Gå til innhold
  • Bli medlem

Xplore eller BC?


banan

Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe meg fjellski(muligen åsnes amundsen). Har fått meg meg det relativt nye bindingsystemet Xplore. Er det noen grunn til å velge bort dette nye systemet.

Mitt bruk blir i hovedsak litt fjellvandring og pilketurer. Blir nok lite harde nedkjøringer. I tillegg ønsker jeg å bruke fjellskiskoa på turskøyter.

Noen tips til bindingsystem jeg burde velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen erfaring med xplore selv, men virker som bindingen er designet for å gi en bedre opplevelse ved toppturer og bratte nedkjøringer. Selv om den også fint kan brukes til vanlige skiturer. Dersom du går for den bindingen og ønsker en ski som også fungerer til bratte nedkjøringer finnes det nok bedre alternativer enn Amundsen. Amundsen er spesielt utviklet for å være en milsluker på klassiske fjellskiturer i flatere terreng, gitt dimensjonene på skia. Hva med Gamme? Da får du en ski som er svært alsidig. Fortsatt lengdestiv og godt spenn til slakere turer, i tillegg til litt mer innsving for de gangene du ønsker en manøvrerbar ski i nedoverbakkene.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner en del brukererfaringer (blant annet mine) i denne tråden:

Fremdeles superfornøyd med mine Xplore ski og bindinger i hvert fall. Jeg var sent ute med å prøve å bytte ut fleksene på bindingene. Det var en gamechanger for min del når man går i litt forskjellig terreng uten pulk. Med pulk så er det standard-fleks hele veien med mindre jeg kun skal nedover.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte innspill!

Bygger xplore bindingene mer en BC eller vil en kunne bruke disse i skispora?

Ser ut som at det er liten tvil om at disse er gode nedover, men er de like gode bortover som BC? Blir nok mest flatere terreng på meg.

I tillegg som nevnt også turskøyter, vil det være forskjell på komfort der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

banan skrev (2 timer siden):

Takk for flotte innspill!

Bygger xplore bindingene mer en BC eller vil en kunne bruke disse i skispora?

Ser ut som at det er liten tvil om at disse er gode nedover, men er de like gode bortover som BC? Blir nok mest flatere terreng på meg.

I tillegg som nevnt også turskøyter, vil det være forskjell på komfort der?

Xplore bygger vel litt mer i bredden enn BC, men jeg tror ikke det skal være problematisk. Mine ski er litt for brede for de fleste skispor, så jeg unngår å gå i de uansett.

Uten å ha brukt BC før så kan jeg ikke se hva som skulle skilt de to fra hverandre på bortovergåing. Skiene og fellene under spiller nok mer inn. Helt fine bortover og det er mest bortover jeg også går, gjerne i følge med BC-folk, uten at noen føler den ene eller andre "går bedre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut!

Er det meningen at BC som system skal ut, eller skal systemene leve side om side?

Om Xplore er bedre på de fleste måter vil vel BC dø litt ut etterhvert skulle en tro

Endret av banan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

banan skrev (3 minutter siden):

Har et par gamle åsnes rago ski jeg tenkte å prøve xplore på først, før jeg investerer i  noe nye ski.

Er i dag montert BC bindinger på mine Rago. Kan en skifte ut BC med explore på disse?

 

Ja. Om skruhola ikkje stemmer pluggar ein hol og borar nye. Går heilt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

banan skrev (6 timer siden):

Har et par gamle åsnes rago ski jeg tenkte å prøve xplore på først, før jeg investerer i  noe nye ski.

Er i dag montert BC bindinger på mine Rago. Kan en skifte ut BC med explore på disse?

 

To av hullene er identiske, så du kan sette den nye bindingen fast i de, da blir bindingen en "mal" for de resterende.

Når du bruker eksisterende hull, skru skruen motsatt vei når du setter i skruen. Når du får et lite "knepp", går gjengene ned i de gamle, da kan du stramme skruen. Dermed unngår du at skruene skjærer på nytt i Skien og dermed sitter dårligere 

Jeg syntes hælklossen var i laveste laget, så jeg har bygget opp min med 5mm ved å bruke en skjærefjøl til å lage en oppbygning som jeg monterte under hælklossen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint, takk for svar! Har du gjort tilsvarende øvelse selv?

Er de gamle bindingene harde å skru av, bør de varmes opp på noe måte?(regner med det er lim i skruehulla?

Og hva gjøres med de gamle hullene som ikke brukes om igjen, er det ok å bare slå ned en treplugg ala disse:

https://www.clasohlson.com/no/Bosch-treplugger/p/40-9483?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIoqCXtrfQggMVkwCiAx00kwR3EAQYAiABEgIpXvD_BwE

 

Og trenger jeg et spesielt bor?

Endret av banan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har byttet, men monterte inserts i stedet for å bruke treskruene som fulgte med.

For å plugge hullene kan du bruke en litt tykk fyrstikk, eller en treflis. Det som er viktig er å også fylle hullet med lim. Det forhindrer vann å trenge ned i hullet. Det er derfor skruene limes også, ikke for å gi bedre hold. Derfor brukes vannfast trelim i butikken ved montering. Selv har jeg brukt 24h Araldite , den holder og tetter. Bruker ikke hurtiglim fordi det kan være at den begynner å herde før alt er gjort ferdig, og da forsvinner noe av holdekraften i limet.

BC er borret med 3.6x14 dvs 3.6mm tykk og 14mm dypt. Fant ikke hva Explore har, men det skal finnes en spec i monteringsanvisningen. Det er på en måte en "spesialborr", men det innebærer bare at borret har innebygget dybdestopp, og det gjør at du ikke kommer dypere enn stopperen. Det er viktig at diameteren er riktig, for at skruene skal sitte, og at du ikke borrer for dypt, dvs gjennom skien.. Det finnes borrstopper som du kan montere på en vanlig borr for å begrense dybden.

Fyll lim i hullet, og bruk en manuell skrutrekker, da har du kontroll på momentet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

banan skrev (12 timer siden):

Supert, takk for god veiledning!

 

Kan en kjøpe turskøyte med Xplore binding? (Har ikke sett noen med den bindingen )

Jeg har tilgode å se noen turskøyter ferdig montert med Xplore-bindingene. Litt ironisk når Xplore markedsføringtekstene sier: "Bindingssystemet vil dessuten være bedre egnet for turskøyter enn mange bindinger i dag." og lignende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert Xplore på to par Lundhags T-Skate, men det innebar boring av nye hull, samt gjenging av minst ett nytt hull for hælplaten. De har også veldig få hull for montering. Jeg tror Zandstra Nordic er bedre turskøyter hvis du skal montere Xplore. Det kan godt være at den også krever boring av et par nye hull, men det ser ikke ut som den krever gjenging av nye hull. https://www.nordicgrip.no/turskoyter ser også lovende ut. Til sist kan jeg nevne at Isvidda Flex som har mange hull, men jeg er usikker på hvordan de går opp med Xplore-bindingen. Jeg har også sett OAC Prophet montert med Xplore. Lykke til. Turskøyting er gøy.

 

Alfa_Skaget_touring_skates.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.