Gå til innhold
  • Bli medlem

Mulig konvertitt fra bomull til membran


Markus Ingebretsen

Anbefalte innlegg

Etter mange år hvor stor del av friluftsliv har vært knyttet til hundekjøring, og dertil bruk av bomull, og ellers bare regntøy når det trengs, vurderer jeg overgang til slike moderne alt-mulig-jakker-og-bukser.

Bruken er færre hunder, så mer aktiv gange på ski bak pulk, slede. Samt turer året rundt ellers naturlignok. Målsetting om 1 år på tur, kryss og tvers, sør-nord Norge om 2 års tid også.

Etter en titt på utvalget ser jeg at jeg har hatt det enkelt i min beskytta lille fjellreven bomull-boble. Mye å velge i når det kommer til membran-Goretex utvalg. 

Prøvde å søke litt, er vell ørten andre tråder, men endte å skrive innlegg. Hva anbefales av solid helårsdress, helst selebukse. Eller er det mye å forlange? så foreksempel på Brynje sin expedition serie, men utifrå innlegg her på forum forstår jeg det er mer en vinterdress som ikke er vanntett til sommerhalvåret, men mest for vinter? En lett versjon og mellomting mellom bomull og full Goretex skall?

Endret av Markus Ingebretsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. 

Jeg har vel opp til flere forskjellige plagg til forskjellig bruk. Men jeg erindrer at @Henrik i sin tid lette etter "helårsplagg", og endte til slutt opp med recon fra norønna.

Kan si meg enig i at den er et godt kompromiss, men jeg savner virkelig stormklaff på den jakka. Har en selv, og har opplevd også på denne svindyre jakka at glidelås har tatt kveld flere ganger. Og en åpen jakke i vinterfjellet ønsker man seg ikke når det blåser snøfokk. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi snakker "helårs" og ikke "tåle alt på vinteren" ville jeg personlig siktet meg inn på noe litt lettere og allround, f.eks. Trollveggen light eller Falketind om vi holder oss innenfor Norrøna. Recon er "mye" jakke som jeg helst ikke ville gått med midt på sommeren.

En gimmick med Falketind er at den kan være litt kort i fronten, noe som kan være irriterende for noen. I øvrige 3 sesonger bryr jeg meg ikke om dette, men etter ha brukt den litt på vinterstid også må jeg innrømme at det ikke er det beste når snøføyka kommer. Men selve skallet på jakken er en ganske stort hopp opp i "rustningfaktor" sammenlignet med bomull uansett, spør du meg.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomull er digg når det er bomullsvær, men det virker fornuftig å ta steget inn i membranverdenen når du skal være så lenge på tur. 
Membranplagg tørker raskere og gir mye bedre beskyttelse i grisevær.

Som Hammer er jeg også en av de som savner den gode gamle stormklaffen, nå om dagen må du stort sett opp på ekspedisjonsmodellene for å få denne funksjonen.
Nevnte Brynje expedition er en av disse, Klättermusen Brede er mer eller mindre samme kategori. Jeg har bare brukt Brede av disse to, og må si meg enig i det inntrykket du har gjort deg opp - dette er mer stormjakker enn regnjakker. Brede har holdt regnet ute de gangene jeg har blitt overrasket av pøsregn, men denne jakka har mye tekstil som kan samle opp fukt, så den allerede tunge jakka blir enda tyngre - og det blir dermed klammere og kaldere enn en tynnere membranjakke uten stretch.

Av jakker som jeg vet om, så er det nok Norrøna Arktis som slår meg som ett bra alternativ til ditt bruk. Ikke billig, men ikke ett stort hopp opp fra Recon.
https://www.norrona.com/en-GB/products/arktis/arktis-gore-tex-pro-jacket-mens-ousland-edition/?color=6640

Membranbukser med bukseseler finnes det rikelig utvalg av, så her vil jeg bare anbefale å prøve før du kjøper så du finner noe som passer godt. Det er iaf. min erfaring at det kan være vanskeligere å finne bukser som passer godt. Også på bukser har det blitt mer uvanlig med stormklaff over glidelåsen, så hvis dette er viktig for deg så snevrer utvalget seg betraktelig.

En annen tilnærming kan være å ikke legge alle eggene i samme kurv og heller gå for en lettere membranjakke uten stormklaff kombinert med en god syntetisk vindjakke. En slik løsning med to jakker gir deg ekstra sikkerhet, mer fleksibilitet til å tilpasse bekledning etter vær og aktivitet og kan ende opp på ca. samme vekt som en ekspedisjonsjakke med membran. Billigere kan det definitivt bli, siden større utvalg betyr større sjans for å finne noe på salg eller brukt.

Jeg har en Bergans Antarctic Expedition vindjakke som var tiltenkt denne type bruk. Det er virkelig en vindjakke for røffe forhold, med stormklaff og langt snitt som dekker godt nedover rumpa og foran. Jeg fant min til en god pris på Finn, men jeg bommet på størrelsen (disse er nok oversized for å få plass til mye under) så foreløpig henger den i skapet i påvente av at jeg skal bli feit eller ta meg på tak å selge den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er klart. To jakker er kanskje vell så god løsning, en ousland Arktis blir jo fryktelig stor å gå med i litt sommerregn😅 Men absolutt fin i storm på vidda ellers.- vell, stor og tung er den jo ikke sammenlignet med bomull. Min fjellreven Numbers anorakk veide jeg nå til 1160 gram, så endel tyngre uansett en stor solid membran jakke er det jo.

 

Kjøpte i vår en ultralette regnjakke fra mammut til løping i fjellet, og jommen var det en ny opplevelse sammenlignet med mine andre turjakker. Lette saker, men er nok ikke mye solid til langtur den der, den får holde seg på korte turer og løping

Endret av Markus Ingebretsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markus Ingebretsen skrev (5 timer siden):

Har lest endel positivt om recon dressen ja. Har mange gode år med bomull, kunne alltids bare hatt et bra regntøy. Men er fristende med noe lettere, som også tørker raskere, og beskytter bedre.

 

IMG_0028.png

Jeg bruker den originale Recondressen på vinterstid, men jeg er enig med @sneakyowl at Recon jakka blir "for mye" jakke sommerstid. Får man ikke tak i Recon, er nok Arktis et godt alternativ som @aico nevner. Jeg har vottene i den kolleksjonen. De holder nesten samme slitestyrke som Recon.

Jeg bruker, som mange andre, to vanntette jakker. Recon til vinterbruk og en litt lettere fra Arcteryx på vår, sommer og høst.

Ivillmark - fjellforum recon norrøna.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen som har erfaring med berghaus sine produkter?

https://www.berghaus.com/men-s-mtn-guide-gtx-pro-jacket-grey-black/13832732.html

 

ellers tenkte jeg muligheten på en vanlig Goretex jakke, uten stormklaff over glidelås etc, men heller ha med overtrekksannorakken i bagasjen. Har i mange år brukt Northern outfitters sin anorakk til overtrekk for å beskytte mot slitasje, eller været til tider. Er svært lett og pakkes i sin egen lomme. Slippe to dyre jakker. 

Endret av Markus Ingebretsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med nyere Berghaus, men for 20 år siden var det ganske skuddsikre saker.

Det ser, for øvrig, ikke ut som den stormklaffen har feste annet enn oppe og nede, men alle monner drar, så litt bedre enn ingen klaff, er det kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den klaffen så mer ut som en løsning for å gjøre jakken mer belay-vennlig, enn en stormklaff, men som Larix sier; alle monner drar.

Berghaus var bra greier for.. ja, det begynner vel å bli 20 år siden jeg også hadde noe vesentlig utvalg av Berghaus i boden. Aldri hatt problemer med Berghaus-utsyr, men de siste 10-ish årene har jeg bare hatt en dunjakke fra de. Det er alltid litt sjansespill uansett hvem som er produsent, jeg trur ikke du tar noen stor risiko med å prøve den der.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer som en god gammeldags fjellhallen er «retro» jakken deres med doble stormklaffer. Billigere er den og. Ser ingen luftemuligheter ellers. https://www.berghaus.com/unisex-mera-peak-2000-waterproof-jacket-blue/13930687.html

 

Ser ellers berghaus tilbyr livstid garanti og gratis reparasjoner på sine produkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i England fant jeg ingen butikker som forhandlet topp modellene til berghaus, de hadde kun inne de billige og enklere modellene. 
men ser lundhags har tilbud på sine modeller. 50% avslag ved kjøp av jakke og bukse i noen av membran seriene deres. Får lite på nett når jeg søker rundt. Noen mer erfaring på lundhags ocke serien? Blir værtfall god pris med 50%, både meg og fruen kan omtrent få fullt sett jakke og bukse til prisen av 1 stk Norrøna jakke. 
https://www.lundhags.com/no/klar/herre/jakker/ocke-ms-jacket/?item=1117084-616

IMG_0676.jpeg

IMG_0675.jpeg

Endret av Markus Ingebretsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Markus Ingebretsen said:

Her i England fant jeg ingen butikker som forhandlet topp modellene til berghaus, de hadde kun inne de billige og enklere modellene. 
men ser lundhags har tilbud på sine modeller. 50% avslag ved kjøp av jakke og bukse i noen av membran seriene deres. Får lite på nett når jeg søker rundt. Noen mer erfaring på lundhags ocke serien? Blir værtfall god pris med 50%, både meg og fruen kan omtrent få fullt sett jakke og bukse til prisen av 1 stk Norrøna jakke. 
https://www.lundhags.com/no/klar/herre/jakker/ocke-ms-jacket/?item=1117084-616

IMG_0676.jpeg

IMG_0675.jpeg

Har en Traverse bomullsjakke (XXL-modell) som virker ganske grei. Dog ingen ekspedisjoner å prate om med den jakka foreløpig. Freser rundt i urbane strøk. Bruker normalt XL i jakker. Her måtte jeg opp på XXL grunnet lenge, armlengde og skulderbredde. Hetta er helt grei. Har en Norrøna Svalbard jakke (2018) som er ... helt grei. Hadde tatt sjangsen på et Ocket-sett hvis jeg var på utkikk etter klær nå. Største jokeren for min del ville nok vært passformen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den Lundhagsjakka så bra gjennomtenkt ut. Iaf. i forhold til den tidligere nevnte Berghausmodellen som fremstår mer som retro-mote enn noe for krevende bruk.

Ikke så mye erfaring med membranplagg fra Lundhags, men en av mine all-time favorittplagg, uansett kategori, er ei Lundhags Rocketeer bukse i eVent fra midten av 00-tallet. Den er fortsatt i bruk 18 år senere, om ikke like vanntett som den gang da så er den fortsatt ei grei vinterbukse. I tillegg til gjennomtenkt design, bra håndverk og materialer er nok eVent-materialet i seg selv mye av grunnen til at jeg har vært såpass fornøyd.
Nå ser det ut som Lundhags har gått helt over til ett uspesifisert/proprietært PU-basert membran, og det kan være bra det. Mange produsenter går jo den veien, ofte under påskudd av å være mer miljøvennlig, men det skulle ikke forundre meg om det var ett vesentlig økonomisk insentiv også. Uansett, mange av disse PU-membran variantene fungerer godt, og andre egenskaper som passform og funksjonalitet er som regel viktigere for meg enn hvilken type membran som er valgt. Jeg hadde ikke vært redd for å gi denne et forsøk.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble lundhags jakke og bukse til 50% avslag. Et slikt tilbud er jo verdt å prøve seg på. Førsteinntrykk av jakka er positivt, virker som en god allround jakke. Skulle mann hatt egen til kun vinterbruk ville valget vært annerledes, men ønsker å prøve denne som helårsbekledning nå. Sitter behagelig og lett på, gode luftemuligheter, gode lommer, gjerne limt på noe mer borrelås på stormflappen for eksempel med tid og stund. Litt trang i halsgropa når glidelåsen er helt oppe, så med stor selskinnslue og hals under blir det noglet trangt, men med tynnere lue går det greit, noe trangt, men hetta sitter værtfall som et skudd da og følger hodets bevegelser bra

IMG_0778.jpeg

IMG_0771.jpeg

Endret av Markus Ingebretsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.