse uansett? Du kan fjerne ett ledd, og begge endeleddene kan tilpasses. Da har man vel spillerommet man trenger? Eller?

Jeg er spent på å høre om forskjellen på stivhet og vekt, i forhold til original.

Det er måten jeg tenker å tilpasse på nå, ja. Altså fjerne to seksjoner på de langsgående stengene, og tilpasse endene deretter. På den tverrgående stanga fjerner jeg ingen seksjoner, men tilpasser kun på endene.

Der en seksjon fjernes vil jeg ikke fjerne kun én seksjon, da det plutselig går fra oddetall-antall seksjoner til partall, og da ender man opp med et ledd akkurat der det blir mest bøy, istedenfor å få de kreftene på midten av en seksjon (oddetall). Tenker jeg i hvert fall 😅 Ingen ingeniørgrad her.

To usikkerhetsmomenter er:

- Det blir ganske korte endeseksjoner i forhold til resten. Det eneste jeg har å gå på for at dette er greit er at den røde stanga på Keb Endurance også har en veldig kort endeseksjon i forhold til resten. Denne delen av stengene er også planten godt nede i stangkanalene/sleevene.

- For lang seksjon i tverrstanga der det er mest bøy?

Excel-skriblerier:

image.png.b2b80ba409b47ddb6b3e5afc4d6e84a4.png

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge denne videoen så var Vern1 teltet som ble ødelagt av vind allerede skadet og plassert feil i forhold til vinden. 


Siste halvdel av videoen er bare komisk - skolegård-drama mellom hobbyyoutubere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 17.4.2024 den 12.54):

De har nok ett poeng ja. Man skal nok ikke sluke sånne teltfilmer helt ukritisk.


Det som jeg har lagt merke til litt i det siste er at telt som visuelt sett ser mer «aerodynamiske» ut mot vinden, også i større grad blir presset ned mot bakken av vinden. Mens telt som er brattere mot vinden, som eks. mange moderne tunneltelt med høy fotende, i mindre grad får samme press nedover. Mulig bardunene i større grad klarer å gjøre jobben sin bedre på brattere telt?

 

Og der demonstrerer Andrew Park akkurat det jeg prøvde å få fram. Løsningen er altså en kort stang, gåstav, pinne/kvist. Eller, som han sier, teltet skulle hatt mer bue/brattere vegg mot vinden:


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmer seg popcorn tid i denne saken. Altså man kjøper telt til +5000kr, som skal tåle mye vær basert på konstruksjonen, en konstruksjon basert på naturens what ever. Så må man begynne med mods, og ikke bare små mods heller. Barduner er en ting. Greit nok. Så bytte telt stenger. Siste mods fra Park er altså at man må bruke gåstaver eller pinner med 4 ekstra barduner og teltplugger for at teltet skal fungere, altså gi trygghet. For å kompensere, for hva? Jo, konstruksjonensfeil. Feilen ser alle i denne videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (11 minutter siden):

Det nærmer seg popcorn tid i denne saken. Altså man kjøper telt til +5000kr, som skal tåle mye vær basert på konstruksjonen, en konstruksjon basert på naturens what ever. Så må man begynne med mods, og ikke bare små mods heller. Barduner er en ting. Greit nok. Så bytte telt stenger. Siste mods fra Park er altså at man må bruke gåstaver eller pinner med 4 ekstra barduner og teltplugger for at teltet skal fungere, altså gi trygghet. For å kompensere, for hva? Jo, konstruksjonensfeil. Feilen ser alle i denne videoen.

Jeg er enig i at dette ser ut som en konstruksjonsfeil ja.

Det positive er at ved å spikke seg en kvist som man kan legge sammen med stengene i stangposen har man løst problemet, og det ser ut som man har ett svært stødig telt med masse gode egenskaper ellers.

Når det ikke blåser veldig mye, er dette heller ikke noe problem.

Så ingen grunn til å fortvile om man har dette teltet da, siden fiksen er så veldig enkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Og der demonstrerer Andrew Park akkurat det jeg prøvde å få fram. Løsningen er altså en kort stang, gåstav, pinne/kvist. Eller, som han sier, teltet skulle hatt mer bue/brattere vegg mot vinden:


 

Bra video, og jeg skjønte poenget ganske mye tydeligere nå. Det gir jo mening. Den nederste bardunen bidrar lite når det er så mye vinkel på stengene.

Jeg lurer på om det kanskje kunne hjulpet litt på å trekke bardunene på de langsgående stengene over på motsatt side, altså at de går i kryss istedenfor hver sin retning? Festepunktet på disse er mye høyere, og det blir ikke en direkte dragning nedover som ved vanlig oppsett. Det bidrar kanskje til mer stabilitet når vinden prøver å presse enden ned som vist i videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (19 minutter siden):

Bra video, og jeg skjønte poenget ganske mye tydeligere nå. Det gir jo mening. Den nederste bardunen bidrar lite når det er så mye vinkel på stengene.

Jeg lurer på om det kanskje kunne hjulpet litt på å trekke bardunene på de langsgående stengene over på motsatt side, altså at de går i kryss istedenfor hver sin retning? Festepunktet på disse er mye høyere, og det blir ikke en direkte dragning nedover som ved vanlig oppsett. Det bidrar kanskje til mer stabilitet når vinden prøver å presse enden ned som vist i videoen.

Du har vel teltet, eller er det kun bestilt? Så da kan du jo eksperimentere litt. Om man er på en campplass hvor man får flyttet denne bardunen opp pga. ett tre, en stein, oppoverbakke, eller lignende, vil man også oppnå det samme.

Nederste bit av en fiskestang, eller ett repledd til en teltstang, veier svært lite, passer i stangposen og gjør kanskje nytten? Jeg ser ikke på dette som noe stort problem, for i 95% av været man er ute for vil ikke dette være noe viktig.

Teltet virker tross alt svært bra ellers, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

Du har vel teltet, eller er det kun bestilt? Så da kan du jo eksperimentere litt. Om man er på en campplass hvor man får flyttet denne bardunen opp pga. ett tre, en stein, oppoverbakke, eller lignende, vil man også oppnå det samme.

Nederste bit av en fiskestang, eller ett repledd til en teltstang, veier svært lite, passer i stangposen og gjør kanskje nytten? Jeg ser ikke på dette som noe stort problem, for i 95% av været man er ute for vil ikke dette være noe viktig.

Teltet virker tross alt svært bra ellers, synes jeg.

Jepp, og som du sier til slutt - Veldig søkte tilfeller hvor noe sånt er nødvendig- Av samme grunn setter jeg ikke opp teltet i stua for å teste, det får vente til neste tur 😁

Neste år blir det sannsynligvis Norge på Langs på meg, mye mulig med Vern 1. Jeg har null problem med å velge det teltet til en så lang tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (39 minutter siden):

 

Neste år blir det sannsynligvis Norge på Langs på meg, mye mulig med Vern 1. Jeg har null problem med å velge det teltet til en så lang tur.

Wow, Norge på Langs er en lang tur!

Jeg synes det er viktig at man kan ha det komfortabelt på tur, og har ett telt man faktisk gleder seg til å komme inn i når man er sliten, og kanskje våt og kald. For min del er det teltet som gir mest komfort per gram, så der skal man ikke være for kjip. Skal man være så lenge på tur, og bo i telt, er det vesentlig å ha en god bolig man kan sitte/ligge godt i og lage seg noe mat i ly for regnet.

Men det er klart, med en ultralett sekk/telt kan man vel gå litt fortere. Men det er vel sjeldent så kjipt på tur at den må bli ferdig fortest mulig, tenker jeg da ;)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som blir heftig påstått fra visse personer i denne såpeoperaen, er at man i slike værforhold som vist i de videoene som startet det hele, er at man alltid skal bruke dobbelt stangsett, og at det var det som grunnen til at det gikk som det gikk.
Mao en brukerfeil og ikke en telt feil.
Vedkommende har halvsterke bånd til Nortent, og derfor ikke helt objektiv, slik jeg ser det. Men det betyr kanskje ikke at han tar feil heller?

Men jeg har ikke kompetanse til å motsi dette, selv om jeg strengt tatt ikke kjøper argumentet. Og det er derfor jeg drar frem en utdatert fjellvettregel (nr 5) og spør her.

Er det slik at dere ofte bruker dobbelt sett med teltstenger i stomfulle høyder, hvis ja, hvilke vindforhold må til for at dette skal bli vurdert tatt i bruk?

  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (10 timer siden):

Jeg ser ikke på dette som noe stort problem, for i 95% av været man er ute for vil ikke dette være noe viktig.

Er det meldt storm holder man seg vel hjemme. Blåser det opp til storm så får man heller gå noen høydemeter ned for å finne le. Hvis jeg havner i en situasjon slik disse folka på youtube har oppsøkt har jeg gjort en serie med feil lenge før jeg har dratt teltet opp av sekken.

For de som har som krav at teltet skal tåle orkan i kastene så er det nok litt "jeg kjøpte meg en pickup i tilfelle jeg skulle finne på å dra på maxbo og kjøpe noe plank en gang" ute og går.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringperm skrev (1 time siden):

Noe som blir heftig påstått fra visse personer i denne såpeoperaen, er at man i slike værforhold som vist i de videoene som startet det hele, er at man alltid skal bruke dobbelt stangsett, og at det var det som grunnen til at det gikk som det gikk.
Mao en brukerfeil og ikke en telt feil.
Vedkommende har halvsterke bånd til Nortent, og derfor ikke helt objektiv, slik jeg ser det. Men det betyr kanskje ikke at han tar feil heller?

Men jeg har ikke kompetanse til å motsi dette, selv om jeg strengt tatt ikke kjøper argumentet. Og det er derfor jeg drar frem en utdatert fjellvettregel (nr 5) og spør her.

Er det slik at dere ofte bruker dobbelt sett med teltstenger i stomfulle høyder, hvis ja, hvilke vindforhold må til for at dette skal bli vurdert tatt i bruk?

  

Om man skal bruke doble stenger eller ikke kommer vel an på hva som er tenkt fra produsenten sin side.

Men jeg har doble stangsett til ett Fjellreven Abisko Endurance telt. Og jeg bruker:

- De originale Dac Featherlite stengene til de meste av turer. De tåler det meste, også skikkelig uvær, men da blir det mye bevegelse.

- De tykkere Keb Endurance (Dac pressfit) til vinterturer over tregrensen hvor jeg vet det blåser mye. Disse tåler egentlig så og si alt av vær, og det blir lite bevegelse.

- Begge stangsettene når jeg skal på lengre solotur i vinterfjellet og ikke er trygg på værmeldingen (som når jeg gikk hardangervidda på langs alene). Og vekten ikke er like viktig (altså pulktur.) Det er ganske sikkert ikke nødvendig, men det gir ett enda litt roligere telt, og hjelper godt på psyken når man ligger alene i mørket og alt rister i vinden.

 

Jeg har x-trem stenger, og doble stangkopper, på vei til mitt Helsport lofoten Pro 4 Camp, og tenker å ha samme praksis der. Der er også midterste stangbuen en del lengre, så der ser jeg kanskje mer nytte av dobbel stang der.

 

Men dette er bare min praksis. Ingen fasit ;)

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (1 time siden):

Er det meldt storm holder man seg vel hjemme.

Noen av oss drar også til fjells nettopp fordi det er meldt storm (si 24m/s og oppover) bare fordi det er artig med litt vær når man er forberedt på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krankman skrev (2 timer siden):

Noen av oss drar også til fjells nettopp fordi det er meldt storm (si 24m/s og oppover) bare fordi det er artig med litt vær når man er forberedt på det. 

Ja, noen har selvfølgelig et behov for kraftige telt på samme måte som noen har behov for en pickup.

Selv sykler jeg til og fra jobben i Oslo og får dosen nær døden-opplevelser på den måten. 😆

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første levering av DAC Featherlite NSL 9mm stenger fikk jeg laget de to langsgående stengene. Noen førsteinntrykk fra stua:

- DAC-stengene er noe, men ikke veldig mye stivere enn de orginale Nortent-stengene. Ikke overraskende så "føles" DAC veldig kvalitet ut i forhold.

- For de langsgående stengene gikk det veldig fint med 40cm seksjoner over hele linja bortsett fra endene som er temmelig korte, som forventet siden det ikke er den største bøyen i disse. Et minus med at endene er så korte er at de er litt mer kronglete å håndtere ved nedpakking, siden strikken hele tiden vil rette ut leddet :)

- Stengenes totalte lengde sammenpakket blir noe lenger enn de orginale, men det gjør ikke meg noe som alltid pakker teltstenger på utsiden av sekken.

- Totalt en del lavere vekt per langsgående stang enn de orginale fra Nortent. Færre seksjoner bidrar nok en del.

DAC Featherlite NSL 9mm (inkl. DAC endestykker og Nortent strikk) - 210g

Nortent 9mm (inkl. Nortent endestykker og strikk) - 247g

- Ser jo litt kulere ut med gule stenger 😎

Jeg tipper jeg får resten av de bestilte stangseksjonene før neste helg, da blir det prøvetur med nye stenger over hele linja.

IMG_3630.thumb.jpeg.e7ccbf34e461b30ee23e1d78c607c2a9.jpeg

IMG_3636.thumb.jpeg.8cbf8d017e2aa60abc8b0b08b1d9e79c.jpeg

IMG_3637.thumb.jpeg.873a5b42dd05ffb65179cafed784adc4.jpeg

Endret av sneakyowl
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikset siste stang nå i kveld. Det gikk helt fin med 40cm seksjoner der også. I motsetning til de langsgående stengene ble denne faktisk tyngre enn Nortent sin (172,4g vs 167,6g), men totalt med alle stenger inkl. pakkpose er det kun ett gram som skiller de to settene fra hverandre med DAC som tyngstemann på 612g og Nortent på 611g.

Jeg får ikke helt totalvekten av Nortent-stengene inkl. pakkpose til å gå opp med individuelle målinger av hver stang - Det kan hende de tidligere målingene av Nortent stengene ikke stemmer 100%. Oh well.

Spent på å teste teltet i felt! Forventer ikke å jakte de villeste stormene i nærmeste fremtid, men bare litt generell brukserfaring av både telt og stenger er fint.

Og hvis det er av interesse for noen så er dette de endelige målene:

image.png.3af905eac8c174f66711dbcbbd98f2a3.png

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe fornuftig å tillegge, utenom at jeg synes dette er veldig spennende. Håper du rapporterer videre fra dine testinger i felt.
På tross av "designfeilen" synes jeg fremdeles det er et interessant telt, og hvis fiksen med vandrestaven nevnt ovenfor også fungerer i sterk vind, er det noe jeg kunnet leve med hvis jeg engang skulle kjøpt det :)

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nye erfaringer med teltet etter å ha tatt det med på vintertur denne helgen:

De nye stengene fungerer finfint og helt problemfritt. Ser bra ut gjør de og.

Jeg opplever ikke den samme "slappheten"/fleksen sett fra video tidligere i tråden i de nedre krysspunktene på stengene så lenge bardunen er godt surret rundt korset og strammet skikkelig. Vet ikke om dette kommer av bedre stenger eller om jeg bare har gjort en bedre jobb. EDIT: En mulig forklaring på dette er vesentlig lenger bardun på dette punktet enn orginalt. Mer stabilitet utover, og ikke så mye nedover. Se egen video under. 
Jeg prøvde også å krysse de langsgående stengene sine barduner, men opplevde ikke noen forskjell til eller fra i stivheten på oppsettet.

For vinterbruk fungerer teltet overraskende godt. Selv om jeg foretrekker større telt til denslags kunne jeg fint dratt på flere vinterturer med dette teltet. Noen highlights:

- God plass innerteltet gjør at jeg tar med akkurat de samme tingene helt inn i innerteltet som jeg gjør i mitt Keb Endurance 3.

- Om det er dårlig vær KAN man faktisk ta en hel Fjellpulken Transporter inn i forteltet og lukke dørene for å pakke ut. Man må sette pulken halvveis inn først, sette seg inn og dermed ta pulken siste stykket inn før man kan stenge døra. Når man er ferdig pakket ut kan tom pulk dyttes ut og flippes fra teltet.
Sannsynligvis litt lettere å kun ta eventuell pulkbag inn på samme måte.

- Det fungerer helt fint å både kokkelere og fyre for varme i innerteltet på opphøyd primusplate/boks (moderat flamme!). Jeg fikk faktisk til å kle meg om, pakke sammen soveposer og alt div med brenneren gående og innertelt dør delvis lukket. Det blir fort varmt i et så lite telt, selv på laveste flamme. Imponerende for et ettmannstelt!

- På samme måte som jeg pakket ut kunne jeg pakke pulkbagen helt ferdig før jeg går ut av teltet uten problem. Veldig viktig punkt for meg.

- Ved vind og snøvær bør hodeenden være mot vinden, så er det relativt enkelt å knipse ventilasjonslukene fri for snøføyke i blant.

 

IMG_3880.jpeg

IMG_3873.jpeg

IMG_3860.jpeg

IMG_3814.jpeg

IMG_3810.jpeg

IMG_3805.jpeg

IMG_3801.jpeg

IMG_3792.jpeg

Endret av sneakyowl
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.