Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Polaris


Peacemaker

Anbefalte innlegg

Annonse

Tja. Endukstelt er problematisk for oss som koker mat og tørker klær etc inni teltet pga kondensproblematikk. Men sånn sett bortifra det så ser løsningene bra ut, jeg har tidligere sett litt på andre endukstelt, og de har nesten aldri noen løsning for fortelt, noe som dette teltet ifølge beskrivelsen skal ha. Og så er vekten lav, og samtidig virker teltet til å være ganske solid til vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kondens blir det egentlig? Med god lufting, og ett kjøkkenhåndkle til å tørke med, pluss en liten plastboks til å skrape av kondensen, blir det kanskje ikke værre enn to-duks? Eller?

Jeg har aldri prøvd, men jeg synes konseptet virker forlokkende til vinterbruk, for teltet er lett å få helt lunt uten å spa snø.

Exped har jo særdeles gjennomtenkte og smarte løsninger på sine telt. Orion Extreme er mitt all-time favorittelt 👍👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Hvor mye kondens blir det egentlig? Med god lufting, og ett kjøkkenhåndkle til å tørke med, pluss en liten plastboks til å skrape av kondensen, blir det kanskje ikke værre enn to-duks? Eller?

Jeg har aldri prøvd, men jeg synes konseptet virker forlokkende til vinterbruk, for teltet er lett å få helt lunt uten å spa snø.

Exped har jo særdeles gjennomtenkte og smarte løsninger på sine telt. Orion Extreme er mitt all-time favorittelt 👍👍👍

Har prøvd noen turer med endukstelt om vinteren i «lavlandet» (strengt tatt et sommertelt men…) og så lenge det ikke blåser holder frosten seg på duken. Men kan se for meg potensiell snøstorm i teltet om det blåser godt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (12 minutter siden):

Har prøvd noen turer med endukstelt om vinteren i «lavlandet» (strengt tatt et sommertelt men…) og så lenge det ikke blåser holder frosten seg på duken. Men kan se for meg potensiell snøstorm i teltet om det blåser godt? 

Rim får man i ett todukstelt også, kan drysse litt ved urolig vær har jeg merket. Kanskje det blir mer med enduks?

Jeg skal prøve Unna uten innertelt i vinter. Det blir ikke helt det samme, men jeg får kanskje lignende forhold i teltet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere som nevner eventuelle kondensproblemer med endukstelt, men dette vil jeg tro vil være noe bedre med telt som har membranduk slik som Polaris. Exped skriver: single-wall tent of vapor-permeable 3-layer fabric. VentAir vapor-permeable 3-layer laminate seam taped. 10,000 mm water column. MVTR 30,000 g/m²/24h. Det jeg har lest om f.eks. Bergans sitt gamle Cho Oyu endukstelt med Dermizax er at folk har god erfaring med bruk av det på vinterstid angående kondens.

Exped skriver dette om kondens: HOW CAN I REDUCE CONDENSATION IN THE TENT?Although it cannot always be prevented, there are several ways to reduce or eliminate the formation of condensation.

1. reduce or remove as much wet equipment as possible from inside the tent.

2. ventilate the tent when conditions permit.

3. use the appropriate tent floor (footprint) to create a barrier against the cold, wet ground.

4. use a small sponge to wipe off condensation.

Unfortunately, condensation cannot be completely eliminated from a tent design. Cool air must flow into the tent and warm air must be able to escape. If this is not possible, condensation will form. Whenever possible, ventilate the tent, either by opening a vent in the top of the flysheet or leaving the flysheet open all night. The goal is to create a cross flow that ventilates the tent and removes the warm air.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 22.12.2023 den 23.50):

Noko låg takhøgde for menn med exped downmat osv med?

Ja, 90 cm takhøyde kan gjøre det trøblete med full bedding og ni cm downmat, men lav høyde burde jo også gjøre at den takler mye vind bedre?

Marius Engelsen skrev (12 timer siden):

Jeg ser også at det kun er plass til 2 stk. Exped underlag i M størrelse.

Det gjør det i praksis til ett enmannstelt for min del.

Helt klart et enmannstelt ja. For min del ville det ha blitt brukt på soloturer med en hund eller to som selskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (53 minutter siden):

Ja, 90 cm takhøyde kan gjøre det trøblete med full bedding og ni cm downmat, men lav høyde burde jo også gjøre at den takler mye vind bedre?

Heilt klart. Men det skal faderullan meg være bra ruskete før ein ikkje toler nokre cm til med høgde, er mi erfaring.

Vindretning har mykje meir å seie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har sikkert rett at teltoppsett i forhold til vind er mest utslagsgivende. I verste fall kan man jo grave ned teltet og, så det blir mindre vindfang.

Jeg har 105 cm på mitt vintertelt - et Sydvang Skaring 4 Season, og det er jeg fornøyd med. Jeg har også en Bergans Wiglo med 140 høyde. Det har jeg ikke prøvd på vinteren enda, men det har jo overlevd noen stormer på Grønland har jeg sett, så da holder det helt sikkert til mitt bruk og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polaris virker kanskje som ett telt til mer Alpine høyfjellsturer/klatreturer hvor man skal ligger trangt, vekten/volum spiller stor rolle, footprintet må være lite, og det må tåle veldig mye vind med minst mulig snøplugger/anker i bruk.

Ser for meg sånn type Himalaya turer og den slags.

Eller bommer jeg fullstendig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.