Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til 3-sesongstelt - utskilt fra TIPS til enmannstelt (sommerbruk)


ingen87

Anbefalte innlegg

ingen87 skrev (2 timer siden):

Ja den greia der. Jeg er usikker på om jeg synes det blir et pes, eller om det går helt greit 😅 Er vant med store fortelt, så jeg må bare se om jeg blir vant til å ha lite fortelt (med mulighet for å klipse det større).

Jeg klipser egenltig aldri av i Unna. Jeg har gjort det noen ganger, men jeg har jo godt med plass til matlaging og all bagasjen min uten å styre med det: 

IMG_3140.jpeg

IMG_3139.jpeg

IMG_3137.jpeg

IMG_3141.jpeg

IMG_3132.jpeg

IMG_3131.jpeg

IMG_3135.jpeg

IMG_3134.jpeg

IMG_3133.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (32 minutter siden):

Jeg klipser egenltig aldri av i Unna

Ikke ofte jeg gjør det jeg heller. Som regel drar jeg ut pluggfestet på samme vis som Kristian V.  Har ei kort bardunsnor kytt på der fast til formålet. Men blåser det mye, eller det er kaldt, så plugger jeg duken normalt nær bakken og klipser av ved behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (8 timer siden):

Ikke ofte jeg gjør det jeg heller. Som regel drar jeg ut pluggfestet på samme vis som Kristian V.  Har ei kort bardunsnor kytt på der fast til formålet. Men blåser det mye, eller det er kaldt, så plugger jeg duken normalt nær bakken og klipser av ved behov.

Samme her

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos klipsing av fortelt: Fjällräven's div kuppeltelt og enmannstelt har en ganske snedig funksjon jeg ville tatt med videre om jeg skulle laget det "ultimate teltet". I fortelt(ene), på kryss-snorene under teltet er det en dings som gjør at du kan flytte innertelt-gulvet lenger ut eller lenger inn for å manipulere fortelt-størrelsen ved å bare dra/skyve litt i den. Bruker nesten aldri løsningen selv, siden det er nok av fortelt i Dome. På de mindre teltene kan jeg se for meg at det blir flittig brukt.

Se fra 20:52 her for eksempel:

https://youtu.be/DL-96HxcyYc


Unna har vel ikke samme type kryss-snorer i forteltet sitt, så det er vel ikke noe en enkelt kan DYI heller kanskje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (20 timer siden):

Apropos klipsing av fortelt: Fjällräven's div kuppeltelt og enmannstelt har en ganske snedig funksjon jeg ville tatt med videre om jeg skulle laget det "ultimate teltet". I fortelt(ene), på kryss-snorene under teltet er det en dings som gjør at du kan flytte innertelt-gulvet lenger ut eller lenger inn for å manipulere fortelt-størrelsen ved å bare dra/skyve litt i den. Bruker nesten aldri løsningen selv, siden det er nok av fortelt i Dome. På de mindre teltene kan jeg se for meg at det blir flittig brukt.

Se fra 20:52 her for eksempel:

https://youtu.be/DL-96HxcyYc


Unna har vel ikke samme type kryss-snorer i forteltet sitt, så det er vel ikke noe en enkelt kan DYI heller kanskje.

Hvis man skulle ønske å gjøre dette, ser jeg noen trekker inn innerteltet og setter en plugg i bakken. Men selv har jeg ikke hatt behov for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg synes at solotelt ofte blir et kompromiss hvor man velger 2 av 3. Enten vektlegger man lav bærevekt og gode egenskaper værmessig, eller så godtar man høyere bærevekt til fordel for bedre romfølelse og væregenskaper. Pris er nå så sin sak, men det blir vanskelig å oppdrive et telt som egner seg både til A: Lav vekt, B: Gode egenskaper i vind og snøfokk + C : God romfølelse. 
Jeg har tittet på, og prøvd flere typer telt (har en svoger som låner ut av sitt enorme utvalg) og konklusjonen står seg dessverre. 
 

Som alt annet i friluftslivet så blir det et spørsmål om hva man vektlegger og hva man kan avse som unødvendig luksus. 
Personlig så er jeg en 3-sesongsentusiast og vektlegger tyngden på oppakning og egenskaper i felt over romfølelse. Av den grunn heller jeg ofte i retning av gode kuppeltelt på steder der jeg forventer ulendt terreng og få optimale teltplasser, eller gode tunneltelt der jeg venter gode muligheter for oppsett og plugging.

Har romslige telt også, men da glir vekta fort opp i + 3 kg dersom jeg ønsker et værbestandig telt. Misliker den vekta på ryggen såpass mye at de for det meste blir liggende i boden når jeg går på tur. Med pulk på vinterstid blir det selvsagt et annet regnestykke, og man kan godta et oppsett på totalt 30-50 kg dersom man driver med dette. Vinterutstyr er tungt som F… så pulk må til for å dra med seg den enorme soveposen og de massive liggeunderlagene uansett, men «solotelt» faller likevel mellom to stoler slik jeg ser det. På vintertur med lang mørketid og mye innetid så er det, etter mitt syn, 3- personstelt som gjelder. Til nøds 2-personstelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Skaubjønn på truger said:

Jeg synes at solotelt ofte blir et kompromiss hvor man velger 2 av 3. Enten vektlegger man lav bærevekt og gode egenskaper værmessig, eller så godtar man høyere bærevekt til fordel for bedre romfølelse og væregenskaper. Pris er nå så sin sak, men det blir vanskelig å oppdrive et telt som egner seg både til A: Lav vekt, B: Gode egenskaper i vind og snøfokk + C : God romfølelse. 
Jeg har tittet på, og prøvd flere typer telt (har en svoger som låner ut av sitt enorme utvalg) og konklusjonen står seg dessverre. 
 

Som alt annet i friluftslivet så blir det et spørsmål om hva man vektlegger og hva man kan avse som unødvendig luksus. 
Personlig så er jeg en 3-sesongsentusiast og vektlegger tyngden på oppakning og egenskaper i felt over romfølelse. Av den grunn heller jeg ofte i retning av gode kuppeltelt på steder der jeg forventer ulendt terreng og få optimale teltplasser, eller gode tunneltelt der jeg venter gode muligheter for oppsett og plugging.

Har romslige telt også, men da glir vekta fort opp i + 3 kg dersom jeg ønsker et værbestandig telt. Misliker den vekta på ryggen såpass mye at de for det meste blir liggende i boden når jeg går på tur. Med pulk på vinterstid blir det selvsagt et annet regnestykke, og man kan godta et oppsett på totalt 30-50 kg dersom man driver med dette. Vinterutstyr er tungt som F… så pulk må til for å dra med seg den enorme soveposen og de massive liggeunderlagene uansett, men «solotelt» faller likevel mellom to stoler slik jeg ser det. På vintertur med lang mørketid og mye innetid så er det, etter mitt syn, 3- personstelt som gjelder. Til nøds 2-personstelt. 

 

Savner noen eksempler på hva du egentlig definerer som feks lav vekt, gode egenskaper i vind og romfølelse. For noen er 2 kg lav vekt, for andre er det kun når man er under 1 kg.

Samtidig så var det snakk om 3 sesongers, da tør jeg påstå at vi kan utelukke alt som har med snø å gjøre. Slik jeg ser det er det mer eller mindre definisjonen av et 3 sesongers telt, at det skal holde til alt utenom snø.

Og selvfølgelig, når telt blir lettere blir de også vanligvis også mindre solide. Sånn er det bare med den saken, tynnere materialer tåler ikke like mye. Men det finnes da mange gode alternativer som er nevnt i denne tråden, og de alternativene er omtrent så gode som de faktisk kan bli.

Feks Hilleberg Niak eller Unna, samt at hvis man virkelig vil ha det lett er X-Mid Solid et alternativ. Eventuelt har hilleberg flere lette tunelltelt med fortelt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (2 timer siden):

 

Savner noen eksempler på hva du egentlig definerer som feks lav vekt, gode egenskaper i vind og romfølelse. For noen er 2 kg lav vekt, for andre er det kun når man er under 1 kg.

Samtidig så var det snakk om 3 sesongers, da tør jeg påstå at vi kan utelukke alt som har med snø å gjøre. Slik jeg ser det er det mer eller mindre definisjonen av et 3 sesongers telt, at det skal holde til alt utenom snø.

Og selvfølgelig, når telt blir lettere blir de også vanligvis også mindre solide. Sånn er det bare med den saken, tynnere materialer tåler ikke like mye. Men det finnes da mange gode alternativer som er nevnt i denne tråden, og de alternativene er omtrent så gode som de faktisk kan bli.

Feks Hilleberg Niak eller Unna, samt at hvis man virkelig vil ha det lett er X-Mid Solid et alternativ. Eventuelt har hilleberg flere lette tunelltelt med fortelt.

 

Er på ingen måte ekspert på telt, men delte likevel noen av mine begrensede erfaringer. Så her er det fritt frem å supplere innlegget mitt dersom man vil 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Skaubjønn på truger said:

Er på ingen måte ekspert på telt, men delte likevel noen av mine begrensede erfaringer. Så her er det fritt frem å supplere innlegget mitt dersom man vil 👍

Det handler jo ikke om ekspertise, men om å definere hva du selv anser som feks lav vekt.

Og alt med telt handler om balanse, hvis du skal spare vekt betyr det at du må bruke tynnere materialer som igjen tåler mindre vind og regn. Eller om å bruke litt mindre materiale, feks tynnere duk, tynnere stenger, enkeltduk vs dobbelduk, at teltduken ikke går helt ned til bakken osv, som igjen vil gjøre at man er utsatt for snøfokk. (Men vind kan gå helt fint) Eventuelt om det skal være tunell (lavere vekt) eller frittstående. Sommer, 3 eller 4 sesongers.

Og når materialene blir tynnere og fremdeles må være både solide og vanntette går prisen igjen oppover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gabs88 skrev (På 31.12.2023 den 1.32):

Det handler jo ikke om ekspertise, men om å definere hva du selv anser som feks lav vekt.

Og alt med telt handler om balanse, hvis du skal spare vekt betyr det at du må bruke tynnere materialer som igjen tåler mindre vind og regn. Eller om å bruke litt mindre materiale, feks tynnere duk, tynnere stenger, enkeltduk vs dobbelduk, at teltduken ikke går helt ned til bakken osv, som igjen vil gjøre at man er utsatt for snøfokk. (Men vind kan gå helt fint) Eventuelt om det skal være tunell (lavere vekt) eller frittstående. Sommer, 3 eller 4 sesongers.

Og når materialene blir tynnere og fremdeles må være både solide og vanntette går prisen igjen oppover.

 

Hva jeg anser som lav vekt er relativt til typen tur jeg begir meg ut på. Skal jeg likevel komme med en generell regel så er telt under 2 kg «lette» i min verden, mens telt mellom 2-2.5 kg er medium. Alt over det er tunge telt i min bok, men nå er ikke jeg noen gramjeger heller så jeg finner meg godt i å bære telt på 3 kg dersom typen tur legger opp til det. Å gå 10 mil fordelt over feks 4 dager etterfulgt av å slå leir i feks 5 dager før jeg vender hjemover vil eksempelvis skape et klassisk dilemma for meg og lede til et medium eller tungt telt. Faren for regnvær og mye innetid på leirplassen ville trolig ledet meg til å godta å gå 10 mil hver vei med et telt på minimum 2-2.5 kg i sekken. Romfølelse og plass blir da viktigere enn den ekstra kiloen når jeg går. 
Hva som konstituerer lett, medium og tungt telt er som du ser relativt. Svogeren min ville eksempelvis kalt alle disse teltene for «tunge telt». 
 

Hva er grensene/ preferansene dine når det kommer til vekt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (På 30.12.2023 den 13.55):

Jeg synes at solotelt ofte blir et kompromiss hvor man velger 2 av 3. Enten vektlegger man lav bærevekt og gode egenskaper værmessig, eller så godtar man høyere bærevekt til fordel for bedre romfølelse og væregenskaper. Pris er nå så sin sak, men det blir vanskelig å oppdrive et telt som egner seg både til A: Lav vekt, B: Gode egenskaper i vind og snøfokk + C : God romfølelse. 

 

Sjølve definisjonen på 1-mannstelt, er at det ikkje er plass til fleire enn 1 person. Skal ein ha god plass, vel ein større telt. Haust og vår, altså på barmark men utanom insektsesongen, brukar eg gjerne bare ytterteltet til 3-manns-tunnelteltet mitt. Det er både lett, romsleg og tålar mykje vind.

1-mannstelt har 2 fordelar, låg vekt og lite fotavtrykk. For meg er det ofte fotavtrykket som er det aller viktigaste, for det er langt enklare å finne eigna teltplass til eit lite telt enn eit stort telt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (1 time siden):

1-mannstelt har 2 fordelar, låg vekt og lite fotavtrykk.

 

Flere.


- Mindre volum.

- Varmere når det er kaldt, og krever mindre drivstoff om man fyrer for varme.

- Mindre telt er ofte enklere og raskere å sette opp/ta ned

- Ofte færre plugger og barduner.

- Mindre telt har mindre vindfang.

- Ofte enklere å kombinere med tarp. Eller kanskje det er tilfeldig at jeg får det betydelig bedre til med mitt enmannstelt enn mine andre større telt.

- (Billigere i innkjøp).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Skal bare... said:

Sjølve definisjonen på 1-mannstelt, er at det ikkje er plass til fleire enn 1 person. Skal ein ha god plass, vel ein større telt. Haust og vår, altså på barmark men utanom insektsesongen, brukar eg gjerne bare ytterteltet til 3-manns-tunnelteltet mitt. Det er både lett, romsleg og tålar mykje vind.

1-mannstelt har 2 fordelar, låg vekt og lite fotavtrykk. For meg er det ofte fotavtrykket som er det aller viktigaste, for det er langt enklare å finne eigna teltplass til eit lite telt enn eit stort telt.

Du sier det men forskjellene mellom enmanns og tomannstelt kan være utrolig små, ta feks Hilleberg Unna (1 manns) som er 110cm bredt, og Hilleberg Niak som er 120cm bredt. Niak ble jo faktisk utviklet basert på Unna, etter at Hilleberg eierene traff på noen som skrøt av det nye tomannsteltet deres Unna, til tross for at det var designet for å være et solotelt.

Samtidig så er det veldig mange her på forumet og overalt ellers som bruker tomannstelt som enmannstelt, og syntes tomannstelt blir for små til to personer.

Og hvis man sjekker telt-reviews på YouTube så finner man stadig vekk eksempler på at enkelte tomannstelt blir omtalt som at de reelt sett er enmannstelt, mens med andre tomannstelt blir det poengtert at er romslige nok til at de faktisk egner seg til to mann.

Overgangene mellom 1, 2 og 3 personers telt er veldig glidende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.