Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin klokker til navigasjon


Anbefalte innlegg

Heisann! Akkurat kjøpt meg en Garmin Epix 2 Pro Sapphire, og skal forsøke å bruke denne til navigasjon på 1 ukes packrafting på Hardangervidda til sommeren. Noen som har erfaringer med denne klokken eller andre typer?

Screenshot_20240112_110116_Chrome.jpg

Endret av Solvrev1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Padlet Kvennavassdraget i 2020 med en Fenix 2, der kartet på Fenix'en var det som ble brukt til å logge turen og "navigere" etter, dvs finne utløpene og veien videre til neste vann. 
Funket fint som snus. Har også brukt den til å navigere på bla Saltfjellet, Rago og i Oslomarka. 

Kjøpte en Fenix 7X for halvannet år siden, primært siden Fenix 2'en ikke har så mye lagringsplass og jeg dermed måtte være selektiv i hvilke kartområder jeg kunne legge inn. 
Så da vi var på tur der jeg plutselig ikke hadde kart lengre, å ble det innkjøp. 

Var jo som natt og dag i kartkvalitet.
Har brukt Fenix 7X'en til å navigere i Jotunheimen, Saltfjellet, Trollheimen og seff i Oslomarka. Er presis og gir for meg bra oversikt.

 

IMG_3329.thumb.jpeg.13922619a8b54d6cdf53e48782b4a31a.jpeg

 

Fenix 2 vs Fenix 7X

 

IMG_3330.thumb.jpeg.b55070af1e1474af19f5df7d54ead01e.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen godbit jeg kan anbefale med de nye garminklokkene der er bruken av garmin explore appen. Kjempeenkelt å legge en rute langs stiene med magnetfeste i appen, så sendes det rett til klokka og man får opp både ETA på forventet ankomst og en kompasspil som angir retningen på turen. 

Endret av Navigatøren
,.-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glede rmeg til å prøve den på både Nordmarka Classic samt Trondsbu - Dagali i sommer. Har tidligere brukt  GPSmap 66i til alle Packraftturer både i Oslomarka, Hardangervidda og ned Karasjokha. Om klokka gjør jobben like godt, så blir den hovedkartet, og alt annet backup. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navigatøren skrev (6 timer siden):

En annen godbit jeg kan anbefale med de nye garminklokkene der er bruken av garmin explore appen. Kjempeenkelt å legge en rute langs stiene med magnetfeste i appen, så sendes det rett til klokka og man får opp både ETA på forventet ankomst og en kompasspil som angir retningen på turen. 

Gjør du dette i fra explore.garmin, eller har du en egen explore app? Er det den som heter earthmate? Må du fysisk koble til klokka med USB for å overføre?

Jeg bruker Garmin express for oppdatering av kart, men det er tydeligvis en del jeg ikke har skjønt eller brydd meg så mye om. Bruker den kun til sporing - har en fenix 7x solar.

Det er ellers en egen gruppe i Garmin connect for fjellforum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (4 timer siden):

Gjør du dette i fra explore.garmin, eller har du en egen explore app?

Egen Explore app.  Bruker den både på iPhone og iPad. (De har også for Android)
I forhold til å lage 'frihåndsruter', så er vel Explore app'en noe av det nærmeste men kommer lommekjent.no

Overføres trådløst via Bluetooth 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solvrev1 skrev (10 timer siden):

Kjøpte klokka i 47mm, men begynner å tenke at 51mm kanskje vil være bedre mtp kartlesing? 

Om du har tenk å bruke klokken daglig så er det nok ett bedre valg å gå fra en litt mindre en. 

Valgte selv den største siden klokken kun brukes i forbindelse med trening eller tur, (hadde på det tidspunktet en Fitbit Charge 4 som ble brukt som hverdags klokke, gikk over til Garmin 2 Venu Plus i fjor )

Som @Gabs88 sier, så utgjør det ikke så veldig stor forskjell i forhold til visningen på skjermen. Dog slipper du unna med en mindre klump på armen 👌

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg skal bruke denne daglig, samt har Garmin GPSMAP 66i for lengre turer, så holder jeg meg til 47mm. Tror heller ikke det utgjør en stor forskjell på 1.3" eller 1.4" skjerm mtp kartlesing, og vil ha mindre klump i det daglige. Må selvsagt ofre litt batteritid, men skal nok kunne leve med det 😁 Stor takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 13.1.2024 den 18.22):

Gjør du dette i fra explore.garmin, eller har du en egen explore app? Er det den som heter earthmate? Må du fysisk koble til klokka med USB for å overføre?

Jeg bruker Garmin express for oppdatering av kart, men det er tydeligvis en del jeg ikke har skjønt eller brydd meg så mye om. Bruker den kun til sporing - har en fenix 7x solar.

Det er ellers en egen gruppe i Garmin connect for fjellforum.

Den egne appen fra garmin som heter explore, den funker til de fleste modellene garmin har produsert de siste 3-4 årene tror jeg(kompatible enheter: https://www.garmin.com/nb-NO/p/614327#devices).

Dog har den dårligere kart enn f.eks. de man får lastet inn i basecamp. Men muligheten med magnetisk linje som klistrer seg til turstier, veier etc. er genialt. Derfra kan man velge "send til klokke/gps", dette direkte fra mobil til klokke ute i felt. Så kan man starte marsjen. 

Endret av Navigatøren
,
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke kuppe dette emnet, men Garmin sitt oppsett er noe forvirrende (PC). Etter at jeg installerte explore på telefonen og går inn på explore.garmin.com så kommer kun ruten som er gått etter at den appen ble installert opp. Alle de turene som er  gått tidligere er ikke med, men ser at en del ruter som er lastet inn på andre garminenheter tidligere er med. 

Jeg sjekket i det forumet som Garmin har at man må gå i Connect og gå i innstillingen på hver tur og lagre som løype og deretter åpne dette i Garmin Express for å overføre ruten til klokken via kabel. Dette altså på PC.

På telefon ser jeg at det er en mulighet for å gjøre det samme direkte. Jeg startet egentlig å skrive her men fant gradvis ut av det etterhvert som jeg skrev og deler det om noen andre styrer med det samme. Garmin kunne gjort ting litt enklere... Garmin Earthmate, Garmin Express, Garmin Explore og garmin Connect

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.