Gå til innhold
  • Bli medlem

Små multiverktøy


Blindgjenger

Anbefalte innlegg

Av og til når man minst venter det kan man trenge litt verktøy - som oftest kniv eller skrutrekker, men kanskje også ei lita tang. Så jeg har gått til anskaffelse av et par små multiverktøy.

Kjøpte først en Gerber Dime - 62 gram, grei tang, lite knivblad, ok flattrekker, nesten ok "stjernetrekker" (som er helt flat), fullstendig ubrukelig saks som ikke kan klippe noe som helst. God flaskeåpner som er permanent ute, men den var det mer bruk for i gamle dager. Og så har de funnet plass til en pakkeåpner - aka en liten kniv som ikke kutter så dypt og ikke er brukbar til så veldig mye. Burde kanskje hatt en boksåpner. Totalt sett får jeg ikke den store kvalitetsfølelsen - som ikke er uventet når den koster 250 kr.

Fikk nylig en Nextool Mini Sailor - 82 gram. Litt større tang og kniv enn på Dime'n, ok skrutrekkere (stjerna er "trykt sammen" men ikke helt flat) og ei lita men god saks. Kombinert boks- og flaskeåpner, og en liten pinne som bl.a. kan brukes til å åpne skuffen til SIM-kort (ikke det jeg gjør oftest). Gir jevnt over et mye bedre inntrykk enn Gerber, alt er litt tightere og glattere.

Så gjenstår det å se hvordan slitestyrken er. Om ikke metallkvaliteten er helt topp vil det bli litt mer slark etterhvert. Time vill sjåvv.

Tok noen bilder sammen med en standard 89mm Victorinox (52g).

tools1_1024.jpg.085ce1da89ef07aa6a256d8907de396d.jpg

tools2_1024.jpg.064b681a781c02d658c341d833c81ca0.jpg

tools3_1024.jpg.ad8495651dea3e3ef9d65f48921ffbf4.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saksa på Dime er litt bingo, tror jeg. På den første klipte saksa greit nok, men returfjæra knakk, etter et kvarter. På den neste klipper fortsatt saksa greit nok, men litt dårligere enn den første, og fjæra har holdt.

Totalt sett litt lurvete, og sådär kvalitetsfølelse, men den virker, og har pinsett. 

Den Nextoolen så snerten ut, men den mangler pinsetten, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått min skeletool cx. Og jeg ser at denne kommer til å være fast inventar i bukselommen hele tiden, også hjemme og på jobb, kvaliteten og bruksegenskapene på verktøyene er skyhøy!

SOG Powerpint bør du sjekke ut. Det er ett lite multiverktøy med store egenskaper.

Boksåpner trenger man ikke om man har tang og skrujern.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (1 time siden):

Saksa på Dime er litt bingo, tror jeg. På den første klipte saksa greit nok, men returfjæra knakk, etter et kvarter. På den neste klipper fortsatt saksa greit nok, men litt dårligere enn den første, og fjæra har holdt.

Totalt sett litt lurvete, og sådär kvalitetsfølelse, men den virker, og har pinsett. 

Den Nextoolen så snerten ut, men den mangler pinsetten, dessverre.

Ja, pinsetten på Dime glemte jeg. Ikke like presis som Victorinox sin, men mye bedre enn ingenting. For min del har jeg alltid en liten Victorinox Classic i lomma, så har pinsett der. Og på disse småttingene kan tanga også fungere som en litt grov pinsett til endel ting. Men helt klart, trenger man pinsett er valget enkelt.

Saksa på min Dime er virkelig ubrukelig, er såpass glipe mellom bladene at den bare bretter/river alt som er tynnere enn papp. Ser det er flere som klager, så det er vel ikke den beste kvalitetskontrollen. Tror det kan være litt bingo på Nextool også, men hvertfall min er veldig fin.

Returfjærer som brekker tror jeg ikke er helt uvanlig på disse små tingestene - en kombinasjon av tynt gods og ujevn stålkvalitet, antagelig. Har sett klager på det samme på de små fra Leatherman, men det virker som LM er flinke til å fikse sånt gratis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 minutter siden):

Jeg har nettopp fått min skeletool cx. Og jeg ser at denne kommer til å være fast inventar i bukselommen hele tiden, også hjemme og på jobb, kvaliteten og bruksegenskapene på verktøyene er skyhøy!

SOG Powerpint bør du sjekke ut. Det er ett lite multiverktøy med store egenskaper.

Boksåpner trenger man ikke om man har tang og skrujern.

Ja, da har vi gått opp noen hakk i både kvalitet og pris. Har sett litt på CX, men er litt usikker på om jeg vil sette pris på karabinkroken på den... Og når den koster 4-5 ganger mer falt jeg for å prøve Nextool 😛 Men skulle jeg hatt et verktøy til mer enn sporadisk bruk ville jeg helt klart siktet meg inn på Leatherman eller Victorinox.

Har en gammel Juice også - litt større og tyngre (120g), men fortsatt kompakt - og bedre kvalitet. Det at den har korketrekker har reddet dagen noen ganger på reise i vinland :D

Joda, har kikket på Powerpint også. Særlig at den tar bits er tiltalende. Blir kanskje en sånn til skytebagen - en 4mm hex passer både til kolbekappa og skjeftestoppen... Problemet her er ikke akkurat at det er for få verktøy å velge mellom!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (36 minutter siden):

Victorinox Classic

Da har du bra, om enn lita, saks og.

Jeg har en slik på nøkleknippet, men liker å ha alt i en. Selv om pinsetten ikke er allverden på dime, så høres det ut som den er bedre enn saksa på ditt eksemplar.

Problemet er at ingen lager den som inneholder akkurat de verktøyene, i den kvaliteten, jeg vil ha😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den Nextool mini Flagship ser ganske okey ut. SOLID saks! 79 gram.

IMG_3410.thumb.jpeg.38a0f82bd22e040ba60503f605e99d4e.jpegIMG_3409.jpeg.fc21a317a0fe799e224b91f8755e5edf.jpeg
 

Det er, som sagt, Skeletool som bor i buksen min fast fra nå av (plus bits og extender når jeg ikke er på tur). Det er kun når jeg sover jeg ikke har den på meg, og eks. i dag siden jeg er på reise og på besøk hos Kripos. Tar seg dårlig ut med skikkelig kniv i lommen da ;) Derfor er en liten sak som kostet en krone per gram, 95kr på sport outlet, med i lommen. Den har løst de fleste mindre floker: 

IMG_3408.thumb.jpeg.1273eb6f13ae2ab46a4e0a05fac2c228.jpeg

Saks har jeg aldri hatt bruk for, jeg har jo kniv (den må selvsagt være skarp for å erstatte saks). Får dere egentlig bruk for saks, som ikke kniv kunne ha erstattet?

Og når det gjelder pinsett er de fleste tenger veldig presise i spissen og kan erstatte pinsett. Hva bruker dere pinsett til? Jeg har aldri trengt det heller. I så fall må det være en pinsett som kan fjerne små flått, det fikser jo ikke victorinox sin micro pinsett.

———

Andre multiverktøy, som ikke er til turbruk.

Til grovere arbeid i garasjen, på bilen, rundt huset og til elktroarbeid er Gerber Center drive uslåelig. Kutterene, som mange klager på, er enormt gode til vanlige installasjonskabler og fintrådete ledere, samt avmantlingshakket fungerer svært bra.

Til bruk på jobb er det Leatherman Super Tool 300 som er blitt fast på beltet. Den brukes mest på branntomter for  klippe ned kabler, løsne skruer og sikre beslag. Den er lett å vaske, og sparer meg for mange turer ut i bilen og vask av masse annet verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare brukt pinsett hvis jeg får flis i fingeren, hånda osv. Det er en god stund siden sist.....

Egentlig kan en nål erstatte pinsett. Både til flisfjerning og flått. Skal innrømme at jeg aldri har testet ut å fjerne flått med nål.

Coghlans førstehjelp sett, som av og til har vært solgt i Norge, har nål istedenfor pinsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Jeg synes den Nextool mini Flagship ser ganske okey ut. SOLID saks! 79 gram.

Ja, holdt på å bestille en sånn også 😁 Synes den ser litt klumpete ut, men jo, kan hende det fortsatt blir en sånn. Bedre/lengre skrutrekkere, og det ser ut som det går å træ en bit-adapter på dem (låser selvfølgelig ikke, men godt nok til nød).

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Det er, som sagt, Skeletool som bor i buksen min fast fra nå av (plus bits og extender når jeg ikke er på tur). Det er kun når jeg sover jeg ikke har den på meg, og eks. i dag siden jeg er på reise og på besøk hos Kripos. Tar seg dårlig ut med skikkelig kniv i lommen da ;) Derfor er en liten sak som kostet en krone per gram, 95kr på sport outlet, med i lommen. Den har løst de fleste mindre floker: 

Jo takk, jeg ble stoppa i sikkerhetskontrollen på rådhuset med ammunisjon i sekken. Blir fort styr av sånt! Og jo, det fins nok av kjekke verktøy der ute. Alt trenger ikke være ypperste kvalitet - godt nok holder.

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Saks har jeg aldri hatt bruk for, jeg har jo kniv (den må selvsagt være skarp for å erstatte saks). Får dere egentlig bruk for saks, som ikke kniv kunne ha erstattet?

Og når det gjelder pinsett er de fleste tenger veldig presise i spissen og kan erstatte pinsett. Hva bruker dere pinsett til? Jeg har aldri trengt det heller. I så fall må det være en pinsett som kan fjerne små flått, det fikser jo ikke victorinox sin micro pinsett.

Ingenting er nødvendig - vi greide oss godt med en slirekniv (eller i høyden en enkel sveitserkniv) før alle disse fancy multiverktøyene kom. Enkelte ting kan være enklere med saks og pinsett enn med kniv og tang. Har stadig et avrevet neglebånd som er lettere å klippe av med saks enn å skulle ta med kniv, f.eks.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (4 timer siden):

Problemet er at ingen lager den som inneholder akkurat de verktøyene, i den kvaliteten, jeg vil ha

Jeg mener det må være en konspirajon - noen har som jobb å finne ut hvilket verktøy de skal bytte ut for at ikke denne utgaven heller skal bli perfekt 😅

Nei, vi er nok like langt unna "det ultimate multiverktøy" som vi er "den ultimate turkniv"...

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (3 minutter siden):

Jeg mener det må være en konspirajon - noen har som jobb å finne ut hvilket verktøy de skal bytte ut for at ikke denne utgaven heller skal bli perfekt 😅

Nei, vi er nok like langt unna "det ultimate multiverktøy" som vi er "den ultimate turkniv"...

Faktisk, så lager Goat modulære multiverktøy. Det finnes en del om dem på youtube, som jeg ikke har sett enda, så jeg vet ingenting om kvaliteten. Men konseptet er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (10 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan man kutter negler med kniv, og det er kanskje like greit. 

Har faktisk tenkt tanken. Men det er for stort skadepotensiale for at jeg tør spare 15 gram negleklipper ;)

EDIT: Jeg måtte selvfølgelig søke dette opp, og man finner demo av denne øvelsen på youtube. Søkes opp på eget ansvar, det var ikke alt som var like vakkert…

Endret av Marius Engelsen
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Faktisk, så lager Goat modulære multiverktøy. Det finnes en del om dem på youtube, som jeg ikke har sett enda, så jeg vet ingenting om kvaliteten. Men konseptet er bra.

Så noen som mente kvaliteten var ok men at de manglet supportapparat. Har ikke sett på dem utover det - har først og fremst vært på jakt etter noe smått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (8 timer siden):

mangler pinsetten

 

Marius Engelsen skrev (55 minutter siden):

spare 15 gram negleklipper

Roxon M1 har både pinsett og negleklipper, yay... Har ingen erfaring med dem, men ser de stadig blir nevnt rundtom - i samme klasse som Nextool vil jeg tro.

https://roxontool.com/products/roxon-m1

spacer.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (5 timer siden):

Haha, det stemmer ikke helt. Victorinox Rambler har alt du trenger, kniv, saks, neglefil, pinsett, stjernetrekker. Ett lite problem: Knivbladet er ca tre cm langt :D 

Den mangler jo tang🤯 Skivebom😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Jeg har nettopp fått min skeletool cx. Og jeg ser at denne kommer til å være fast inventar i bukselommen hele tiden, også hjemme og på jobb, kvaliteten og bruksegenskapene på verktøyene er skyhøy!.

Gratulerer, da kan du nå komplementere med en Carbide glass breaker bit, som bl.a. følger med Skeletool RX versjonen:
https://www.leatherman.com/carbide-glass-breaker-bit-620.html

Liker du designet på Skeletool blir det vel snart en slik som dette på deg også:
https://www.leatherman.com/skeletool-kb-500.html
image.png.a625e02a2fbcceee6dd5073ad8cdf837.png

PS: Synd at Freestyle og Style CS ser ut til å være gått ut på dato,de hadde jo glatt passet inn i denne tråden.
https://www.prisjakt.no/product.php?p=673069
 https://www.leatherman.com/retired-products.html
 

Nils Einar Ljosland skrev (3 timer siden):

Før neglklipper og neglesaks var vanlig, ble kniv brukt istedenfor.

Ekte bushcraftere bruker øks!

 

Endret av zimwalker
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Squirt PS4 og den er ganske nær ideell. 

Jeg har også en Squirt S4.

Hadde de erstattet fila på PS4 med pinsetten fra S4, så hadde de, faktisk, vært i mål med mitt ideelle lille multiverktøy. Da hadde jeg hatt alt jeg vil ha, og ingenting jeg overhodet ikke har bruk for.

Da snakker vi riktignok EDC, og ikke friluftsliv, men til friluftsliv så velger jeg alltid litt større varianter. Da går det i Skeltool og Victorinox Compact, Classic, eller Swisscard, eller Rebar og en av de nevnte Victorinoxene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leatherman Squirt PS4 får man på Aliexpress enda. Original, etter alt p bedømme. Koster vel rundt 800-900kr ferdig til landet, det er temmelig dyrt.

Jeg synes Nextool Flagship Mini virker bedre, selv om den veier noen gram mer, men jeg ser den får varierende tilbakemeldinger på kvalitet. Alt fra superb til dårlig. Både saks, skrujern og kniv er større og kraftigere enn på squirt og dime.

Sånn sett er det ikke alle som er fornøyd med kvaliteten på Gerber Dime og Leatherman Squirt heller, det er jo små verktøy som ikke tåler allverden dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (31 minutter siden):

Alt fra superb til dårlig

Det tyder jo på at de er offer for det som ser ut til å gjelde for de fleste som produserer noe (relativt) rimelig, innen en produktkategori, nemlig manglende, eller dårlig kvalitetskontroll. Det ser ut som det ofte er det første som ryker, når det skal spares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitetskontroll koster. Så da blir det en avveining om man vil kjøpe dyrt og være relativt trygg på at det man får er som det skal (eller om det ikke er det, at det er grei skuring å få reparasjon/bytte), eller kjøpe billig og håpe man får en i den rette enden av skalaen. Når forskjellen i pris blir såpass stor som den er blir det veldig lett å velge bruk&kast framfor noe som forhåpentligvis varer lenger.

Når det er sagt er førsteinntrykket av Nextool godt. Kan være at det ikke holder i lengden, da, men til mitt bruk vil jeg tro det er godt nok. Hadde jeg hatt bruk for noe sånt i jobb ville jeg helt klart gått for noe mer anerkjent.

Og så er det jo greit at det går an å ha flere liggende rundt uten å bruke halve månedlønna på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (11 timer siden):

Gratulerer, da kan du nå komplementere med en Carbide glass breaker bit, som bl.a. følger med Skeletool RX versjonen:
https://www.leatherman.com/carbide-glass-breaker-bit-620.html
 

Takker for gratulasjonen :)

Men glassbreaker tror jeg ikke blir aktuelt for min del. Med bitkit og en ekstender er det en ganske kapabel EDC sak.

Den kan brukes i helt lukket posisjon med ekstenderen også, og ekstenderen kan faktisk stå på mens man arbeider og bruker både tang og kniv. Praktisk enkelte ganger, når man arbeider.

 

zimwalker skrev (13 timer siden):


Liker du designet på Skeletool blir det vel snart en slik som dette på deg også:
https://www.leatherman.com/skeletool-kb-500.html
image.png.a625e02a2fbcceee6dd5073ad8cdf837.png

Tror jeg ville savnet tangen. Tangen blir brukt veldig mye, særlig når den alltid er tilgjengelig. Alt fra å holde ting, klippe av avmantle kabler, til å løsne knuter som har låst seg. Jeg har Victorinox Bantam om jeg kun skal ha med liten kniv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.