Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger vintertelt.


Anbefalte innlegg

Hei! 😊 ser etter en guru eller to som kan anbefale meg bolig til vinterturer! Gikk nylig på en snurr med ett bomkjøp av fjellheimen 2 pro camp. Det ble for lite...

Jeg ønsker meg noe som står stødig i været her i Romsdal. Gjerne noe jeg kan bruke året rundt!

Jeg er på tur med 2 (noen ganger 3) husky på ca 30kg, de sover "inne" med meg. 

De bærer også, så vektkrav er ikke så stort. På vinteren trekker de også.

Men jeg vil jo helst under 4kg! 

Har forøvrig strengt budsjett, og ser mest på bruktmarked.

Har jo sett endel rundt om, og trenger gjerne litt tips til hva som funker!

Står en lett lavvo/tipi/mid-telt stødig i vestlandsvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det bare er at det var for lite kan du jo gå for noe større. XXL har jevnlige super tilbud på helsport telt.

Ellers så er det jo bare å si litt om hva du syntes ble feil med det?

 

Var det kun størrelse? Eller har du annet å utsette på det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Gabs88 said:

Hvis det bare er at det var for lite kan du jo gå for noe større. XXL har jevnlige super tilbud på helsport telt.

Ellers så er det jo bare å si litt om hva du syntes ble feil med det?

 

Var det kun størrelse? Eller har du annet å utsette på det.

 

Takk! Skal følge med der!

Det var lite ja, men er også ganske usikker på å ikke ha inngangen på siden.

Er også happy med den store varanger lavvoen som blir brukt med kona (i rullestol)  og hennes hunder. Mulighet til å stå oppreist er fabulous 👌 men den er ganske så tung, finnes det noe mindre og lettere kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Kristian Krane skrev (12 minutter siden):

Kommer litt an på hva jeg får solgt bomkjøpet for 🤣 ca 4000,- ?

Følger du litt med på salg (lurt å legge inn søk på prisjakt f.eks) eller på Finn.no kan du komme over mye bra for 4000 kr. 

Siden du også ser på lavvo ville jeg også tittet på Bergans Wiglo. Akkurat nå så ser jeg f.eks to Wiglo'r priset ca. til ditt budsjett på Finn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Peacemaker said:

Følger du litt med på salg (lurt å legge inn søk på prisjakt f.eks) eller på Finn.no kan du komme over mye bra for 4000 kr. 

Siden du også ser på lavvo ville jeg også tittet på Bergans Wiglo. Akkurat nå så ser jeg f.eks to Wiglo'r priset ca. til ditt budsjett på Finn.

Wiglo sier du? Er det bra saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et test resultat av wiglo.

Best i testDa Fri Flyt og Utemagasinet testet telt sommeren 2021 fikk Bergans Wiglo 9/10 poeng og ble kåret til testvinner. Den scoret blant annet høyt på romslighet (10/10), praktiske løsninger (9/10) og totalinntrykket ble 9/10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Kristian Krane skrev (21 minutter siden):

Wiglo sier du? Er det bra saker?

Er mange tråder her om Wiglo, så bare å lese. Det er laget for å være et fire sesongers telt, og det har f.eks vært brukt på turer over Grønland - se f.eks turen med Kronprinsen, Vegard Ulvang, etc., så burde tåle en god del vær og vind. https://tv.nrk.no/se?s=paa-tykk-is&autoplay=false

Er også noen filmer på Youtube - f.eks med Ronny O, der det blir brukt på vintertur. https://youtu.be/UviZ_swQRFE?si=iZtFMj_ybj8zvqEZ

Jeg har et fire personers Wiglo selv, kjøpt inn for teltturer med kone, barn og to bikkjer, eller på vinterturer med kompiser. Jeg har ikke brukt det selv på vinteren ennå for som oftest bruker jeg et tunneltelt på vinterturer. 

Endret av Peacemaker
Lagt til linker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Peacemaker said:

Er mange tråder her om Wiglo, så bare å lese. Det er laget for å være et fire sesongers telt, og det har f.eks vært brukt på turer over Grønland - se f.eks turen med Kronprinsen, Vegard Ulvang, etc., så burde tåle en god del vær og vind. Er også noen filmer på Youtube - f.eks med Ronny O, der det blir brukt på vintertur.

Jeg har et fire personers Wiglo selv, kjøpt inn for teltturer med kone, barn og to bikkjer, eller på vinterturer med kompiser. Jeg har ikke brukt det selv på vinteren ennå for som oftest bruker jeg et tunneltelt på vinterturer. 

Jeg skjønner at det er saker! Men er den så mye bedre enn lavvoen jeg alt har? 🤔 varanger camp. 8 -10

De begge veier en del 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Kristian Krane skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner at det er saker! Men er den så mye bedre enn lavvoen jeg alt har? 🤔 varanger camp. 8 -10

De begge veier en del 🤷‍♂️

Nei, det vet jeg ikke. Kan godt være at den gjør en like så bra jobb. Det fine med lavvo i forhold til Wiglo er jo at du kan bruke ovn.

Hvis du ser etter noe du tenker å bruke på soloturer på vinteren med kun deg og bikkjene, så ville jeg ha gått for et tunneltelt som er laget for vinterbruk. Der er jo mye enklere å sette opp i dårlig vær alene kontra lavvo og Wiglo.

Følger du litt med kan du for eksempel få Sydvang Skaring 4 Season telt til en veldig god pris - https://www.fjellsport.no/merker/sydvang/sydvang-skaring-4-season-tent-haute-red?channable=01384b6964003131332d36333632ed&variantId=113-6362&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA44OtBhAOEiwAj4gpOQptUtXLf2DPjmwhN9YmfEY2xmD5bkgh0b-fNb5BTa-jbkqaDuV3ZRoCpRQQAvD_BwE

Jeg har kun positive erfaringer med teltet sålangt, men har ikke vært i storm med det enda 😉

PXL_20230402_192359887.jpg

P.S. Jeg betalte 3000 kr for det.

Endret av Peacemaker
P.S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Peacemaker said:

Nei, det vet jeg ikke. Kan godt være at den gjør en like så bra jobb. Det fine med lavvo i forhold til Wiglo er jo at du kan bruke ovn.

Hvis du ser etter noe du tenker å bruke på soloturer på vinteren med kun deg og bikkjene, så ville jeg ha gått for et tunneltelt som er laget for vinterbruk. Der er jo mye enklere å sette opp i dårlig vær alene kontra lavvo og Wiglo.

Følger du litt med kan du for eksempel få Sydvang Skaring 4 Season telt til en veldig god pris - https://www.fjellsport.no/merker/sydvang/sydvang-skaring-4-season-tent-haute-red?channable=01384b6964003131332d36333632ed&variantId=113-6362&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA44OtBhAOEiwAj4gpOQptUtXLf2DPjmwhN9YmfEY2xmD5bkgh0b-fNb5BTa-jbkqaDuV3ZRoCpRQQAvD_BwE

Jeg har kun positive erfaringer med teltet sålangt, men har ikke vært i storm med det enda 😉

PXL_20230402_192359887.jpg

P.S. Jeg betalte 3000 kr for det.

Kult! Takk for mye bra tips 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Kristian Krane skrev (På 12.1.2024 den 18.25):

Men jeg vil jo helst under 4kg!

Jeg har Wiglo og kan nesten ikke rose det nok til vårt familiebruk (2 voksne + 2 barn + mellomstor hund), men det er 50% tyngre enn vektgrensa du har satt. Med sine 6,2 kg er det tyngre enn de fleste vintertelt, men jeg synes det er svært behagelig med den ekstra høyden ved "lavvostanga" når man har med barn på tur. Det gjør av-, påkledning og forflytninger i teltet til en drøm. Et deilig vintertelt, men til et ganske annerledes bruksområde.

 

Endret av ingen87
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ståhøyde får du ved å grave kuldegrop i forteltet. 

Screenshot_20240114_143413_Facebook.thumb.jpg.728db9db762b60ec8f99317e3d20c0b4.jpg

 

Ok, litt tungt, men jeg bruker også Helsport Extrem SVEA 4 Camp (nuh Spitsbergen) som solotelt i Finnmark om vinteren fordi jeg er så ekstremt fornøyd med all ekstra plass innendørs.. Fortelt i begge ender.

 

Jeg har lavvo, og de veldig få gangene denne velges på vinter er det fordi avstand er kort og vi kan ta med ovn og ved. Ellers prioriteres alltid tunnellteltet. Hvis jeg hadde vært myyye oftere på vintertur heeeeelt alene så hadde jeg kanskje prioritert et tilsvarende 2-manns med fortelt i begge endre. Om det finnes...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Hvis jeg hadde vært myyye oftere på vintertur heeeeelt alene så hadde jeg kanskje prioritert et tilsvarende 2-manns med fortelt i begge endre. Om det finnes...

Nå sporer vi av fra trådstarters tema, men det eneste teltet jeg vet om som er to personers tunneltelt med fortelt på begge ender er Norrøna Femund - https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/femund/femund-4-season-tunneltelt-2p/?color=3897. Minuset i mine øyne er størrelsen på det ene forteltet. De burde hatt en GT versjon, da hadde det vært veldig interessant for meg og.

Trådstarter hadde et budsjett på 4000 kr. På Finn ligger det et vistnok pent brukt Sydvang Skaring 4 season til kun 1500 kr. Løp og kjøp! https://www.finn.no/335734320

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Peacemaker said:

Nå sporer vi av fra trådstarters tema, men det eneste teltet jeg vet om som er to personers tunneltelt med fortelt på begge ender er Norrøna Femund - https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/femund/femund-4-season-tunneltelt-2p/?color=3897. Minuset i mine øyne er størrelsen på det ene forteltet. De burde hatt en GT versjon, da hadde det vært veldig interessant for meg og.

Trådstarter hadde et budsjett på 4000 kr. På Finn ligger det et vistnok pent brukt Sydvang Skaring 4 season til kun 1500 kr. Løp og kjøp! https://www.finn.no/335734320

Jepp, sendte melding til selger på fredag kveld, fortsatt ingen svar. Selger er nok på fjellet.

Jeg tror nok jeg går for det teltet, hvis jeg får det.... 🤗👌 tror det blir plenty bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Kristian Krane skrev (5 minutter siden):

Jepp, sendte melding til selger på fredag kveld, fortsatt ingen svar. Selger er nok på fjellet.

Jeg tror nok jeg går for det teltet, hvis jeg får det.... 🤗👌 tror det blir plenty bra!

Da håper jeg du får kjøpt det. Lykke til! Jeg er i alle fall fornøyd med det jeg har.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ingen erfaringer med dette merket eller dette teltet, men det er i alle fall et vintertelt som er innenfor trådstarters budsjett (3 personers utgaven er enda rimeligere): https://www.fjellsport.no/merker/robens/robens-nordic-lynx-4-dark-green?channable=01384b6964003135392d3439323671&variantId=159-4926&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAzJOtBhALEiwAtwj8tljGPAqwtgxQ1jD2hL6EwoVUNunjdBiwErzIck5lkyNM0u3lWcvE3BoCtcIQAvD_BwE

Kanskje noen andre her har erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (På 14.1.2024 den 16.10):

Nå sporer vi av fra trådstarters tema, men det eneste teltet jeg vet om som er to personers tunneltelt med fortelt på begge ender er Norrøna Femund - https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/femund/femund-4-season-tunneltelt-2p/?color=3897. Minuset i mine øyne er størrelsen på det ene forteltet. De burde hatt en GT versjon, da hadde det vært veldig interessant for meg og.

Trådstarter hadde et budsjett på 4000 kr. På Finn ligger det et vistnok pent brukt Sydvang Skaring 4 season til kun 1500 kr. Løp og kjøp! https://www.finn.no/335734320

Topersoners tunnel, med to fortelt og "GT" fortelt i ene enden er noe jeg har begynt å drømme om selv i det siste...! Nærmeste vi kommer er nok Femund-teltet, men det er også uaktuelt for meg uten større fortelt. Da kan jeg like så godt kjøre kuppeltelt.

Om TS lander Sydvang Skaring teltet blir han nok fornøyd! Mye telt for pengene. Ellers vil jo jeg selvfølgelig anbefalt "egne" telt som Fjällräven Abisko/Keb Endurance. Abisko Endurance 3 faller godt innenfor vektkravet, men en del unna på budsjettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Topersoners tunnel, med to fortelt og "GT" fortelt i ene enden er noe jeg har begynt å drømme om selv i det siste...! Nærmeste vi kommer er nok Femund-teltet, men det er også uaktuelt for meg uten større fortelt. Da kan jeg like så godt kjøre kuppeltelt.

Hilleberg Kaitum 2 GT, Red Label.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, sneakyowl said:

Topersoners tunnel, med to fortelt og "GT" fortelt i ene enden er noe jeg har begynt å drømme om selv i det siste...! Nærmeste vi kommer er nok Femund-teltet, men det er også uaktuelt for meg uten større fortelt. Da kan jeg like så godt kjøre kuppeltelt.

Om TS lander Sydvang Skaring teltet blir han nok fornøyd! Mye telt for pengene. Ellers vil jo jeg selvfølgelig anbefalt "egne" telt som Fjällräven Abisko/Keb Endurance. Abisko Endurance 3 faller godt innenfor vektkravet, men en del unna på budsjettet.

Ser ut som kjempebra telt fra fjellreven, hadde glemt de lagde telt! Men de var like stiv i pris som hilleberg, tilogmed brukt! Så hvis du har ett slikt, så er du heldig at det holder seg greit i verdi 😁

Har inkludert det i varsel på finn, hvis det skulle dukke opp noe veldig bra  det skjer til stadighet! 🤗

Det sydvang teltet ble nok solgt til en som var så heldig å kunne hente det, så jakten fortsetter! 🤩

 

Noen med erfaring av robens lynx (som noen linka til over her) hadde vært gull 🥳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.